Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udstyr til fotografering fra fly
Fra : Dan Andersen

Dato : 23-10-11 19:01

Det forekommer mig, at der på et eller andet site og/eller blad har været en
artikel omkring ideer og tips til at fotografere fra et mindre fly, hvilket
jeg skal udsætte mig for i den nærmeste fremtid.
Selv har jeg gennemtrawlet diverse blade og sites på nettet uden resultat.

Er der nogen her i denne NG, der kan hjælpe mig et link eller nogle
oplysninger?

På forhånd tak

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-10-11 19:16

Den 23-10-2011 20:00, Dan Andersen skrev:
> [...]
> Selv har jeg gennemtrawlet diverse blade og sites på nettet uden resultat.
>
> Er der nogen her i denne NG, der kan hjælpe mig et link eller nogle

Mindst 1/500s, blænde har ikke større betydning. Hvis du har indflydelse
på tidspunkt er sol op-eller nedgang bedst for at få lidt skygger på
ellers typiske meget kontrastløse billeder.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-10-11 20:51

Den 23-10-2011 20:16, Soeren Friberg skrev:
> Mindst 1/500s

PS
Hvis du har noget Nikon-objektiv med VR kan du sætte VR på Aktiv
(beregnet hvor man tager billeder fra noget bevægeligt) og roligt gå 2
trin ned, dvs. 1/125s. Canon har noget tilsvarende.

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-11 21:28

On Sun, 23 Oct 2011 20:00:57 +0200, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
wrote:

> [...]
>Selv har jeg gennemtrawlet diverse blade og sites på nettet uden resultat.
>
>Er der nogen her i denne NG, der kan hjælpe mig et link eller nogle

==========
Jeg har taget mange luftbilleder fra motorsvævefly, og bruger
D200/300:

Huse & villaer: 70-200 mm med en 1,7 X converter
Gårde & mindre virksomheder: 70-200 mm
Store virksomheder & hele landbrug: 24-70 mm
Skal dele af flyet med i billedet: 17-55 mm,

ISO 320 / 400; fast lukkertid 1/500.

Billedstabilisering på telen "On" & "Aktiv"

Autofokus kontinuert, med fokuspunkt på hovedmotivet, ELLER efter
kameraets eget valg.
Fast uendelig duer ikke på lange brændvidder, kun på korte.

Aldrig igennem rudens plexiglas, undtagen med fiskeøje for at få
cockpittet med.
Hold i stedet for objektivet ud igennem trækruden, eller fjern ruden
eller døren.

En anden ting, udstyret må ALDRIG røre skroget eller karmen, på grund
af vibrationer fra motor og propel.
Det kan ingen billedstabilisering klare.
Albuen må helst heller ikke røre noget på skroget.
(I øvrigt,hviler du objektivet imod plexiglas, risikerer du
plexiglasset revner, ikke populært!)

Har du objektivet ude i fartvinden, så undlad modlysblænden, den
kommer meget nemt i vibrationer på grund af luftens turbulen omkring
den, det klarer ingen lukkertid eller billed stabilisering.

Desværre er det bedste fotovejr dagen efter en koldfront passage, her
er luften klarest.
Men, på det tidspunkt er der også mest termik (motorpiloter kalder det
turbulens), du kan ikke få det hele.

Pas på solen.
Selv om du ikke fotograferer direkte i modlys, når du fotograferer
nedad, så vil for eksempel foto fra nord imod syd midt på dagen blive
slørede, fordi luftens indhold af vanddamp spejler dele af sollyset op
imod dig.
Du ser det ikke med øjnene, hjernen er fantastisk til at korrigere det
sete.

Stærkt reflekterende overflader som for eksempel vand eller metal kan
kræve eksponerings kompensation.
Er der meget af den slags i motivet, bruger jeg cirkulært polfilter.

Anyway, det er fanatstisk skægt, altså Hals und Beinbruch

Arnold