Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Studio flash trigger ikke med canon 550D
Fra : Someone somewhere

Dato : 24-10-11 21:54

Hej gruppe
Jeg har for nyligt anskaffet et Canon 550d i den tro at det sagtens
kunne fungere med mine gamle courtenay flash via en hotshoe adapter.
Jeg har købt en simpel hama hotshoe og flashen trigger fint med mine
gamle analoge kameraer, men ikke med 550 eren.
Hos forhandleren kan det dog godt trigge hans flash hmhm.
Hvad kan jeg gøre for at få det til at arbejde sammen. Jeg har sat
550eren på M og forsøgt med forskellige hastigheder, men intet blink.
På nettet kan man læse noget om forskellige spændingsforskelle på x
terminalen men en kortslutning er vel en kortslutning, eller er det?
Flashene er sola 4 mk2, der er måske nogle af jer der kender dem på
trods af deres høje alder.
Hej fra Ole

Fra : Langgaard

Dato : 24-10-11 16:26

On 24 Okt., 22:54, Someone somewhere <Some...@somewhere.com> wrote:
> [...]
> terminalen men en kortslutning er vel en kortslutning, eller er det?
> Flashene er sola 4 mk2, der er måske nogle af jer der kender dem på

Hej Ole!

STOP........ Sæt ikke kameraet til flashene igen før du har undersøgt
om det går, hvis du er heldig kan du finde "trikkerspændingen" på dine
flash på nettet!

Der er stor forskel på spændingerne i ledningerne, i nogle ældre
studioflash er der så stor spænding at du kan brænde kameraets
flashdel af.

Jeg vil derfor anbefale dig at bruge en:

http://www.photogadget.dk/dk/253-Walimex-CY-20YS-blitzudloeser.html

Den koste ca. 200,- kr, og jeg mener dine flash kan styres med "IR".

Er der ikke "IR" modtager på flashene, så er det nok denne du skal
have fat i:

http://www.ebay.co.uk/itm/CTR-301-P-301P-Wireless-radio-and-IR-Flash-Trigger-set-/160469157296?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item255cb505b0

--
Langgaard

Fra : thl

Dato : 24-10-11 23:40

> [...]
> terminalen men en kortslutning er vel en kortslutning, eller er det?
> Flashene er sola 4 mk2, der er måske nogle af jer der kender dem på

Som Langgaard skriver, så skal du passe på spændingen i din gamle
flash,
for EOS 550D er ikke beregnet til mere end 6 volt.
Du skal også være opmærksom på polariteten af flashen.
Overspænding kan forebygges med en af disse:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=Safe+Sync&_sacat=0&_odkw=Safe+Sync&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Mvh
Thorbjørn

Fra : Someone somewhere

Dato : 27-10-11 19:50

On Mon, 24 Oct 2011 22:39:51 -0700 (PDT), thl <lykkebo47@hotmail.com>
wrote:

tak for hjælpen. Jeg har rodet lidt rundt med dem så nu virker det,
Det viste sig at være polariteten der var problemet. Jeg klippede
synchro kablet over og satte det sammen modsat. Jeg har ellers altid
troet det handlede om en passiv kortslutning når man triggede, men
man skal lære hele livet.