Pros og cons vedr Ipad som kortplotter
Fra : lindstroem

Dato : 22-10-11 10:50

Jeg har googlet lidt og er egentlig ikke blevet vældig meget klogere
på om kombinationen iPad og søkort spiller godt sammen. Derfor
efterlyser jeg flere konkrete erfaringer fra sejlere, som supplement
til de erfaringer, jeg kan finde.

Familien kørte her i efterårsferien gennem Tyskland, hvor jeg købte et
udmærket sejlermagasin ’Yacht’, som havde et positivt indlæg om brug
af iPad som kortplotter. Uheldigvis kom min kone til at bladre i
magasinet og ser nu pludselig muligheden for a få en iPad.
Men jeg sidder nu tilbage i Danmark og læser om Ipad på nettet, og det
er ikke overbevisende læsning. Ganske vist er den manglende vandtæthed
ikke afgørende for mig idet kortplotteren står under min sprayhood.
Men hvad med lysstyrke, hvad men gps-antennen evne til a fange signal,
hvilke kort kan man få (det levende søkort fungerer eks ikke) osv??
Så inden konen får sin iPad og jeg køber søkort til den, vil jeg gerne
høre erfaringer fra andre sejlere. Herunder også, hvilke kort de synes
spiller bedst sammen med iPad.

Nu sejler jeg med papirsøkort og GPS og kan, hvis jeg gider, tage en
gammel bærbar frem med DK-søkort, men kender efterhånden mit nærområde
i Øresund som min egen bukselomme, så Pc'en samler støv. Men på
ferierne i Sverige ville det være rart med noget elektronik, så
sejladsen kan følges på en skærm.

Mvh

Lindstroem, First 38s5

Fra : HKN

Dato : 23-10-11 01:45

Du kan få et stød- og vandtæt cover til iPad - det kan du læse mere om i
denne tråd
http://www.ipadforums.net/ipad-accessories/22517-waterproof-case.html

iPad er ganske god til planlægning m.m. vil jeg mene, sålænge du er under
dæk - men helt ubrugelig ude i dagslys, idet skærmen ganske simpelthen ikke
tillader den mængde lys der skal til for at du kan se nogetsomhelst på den.

Og så er lidt af ideen gået fløjten, eller?

Mvh
Henrik

Fra : Hans-Erik Pedersen

Dato : 23-10-11 07:22

On 23 Okt., 02:45, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> i Øresund som min egen bukselomme, så Pc'en samler støv. Men på
> ferierne i Sverige ville det være rart med noget elektronik, så

Hejsa her er en svensk erfaring med iPad.

http://www.pakryss.se/ipad-som-plotter_1/

Hans-E

Fra : Skipper

Dato : 23-10-11 18:24

Den 22-10-2011 18:50, lindstroem skrev:

> [...]
> i Øresund som min egen bukselomme, så Pc'en samler støv. Men på
> ferierne i Sverige ville det være rart med noget elektronik, så

Har seelv forsøgt med IPad under sprayhood - alt for lidt lys.

Jeg holder fast i min Raymarine plotter - den kan både tåle masser af
regnvær og høj solskin.

Men på den anden side så er Ipadden super til havnelods, planlægning når
man ligger på køjen og regnen pisker på ruffet. TDen er god til
planlægning til byturen også fordi du har Google overlay på osv.

Og så kan du more dig med at følge med i skibstrafikken i de
danske/svenske farvande.

Der findes efterhånden en del sjove og spændende apps som man slå tiden
ihjel med - lær at binde knob, øve dig i lanterneføring osv.

Fra : jdragsbaek@gmail.com

Dato : 23-10-11 11:21

On 22 Okt., 12:50, lindstroem <lindstroem...@gmail.com> wrote:
> [...]
> i Øresund som min egen bukselomme, så Pc'en samler støv. Men på
> ferierne i Sverige ville det være rart med noget elektronik, så

Hvis du har en Ipad så er app fra isailor.us ganske udmærket og
kortene er billige og tilmed opdaterede.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-10-11 10:33

En moderne GPS modtager har ingen problemer med at fungere i en træ-
eller glasfiberbåd, i stålbåde/ferrocementbåde vil den nok ikke virke.
Det vigtigste er om du kan få et godt navigationsprogram med
tilhørende gode kort, der kan virke på i-pad´en.
Du kan downloade OpenCpn til forskellige styreprogrammer. De
styresystemer du kan bruge OpenCpn på kan du se her:
http://opencpn.org/drupal/installing_opencpn
Det er et godt navigationsprogram. MEN du skal have nogle kort der er
til at stole på. Det kan du ikke på de tyske, de har fatale tegnefejl.
Du skal bruge kortene fra DLS og omsætte dem til et format som OpenCpn
kan læse.
Det kræver lidt arbejde!
At anvende de gratis tyske kort er i stil med Esso kort: Det blå er
vand!

Mvh/Harding