Motorvarmer til ny dieselbil
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 27-10-11 15:25

Den billige: Elektrisk - kræver stik dvs. kun til morgen-brug. Pris? Er 500
watt nok - det tager 2-3 timer at varme op.

Den dyre: Brændstofdrevet. Kan fås installeret til ca. 10.000 kr. Dræner
den batteriet

Daglig køretur på 25 km dvs. 20 min, 2 gange per dag.

Hvem har nogle erfaringer? Jeg havde selv en motorvarmer på en Rekord i
urtiden, men den store tunge støbejernsklods kan vel ikke helt sammenlignes
med en Peugeot med 1.6 e-HDi motor...

Mvh. NKJensen

Fra : Preben

Dato : 27-10-11 15:57

Den 27.10.2011 kl. 16:25 skrev Niels Kristian Jensen
<nkj@internetdytgruppen.dk>:

> [...]
>
> Hvem har nogle erfaringer? Jeg havde selv en motorvarmer på en Rekord i
> urtiden, men den store tunge støbejernsklods kan vel ikke helt

Jeg har selv haft en DEFA dypkoger med kabinevarmer og batterilader
monteret i min tidligere Octavia diesel. Det virker OK, men er irriterende
med ledningen, og du kan jo ikke sætte den til strøm ret mange steder i
Danmark, så jeg kun kunne bruge den hjemme. Opvarmningstiden var 2-3
timer, men det kunne jo klares med et tænd-sluk ur:
http://wup.defa.com/dk/wup_products_preheaters.html

I den Octavia diesel, jeg har nu, fik jeg fra starten monteret en Webasto:
http://www.webasto-bilvarmer.dk/produkter/bilvarmere.html
Den varmer op på 30-40 minutter og kan programmeres til at starte selv på
et bestemt tidspunkt, hvis det er det, man ønsker. Den kan også
programmeres til at køre det antal minutter, man ønsker. Jeg starter den
manuelt med en lille smart fjernbetjening, som ifølge producenten i frit
sigt virker på 1000 meters afstand. Det har jeg dog ikke prøvet, men 600
meter går fint selv inde fra et hus.
Hvis jeg sætter blæseren på trin 1, aflader den ikke batteriet, selv om
der kun køres kortere strækninger. Ved trin 2 bruger den selvfølgelig mere
strøm. Min erfaring er, at trin 1 er rigeligt til at fordele varmen til
forruden og kabinen.
Om sommeren kan den i øvrigt stilles til at blæse kold luft ind i kabinen.

DEFA varmeren mener jeg kostede ca. kr. 2500,-, mens Webasto-varmeren
kostede ca. 13.000,-. Jeg er meget tilfreds med Webastoen og synes, at de
ekstra penge er givet godt ud.

--
mvh/Preben

Fra : EjS

Dato : 27-10-11 13:39

On Oct 27, 4:25 pm, Niels Kristian Jensen <n...@internetDYTgruppen.dk>
wrote:
> [...]
> urtiden, men den store tunge støbejernsklods kan vel ikke helt sammenlignes

Jeg har en Volvo og en Peugeot, begge med Webasto diesel-motorvarmer
med fjernbetjeninger.

Min erfaring er følgende:
- I en travl hverdag, specielt med varierende kørselsmønster kommer du
ikke ud om morgenen og får tændt motorvarmeren hvad enten det er
diesel-drevet eller el-drevet. Og så er din investering spildt.
- Med fast kørselsmønster evt. være nok med en timer på motorvarmeren
som du indstiller til næste morgen når du kommer hjem om
eftermiddagen.
- Jeg bruger altid motorvarmeren, kun i de varmeste måneder bruger jeg
ikke varmeren.
- Jeg har MEGET varieret kørselsmønster, et par gange om ugen med
længere ture - men ellers under 10 km frem og tilbage. Jeg tænder
ALTID motorvarmeren så bilen er fuldstændig varm. Dvs. om vinteren op
til 50-60 minutter inden kørsels. Efter en meget kold periode sidste
år samt mange korte ture fik jeg en alarm i Volvoen for lav
batterispænding. Det er den eneste gang jeg måtte stoppe med at bruge
varmeren indtil jeg havde kørt en længere tur så batterierne var fuldt
opladet.
- På Volvoen er motorvarmeren original og ikke eftermonteret. Det
giver en række fordele
- motorvarmeren stopper inden batterierne bliver flade
- motorvarmeren er koblet til klimaanlægget så
temperaturen justeres efter indstillingen på klimaanlægget og man skal
ikke bekymre sig om blæserindstilling
- når det er meget koldt vejr starter motorvarmeren selv
efter motoren er startet hvis motoren/klimaanlægget mangler
varmekapacitet til hurtigt at blive varm. Det fungerer perfek.
- motorvarmeren stopper ved lav brændstofmængde i tanken
- motorvarmeren kan ikke anvendes hvis temperaturen
kommer over 13 grader
- når man bruger timeren i stedet for fjernbetjening
indstiller man timeren til tidspunktet hvor man skal bruge bilen.
Derefter starter varmeren selv inden da (alt efter temperatur udenfor)
´så bilen er varm på dette tidspunkt.
- Motorvarmeren på Volvoen er standardudstyr på alle de store
dieselmotorer.
- På Peugeotten er varmeren eftermonteret men virker automatisk sammen
med klimaanlægget da varmeren er koblet på bilens CAN-bus (elsystem).

Da Peugeotten for nylig blev 4 år skulle batteriet skiftes. Det slider
voldsomt på levetiden når man bruger varmeren hver dag - så forvent
2-3 års levetid for batteriet.

Jeg har aldrig haft problemer med varmeren.

Jeg bruger varmeren for komfort og mindsket slid på motoren.

Det er ALLE pengene værd!

VH Esben

Fra : Per Jensen

Dato : 27-10-11 22:12

On 27/10/11 16.25, Niels Kristian Jensen wrote:

> Den dyre: Brændstofdrevet. Kan fås installeret til ca. 10.000 kr. Dræner
> den batteriet

Jeg har skruet en Webasto i bilen, og det virker rigtigt godt. P.T. har
jeg kun standard timeren monteret (med 3 programmérbare tider) og den
ser jeg ikke så meget fidus i, men jeg bruger den da til at tænde
varmeren manuelt med om morgenen, så kan den køre imens at jeg spiser
morgenmad mm.

Jeg er ved at bygge en GSM fjernstyring - både til fyret, samt starte
min computer i bilen osv, og når det snart er færdigt, kan jeg sende en
SMS og bede fyret om at starte med det samme, eller programmere et
tidspunkt, aflæse temperaturer, stoppe fyret etc.

Jeg har en forholdsvis lille bil (Mitsubishi Colt CZ3 fra 2008) den er
gennemvarm på Ca. 20 minutter.

Ja, det koster lidt benzin og strøm, men jeg vil tro at det tjener sig
hjem på koldstarterne i det lange løb.

Jeg har så monteret mit fyr på den "billige" måde. Jeg købte 2 Webasto
fyr i den blå avis for samlet Ca. 1000 kr. Begge uden noget tilbehør
overhovedet. (Thermo Top Z/C samt et Thermo Top T)

Det fyr jeg ikke ville have, renoverede jeg og rensede, og solgte til en
kammerat for 1000,- og så købte jeg alle delene så jeg kunne montere det
andet jeg havde, det var godt og vel 1500-2000 i stumper så havde jeg
alt. Rødovre Automontering havde alle stumper på lager og var meget
hjælpsomme.

Brændstofpumpen (en impuls-type) kostede dog lige lovligt meget iflg.
Webasto's prisliste, så den fandt jeg på eBay for godt 300,- leveret
(fra Tyskland) (Både Diesel og Benzin pumper kan bruges, de er ens)

Så regn med en dags arbejde med monterin af slanger, det "sjoveste" er
at afmontere benzintanken og trække brændstoffet derfra - Du er måske
heldig at din bil har en benzinreturledning, så kan du i mange tilfælde
koble dig herpå, og derved undgå at fjerne tanken. Det var ikke
tilfældet i min bil, der sidder pumpen i tanken, og det er et højtryk
system uden returvej, så intet sted at koble fyret på.

Fra : Henning

Dato : 28-10-11 05:35

> [...]
>SMS og bede fyret om at starte med det samme, eller programmere et
>tidspunkt, aflæse temperaturer, stoppe fyret etc.

Spændende - er der en standard Webasto-enhed til formålet, eller er
det bilmodel afhængig?

Fra : Per Jensen

Dato : 29-10-11 13:56

On 28/10/11 06.34, Henning wrote:

> Spændende - er der en standard Webasto-enhed til formålet, eller er
> det bilmodel afhængig?

Det er en DIY model, jeg har nogle industri GSM modems, jeg har selv
lavet et "Shield" til en Arduino til Modemmet, og så mangler jeg lidt
relæer, lidt kodning osv, så virker det.

// Per.

Fra : Preben

Dato : 28-10-11 07:32

Den 28.10.2011 kl. 06:34 skrev Henning <no.mail@all.invalid>:

> Spændende - er der en standard Webasto-enhed til formålet, eller er
> det bilmodel afhængig?

Den findes som standard fra Webasto.

--
mvh/Preben

Fra : Flemming & Lone Kans~

Dato : 28-10-11 01:48

> [...]
> urtiden, men den store tunge støbejernsklods kan vel ikke helt sammenlignes

Havde et 5 kW webasto med T100 fjernbetjening til den gamle E46'er.
Det er rigtigt fedt med fyr - og især med T100 hvor du kan
fjernbetjene indefra, eller sætte timer, se aktuel kabinetemperatur,
osv. Du skal dog være opmærksom på at fyret dræner batteriet. Fyret
selv bruger strøm til pumper osv, og når klimaanlægget i bilen starter
op æder det mere end man tror. Tommerfingerregeln er at du ikke må
køre længere med fyret om morgenen end du har tænkt dig at køre
bagefter. I dit tilfælde bør du altså ikke køre med fyret mere end 20
minutter maks, og det er Ok men i underkanten hvis det er koldt.

Man kan nok ikke betvivle at det er sundt for motoren, men jeg har
ikke kunnet observere forbedret dieseløkonomi - dvs. evt. sparet pga.
driftsvarm motor er ædt af fyret.

Jeg må indrømme at efter jeg har fået bilen under tag så savner jeg
det ikke mere, men nyere BMW (har nu en E91 fra 2006) er også rimeligt
hurtigt varme pga. original tilskudsvarmer på de fleste modeller - jeg
har varme i kabinen efter 2 minutters kørsel.

Jeg har ikke erfaring med elektriske, men jeg vil tro at en sådan og
et tænd/sluk-ur ville kunne være en god løsning for dig når du ikke
har længere på arbejde.

- Kanstrup

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 28-10-11 15:51

"Flemming & Lone Kanstrup" <kanstrup53@gmail.com> wrote in news:bfa8f3f1-
4e6c-4f26-bb9a-6e1e21ea9711@er6g2000vbb.googlegroups.com:

Og mange andre gode svar

Tak for det, jeg må se hvad økonomien rækker til. Noget kunne tyde på at
man bør lade batteriet op med en batterilader, hvis man har Webasto-fyr
eller lign. i bilen. Det vil nemt kunne gøres når bilen er hjemme.

Mvh. NKJensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-10-11 16:12

On 28 Oct 2011 14:50:36 GMT, Niels Kristian Jensen
<nkj@internetDYTgruppen.dk> wrote:

>Noget kunne tyde på at
>man bør lade batteriet op med en batterilader, hvis man har Webasto-fyr
>eller lign. i bilen. Det vil nemt kunne gøres når bilen er hjemme.
Ja, men det koster på batteriet, det er IKKE lavet til den type drift,
det er et startbatteri der er designet til at være ladet op hele
tiden.
Så hvis du benytter det som forbrugsbatteri, og det gør du med et fyr
i bilen, så aflader du batteriet og det er det som sagt ikke designet
til (at kunne klare ret mange gange).
Så regn ikke med at batteriet vil leve særligt længe, alt over 1-2 år
er nok at betragte som ren gevinst.

Du kunne overveje en løsning med et seperat forbrugsbatteri som du så
kun bruger til fyret. Der er så igen forskellige løsninger på
hvorledes dette kan lades op.

/Hans

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 28-10-11 16:36

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in

> [...]
> til (at kunne klare ret mange gange).
> Så regn ikke med at batteriet vil leve særligt længe, alt over 1-2 år

Man burde nok have et deep-cycle batteri, det har du ret i. Et lille et fra
en golfvogn skulle være stort nok.

> Du kunne overveje en løsning med et seperat forbrugsbatteri som du så
> kun bruger til fyret. Der er så igen forskellige løsninger på
> hvorledes dette kan lades op.

Yep

Fra : Armand

Dato : 28-10-11 16:28

Den 28-10-2011 16:50, Niels Kristian Jensen skrev:
> [...]
> man bør lade batteriet op med en batterilader, hvis man har Webasto-fyr
> eller lign. i bilen. Det vil nemt kunne gøres når bilen er hjemme.

Men så er forskellen til en dyppekoger pludselig indsnævret

Køb en Citron med start/stop, de har 6kW generator som gerne skulle
kunne fylde efter på selv den korteste tur

--
Armand.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 28-10-11 16:35

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> Køb en Citron med start/stop, de har 6kW generator som gerne skulle
> kunne fylde efter på selv den korteste tur

Jeg køber en Peugeot med e-HDi, det er samme system. Men husk at batteriet
ikke kan oplades så hurtigt.

Det tager tid at oplade en blyakku'

Mvh. NKJensen

Fra : Armand

Dato : 28-10-11 18:15

Den 28-10-2011 17:34, Niels Kristian Jensen skrev:
> Armand<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> Jeg køber en Peugeot med e-HDi, det er samme system. Men husk at batteriet
> ikke kan oplades så hurtigt.
>
> Det tager tid at oplade en blyakku'

Jup, men er der blot strøm til en start, kan man efterfølgende ikke
forstyrre opladningen med et større forbrug fra alskens
opvarmning/klimaanlæg og omtalte fyr!

Det undrer mig faktisk at Citron ikke har benyttet generator-overskuddet
til en 'elradiator' i forrudeventilationen :-/

--
Armand.