Microfiche.
Fra : Ib

Dato : 27-10-11 08:16

Jeg har netop investeret i en mikrofich (mikrofilm) med den komplette (jeg
håber ihvertfald den er komplet) oversigt over reservedele og numre til min
Dominator.
Nu er jeg jo ikke indehaver af en sådag særlig maskine til at læse
mikrofilmen, er der andre metoder der er brugbare. Jeg skriver her fordi jeg
kan huske at Armand skrev noget om at han havde kigget nogen mikrofilm
igennem.
Det er ikke den store ulykke hvis de ikke kan læses, de kostede kun ca 25
kr.

--

Ib

Fra : Armand

Dato : 27-10-11 12:24

Den 27-10-2011 09:15, Ib skrev:
> [...]
> mikrofilm igennem.
> Det er ikke den store ulykke hvis de ikke kan læses, de kostede kun ca

Det mindes jeg ikke - Det må have været 'på nettet' at jeg har talt om :-/

Har du forsøgt at scanne dem og siden forstørre dem?

Er de i ark eller på strimmel?
Man kan for få 100 kr købe en scanner til negativ-film strimler, måske
at dét er rette værktøj :-/

--
Armand.

Fra : Ib

Dato : 27-10-11 12:35

> [...]
>
> Er de i ark eller på strimmel?
> Man kan for få 100 kr købe en scanner til negativ-film strimler, måske at

Ok jeg har nok misforstået et eller andet.
Det er et ark.
God ide det med at scanne dem, det vil jeg prøve og jeg kender en der har en
negativscanner jeg måske kan prøve også.
Tak for hurtigt svar.

--

Ib

Fra : Armand

Dato : 27-10-11 12:40

Den 27-10-2011 13:34, Ib skrev:

> [...]
> God ide det med at scanne dem, det vil jeg prøve og jeg kender en der
> har en negativscanner jeg måske kan prøve også.

Vær opmærksom på at du sikkert kan stille scanneren til 'fin' for at
give det den bedste chance!
Negativscanneren er kun til strimler (á 35mm film)

Hvis det lykkes, så læg lige et scan på nettet så vi kan se i hvilken grad.

--
Armand.

Fra : Ib

Dato : 27-10-11 12:42

> [...]
> Negativscanneren er kun til strimler (á 35mm film)
>
> Hvis det lykkes, så læg lige et scan på nettet så vi kan se i hvilken

Det vil jeg gøre.

--

Ib

Fra : Kent

Dato : 27-10-11 17:24

Ib:
> [...]
> God ide det med at scanne dem, det vil jeg prøve og jeg kender en der har en
> negativscanner jeg måske kan prøve også.

Du kan skanne med en almindelig flatbed-scanner.

<http://www.familytreeforum.com/showthread.php/14399-Microfiche-Reading-Part-two-(flatbed-scanner)>

Forslag 1. er helt klart det nemmeste, men 2. er vel nem nok.

Kent

Fra : Ib

Dato : 27-10-11 21:48

"Kent" <kbm@invalid.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Forslag 1. er helt klart det nemmeste, men 2. er vel nem nok.

Jeg prøvede tidligere idag at scanne mikrofilmen på helt normal vis, og det
gav ikke et brugbart resultat. Den metode der er beskrevet på det link du
har anført, lyder tillokkende, det vil jeg prøve , men det bliver måske
først i weekenden. Tak for respons.

--

Ib

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-11 05:35

> [...]
> gav ikke et brugbart resultat. Den metode der er beskrevet på det link du
> har anført, lyder tillokkende, det vil jeg prøve , men det bliver måske

Hej Ib
Har en læser ude på arbejde.
Så hvis du bor i nærheden af Odense, kan du bruge den
og så tage et foto af hver side.
Du kan bare ringe til mig 40161436
Hygge PD CBR1100t

Fra : Ib

Dato : 05-11-11 18:10

"Poul Dam" <pouldamhyggeadslhome.dk> skrev i meddelelsen

> Hej Ib
> Har en læser ude på arbejde.
> Så hvis du bor i nærheden af Odense, kan du bruge den
> [...]

Hej Poul
Vil måske ringe og lave en aftale med dig senere, er i Odense flere dage om
ugen.

--

Ib

Fra : Armand

Dato : 28-10-11 16:40

Den 27-10-2011 22:48, Ib skrev:

> Jeg prøvede tidligere idag at scanne mikrofilmen på helt normal vis, og
> det gav ikke et brugbart resultat. Den metode der er beskrevet på det
> link du har anført, lyder tillokkende, det vil jeg prøve....

Jeg kan ikke gennemskue det med sort karton og flere lag - et hvidt ark
ovenpå skulle vel kunne gøre en del som 'baggrundsfarve' :-/

Ellers åbn et tomt skriveark på PC'en og brug den hvide skærm som
fiche-baggrundsbelysning og fotografer dem med husets bedste digicam!?
I utilstrækkelig fald omkring opløsningen kan der fokuseres på blot en
kvart skærm af gangen :-/

--
Armand.

Fra : Kent

Dato : 30-10-11 10:33

Armand har bragt dette til verden:

> Jeg kan ikke gennemskue det med sort karton og flere lag - et hvidt ark
> ovenpå skulle vel kunne gøre en del som 'baggrundsfarve' :-/

Det kunne være et spørgsmål om at fjerne "strø" lys i skanningen. At få
så høj kontrast som muligt.

> [...]
> I utilstrækkelig fald omkring opløsningen kan der fokuseres på blot en kvart

Det er vel et spørgsmål om der er en makroindstilling som tillader at
komme tæt nok på mere end et spørgsmål om tilstrækkelig antal pixel.

Kent

Fra : Armand

Dato : 30-10-11 13:46

Den 30-10-2011 10:32, Kent skrev:
> [...]
>
> Det er vel et spørgsmål om der er en makroindstilling som tillader at
> komme tæt nok på mere end et spørgsmål om tilstrækkelig antal pixel.

Ja, hvis det bliver nødvendigt at fokusere på blot den kvarte skærm.
Hele skærmen fordrer en afstand som ligger udenfor makro.

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 28-10-11 10:01

On 27 Okt., 09:15, "Ib" <Ib@røvballe-bredsten.dk> wrote:
> Jeg har netop investeret i en mikrofich (mikrofilm) med den komplette (jeg
> håber ihvertfald den er komplet) oversigt over reservedele og numre til min
> Dominator.

Prisværdigt; kunne du ikke finde den som pdf på nettet?

Prøv dine lokale (hoved)biblioteker, om ikke de har gemt en læser,
alt. museer på egnen; selv fik jeg printet på Lyngby Hovedbibliotek og
en anden gang på Greve Egnsmuseum, hed det vist. I begge tilfælde blev
resultatet dog ringere end set i en egentlig fiche-læser, der har et
kraftigere objektiv; de enkelte fiche-billeder er mindre, end hvad
biblo og museet normalt arbejder med. En tredje fik jeg scannet til
PDF af et firma, der laver den slags, de findes vel endnu og tager vel
2-300 kr for arbejdet..

Indtil da må du klare dig med dem på nettet, omend de fleste er til US-
modellerne og brasilianerne. Og service manualen på
http://www.eikholt.net/hpalt/dommi/index01.htm .

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : jens s

Dato : 29-10-11 05:31

> [...]
> igennem.
> Det er ikke den store ulykke hvis de ikke kan læses, de kostede kun ca 25

der er jo også ham her:
http://servicemanuals.dk/__MC_Manual_Summary_181011.htm
han har da lidt af hvert, til rimelige penge.
nej, det er ikke mig selv, og kender ham ikke. så der er ingen profit
at hente

jens
bmw k1200s
esbjerg

Fra : EK

Dato : 30-10-11 22:25

"jens s" <jcsoe@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> igennem.
> Det er ikke den store ulykke hvis de ikke kan læses, de kostede kun ca 25

Hej Ib og andre Hondaejere.

Prøv denne hjemmeside:

http://www.cmsnl.com/search/?q=nx650r

Her kan man finde mange Hondamodeller med tegninger over delene til de
enkelte modeller og tilhørende Honda-reservedelsnumre.

Måske det er noget du kan bruge, hvis ikke du kan få dine mircofiche frem i
et anvendeligt format.

mvh
Erik

Fra : Mads

Dato : 31-10-11 21:20

"Ib" skrev i meddelelsen

[...]

Jeg ved ikke lige hvor i landet du er, men i Odense Kommune på "slottet" har
de en microfilm læser, som man kan printe op til a3 ud fra. Det er gratis,
når man skal have noget printet ud fra sit hus af.

Mvh
Mads K