Internet på atlanten
Fra : Allan

Dato : 26-10-11 04:35

Søger svar her fra person med forstand på den slags quickly..
http://www.sejlnet.dk/grupper/langturssejlerne/post/internet-på-atlanten-hvordan

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-11 12:48

Allan <allancph@gmail.com> skrev i meddelelsen
649f0400-7917-4820-9416-453af708b753@i19g2000yqf.googlegroups.com:

> Søger svar her fra person med forstand på den slags quickly..
> http://www.sejlnet.dk/grupper/langturssejlerne/post/internet-på-atlanten-hvordan

Sattelit. Forskellige løsningsmuligheder her:
http://www.verinet.dk/bredbaand_sat.htm

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : blueocean

Dato : 26-10-11 05:50

On 26 Okt., 12:35, Allan <allan...@gmail.com> wrote:
> Søger svar her fra person med forstand på den slags quickly..http://www.sejlnet.dk/grupper/langturssejlerne/post/internet-på-atlanten-hvordan

Der findes ikke systemer som du og jeg kan betale, de systemer som
findes koster 3x spidsen af en jetjager i døgnet.

Det kan ikke lade sig gøre med de muligheder som du og jeg kan få fat
på, inmarsat telefon kan kun bruges til at hente mails ned med samt
vejr filer (Gripfiler) samt evt. fax kort.
Hvis det er til det er det ok, men skal du surfe rundt på
nettet ...Glem det.

Fra : blueocean

Dato : 26-10-11 05:59

On 26 Okt., 13:47, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> Allan <allan...@gmail.com> skrev i meddelelsen
> 649f0400-7917-4820-9416-453af708b...@i19g2000yqf.googlegroups.com:

> Sattelit. Forskellige løsningsmuligheder her:http://www.verinet.dk/bredbaand_sat.htm
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

Hm..... Det er jo ikke billgt hvis man er på et langturs sejler
budget.

Gert

Fra : Christian Stidsen

Dato : 26-10-11 13:35

Søger svar her fra person med forstand på den slags quickly..
http://www.sejlnet.dk/grupper/langturssejlerne/post/internet-på-atlanten-hvordan

Kan ikke lade være at tænke - kan man ikke klare en tur over Atlanten uden
internet ?

Christian

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-10-11 14:56

Christian Stidsen <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
4ea7fe62$0$285$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Kan ikke lade være at tænke - kan man ikke klare en tur over Atlanten

Sikkert. Og man kan jo også helt undlade at sejle over Atlanten.

Men nu var det så ikke dét, der blev spurgt om.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Allan

Dato : 26-10-11 20:19

> Sikkert. Og man kan jo også helt undlade at sejle over Atlanten.
>
> Men nu var det så ikke dét, der blev spurgt om.

Det vil være en umådelig kedelig gruppe, hvis man kun må svare på det,
der spørges om.

Hilsen
Allan

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-10-11 07:47

Måske var Thrane & Thranes hjemmeside et besøg værd:

Thrane & Thrane TT-3026LM Mini-C

The TT-3026LM Mini-C is the World's first Inmarsat mini-C system,
comprising Transceiver, Antenna and 12-channel GPS receiver in one
single unit.

The Mini-C is the 4th generation Inmarsat-C system from Thrane &
Thrane, and weights only 1.1 kg (2.4 lbs) and is less that 15 cm (6")
high.

Mini-C offers global data communication via the Inmarsat-C Satellite
Network, and supports all Inmarsat-C services including E-mail,
position reporting & polling, fax, telex, X.25, as well as between
Inmarsat-C mobiles.

The extremely compact design and power conserving features of Mini-C
makes it very attractive for use in AVL (Automatic Vehicle/Vessel
Location), VMS (Vehicle/Vessel Monitoring System), SCADA (Supervisory
Control And Data Acquisition) and E-mail applications. It ensures fast
and reliable transfer of vital information, e.g. position reporting,
data monitoring, messaging, loading and unloading information, route
planning etc.

The Mini-C features an advanced Sleep Mode function, enabling both
timer and event controlled wake up routines, reducing the typical
total power consumption to be between 11 mW and 288 mW depending on
the reporting interval.

The TT-3026LM Mini-C includes a number of port options supporting
interfacing requirements, such as external data equipment i.e. a PC,
Laptop and Message Terminal, as well as 6 configurable I/O pins. The
Input/Output control ports can easily be connected to remote sensors,
relays or switches.

The Mini-C can be interfaced directly on its 18 pole female plug, as
well as the optional external RS-232 plug or via the TT-3616B
Interconnection Breakout Box.

The Mini-C has build-in VMS. The VMS features includes e.g. pre-
programmed Go/No-Go Zones with individual position reporting
intervals, sleep mode, as well as detection of antenna/GPS blockage
and disconnection.

All input and output ports, settings of position reporting intervals,
as well as VMS configuration can be remotely controlled via Capsat®
Manager 3.5.

Whether the application is tracking, data monitoring or Internet E-
mail, Mini-C will be the ultimate choice.

FEATURES:

Integrated Inmarsat-C/GPS system.
Extremely low power consumption.
Ideal for tracking, SCADA and e-mail applications.
I/O control ports accessible from remote applications e.g. Capsat®
Manager 3.5.
Built-in advanced Sleep Mode functionality.
Built-in Vehicle/Vessel Monitoring Software.
Antenna elevation angle: -15° to 90°.
Approved for Land Mobile and Non-SOLAS Maritime applications.
Connects directly to laptops or PCs
Supports global e-mail, position reporting, position polling using
Inmarsat's new mini-C service and a built-in 12-channel GPS.

OPTIONS for TT-3026LM eCTrack

TT-3616B Interconnection Breakout Box.
TT-3606C Message Terminal.
TT-10220C Capsat® Manager 3.5.
eCMail - easyMail is a free Windows based application providing easy
to use e-mail functionality for maritime and land mobile products.

Det koster at bruge udstyret; men har man en eller flere sponsorer,
vil det blive brugt en del.
Forrige år var en pigebesætning frem og tilbage over Atlanten i en
B-31. De skrev dagbog til en hjemmeside, sendte mange billeder og der
var blog, hvor vi kunne følge og kommentere deres færd med anvendelse
af en immersat enhed. Den fylder som en mobiltelefon og kan sikkert
køre trådløs til en bærbar.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 26-10-11 09:13

On 26 Okt., 15:55, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> Christian Stidsen <csn...@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> 4ea7fe62$0$285$14726...@news.sunsite.dk:

> Sikkert. Og man kan jo også helt undlade at sejle over Atlanten.
>
> Men nu var det så ikke dét, der blev spurgt om.
>
> --
> -Jens B.
>
> D.e.f.f.e.s.

Der er nu en stor forskel at sende email og tekst over inmarsat
telefonen som pigerne gjorde, til at surfe på internettet.
Det er nemmest at finde ud af hvad ens behov er først og så tænke på
hva man vil investere i.

At bruge en inmarsat telefon ( som ligne en almindelig håndholdt
telefon) så skal den alså kobles til en pc, dette kan ikke ske trådløs
endnu.
men det koster så et data abonnement hos inmarsat.

Ellers kan et besøg på www.mailasail.com være værd at kigge på.

Men mit råd er find ud af hvad skal det / den bruges til er det til
tekst beskeder (blogs etc. mails elign) så kan en sådan inridium 9555
telefon gøre det.

Gert

Fra : blueocean

Dato : 26-10-11 09:32

On 26 Okt., 17:13, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Men mit råd er find ud af hvad skal det / den bruges til er det til
> tekst beskeder (blogs etc. mails elign) så kan en sådan inridium 9555

Det kunne måske også være dette som kan dække ens behov.

http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=116

Brug din smartphone sammen med en SPOT til at få adgang til mail og
tracking system.

Gert

Fra : Christian Stidsen

Dato : 27-10-11 08:24

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>>
>http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=116
>
>Brug din smartphone sammen med en SPOT til at få adgang til mail og

Der findes også V-Sat.
Jeg har ingen fornemmelse af hvem der udbyder service via disse satelitter
og hvad det koster, men der er efterhånden flere og flere kommercielle skibe
der bruger dem istedet for Inmarsat når vi snakker om internet/telefon idet
de har et bedre setup end Inmarsat.

Christian

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-10-11 02:05

Her er yderligere lidt info om emnet:

http://www.sailmail.com/

Mvh/Harding

Fra : Allan

Dato : 28-10-11 07:34

On 26 Okt., 17:32, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=116
>
> Brug din smartphone sammen med en SPOT til at få adgang til mail og

woop, den link var god mange tak

Fra : Allan

Dato : 28-10-11 07:39

On 27 Okt., 10:04, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Her er yderligere lidt info om emnet:
>
> http://www.sailmail.com/
>
> Mvh/Harding

Takker, den var super..

Fra : Allan Nielsen

Dato : 30-10-11 05:30

Vi sejlede over med ARC sidste år,
de har jo surveys på hvilket udstyr der er mest populært - www.mailasail,com
er så langt den mest populære tjeneste med løsning på alt nødvendigt
(komprimering og filtrering af mail, blog, vejr osv).

Vi brugte en tilsvarende dansk løsning fra http://www.polaris-as.dk/ i
Aalborg. Der kan man få et abonnement svarende til mobiltelefoni (dvs
uden at skulle binde sig tl en masse airtime minutter) og en ganske
smart indringningsfunktion (ala telefonkort) som kan anvendes til
udringning til Iridium telefonen.

Man skal heller ikke undervurdere trygheden i altid at have en telefon
ved hånden i disse røveri og pirattider! Vi opfangede et nødsignal
(kollision) fra en anden båd - men så langt væk at vi ikke kunne kalde
den til samtale. Vi kunne så ringe til Falmouth der dækker Atlanten,
de kunne så fange en fragtbåd i nærheden - der fandt ud af af de havde
tabt masten ved at sejle ind i et mørklagt fiskeskib - men i øvrigt
kunne holde sig flydende. Fragtbåden gav dem en tromle olie så de
kunne sejle for motor tilbage til Kap Verde. Falmouth kunne så ringe
til os der naturligvis var på vej til positionen of sende os videre.

Og jo man kan browse med den om nødvendigt - men til ca 1½$ i minuttet
på 9600 baud komprimeret - helt som i de gamle mobiltelefonidage

Mvh,
Allan
www.syahead.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-10-11 07:32

Mere dansk på vej:

http://ing.dk/artikel/123511-ny-dansk-skibsantenne-udnytter-tv-satellitter-til-lynhurtigt-internet

Mvh/Harding

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 30-10-11 18:26

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Mere dansk på vej:

http://ing.dk/artikel/123511-ny-dansk-skibsantenne-udnytter-tv-satellitter-til-lynhurtigt-internet

Mvh/Harding

En dansk antenne på 130 kilo og med en diameter på 1 meter, pris:320.000 kr
+ det løse.
Jeg venter lidt, også med atlanten ;-(((

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Harding E. Larsen