Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvorledes kan man løse finansielle udfordr~
Fra : Mikael

Dato : 28-10-11 01:31

Penge er en typisk årsag til ægteskabelige problemer. Når der er
lavvande i kassen, eller uenighed om hvordan pengene skal bruges, kan
det hurtigt bringe sindene i kog.

Hvordan tackles ægteskabelige udfordringer med økonomien?
Alene bevidsthed om hvordan jeres holdning til penge er, og hvordan
det påvirker jeres parforhold, vil løse mange problemer. Her er nogle
tips, der muligvis kan hjælpe jer:

1. Tal med hinanden om jeres barndomshjems holdning til penge og
økonomi. Hvad I står med lige nu er primært noget, I har lært af både
gode og mindre gode holdninger og overbevisninger fra jeres forældre.

2. Drøft de virkninger, som tidligere voksen-erfaringer kan have på
jeres nuværende økonomiske situation. Spørg jer selv og hinanden om
hvordan jeres holdninger og adfærd kan have påvirket jeres
omstændigheder og livsbetingelser.

3. Respekter hinandens værdier og præferencer omkring opsparing og
forbrug.

4. Lav en brainstorming om løsninger, der kan få jer begge til at føle
jer trygge.

5. Respekter hinandens bidrag til fællesskabet som ligeværdigt - også
selv om det er den en part, der tjener de fleste eller alle pengene

6. Sørg for at I begge hver især har adgang til en passende del af
pengene.

7. Vær enige om et beløb, som hver af jer kan bruge, uden at skulle
afstemme indkøbet med den anden.

8. Tal om og forstå hinandens kort- og lang-sigtede finansielle mål

9. Vær bevidste om, at penge er energi og følelser. Mangel på penge er
et symptom på, at der er noget følelsesmæssigt i ubalance (ligesom
feber er symptom på at en sygdom raser i kroppen).

10. Deltag sammen i økonomi- og parterapi-kurser.

Mange tror, at økonomi og penge handler om tal på et kontoudtog, eller
metal og papir, med det er langt fra tilfældet. Det handler nemlig
primært om følelser, holdning og attitude. For at illustrere hvad jeg
mener, kan jeg fortælle, at en af mine klienter tjener omkring 100.000
kr/mdr som luftkaptajn i SAS. Alligevel har han ikke mere til overs
til sig selv ved månedens udgang end en anden af mine klienter, som er
kassedame i Føtex. Den eneste forskel mellem de to er, at
luftkaptajnen har noget dyrere legetøj og nogle flottere vaner. Begge
har en holdning og overbevisning af mangel, hvilket betyder, at de
lige akkurat tjener lidt mere (eller mindre) end de bruger.

Andre af mine klienter har altid rigeligt overskud i økonomien –
uanset hvor meget eller hvor lidt de tjener.

Så hvis du og I ikke er tilfredse med jeres økonomiske situation, vil
jeg anbefale jer at fokusere på jeres holdninger, inden I arbejder
videre med budgetter og besparelser.

Fra : Henrik, Silkeborg

Dato : 29-10-11 21:27

On 2011-10-28 07:30:32 +0000, Mikael said:

> [...]
>
> Så hvis du og I ikke er tilfredse med jeres økonomiske situation, vil
> jeg anbefale jer at fokusere på jeres holdninger, inden I arbejder

Ok. Men der er flere måder at gøre det på.

Det det handler om er at begrænse det potentielle konfliktgrundlag så
meget som overhovedet muligt. Gerne helt.

H.

Fra : Mikael

Dato : 30-10-11 04:02

On 29 Okt., 22:26, Henrik, Silkeborg <henrik.silkeb...@gmail.com>
wrote:

> Ok. Men der er flere måder at gøre det på.
>
> Det det handler om er at begrænse det potentielle konfliktgrundlag så
> meget som overhovedet muligt. Gerne helt.
>
> H.

Hej H

Jeg er helt enig med dig i det.

Hvis konfliktgrundlaget minimeres (det kan eller skal nok aldrig
fjernes helt...), er det sjovere og lettere at være sammen.
www.BedreParforholdKøbenhavn.dk har jeg skrevet nogle artikler,
hvordan man i øvrigt kan begrænse konflikterne.

Faktisk mener jeg, at skænderier i et parforhold ikke ubetinget er
dårligt. Det handler blot om at skændes på en ordentlig og konstruktiv
måde.
Primært skal kommunikationen med og respekten for hinanden være i
orden.
Et godt skænderi skaber dynamik, og mange ting kommer for dagens lys.
I dagligdagen går vi og er så pæne, men denne facade forsvinder i et
skænderi. Det er grunden til, at konflikter kan være konstruktive.
Og økonomi er ofte en startknap for skænderier.

Med venlig hilsen
Mikael