Spørgsmål om Lupo 3L.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-10-11 21:31

Hej

Hvad er fup og hvad er fakta om Lupo 3L?
Hlæst mig til at den er godkendt med specielle magnesium fælge, må jeg
skifte fælgene til 'non magnesium' uden at risikere bål og brand
vedrørende afgift?

Kan på Wikipedia læse at en lang række dele er specielle for netop denne
bil, må de skiftes til 'normale' dele ved reparation?

Hvad er der af faldgruber ved køb af sådan en?
Er der forskel på en tysk importeret Lupo 3L kontra en dansk?
Hvis der er forskel, påvirker det så afgiften?

At den er vanskelig mht. reparationer hvis værkstedet ikke kender
modellen er jeg bekendt med.
At der er stået turboer at på stribe er jeg også bekendt med.
At gearkassen kan være en svaghed er også kendt.

Hvad er der mere af faldgruber ved sådan en ekvipage?

--
Uffe Bærentsen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 26-10-11 21:50

Uffe Bærentsen wrote:
> [...]
> At gearkassen kan være en svaghed er også kendt.
>
> Hvad er der mere af faldgruber ved sådan en ekvipage?

Et rigtig godt sted at starte er her http://www.lupo3lklub.dk/forum/
Så kan du fortsætte på http://www.verdensnavle.dk/lupo/link.html

Du kan sagtens køre med vinterdæk stålfælge og bruge den tykkere
frontrude fra den almindelig VW Lupo og Seat Arosa

Den største fejl du kan gøre med en Lupo 3L er at køre til et VW eller
SMC-værksted for det er de færreste mekanikere der der har den fornødne
specialviden om Lupo 3L og Audi A2 1,2TDI - Besøg hellere et af
specialværkstederne der er nævnt i de to links. Er du på Sjælland vil
jeg uden at blinke anbefale JP-Auto i Havndrup lidt nord for Køge.

Jeg har en knap 9 år gammel Lupo 3L som jeg har haft fra ny. Den har
lige rundet 500.000 km og de eneste problemer jeg har haft med den har
været mærkevareværkstederne.

Lad den lokale mekaniker skifte olie, dæk og bremser mm og lad
speialværkstederne lave motor og transmission.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-11 16:09

"Uffe Bærentsen" <leiti_FJERNES_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> At gearkassen kan være en svaghed er også kendt.
>
> Hvad er der mere af faldgruber ved sådan en ekvipage?

Er ovenstående ikke en advarsel nok i sig selv ?
Lupo 3L blev populær pga forbruget men eftertiden
viste totaløkonomien gav den en 8. plads i
Penge & Privatøkonomi.
Så en brugt burde vel næppe være en endnu
mere fornuftig investering ??

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-11 16:31

">> Eque <<" skriver:

> Lupo 3L blev populær pga forbruget men eftertiden
> viste totaløkonomien gav den en 8. plads i
> Penge & Privatøkonomi.

Fordi man regnede med dyre regninger fra autoriserede værksteder.

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Armand

Dato : 28-10-11 16:34

Den 28-10-2011 17:31, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> ">> Eque<<" skriver:

> Fordi man regnede med dyre regninger fra autoriserede værksteder.

Akkurat som for 'modstandernes vedkommende, så forskellen skule være den
samme!

--
Armand.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 28-10-11 16:45

On Fri, 28 Oct 2011 17:33:33 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Akkurat som for 'modstandernes vedkommende, så forskellen skule være den
>samme!

Jeg tror da en Lupo3L kan være en rigtig god investering, hvis man er
heldig og køber til den rigtige pris. De er jo desværre ikke billige
at komme i nærheden af, men er bilen i orden giver den forhåbentlig
rigtig mange billige kilometer. Der er værksteder, der ved hvad de har
med at gøre.

Jeg valgte Puntoen fordi jeg kunne få noget der havde kørt det halve
og var nogle år yngre - den har nu fragtet mig 185000 km og ja, der
har været reparationer undervejs. Men den holder sig stadig omkring de
20 øre/km. Og eftersom jeg gav 100000 for den kan den vel efterhånden
anses for totalt afskrevet. Så kan den synes næste år bliver det ren
fryd, hvis da ikke lige den banger en turbo eller sårn. Den har
immervæk gået 303000.

Men det at købe brugt turbodiesel er lidt en lottokupon. Hvis den har
været misbehandlet får man en stak regninger, hvis ikke kan man være
heldig og få endog mange rigtigt billige kilometer.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 28-10-11 22:01

> [...]
> viste totaløkonomien gav den en 8. plads i
> Penge & Privatøkonomi.
> Så en brugt burde vel næppe være en endnu

Nej det er ikke en advarsel - det er proportionsforvrængning.

Lupoen er speciel (kult) men ikke værre end andre biler - Det er kun
nogle af de autoriserede værksteders uínkompetence på modellen der der
har givet den det ry og pressen har skyndt sig at bringe de værste
oplevelser videre.

Praksis viser at der kan køres flere hundredtusinde kilometer i den til
omkring 1,30 kr/km med dagens priser på dieselolie - incl
vedligeholdelse og afskrivning helt ned til nul kr.

For at gå tilbage til Uffes spørgsmål til ekvipagen:
Gearkassen er en almindelig 5-trins Polo-gearkasse - Der er ikke noget
specielt. Det specielle er at gearstangen er erstattet af en hydraulisk
robot der styres af bilen computere og den grundindstilling der skal
laves af og til kræver et vist håndelag og erfaring (indstilling
foretages med en almindelig PC tilkoblet bilens diagnosestik)

Turboer stået af på stribe - Hvor mange ud af de 7500 biler der er
kommet til danmark drejer det sig om? - Jeg har kendskab til omkring 10
- 20 tilfælde. Jeg har derimod kendskab til at Luftmassemåleren kan
ældes og give nogle problemer der mærkes som at turboen ikke tager ved
men det er ikke kun Lupoen der har det problem.

Så var der 2005 modellen hvor der var en produktionsfejl i koblingen -
De burde alle være udskiftet på garantien idag.

Hvor mange almindelige biler kører 200.000 - 300.000 - 400.000 eller
flere kilometer stort set ude problemer?

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-11 08:54

Det lyder da meget godt, men 3l lå ikke i toppen over totaløkonomi.
Og indkøbsprisen var ret høj, klassen taget i betragtning, da den var dyr at
producere.

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4eab17fb$0$281$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 29-10-11 14:15

> Det lyder da meget godt, men 3l lå ikke i toppen over totaløkonomi.
> Og indkøbsprisen var ret høj, klassen taget i betragtning, da den var dyr at
> producere.

Som andre har skrevet det: Det kommer an på hvordan man laver den
udregning og hvad man medregner og og hvordan man prissætter.

Jeg kan godt huske den udregning som FDM lavede tilbage i 2001 eller
2002 der pålignede nogle alt for store vedligeholdelsesudgifter der fik
dens totaløkonomi til at dumpe. Det kunne være sjovt at lave den
udregning igen og bruge JP-Auto's prisliste i stedet for VW-værkstedernes.

Den var ganske rigtigt dyr at fremstille og var forud for sin tid, men
daværende miljøminister Sven Auken lavede jo "Lupoloven" der gav den og
Audi A2 1,2TDI en nedsættelse i registreringsafgiften på 40.000 hvilket
gjorde at den fik en attraktiv pris og blev polulær i danmark.

Som en pendlerbil der bliver vedligeholdt kører den kilometer efter
kilometer uden problemer og der kører idag en hel del der har mere end
både 300.000 og 400.000 km på tælleren og jeg har kendskab til et par
stykker der nærmer sig henholdsvis 700.000 og 800.000 km

Hvor mange andre af de små biler som den blev testet sammen med dengang
kan gøre den den kunst efter?

/Lars

Fra : Benny

Dato : 29-10-11 14:28

On 29 Okt., 15:14, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> [...]
> dav rende milj minister Sven Auken lavede jo "Lupoloven" der gav den og
> Audi A2 1,2TDI en neds ttelse i registreringsafgiften p 40.000 hvilket
> gjorde at den fik en attraktiv pris og blev polul r i danmark.
>
> Som en pendlerbil der bliver vedligeholdt k rer den kilometer efter
> kilometer uden problemer og der k rer idag en hel del der har mere end
> b de 300.000 og 400.000 km p t lleren og jeg har kendskab til et par
> stykker der n rmer sig henholdsvis 700.000 og 800.000 km
>
> Hvor mange andre af de sm biler som den blev testet sammen med dengang

Min gamle Corolla EE90 (benzin) den rundede 500 kkm + 7 måneder da den
nye ejer faldt af vejen ( nedslidt sommerdæk og isgladt vej passer
ikke helt sammen).
Motoren fik ny bundkarspakning og blev monteret i en bekendtsbil da
motoren deri døde pga. en utæt køler. Det er nu 3 - 4 år siden. Den
kører mig bekendt stadigvæk manden på ardejde (og hjem igen) hver dag..

Benny