En lille quiz.
Fra : Henning Jensen

Dato : 24-10-11 11:41

En lille quiz, som forhåbentlig ikke er for nem.

1.
http://www.youtube.com/watch?v=EZUfKdGYMWg
Sangeren der synger her i denne udgave relaterer til en krimi-person.
Hvilken?
Hvem har komponeret sangen?
Kunstneren til originalcoveret til den oprindelige LP er død for meget
kort tid siden. Hvad hed han?

2.
http://www.youtube.com/watch?v=1mpp-U04RqM
Dette flotte nummer har en duft af maj måned? Hvad er titlen?
Hvem spiller her?
Hvem har komponeret og først sunget sangen?

3.
http://www.youtube.com/watch?v=vetoWFHu6PA
Hvad hedder denne musical hvorfra dette nummer er?
Hvem er 'ophavsmændene' til musicalen.
Melodien er 'genbrug'. Hvorfra er denne melodi oprindelig?

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-11 12:45

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvilken?
> Hvem har komponeret sangen?
> Kunstneren til originalcoveret til den oprindelige LP er død for meget

Det er George Harrisons "All Things Must Pass". Resten ved jeg ikke :)

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-10-11 14:42

On 24-10-2011 13:44, Alex Linaa wrote:

> Det er George Harrisons "All Things Must Pass". Resten ved jeg ikke :)

Du har ret i det ene af svarene.
De to andre svar i det første spørgsmål må jeg hellere give, for Tuben
har allerede nået at advare mig. Og det til trods for at det kun er jer
med linket, der kan se og høre:

"Dear hbjwebdk,
Your video, quiz1, may have content that is owned or licensed by EMI".

Jeg sletter selvfølgelig filen, hvilket jeg i øvrigt altid har gjort med
de filer jeg kortvarig har uploadet.
Og så et teknisk spørgsmål? Hvordan bærer de sig egentlig ad med at
fortælle om rettighederne.
Jeg har ikke tilføjet tekst eller andet til filen, end det I ser, og jeg
har ikke set EMI's navn nogen steder. Har man et
musiksammenligningsprogram eller hvad?

Svaret på hvem der synger er "Sherlok Holmes" alias Jeremy Brett:
http://www.youtube.com/watch?v=0jOy1Db3GYA

Kunstneren jeg spurgte efter er fotografen Barry Feinstein son døde i
torsdags, den 20. oktober:
http://en.wikipedia.org/wiki/Barry_Feinstein

Han var manden bag coveret til George Harrison's "All Things Must Pass":
http://en.wikipedia.org/wiki/All_Things_Must_Pass

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-11 15:37

> [...]
> Jeg har ikke tilføjet tekst eller andet til filen, end det I ser, og jeg
> har ikke set EMI's navn nogen steder. Har man et

Teknologien er til stede, og faktisk også inden for rækkevidde for vi
almindeligt dødelige: http://www.shazam.com/
Det er pænt effektivt, prøv det :)

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-10-11 16:08

On 24-10-2011 16:37, Alex Linaa wrote:

> Teknologien er til stede, og faktisk også inden for rækkevidde for vi
> almindeligt dødelige: http://www.shazam.com/
> Det er pænt effektivt, prøv det :)

Smart! Jeg har ikke fulgt med på området.

Musikcitater må være noget du ved noget om?
Mange musik-Websider har musikprøver på op mod 90 sekunders varighed.
Men en dom, engang i Landsretten, fastslog at musikeksempler på 30-40
sekunders varighed i erhvervs/salgsøjemed, ikke var lovligt.
Da der er præciseret "salgsøjemed", hvad er så lovligt i privat øjemed?

Fra Medie og Journalisthøjskolen:
"Der er ikke faste retningslinjer for, hvor meget et citat må fylde, men
det må ikke have større omfang end nødvendigt for at opnå formålet. Det
skal vurderes konkret, og der tages hensyn til hvor meget citatet fyldte
i det værk, det er taget fra og hvor meget det fylder i det nye værk,
det sættes ind i."

Princippet er vel også her, at alt er lovligt indtil der bliver gjort
indsigelser? Men hvad er egentlig fair, f.eks. i en sammenhæng som i
denne lille quiz?
http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03574565

Henning

Fra : Max

Dato : 24-10-11 16:33

Hej Henning

> Princippet er vel også her, at alt er lovligt indtil der bliver gjort
> indsigelser? Men hvad er egentlig fair, f.eks. i en sammenhæng som i

Indsigelsen gør jo ikke noget ulovligt, hvis loven er overtrådt, ja så er
den overtrådt uanset indsigelser eller ej. Det er jo også ulovligt at
køre for stærkt uanset om man bliver afsløret eller ej.

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-10-11 17:18

On 24-10-2011 17:32, Max wrote:

> Indsigelsen gør jo ikke noget ulovligt, hvis loven er overtrådt, ja så er
> den overtrådt uanset indsigelser eller ej. Det er jo også ulovligt at
> køre for stærkt uanset om man bliver afsløret eller ej.

Hej Max.
Det var det principielle i spørgsmålet jeg var interesseret i?
At citere er lovligt, men hvor går grænsen, når der ikke er præcise
nedskrevne regler?

I mit første "hjemmelavede" Quiz-eksempel, hvor YouTube havde mailet
mig, fortsætter mailen fra YouTube og hermed også EMI:
"What should I do?
No action is required on your part. Your video is still available
worldwide."

Derfor rejste jeg spørgsmålet, hvor meget må citeres, og hvad er fair?
Jeg synes at disse medier er spændende, og at de kunne bruges langt mere
kreativt, end man sædvanligvis gør i disse ng-grupper.
Men jeg er også en af de 'fjolser', som godt kan lide, såvidt muligt, at
gøre tingene korrekt.

Henning.

Fra : Max

Dato : 24-10-11 19:20

Hej Henning

> Men jeg er også en af de 'fjolser', som godt kan lide, såvidt muligt,
> at gøre tingene korrekt.

Jeg tror at det er umuligt at finde noget konkret at holde sig til,
rettighedsindehavere har det jo med at betragte tingene fra
forskellige vinkler, så der bliver skønnet en del. Jeg tror det
nemmeste er at holde lav profil og så bruge "går den, ja så går den"

Max

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-11 17:13

> Musikcitater må være noget du ved noget om?

Nej, det kan jeg ikke sige jeg gør.

> [...]
>
> Princippet er vel også her, at alt er lovligt indtil der bliver gjort
> indsigelser? Men hvad er egentlig fair, f.eks. i en sammenhæng som i

Det er en gråzone, ved jeg som fotograf. Man må gerne have andres
kunstværker med på sine billeder, bare de ikke "dominerer". Det sidste er
der mange fortolkninger af, og det må afgøres fra sag til sag.

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-10-11 19:12

On 24-10-2011 12:41, Henning Jensen wrote:
> En lille quiz, som forhåbentlig ikke er for nem.

Lidt hjælp til de sidste to spørgsmål.

2.
Nummeret er oprindelig b-siden fra en berømt single fra 1967. Her er
(igen et citat) et af versene:

Little girls, and boys come out to play
Bring your dandelions to blow away
Dandelion don't tell no lies
Dandelion will make you wise
Tell me if she laughs or cries
Blow away dandelion, blow away dandelion

3.
En i rækken af parrets mange musical-fiaskoer, og som kun blev opført 16
gange på Broadway.
Musicalen nåede alligevel at blive indspillet og jeg fandt et eksemplar
af LP'en, på et loppemarked for et par uger siden.
Det helt oprindelige musik er af en russisk komponist

Lidt yderligere hjælp kan være, at en helt anden af parrets mange
musicals byggede på musik af Grieg, og blev filmatiseret i min tid, 1970.
Brugen af Griegs, ofte sødladne musik i en musical, blev ikke bedre af
at musikken fik yderligere "et drys sukker", og også filmen var en slem
fiasko.

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-10-11 22:53

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=EZUfKdGYMWg
> Sangeren der synger her i denne udgave relaterer til en krimi-person.

Egon Olsen

> 2.
> http://www.youtube.com/watch?v=1mpp-U04RqM
> Dette flotte nummer har en duft af maj måned? Hvad er titlen?

Kom med maj

> 3.
> http://www.youtube.com/watch?v=vetoWFHu6PA

> Melodien er 'genbrug'. Hvorfra er denne melodi oprindelig?

Pløresømagle Genbrugsplads

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-10-11 23:00

On 24-10-2011 12:41, Henning Jensen wrote:
> En lille quiz, som forhåbentlig ikke er for nem.

Nu vil jeg slutte dagen med de resterende svar.

Nr. 2 er Rolling Stones nummeret "Dandelion", skrevet af Mick Jagger og
Keith Richards:
http://www.youtube.com/watch?v=VcndxAyNDYw

Mit uploadede eksempel af samme sang, er et af resultaterne af
samarbejdet mellem Rolling Stones og "The London Symphony Orchestra".
(Jeg kan ikke umiddelbart finde eksemplet på Tuben).

Nr. 3. Havde jeg ikke ventet ville blive gættet.
Det er musicalen "Anya" af Robert Wright og George Forrest, der er svaret.
Musicalen er nærmest glemt og er vist heller ikke repræsenteret på Tuben.
Jeg kan se at den har været genudgivet på en CD. At jeg har fundet et
gammelt eksemplar på en LP i Købehavn, må vist nærmest være et mirakel!
Selve nummeret heder "A Quiet Land" og er klikbart her på websiden:
http://www.kritzerland.com/anya.htm

Sangens melodi er hovedtemaet fra Rachmaninov's 2. symfoni.
Hvis man er til disse langsomme satser, så er dette en af dem der til
fulde kan konkurrere med adagiettoen fra Mahlers 5.
http://www.youtube.com/watch?v=x_gYo8_DsRc&feature=related

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-11-11 22:53

> [...]
> Hvis man er til disse langsomme satser, så er dette en af dem der til
> fulde kan konkurrere med adagiettoen fra Mahlers 5.

Jeg troede det måske også kunne have været Dynamit-Harry

Hilsen Åge