Lydisolering af påhængsmotor
Fra : Peter Stenkilde

Dato : 27-10-11 08:12

Hej Allesammen.

I min 115hk suzuki påhængsmotor (2-takt) er skumgummiet inden i
motorhætten begyndt at falde af. For et par uger siden havde
indsugningen faktisk fået fat på noget af det så motoren ikke kunne få
luft og gik ud.

Jeg har tænkt mig at fjerne det gamle lydisolering, og montere noget
nyt i stedet. Måske kunne jeg ovenikøbet få en mere stille motor end
tidligere ? Da det er en 2-taktsmotor går det jo ikke stille for
sig...

Mit spørgsmål er om nogle af jer har prøvet at isolere sådan en
motorhætte før, og hvilket materiale I kunne forestille jer der vil
være effektivt. Jeg tænker især at det bliver varmt inde i motoren og
at det kan blive vådt. Desuden går jeg ud fra at det er vigtigt at jeg
kun isolerer der hvor der sad isolering før, så jeg ikke får lukket af
for lufttilførslen.

Jeg håber nogle af jer har et par input der kan hjælpe mig lidt.

Mvh. Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-10-11 10:25

Hej Peter,

Der er flere måder at isolere mod støj på.
Ofte er der, som du skriver ikke megen plads og derfor bå det gøres
optimalt.
Du kan isolere med skum alene eller bedre med måtter hvor der yderst
er 3-4 mm skum hvorpå der er limet blygummi 2 - 3mm indenfor 20 mm
skum med en ru eller perforeret overflade af et blødt og vaskbart
materiale.
Det er vigtigt at ejenvægten på mortorskjoldet bliver forøget.
Skal det være endnu bedre inddeles siderne i syvendedele og her
påklæbes strimler af blygummi og samtidigt kåklæbes en stribe
diagonalt a la et stakit. derpå limes en skum med lukket
cellestruktur. De kan fås fra et firma der laver teknisk isolering
(Teknisol).
God fornøjelse med projektet.

Mvh/Harding

Fra : Finn Borch

Dato : 27-10-11 09:43

> [...]
> for lufttilførslen.
>
> Jeg håber nogle af jer har et par input der kan hjælpe mig lidt.

Mon ikke dette kan bruges http://tempobaadudstyr.dk/product/motorrumsisolering-2cm-18254/

M.v.h.
Finn B.A.

Fra : HKN

Dato : 27-10-11 17:32

Du kan købe motorrumsisolering hos T. Hansen, Biltema, Harald Skrald og
www.nordisk-akustik.dk

Og du kan også købe det i bådeudstyrsforretningerne - de er dog fremstillet
af et dyrere materiale, også kaldet Profitol.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-10-11 11:57

Tro ikke på Henrik, Profitol er betegnelsen på vand opblandet i div.
andre væsker ))

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 27-10-11 14:51

On 27 Okt., 19:56, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> Tro ikke på Henrik, Profitol er betegnelsen på vand opblandet i div.
> andre væsker ))
>
> Mvh/Harding

> - Vis tekst i anførselstegn -

Brug det som man bruger på motorhjælmen på biler det er tyndt og
lydisolerende, selvkæbende og nemt at tilpasse.
Det bliver også brugt på skærme og op mod instrument panetlet i
motorrummet, det ca. 5 mm tykt og har en lydapsoberende matriale og
som føles det som asfalt pap, men er det ikke, det er nemt at forme
efter hjælmen mv.

Gert

Fra : Finn Borch

Dato : 27-10-11 15:07

wrote:
> Tro ikke på Henrik, Profitol er betegnelsen på vand opblandet i div.
> andre væsker ))
>
> Mvh/Harding
>
> On 27 Okt., 18:31, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:

Nemlig Harding !
Godt svar.

M.v.h.
Finn B. A.

Fra : HKN

Dato : 27-10-11 22:45

Jeg er sikker på at der findes rester af stoffet i de omtalte materialer!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-10-11 02:53

Ja efter et stykke tid vil der nok være en smule havvand eller
regnvand i skum med en åben cellestruktur; men ikke hidrørende fra
produktionen.
Det var derfor at jeg i slutningen af mit første indlæg anbefalede en
skum med lukket cellestruktur.

Det undrer mig til gengæld at ingen har kommenteret med: hvorfor
syvendelspunkter.

Mvh/Harding