Hvor hurtigt slides en styrekugle?
Fra : Klaus G.

Dato : 29-10-11 14:15

Hej.

Jeg har lige haft en bil til syn og den dumpede på begge styrekugler. Der
var faktisk jævnt meget slør i den ene.

Bilen er en MB Sprinter fra 2007, der har kørte 193.xxxkm. Den var sidst til
service ved 183.xxxkm. Og den er til service for hver 45.000km, hos det
lokale Ejner Hessel værksted.

Bliver der slet ikke tjekket for slør når en bil er til service, eller kan
det virklig komme på så få km? Jeg synes det er lidt skræmmende at der var
SÅ meget slør i det ene side. Det er ikke nemt at mærke når det komme
snigende og slet ikke i så stor og sidevindsfølsom vogn.

Hvad har i af erfaringer?

--
Klaus G.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 29-10-11 14:56

On Sat, 29 Oct 2011 15:15:29 +0200, "Klaus G."
<webmaster@seth-enoch.dk> wrote:

> [...]
>SÅ meget slør i det ene side. Det er ikke nemt at mærke når det komme
>snigende og slet ikke i så stor og sidevindsfølsom vogn.

Kig i servicebogen, om der står noget om kontrol af styrekugler. Det
gør der sikkert ikke, og så har de i hvert fald heller ikke checket
dem. Og står der noget om det, så har de formentlig ikke checket det
alligevel.

Jeg har ikke den store fidus til aut. værksteder. Tempoet er så lavt,
at hvis man filmer dem når de arbejder, så går lortet i stå hvis man
afspiller i slow.

Og så er der ikke noget tidspunkt på dagen hvor en pause ikke lige kan
puttes ind.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Benny

Dato : 29-10-11 14:18

On 29 Okt., 15:56, fol...@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Jeg har ikke den store fidus til aut. værksteder. Tempoet er så lavt,
> at hvis man filmer dem når de arbejder, så går lortet i stå hvis man

Hvis det er MB værksteder du omtaler sådan, har du ret. Studenterhuen
klemmer ejheller i den lokale MB pushers værksted.

VW er nogle rø... der vil snyde. Det har jeg bevis på, eller også er
det de eneste jeg har taget i det (næsten).

Ford: Ordet kundeservice står ikke i deres ordbog.

Toyota: Ikke lykkes at tage dem i en fejl endnu.

Benny

Fra : Gamle

Dato : 30-10-11 22:51

Benny wrote:
> VW er nogle rø... der vil snyde. Det har jeg bevis på, eller også er
> det de eneste jeg har taget i det (næsten).

Jeg havde en Audi med elektronisk tænding.
Da den havde været til service fik jeg en regning med bl.a. udskiftning af
platiner.
Værkføreren fortalte at mekanikeren måtte have været uopmærksom.
Det var SMC der lavede eftersynet.

/Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-11 23:02

Gamle skriver:

> Værkføreren fortalte at mekanikeren måtte have været uopmærksom.
> Det var SMC der lavede eftersynet.

Det kan desværre også ske andre steder.

For en del år siden efterhånden var konen (kæreste var hun dengang) på
besøg hos svigermekanikken. Her så jeg en regning på et serviceeftersyn
på svigerfars Hi-Ace, som han brugte til at køre brød og kager i (jeg
bør måske nævne at han var bager). På regningen var skrevet et
viskerblad til bagrudeviskeren - hvilket jeg syntes var ret flot i og
med at viskerarmen bagpå var afmonteret, for ikke at sidde i vejen for
det fine reklameskilt der fyldte hele bagruden af bilen.

Toyota i Ringkøbing var noget ydmyge da svigerfar ringede til
dem........

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 31-10-11 15:28

> [...]
> gør der sikkert ikke, og så har de i hvert fald heller ikke checket
> dem. Og står der noget om det, så har de formentlig ikke checket det
Det var første sted jeg kiggede, men uden held :)

> Jeg har ikke den store fidus til aut. værksteder. Tempoet er så lavt,
> at hvis man filmer dem når de arbejder, så går lortet i stå hvis man
> afspiller i slow.
Jeg må indrømme at jeg har været yderst tilfreds med det lokale Ejner Hessel
værksted i de 10år jeg har brugt dem.

Selv om jeg kommer fra et relativt stort firma, så udskifter de aldrig noget
uden der er behov for det. På trods af at jeg nogen gange spørger om de ikke
lige så godt kan skifte noget i modsatte side, for det må da også snart går
i stykker. Så siger de bare, "det er ikke normalt det leje allerede er slidt
op ved 300.000km"(tidligere bil). Der har Aldrig været noget at brokke sig
over. Og det er netop derfor det kommer lidt bag på mig, at begge
styrekugler er defekte...

--
Klaus G.

Fra : Armand

Dato : 31-10-11 15:41

Den 31-10-2011 15:28, Klaus G. skrev:

> [...]
> været noget at brokke sig over. Og det er netop derfor det kommer lidt
> bag på mig, at begge styrekugler er defekte...

Jeg har fået skiftet den venstre på min 206'er ved 100.000km og dét
regnede jeg da for at være temmeligt tidligt og mistænker i det stille
damprensningen da den for et par år siden fik undervognen behandlet :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-10-11 16:31

Den 29-10-2011 15:15, Klaus G. skrev:

> [...]
> der var SÅ meget slør i det ene side. Det er ikke nemt at mærke når det
> komme snigende og slet ikke i så stor og sidevindsfølsom vogn.

Det kan kommer hurtigt. På bare en måned kan der ske meget. Og det
eskalerer hurtigt. Og er der først slør i den ene side, så kan den anden
hurtigt følge med.

Så med mindre det opdages umiddelbart efter service, så vil jeg ikke
mene man kan klandre værkstedet.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus G.

Dato : 31-10-11 17:03

> Det kan kommer hurtigt. På bare en måned kan der ske meget. Og det
> eskalerer hurtigt. Og er der først slør i den ene side, så kan den anden
> hurtigt følge med.
Hva satan, et brugbart svar :)

Tak for det!

> Så med mindre det opdages umiddelbart efter service, så vil jeg ikke mene
> man kan klandre værkstedet.
Fair nok.

--
Klaus G.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-10-11 17:28

Den 31-10-2011 17:02, Klaus G. skrev:

> Hva satan, et brugbart svar :)

Det er jeg sgu ked af. Og vi var endnu ikke kommet ind på problemer med
den tunesiske fåreavl og andre afstikkere fra dit faktiske spørgsmål.
Det skal ikke gentage sig.

> Tak for det!

Selv tak.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-10-11 17:37

Den 31-10-2011 17:28, Ib Jakobsen skrev:
> Det er jeg sgu ked af. Og vi var endnu ikke kommet ind på problemer med
> den tunesiske fåreavl og andre afstikkere fra dit faktiske spørgsmål.
> Det skal ikke gentage sig.

Er det ikke mere tun end får de avler dernede?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-10-11 20:15

Den 31-10-2011 17:37, Finn Guldmann skrev:

> Er det ikke mere tun end får de avler dernede?

Hæ hæ, tror det var et udtryk Jesper Klein kom med i sin tid i Klyderne.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 31-10-11 23:52

Den 31-10-2011 20:14, Ib Jakobsen skrev:

> Hæ hæ, tror det var et udtryk Jesper Klein kom med i sin tid i Klyderne.

Hæ!
Lad mig til minde om den store ordkunstner (men alligevel ihærdig
beskytter af det danske sprog) citere den velkendte:
'Sporten kort: Vandt 2-0!'

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-11-11 05:13

> Hæ hæ, tror det var et udtryk Jesper Klein kom med i sin tid i Klyderne.

Ved ikke ret meget om Klyderne, bortset fra navnet.

Det var mere det der med TUNesien, og så at landet ligger nede der hvor
de faktisk avler tun. (Malta)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-10-11 20:45

> Er det ikke mere tun end får de avler dernede?

Back to (almost) topic.
Hvilen bil skulle have tun?

--
Uffe Bærentsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-11-11 05:15

Den 31-10-2011 20:45, Uffe Bærentsen skrev:
> Back to (almost) topic.
> Hvilen bil skulle have tun?

Ingen SKAL vel have det, men de fleste KAN vel få det?

Fra : Kim

Dato : 31-10-11 17:38

Hej

On 31-10-2011 16:31, Ib Jakobsen wrote:
> Det kan kommer hurtigt. På bare en måned kan der ske meget. Og det
> eskalerer hurtigt. Og er der først slør i den ene side, så kan den anden
> hurtigt følge med.

Mener du at de er lige slidt og sikkert går i stykker ca. samtidigt,
eller at den defekte kan tage den anden med sig i faldet?

Personligt har jeg altid skiftet dem i par - de koster sjældent
alverden, og man skal alligevel have sporet bilen bagefter...

Hjullejer skifter jeg i begge sider på min gamle Escort - de er en
obligatorisk del af et 60kkm eftersyn ;)

Et defekt forhjulsleje ville jeg ikke tage som anledning til at skifte
mere end det ene defekte.

--
Mvh, Kim

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-10-11 20:26

Den 31-10-2011 17:38, Kim skrev:
> Hej

> Mener du at de er lige slidt og sikkert går i stykker ca. samtidigt,
> eller at den defekte kan tage den anden med sig i faldet?

Det e nok en kombination der er årsag til sløret. At den "bedste" er
lettere at tage med i faldet. Og den dårligste giver små udslag som
endnu ikke kan mærkes i vognen/rattet.

> Personligt har jeg altid skiftet dem i par - de koster sjældent
> alverden, og man skal alligevel have sporet bilen bagefter...

Er man gør-det-selv mand så er det det eneste rigtige. Men som mekaniker
kan det være svært at overbevise folk i det. Hellere satse og spare
200kr på noget som måske ikke er nødvendigt.

> Hjullejer skifter jeg i begge sider på min gamle Escort - de er en
> obligatorisk del af et 60kkm eftersyn ;)

Der er visse biler det et nødvendigt.

> Et defekt forhjulsleje ville jeg ikke tage som anledning til at skifte
> mere end det ene defekte.

Det er arbejdsmæssigt så meget større at man kan tillade sig at gøre
indsatsen i "lotteriet" større.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus G.

Dato : 01-11-11 15:46

Hej.

Som en lille sidenote kan jeg se at det dæk med mest slør, bliver slidt
mindst... Der er faktisk 2-2½mm forskel i mønsteret på de to fordæk... Det
var faktisk en del o_O

--
Klaus G.

Fra : cbp33@hotmail.com

Dato : 01-11-11 15:47

> [...]
> der var SÅ meget slør i det ene side. Det er ikke nemt at mærke når det
> komme snigende og slet ikke i så stor og sidevindsfølsom vogn.

Jeg har skiftet 3 sæt styrekugler og 2 sæt nederste bærekugler på
min Mercedes E220CDI over 160.000 km. (Den havde gået 250.000 da
jeg fik den, og ved ikke hvor mange indtil da)
Jeg kører ikke råddent, men der er mange vejbump i området, - det
koster, ud over den ekstra forurening det foranlediger, også dyrt for
undervognen!!! Det ene sæt styrekugler holdt ikke mere end 30-40.000km,
de var uoriginale, monteret af en lokal taxipusher, - kommer ikke der igen.
De i Københavnsområdet liggende autoriserede MB værksteder skal man
iøvrigt være temmelig naiv for at stole på... (Og meget rig)

/Claus