Har jeg ret i defekt grafikkort?
Fra : Viktor Andersen

Dato : 23-10-11 13:08

Hej allesammen.

Min svigerinde har fået et problem.

Hun har en tre år gammel HP Pavillon S3421 computer, der pludselig ikke mere
vil sende signal til monitoren.

Denne er ligeledes kun tre år gammel.

Jeg har checket for alle løse forbindelser.

Jeg kan se, at computeren arbejder, harddisken arbejder (dioden blinker),
computeren finder dvs-drev samt ekstern USB stick, men der kommer intet
billede. Der kommer intet bib, som kunne indikere en memory fejl. Slukker
jeg for monitoren og tænder på ny, får jeg besked om, at den ikke får signal
fra computeren. Jeg får intet billede frem (ej heller billedet fra BIOS,
som normalt er det første billede man ser).

Monitoren fejler ikke noget. Kabel mellem skærm og computer sidder godt
fast.

Jeg er derfor i min fejl dianosticering kommet frem til, at det må være
grafikkortet type Radeon HD3450, der er stået af.

Har jeg ret i min antagelse, eller hvad?

Hilsen

Viktor

Fra : Pico

Dato : 23-10-11 13:25

Den 23-10-2011 14:08, Viktor Andersen skrev:
> [...]
> grafikkortet type Radeon HD3450, der er stået af.
>
> Har jeg ret i min antagelse, eller hvad?

Det kan også godt være fejl i kablet til skærmen, har du ikke mulighed
for at udskifte det, bare som en prøve ?

--
MVH
Pico

Fra : Viktor Andersen

Dato : 23-10-11 13:44

"Pico" skrev i meddelelsen news:4ea40784$0$293$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
Det kan også godt være fejl i kablet til skærmen, har du ikke mulighed
for at udskifte det, bare som en prøve ?

Hej Pico,

Joh, det kan jeg nok, men er det særligt sansynligt, at det er kablet, som
er defekt? Jeg mener, der har ikke været trukket, knækket bøjet på i de tre
år, men hængt stille og roligt bag skærm og computer?

Hilsen
Viktor

Fra : Mendoza

Dato : 23-10-11 14:11

"Viktor Andersen" <virgilante@sol.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er defekt? Jeg mener, der har ikke været trukket, knækket bøjet på i de
> tre år, men hængt stille og roligt bag skærm og computer?

Prøv monitoren på en anden computer. Prøv grafikkorteti en anden computer.

Fra : Pico

Dato : 23-10-11 14:36

Den 23-10-2011 14:44, Viktor Andersen skrev:

> Det kan også godt være fejl i kablet til skærmen, har du ikke mulighed
> for at udskifte det, bare som en prøve ?

Det var bare for at udelukke en fejl jeg har set flere gange, det er
lidt surt at købe nyt grafikkort, hvis det så er en kabelfejl.

--
MVH
Pico

Fra : Henning

Dato : 23-10-11 15:30

>Jeg er derfor i min fejl dianosticering kommet frem til, at det må være
>grafikkortet type Radeon HD3450, der er stået af.
>
>Har jeg ret i min antagelse, eller hvad?

Absolut ikke. Motherboard, CPU, strømforsyning, ram - har du testet
alt dette?
Hvad får du af bip-koder under opstart? Hvis CPU og MB virker og
grafikkortet er defekt, vil din pc højst sandsynligt bippe 9 gange.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 23-10-11 15:36

Hej
On 23-10-2011 16:29, Henning wrote:
> Hvad får du af bip-koder under opstart?

Jeg citerer lige fra OP's indlæg:
____
Der kommer intet bib, som kunne indikere en memory fejl.
____

Det er altid godt når nogen vil hjælpe, men hjælp for det første dig
selv, ved at læse det der skrives. Så er der større chance for at man
kommer med brugbar hjælp.

Mvh
Martin

Fra : Henning

Dato : 23-10-11 15:45

On Sun, 23 Oct 2011 16:36:02 +0200, "Martin [TMM]"
<tmm@-CUT-turutter.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg citerer lige fra OP's indlæg:
>____
>Der kommer intet bib, som kunne indikere en memory fejl.
>____

Jeg spørger også om der kommer bip der indikerer grafikfejl. Ingen bip
overhovedet indikerer nærmere defekt CPU eller motherboard, men kan
også være meget andet.

Fra : Kurd

Dato : 23-10-11 20:14

"Martin [TMM]" <tmm@-CUT-turutter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved at læse det der skrives. Så er der større chance for at man kommer med

Ikke alle kan læse. Og færre kan skrive.

Fra : Hauge

Dato : 23-10-11 20:22

Den 23-10-2011 21:14, Kurd skrev:
> Ikke alle kan læse. Og færre kan skrive.

Og en del evner ikke at tænke..

/Hauge

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-10-11 18:46

Viktor Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeg er derfor i min fejl dianosticering kommet frem til, at det må være
> grafikkortet type Radeon HD3450, der er stået af.

Der kan sagtens være knækket en ledning ved et af stikkene på kablet.

Udelukkelsesmetoden:
Det bedste du kan gøre er at prøve at sætte skærmen på en anden PC og se
om den virker - ligeledes en anden skærm på din svigerindens PC og se om
det så virker - og så prøv lige for en sikekrheds skyld at sætte et
andet kabel imellem din svigerindes PC og skærm bare for at være helt
sikker.

Hvis der er mulighed for at vælge imellem to indgange på skærmen, har du
så checket at skærmen ikke er blevet indstillet til at bruge den
"forkerte" indgang ved en fejl?

/Lars

Fra : Viktor Andersen

Dato : 24-10-11 20:24

"Viktor Andersen" skrev i meddelelsen

[...]

Tak til alle for gode og mindre gode råd. Jeg tror, jeg vil afprøve Lars
Peters forslag.

Tusind tak allesammen.

Hilsen

Viktor