Billig computer der kan tage ekstern hardd~
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 25-10-11 01:15

Hej

Jeg leder efter en billig lille computer med et lavt strømforbrug som
der kan tilsluttes en ekstern harddisk til.

Den skal bruges til ekstern backup over internettet. Jeg har i
øjeblikket et abonnement hos en webhotel udbyder der tilbyder ssh
adgang, men jeg tror det kan gøres en del billigere med en lille
computer.

Den skal kunne køre en form for unix/linux hvor jeg kan synce med
rsync / ssh

Jeg leder efter noget der er lidt billigere end f.eks en eeebox eller
sheevaplug.

Jeg kunne forestille mig at f.eks en router med usb port kunne
modificeres til at kunne bruges til det formål, men er der nogen der
kender nogle konkrete modeller som har usb port og kan køre en form
for unix/linux?

Fra : Max

Dato : 25-10-11 08:59

Hej Martin

> Jeg leder efter en billig lille computer med et lavt strømforbrug som
> der kan tilsluttes en ekstern harddisk til.

Hvad med en NAS ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 25-10-11 02:45

On 25 Okt., 09:58, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Martin

> Hvad med en NAS ?
>
> --
> Mvh Max

Det ville være fint hvis der findes en der har et lavt strømforbrug og
er væsentligt billigere end en eeebox eller et sheevaplug, men det
tror jeg desværre ikke findes.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-10-11 10:00

On Tue, 25 Oct 2011 00:15:02 -0700, Martin Kaltoft wrote:

> [...]
> modificeres til at kunne bruges til det formål, men er der nogen der
> kender nogle konkrete modeller som har usb port og kan køre en form for

Prøv at tjekke snakeos

http://code.google.com/p/snake-os

Det kører på nogle små, billige NAS, og der er bl.a. også ssh server. Der
er ikke umiddelbart rsync, men det burde være muligt via chroot ("Chroot
is a shell (embedded system within a linux) where you have debian
libraries, and environment within SnakeOS host.")

Der er dog nogle begrænsninger på hastigheden, pga den billige hardware.
Jeg kan ikke huske tallene, men der står noget om det på siden et eller
andet sted.

--
Thomas Jensen, Denmark

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-10-11 15:16

Se på https://openwrt.org/ og find en enhed med USB-2.0 port.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 25-10-11 17:51

Den 25-10-2011 16:16, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111025 skrev:

> Se på https://openwrt.org/ og find en enhed med USB-2.0 port.

Køb dig en Asus WL-500gP og smid openwrt på den. Så er du rigtigt godt
kørende.

Bruger det selv i stor stil til mange forskellige ting.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 25-10-11 16:33

Linksys NSLU2 kan det meste og er født med 2 USB-porte.

Tag et kig her: http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/HomePage , der bør du
kunne finde noget.

Du bør kunne finde den brugt rundtomkring, om ikke andet...

/Per

Fra : Morten Christensen

Dato : 26-10-11 18:27

Martin Kaltoft skrev den 25-10-2011 09:15:
> [...]
> modificeres til at kunne bruges til det formål, men er der nogen der
> kender nogle konkrete modeller som har usb port og kan køre en form

dd-wrt som styresystem på routeren ser også ud til at være muligt:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Rsync_Backup_Server

--
Morten Christensen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-10-11 23:29

Martin Kaltoft <kaltoft@gmail.com> writes:

> Det ville være fint hvis der findes en der har et lavt strømforbrug og
> er væsentligt billigere end en eeebox eller et sheevaplug, men det
> tror jeg desværre ikke findes.

Jeg gav 600 kroner inkl. forsendelse for en PogoPlug Pro. Jeg mener, at
det var firebox.com der havde dem til den pris.

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH