Lage til kryddersild
Fra : Aksel

Dato : 29-10-11 14:26

Er der nogen, der kender en god lage til gammeldags modnede kryddersild ?
Mvh
Aksel

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-10-11 23:06

Aksel skrev:

> Er der nogen, der kender en god lage til
> gammeldags modnede kryddersild?

Hvad mener du med "modnede" - er de ikke
friske?

For mange år siden, før man kunne finde
opskrifter på nettet, var jeg på Øresund i
januar, og vi fiskede 50 kilo sild, vi var vist
6-7 personer.

I en lejlighed i Virum blev der efterfølgende
fremstillet alle de former for sild i lage, sild
i dild, karrysild, stegt sild i eddike og en hel
masse andet.

Dengang havde vi kun diverse kogebøger til
rådighed - i dag har vi hele nettet - her bugner
det med opskrifter på den slags.

Efterfølgende solgte jeg min fiskestang - det
var meget sjovt at fiske, få en Gammel Dansk
til morgenmad, nogle pilsnere undervejs, men
det efterfølgnde arbejde med fremstilling af
fødevarer, var jeg ikke så meget for.

I dag er det anderledes, jeg køber hellere friske
fisk i havnen, end i supermarkedet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Aksel

Dato : 30-10-11 13:17

Den 30-10-2011 00:06, Allan Vebel skrev:

> [...]
> det efterfølgnde arbejde med fremstilling af
> fødevarer, var jeg ikke så meget for.
>
> I dag er det anderledes, jeg køber hellere friske

Når jeg har købt et par sild fra fiskehandlerens store
tønde, hvori de har ligget i adskillige uger, vil jeg gerne
efter det kedelige arbejde med at rense dem og lave
filetter, have dem præpareret og lagt i en god lage.
Jeg har tidligere eksperimenteret med forskellige komplicerede
opskrifter, men jeg vil gerne høre om andres erfaringer.
Mvh
Aksel
til lage, men jeg vil gerne høre, om andre har

Fra : Max

Dato : 30-10-11 15:50

Hej Aksel

> Jeg har tidligere eksperimenteret med forskellige komplicerede
> opskrifter, men jeg vil gerne høre om andres erfaringer.

Jeg laver marinerede sild på denne måde:

12 friske sild (eller saltede og udvandede)
2 dl vand
2 dl sukker
2½ dl eddike
12 - 15 hele peberkorn
2 - 5 laurbærblade
porre
løg
gullerøddder

Vand, sukker, eddike, peberkorn og laurbærblade
koges lige op og de snittede grønsager puttes i.
Lagen afkøles før den hældes over sildene.

Som kold er den fin til marinerede sild, de er
klar efter 24 timer i køleskabet.

Lagen kan også fint bruges til stegte sild i eddike,
så kan den hældes varm over de stegte sild.

http://www.sandcastle.dk/artikler/sild.jpg

Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-11 17:12

Aksel <Aksel@hotmail.dk> skrev i meddelelsen
WNGdne0v353W3TDTnZ2dnUVZ8n-dnZ2d@giganews.com:

> Når jeg har købt et par sild fra fiskehandlerens store
> tønde, hvori de har ligget i adskillige uger

Gammeldags modnede sild har været nedsaltede i mindst seks måneder. Når jeg
salter sild, ligger de normalt i mindst ét år, inden jeg marinerer dem.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels

Dato : 30-10-11 09:18

On 30 Okt., 15:49, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Aksel

> Jeg laver marinerede sild p denne m de:
>
> 12 friske sild (eller saltede og udvandede)
> 2 dl vand
> 2 dl sukker
> 2 dl eddike
> 12 - 15 hele peberkorn
> 2 - 5 laurb rblade
> porre
> l g
> guller ddder
>
> Vand, sukker, eddike, peberkorn og laurb rblade
> koges lige op og de snittede gr nsager puttes i.
> Lagen afk les f r den h ldes over sildene.

Den er heot sikkert fin til "hvide" sild, men Aksel er ude efter en
marinade til kryddersild, hvilket i mit univers er en "brun" sild.

--
Niels

Fra : kim Rasmussen

Dato : 30-10-11 17:54

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen
> On 30 Okt., 15:49, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

Her er min opskrift på kryddersild....

30 sild
Eddikelage: 2dele eddike og 1 del vand.
Salt.

Krydderblanding....

500gr fint salt
500gr sukker 20gr stødt sort peber
10-12 knuste laurbærblade
10 gr salpeter
10 gr rød sandel
5 gr stødt ingefær
5 gr Spansk humle ( Merian)
5 gr stødt nellike
5 gr stødt allehånde

Sildene renses,hover og indvolde fjernes og de lægges i blandingen af eddike
,
vand og salt i ca 24 timer,hvorefter det tages op og tørres af.

Sildene lægge i et kar eller en spand på et lag salt....
Sså strøs et lag krydderblanding og så lægges sildene i med bugen op ad og
skiftevis hoved mod hale,
Mellen hvert lag at sild rysses der med krydderblanding.
Man slutter af med et lag krydderblanding,derefter lægges et let pres ovenpå
( en tung tallerken )

Når lagen har dannet sig ,skal der være lage nok til at dække sildene,hvis
ikke ,skal man suplere med kogt koldt saltvand....
Sildene er klare til spisning efter ca 1½ mdr. og skal opbevares koldt og
mørkt.

Husk at udbene sildene inden de spises
Velbekommen og god fornøjelse......

Hilsen Kim

Fra : Aksel

Dato : 31-10-11 11:05

Den 30-10-2011 17:53, kim Rasmussen skrev:

> [...]
> sildene,hvis ikke ,skal man suplere med kogt koldt saltvand....
> Sildene er klare til spisning efter ca 1½ mdr. og skal opbevares koldt

Mange tak for opskriften. Min tidligere opskrift har også involveret
en god portion hedvin. Resultatet blev udmærket, men var dyrt.
Jeg glæder mig til at prøve din opskrift, som lyder godt, bortset fra,
at saltbalancen er en smule usikker. Jeg vil helst ikke udvande efter,
at sildene er taget op af krydderlagen.
Mvh
Aksel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-11-11 22:41

Den 30/10/11 17.53, kim Rasmussen skrev:
> rød sandel

Det er jeg aldrig stødt på, endsige har hørt om det. Hvor købes det?

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-11 17:10

Aksel <Aksel@hotmail.dk> skrev i meddelelsen
YZKdnXzoLtlCYzbTnZ2dnUVZ7vydnZ2d@giganews.com:

> Er der nogen, der kender en god lage til gammeldags modnede
> kryddersild ?

Jeg har selv lavet gammeldags modnede sild ved flere lejligheder, og har
efterfølgende fileteret og marineret dem. Jeg laver en eddike/sukkerblanding
i en gryde under opvarming, og tilsætter diverse smagsgivere, når sukkeret
er helt opløst. Jeg smider f.eks. følgende i:

- Hel, sort peber
- Laurbærblade
- Chili
- Kanelstang
- Stjerneanis
- Løg
- Og hvad jeg nu ellers kan komme på.

Eddike/sukkerblandingen skal være meget sød. Sødere, end man umiddelbart
synes er rimeligt.

Kog derefter et glas med patentlåg godt igennem i en stor gryde med vand, og
sørg for ikke at røre inderside/låg med fingrene, når du fisker glasset op
af gryden. Smid sild i, og efterfyld glasset med marinaden. Denne må godt
være lun. Vend glasset et par gange, så det hele fordeler sig. Derefter i
køleskab. Efter en ugestid er silden klar, og den kan holde i flere måneder,
hvis du har været omhyggelig med ikke at forurene glasset.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gamle

Dato : 01-11-11 18:05

Jens Bruun wrote:
> [...]
> - Løg
> - Og hvad jeg nu ellers kan komme på.
>
> Eddike/sukkerblandingen skal være meget sød. Sødere, end man

Skal jeg tage snapsen med?

/Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-11-11 18:08

Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
4eb026d8$0$282$14726298@news.sunsite.dk:

> Skal jeg tage snapsen med?

Er det en hjemmelavet kryddersnaps?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gamle

Dato : 01-11-11 18:14

Jens Bruun wrote:
> Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> 4eb026d8$0$282$14726298@news.sunsite.dk:

> Er det en hjemmelavet kryddersnaps?

Det kunne det godt blive.
Men så bliver det nok sommer inden.
Men din opskrift kilder ganen, så jeg kan vel købe en god snaps hos Chas E
(Århus)
Det gør ikke noget den er dyr, den skal passe til din opskrift.

/Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-11-11 19:18

Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
4eb028d1$0$295$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> Chas E (Århus)
> Det gør ikke noget den er dyr, den skal passe til din opskrift.

Well, så må jeg hellere komme en tur på Øresund og fange en gang høstsild,
der så kan være klar om et års tid...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gamle

Dato : 01-11-11 19:29

Jens Bruun wrote:
> Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> 4eb028d1$0$295$14726298@news.sunsite.dk:

> Well, så må jeg hellere komme en tur på Øresund og fange en gang
> høstsild, der så kan være klar om et års tid...

Så skulle snapsen være godt lagret til den tid

/Torben

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-11-11 22:32

Den 31/10/11 17.10, Jens Bruun skrev:
> Kog derefter et glas med patentlåg godt igennem i en stor gryde med vand, og
> sørg for ikke at røre inderside/låg med fingrene, når du fisker glasset op
> af gryden.

Er det ikke meningen at disse glas med patentlåg skal kunne bruges til
henkogning, når indholdet er fyldt i og låget lukket? I hvert fald en
god konserveringsmetode.

(Jeg er ikke i tvivl om at der nok skal findes discount-udgaver, der
ikke kan).

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-11 09:35

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4eb06551$0$294$14726298@news.sunsite.dk:

> Er det ikke meningen at disse glas med patentlåg skal kunne bruges til
> henkogning, når indholdet er fyldt i og låget lukket? I hvert fald en
> god konserveringsmetode.

Jo, men jeg vil ikke anbefale at henkoge marinerede sild.

Idéen med patentlåg og henkogning er vist, at man kan lukke dem helt til
inden henkogning, og så kan luften stadig slippe ud, når glasset opvarmes.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-11-11 12:55

Den 02/11/11 09.35, Jens Bruun skrev:
> [...]
> inden henkogning, og så kan luften stadig slippe ud, når glasset opvarmes.

Er de ikke hermetisk lukkede?

Mvh. Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-11 13:08

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen
4eb12f81$0$291$14726298@news.sunsite.dk:

> Er de ikke hermetisk lukkede?

Både og. Gummiringen gør, at luft kan slippe ud, når der er overtryk i
glasset. Omvendt slutter låget helt tæt, når der ikke er overtryk i glasset.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 02-11-11 16:58

Den 02-11-2011 13:08, Jens Bruun skrev:
> Både og. Gummiringen gør, at luft kan slippe ud, når der er overtryk i
> glasset. Omvendt slutter låget helt tæt, når der ikke er overtryk i glasset

Ideen er ikke at sætte klemmen på sålænge der tilføres varme. Dermed vil
et overtryk kunne presses ud da kun lågets vægt gør modstand. Når
afkølingen begynder, sættes klemmen på, og der kan dannes et undertryk i
glasset. Dette holder normalt i op til flere år, og derved tætner
gummiringen effektivt. Det kan være svært at lukke glasset op når det
skal i brug. Derfor er de "rigtige" gummiringe forsynet med et par
fingersnipper, som man kan få fat i og trække ringen såmeget at der
fiser luft ind, og låget kan tages af.

//finn

Fra : Preben

Dato : 01-11-11 22:47

Den 01.11.2011 kl. 22:40 skrev Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com>:

> Det er jeg aldrig stødt på, endsige har hørt om det. Hvor købes det?

Jeg tror, han mener en rød sandal

Nå, så skidt da:
http://www.e-deli.dk/pi/Sandeltræ_50_gr_2853_65.aspx?sidenr=6

--
mvh/Preben

Fra : kim Rasmussen

Dato : 02-11-11 20:33

Rød sandel .....
Fås i velrenomerede krydderifirmaer ..( forretninger,tror også INCO og Metro
har det... ) ...
Hilsen Kim

news.v4aes5pjqz68nt@preben-pc.flatrate.dk...