Vinter dæk hvornår
Fra : lom k

Dato : 27-10-11 09:52

Hej

Jeg har prøvet at finde gl. indlæg her i gruppen om hvor de fleste
mener det er tid for at sætte vinter dækende på, uden held.

Så hvad er den generale mening om hvornår??

Ikke om det er en god ide, idet det nok er en sag om hvad man tror på.
Jeg har dem klar,så bare hvornår??

Fra : Henrik B.

Dato : 27-10-11 10:17

> "lom k" skrev i meddelelsen
>
> Ikke om det er en god ide, idet det nok er en sag om hvad man tror på.
> Jeg har dem klar,så bare hvornår??

Hér er der monteret på privatbilen forrige weekend, og i tirsdags på
firmabaljen...

--
S till
A live

Fra : Henning

Dato : 27-10-11 10:22

On 27 Oct 2011 08:51:50 GMT, "lom k" <lom@lomse.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har prøvet at finde gl. indlæg her i gruppen om hvor de fleste
>mener det er tid for at sætte vinter dækende på, uden held.
>
>Så hvad er den generale mening om hvornår??

Når temperaturen begynder at komme under7 grader hele døgnet - eller
bare i efterårsferien
http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-44901509:hver-sjette-k%C3%B8rer-p%C3%A5-nedslidte-d%C3%A6k.html?forside

Fra : Klaus G.

Dato : 27-10-11 17:31

> Når temperaturen begynder at komme under7 grader hele døgnet.
Det gammelmands overtro er vist manet i jorden så mange gange, at det er
utroligt folk stadig tror at sommerdæk og performancedæk bliver som hård
nylon så snart vi rammer 6,99grader celcius.

--
Klaus G.

Fra : alexbo

Dato : 27-10-11 18:48

"Klaus G." skrev

> Det gammelmands overtro er vist manet i jorden så mange gange, at det er
> utroligt folk stadig tror at sommerdæk og performancedæk bliver som hård
> nylon så snart vi rammer 6,99grader celcius.

Det er da heller ingen der tror, det er bare nemmere at have en grænse, som
hastighedsgrænser eller spritgrænser, det er selvfølgelig ikke lige på
grænsen det skifter fra godt til skidt, det er bare nemmere at regne med
grænser.
For sommer/vinterdæk er den så på 7 gr. men man kan da bare sige at
vinterdæk er gode i vintervejr.

"Vintervejr" er selvfølgelig lige så meningsløst som "performancedæk" noget
diffust sludder men de fleste forstår meningen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael L

Dato : 27-10-11 03:31

Den torsdag den 27. oktober 2011 10.51.50 UTC+2 skrev lom k:
> [...]
>
> Så hvad er den generale mening om hvornår??
>
> Ikke om det er en god ide, idet det nok er en sag om hvad man tror på.

Det skal bare gøres inden der kommer sne og frost

arbejdsbilen har fået på og privaten får i weekenden.

Mikael

Fra : lom k

Dato : 27-10-11 11:13

lom k wrote:

> [...]
>
> Så hvad er den generale mening om hvornår??
>
> Ikke om det er en god ide, idet det nok er en sag om hvad man tror på.

takker for jeres input, vil tage arbejdestøjet på og få det gjort.
Sidste fik jeg det først gjort 23 timer før den første sne.

forsat god dag

Fra : Z

Dato : 27-10-11 13:14

> Ikke om det er en god ide, idet det nok er en sag om hvad man tror på.
> Jeg har dem klar,så bare hvornår??

Jeg var lige nede hos Quickpot og bestille - de mest populære mærger og
størrelser var allerede udsolgt.

Fra : AS

Dato : 27-10-11 15:04

"Z" <svari@gruppen.invalid> wrote in message

> Jeg var lige nede hos Quickpot og bestille - de mest populære mærger og
> størrelser var allerede udsolgt.

OT overvejet muligvis ikke, hvornår de skal bestilles, men hvornår der er
bedst at skifte

Fra : Klaus G.

Dato : 27-10-11 17:35

> Så hvad er den generale mening om hvornår??
Generelt siger man i efterårsferien skal vinterdæk på og i påsken skal de af
igen. Grunden til dette er, at det er der man har tiden :)

Vinterdæk skal bare på, INDEN der kommer is, sne og sjap på vejene. Så det
er op til folk selv at vurdere hvornår det skal være.

Normalt plejer den første sne at falde og alle medier melder om "SNE KAOS"
og så skal jeg lige love for at der er kø ved dækcentrene :) Men så er det
sq for sent at få vinterdæk på øsen, ihvertfald den gode af slagsen...

--
Klaus G.

Fra : alexbo

Dato : 27-10-11 19:01

"Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev

> [...]
> og så skal jeg lige love for at der er kø ved dækcentrene :) Men så er det
> sq for sent at få vinterdæk på øsen, ihvertfald den gode af slagsen...

Ja det synes jeg så er mærkeligt, at man kan løbe tør for vinterdæk i
oktober måned, man skulle tro at dækbranchen er klar over at der kommer
vinterdækkunder om vinteren, på samme måde som tøjbutikkerne har
vintervarerne hjemme når kunderne kommer.
De står nærmest og glæder sig til at nu skal der sælges jakker og vanter,
dækcentrene derimod har ingen dæk.
Jeg kan forstå man løber tør for juletræer dagen før jul men at løbe tør for
vinterdæk lige før vinter er tåbeligt.

Jeg var hos SDS forleden dag, ingen gode dæk i 185/65-14, du skulle have
været her i juli var svaret, ingen kan da undre sig hvis den butik må lukke.

Måske man skulle købe nogen sommerdæk nu og en ny badedragt, det bliver ikke
til at skaffe til foråret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mikael L

Dato : 28-10-11 03:40

Den torsdag den 27. oktober 2011 20.01.11 UTC+2 skrev alexbo:
> [...]
>
> Måske man skulle købe nogen sommerdæk nu og en ny badedragt, det bliver ikke

Det vil faktisk være en god idé. Jeg talte med min dækmand om det i foråret, han sagde at allerede der var de bagud i produktionerne, fordi de kan simpelthen ikke producere alle de dæk der skal til og samtidig steg priserne på rågummi dramatisk, dengang var det nogen med over 200% på under et ½ år.
Jeg fik også beskeden at hvis jeg ville have nogen som helst indflydelse på hvilke vinterdæk jeg fik på skulle jeg bestille når jeg kom tilbage fra sommerferie. Det samme gælder faktisk med sommerdækkene, dem kan du godt bestille nu hvis du selv vil bestemme hvilke type det skal være..

Jeg har så valgt at give min en sæson mere da mit kørselsbehov er ændret meget.

Mikael

Fra : alexbo

Dato : 29-10-11 10:31

"Mikael L" skrev

> Det vil faktisk være en god idé.

Jeg fandt "mine" vinterdæk, og så kan jeg jo kigge på sommerhjulene når nu
de kommer af, i stedet for at vente til de skal på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-10-11 12:16

lom k wrote:

> Ikke om det er en god ide, idet det nok er en sag om hvad man tror på.
> Jeg har dem klar,så bare hvornår??

Det er ikke så svært ;)

Det er noget ged at køre på sommerdæk i vintervejr, og lige så meget ged at
køre på vinterdæk i sommervejr.

I mange år havde vi stort set ikke frost og sne, så der var ingen grund til
at skifte til vinterdæk for den (eller de) par ugers tid.

Mit råd er:
Vent med at sætte dem på til DMI (eller andre) lover frost gennem længere
tid.

Alex har sikkert en anden mening, og har på en eller anden måde set sig sur
på mig, men det er hans problem.

(30+ år erfaring med vinter/sommerkørsel, også i Norge/Alperne - hvad du så
end kan bruge det til

Stig Johansen

Fra : AS

Dato : 28-10-11 14:50

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message

> I mange år havde vi stort set ikke frost og sne, så der var ingen grund
> til
> at skifte til vinterdæk for den (eller de) par ugers tid.

En betingelse - hvis man ikke kører i disse 2 uger.

> Mit råd er:
> Vent med at sætte dem på til DMI (eller andre) lover frost gennem længere
> tid.

Når frost er lovet, kan der være for sent. Desuden -1 grad om morgen kan
også give noget besvær, specielt når himlen er klar.

Fra : Leif

Dato : 28-10-11 19:11

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i meddelelsen news:4ea91ba6$0$5333$f40e02c5@shockwave.dk.telia.net...

> [...]
>
> Så hvad er den generale mening om hvornår??
>
> Ikke om det er en god ide, idet det nok er en sag om hvad man tror på.

Jeg skifter som regel en uge inden, de første kører i grøften

Leif, den forsigtige