Foto
IBM760 5420
Teil 3020
D7000 - Uskarpe billeder
Fra : Søren Jakobsen

Dato : 22-10-11 11:17

Har igår anskaffet mig et D7000 som erstatning for et D90. Men
samtlige af de over 100 billeder i dag, er uskarpe, eks her:
http://imageshack.us/f/695/k56331.jpg/ Taget med AF-S, og rigelig
lukketid, nogen der har et bud på hvad der kan være galt, og om det er
huset eller objektivet, jeg har desværre ikke andet objektiv at teste
med.

Søren Jakobse
Randers

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-10-11 18:30

Den 22-10-2011 19:17, Søren Jakobsen skrev:
> [...]
> lukketid, nogen der har et bud på hvad der kan være galt, og om det er
> huset eller objektivet, jeg har desværre ikke andet objektiv at teste

Det ser ud til at være taget med stor blænde = ringe dybdeskarphed.
Ellers ser jeg ingen probs

http://olelarsen.eu/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-10-11 19:14

On Sat, 22 Oct 2011 10:17:03 -0700 (PDT), Søren Jakobsen
<togfoto@gmail.com> wrote:

>Taget med AF-S
Har du prøvet med manuel fokus ?

/Hans

Fra : Gert Nielsen

Dato : 22-10-11 20:12

> [...]
>lukketid, nogen der har et bud på hvad der kan være galt, og om det er
>huset eller objektivet, jeg har desværre ikke andet objektiv at teste

Jeg har selv en D7000 og ingen problemer med skarphed.
Men husk du arbejder med en højere opløsning en med D90.

1: Du har et objekt i bevægelse. Så hedder det AF-C

I den viste størrelse ser der ikke grimt ud - som Ole også bemærker.

Jeg ved ikke hvilket objektiv du har. Jeg lavede selv test på stativ med
mine.
Alle var skarpe.

Men jeg er flere gange blevet "snydt", når den har stået på AF-S. Så skal
motivet stå stille!
Børnebørn på ponyridning og AF-S var ikke godt!
Den høje opløsning er mere afslørende, selv om det ser pænt ud i "normal"
størrelse.
Det problem havde jeg ikke med D200!

Mit råd er at teste dit apparat på stationære objekter - helst på stativ.
Bliver det skarpt er alt i orden. Gør det ikke, er noget galt.
Gert

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 22-10-11 14:06

Der er brugt 18-105 kit objektiv, det er samme objektiv som jeg er
vant til fra D90eren, men altså et nyt 18-105. Jeg har fotograferet
tog siden 2004, D70-D90-D7000 og altid på AF-S, og der har aldrig
været noget problem.
Et eks med D90, blænde 5,6 AF-S. http://imageshack.us/f/189/36390309.jpg/
Jeg har prøvet at optage noget tekst med stativ og fjernudløser blænde
8, og det ser heller ikke rigtig skarp.
Jeg prøver at krydsteste med min fars Nikon D7000 med 16-85 objektiv
imorgen.

Søren

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-10-11 21:41

On 2011-10-22 20:06:13 +0000, Søren Jakobsen <togfoto@gmail.com> said:

> [...]
> 8, og det ser heller ikke rigtig skarp.
> Jeg prøver at krydsteste med min fars Nikon D7000 med 16-85 objektiv

Det er rigtigt at det ikke ser skarpt ud. Men du skal bruge
continuerlig AF i sådan en situation, hvor du har et bevægeligt motiv
og hurtig nok lukkertid.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Peter Rosenthal

Dato : 22-10-11 22:04

Den 22-10-2011 22:40, Hans Kruse skrev:

> Det er rigtigt at det ikke ser skarpt ud. Men du skal bruge continuerlig
> AF i sådan en situation, hvor du har et bevægeligt motiv og hurtig nok
> lukkertid.

Undskyld, det lyder forkert, det er ikke til at finde noget der er
skarpt i billedet, ej heller det stationære som skinnerne, så vidt jeg
kan se er det skarpeste punkt forreste kant af taget på forreste vogn,
og selv det er sløret. Det skuffer mig, da jeg netop overvejer at
anskaffe lillesøsteren D5100.

Hilsener

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-10-11 22:20

On 2011-10-22 21:04:08 +0000, Peter Rosenthal <peter@prhr.dk> said:

> [...]
> kan se er det skarpeste punkt forreste kant af taget på forreste vogn,
> og selv det er sløret. Det skuffer mig, da jeg netop overvejer at

Jeg ved ikke hvad der er galt i denne situation. Jeg skriver blot
hvordan det bør tages ;) Lukkertiden er formentlig ikke hurtig nok. Det
er taget på 1/800s og det andet fra D90 er taget på 1/1600s.

Fra : Peter Rosenthal

Dato : 23-10-11 00:26

Den 22-10-2011 23:20, Hans Kruse skrev:

> Jeg ved ikke hvad der er galt i denne situation. Jeg skriver blot
> hvordan det bør tages ;) Lukkertiden er formentlig ikke hurtig nok. Det
> er taget på 1/800s og det andet fra D90 er taget på 1/1600s.

Der må være noget andet helt galt når 1/800 ikke er hurtig nok til at
fryse motivet, det er et tog og ikke en jetjager, på mig virker det
somom noget giver højfrekvente microvibrationer i kamera/optik, hvad med
antirystefunktionen. Det kunne passe med den højere opløsning,
vibrationen vil involvere flere pixels og derfor give et tydeligere slør.

Hilsener

Peter ..... der iøvrigt er nyankommen i gruppen.

Fra : Gert Nielsen

Dato : 23-10-11 09:28

> [...]
>8, og det ser heller ikke rigtig skarp.
>Jeg prøver at krydsteste med min fars Nikon D7000 med 16-85 objektiv

Krydstjek er en rigtig god ide. Husk på at 16-85 er et både dyrere og bedre
objektiv end 18-105.
Er der fejl i objektivet, som du selv foreslår (Decentrering er mest
sandsynlig), ser du det bedst med et murstens billede. Typisk er der skarpe
områder i kanterne, men ikke i center.

Når du bruger VR, starter den, når du trykker udløseren halvt ned. Den skal
i omdrejninger før den virker!
Tager du med AF-S og venter det korte øjeblik - du skal - har toget flyttet
sig! Slå VR fra, når lukkertiden er hurtig nok.

Med den højere opløsning i D7000 ser du fokuseringsfejl meget tydeligere end
med D70 - D90.
Et middelmådigt objektiv bliver dårligere. Før jeg købte mit D7000, læste
jeg et review, hvor der blev klaget over skarpheden (med 18-105).
Jeg har ingen problemer med skarphed, men det er også med 17-55 og 70-200 og
faste objektiver.
Køb evt en 50mm 1,8, og se hvordan D7000 kan lave billeder.
Gert

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-10-11 05:28

> [...]
> lukketid, nogen der har et bud på hvad der kan være galt, og om det er
> huset eller objektivet, jeg har desværre ikke andet objektiv at teste

Tillykke med dit kamera!
Jeg er sikker på, at dit kamera og objektiv er helt i orden ;)
Tag du blot nogle flere nutidige billeder og vuala, så skal du bare se
løjer.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 23-10-11 01:15

On 23 Okt., 01:26, Peter Rosenthal <pe...@prhr.dk> wrote:

> [...]
> antirystefunktionen. Det kunne passe med den højere opløsning,
> vibrationen vil involvere flere pixels og derfor give et tydeligere slør.

Jeg er kommet til den konklution at objektivet må være defekt,
fokuserer jeg på noget tekst ser det end ikke skarpt ud i søgeren. Det
hjælper heller ikke at blænde op. Så forhandleren får det bare i
hovedet igen :)

Søren

Fra : Anders Houmark

Dato : 29-10-11 14:11

"Søren Jakobsen" <togfoto@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> fokuserer jeg på noget tekst ser det end ikke skarpt ud i søgeren. Det
> hjælper heller ikke at blænde op. Så forhandleren får det bare i

Har du indstillet søgeren korrekt? Side 34 i manualen:
http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D7000_ENnoprint.pdf

mvh Anders

Fra : Gert Nielsen

Dato : 29-10-11 16:14

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Jakobsen" <togfoto@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Har du indstillet søgeren korrekt? Side 34 i manualen:
> http://www.nikonusa.com/pdf/manuals/noprint/D7000_ENnoprint.pdf

Det har da forhåbentlig ingen indflydelse på AF.

Men det ville være rart, hvis Søren meldte tilbage angående sin krydstest.
Det vil sikkert interessere flere.

Gert

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 23-10-11 08:30

Har du checket at auto focus AF-S og AF-C står til "Focus" og ikke "Release"?
Hvis det står til release så vil den tage et billede uanset om den har fokuseret eller ej.