Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Inkjetblæk
Fra : JA

Dato : 22-10-11 03:49

hej gr.
Kan nogen af de dygtige folk i denne gruppe forklarer en novice, hvad
forskellen er mellem
pigmenteret eller farvebaseret blæk jeg spører fordi jeg i jegten på
printerpapir ind imellem støder på at papiret er særligt velegnet til
den ene eller anden type blæk, derfor min forvirring.
fortsat god weekend

mvh
JA

Fra : ;o)-max-

Dato : 22-10-11 11:16

On 22-10-2011 11:49, JA wrote:
> [...]
> printerpapir ind imellem støder på at papiret er særligt velegnet til
> den ene eller anden type blæk, derfor min forvirring.

Producenterne plejer nu at være ok til at oplyse pigmenternes
herligheder. Men helt kort, så er pigment blæk meget mere
lysægte og leveres til de bedre printere i op til 12-14 nuancer
der gir en bedre farve gengivelse. Pigment blæk kræver papir
der er optimeret til pigment og omvendt med almindeligt blæk.

Men de rigtigt billige printere er såmænd udemærkede til det
meste, og meget økonomiske i drift HVIS man bruger pirat blæk
eller monterer et eksternt blæk system med store beholdere.
Stort set alle bruger disse eksterne blæk systemer i Thailand,
hvilket betyder at de kan printe ud til 1/10 af prisen i forhold
til original blæk - Jeg har venner der tager 1 kr for en A4 side
og tjene på det.
-max-

Fra : JA

Dato : 22-10-11 05:18

On 22 Okt., 12:16, "-max-" <smileymaxph...@gmail.com> wrote:

> [...]
> der gir en bedre farve gengivelse. Pigment blæk kræver papir
> der er optimeret til pigment og omvendt med almindeligt blæk.

Tak for hurtigt svar. Canon skriver ikke noget om hvilken type blæk
der er i deres patroner eller også er jeg bare ikke i stand til at
finde det på deres side. Som jeg forstår dig er pigmentblæk at
fortrække til fotoudskrifter. Jer er den lykkelige ejer af en Pixma MP
800 og på emballagen til patronerne finder jeg ikke oplyst om
blæktypen, men da det er en fotoprinter må man gå ud fra at det er
pigment der er i patronerne ??

mvh
JA

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-11 12:47

On 22-10-2011 13:17, JA wrote:

> [...]
> 800 og på emballagen til patronerne finder jeg ikke oplyst om
> blæktypen, men da det er en fotoprinter må man gå ud fra at det er

Det er en hybrid...
http://www.dpreview.com/products/canon/printers/canon_pixmamp800

Pigment blæk minder lidt om maling: Det er ikke gennemsigtigt og
indeholder "farvekorn". Dye-ink minder mere om frugtfarve: Det er
gennemskinneligt for lys.

Bo //

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 22-10-11 15:03

On Sat, 22 Oct 2011 12:16:19 +0200, -max- wrote:

> til original blæk - Jeg har venner der tager 1 kr for en A4 side
> og tjene på det.

Tja, det er sku lidt svært at sælge et A4 billede til 1 kr og tjene på det
når papiret alene koster kr. 4,17. (Ilford Galerie smooth pearl II)

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : JA

Dato : 22-10-11 06:17

On 22 Okt., 13:46, Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote:

> [...]
>
> Pigment blæk minder lidt om maling: Det er ikke gennemsigtigt og
> indeholder "farvekorn". Dye-ink minder mere om frugtfarve: Det er

Tak Bo. Det var en forklaring der fortæller forskellen. Jeg havde søgt
på nettet,uden at finde det ønskede, men havde ikke lige tænkt på
dpreview, fint den kan køre på begge slags, men der står som nævnt
ikke hvilken type blæk det er på emballagen.
Tak for svar

mvh
JA

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-11 14:11

On 22-10-2011 14:17, JA wrote:

> [...]
> dpreview, fint den kan køre på begge slags, men der står som nævnt
> ikke hvilken type blæk det er på emballagen.
Hvis du fin-læser teksten, vil du se at det sorte er pigmentblæk, og det
farvede er dye-ink,

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-11 14:51

> Hvis du fin-læser teksten, vil du se at det sorte er pigmentblæk, og det
> farvede er dye-ink,

De skriver at der er to sorte, een som pigment og een som dye. Jeg kan
ikke forklare dig hvorfor, men regner med at den ene er mindre sort, end
den anden.

Min egen pigmentprinter har 4 "sorte":
en matsort,
en sort,
en grå,
en lys-grå

Bo //

Fra : Peter Rosenthal

Dato : 22-10-11 21:35

Den 22-10-2011 15:50, Bo Bjerre skrev:

> De skriver at der er to sorte, een som pigment og een som dye. Jeg kan
> ikke forklare dig hvorfor, men regner med at den ene er mindre sort, end
> [...]

Du ved ikke tilfældigvis om det er muligt at få pigmentblæk i HVID til
print på gennemsigtigt medie.

Hilsener

Peter

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-10-11 10:19

On 22-10-2011 22:35, Peter Rosenthal wrote:

> Du ved ikke tilfældigvis om det er muligt at få pigmentblæk i HVID til
> print på gennemsigtigt medie.
nej, og heller ikke tilfældigvis.

Hvis du printer på et transparant medie, vil et hvidt pigmentblæk (hvis
det findes) dæmpe lys-gennemgangen.

Jeg ville søge på google med "transparent print media" ??

Bo //

Fra : JA

Dato : 22-10-11 06:24

Fra : Langgaard

Dato : 24-10-11 07:59

On 22 Okt., 16:03, Jens Stadsgaard <jens@invalid> wrote:

> Tja, det er sku lidt svært at sælge et A4 billede til 1 kr og tjene på det
> når papiret alene koster kr. 4,17. (Ilford Galerie smooth pearl II)

Enten lyver Max, eller også bruges der et billigere papir. Jeg tror
mest på det sidste

--
Langgaard

Fra : Soeren Friberg

Dato : 24-10-11 15:44

Den 24-10-2011 15:58, Langgaard skrev:
> Enten lyver Max, eller også bruges der et billigere papir. Jeg tror
> mest på det sidste

En tredje mulighed er at Max´s kilde taler lidt for godt for sagen..
At det skulle kunne lade sig gøre at tjene penge i DK ved at sælge A4
print til 1 kr. virker tvivlsomt.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Valdemar

Dato : 24-10-11 17:25

On Mon, 24 Oct 2011 16:44:26 +0200, Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> wrote:

>En tredje mulighed er at Max´s kilde taler lidt for godt for sagen..
>At det skulle kunne lade sig gøre at tjene penge i DK ved at sælge A4
>print til 1 kr. virker tvivlsomt.

Hvem sagde DK?

mvh

Valdemar

Fra : Soeren Friberg

Dato : 24-10-11 18:05

Den 24-10-2011 18:25, Valdemar skrev:

> Hvem sagde DK?

Ikke Max i hver fald ;)
Men Jens skrive om DK-priser, og jeg fastholder nu alligevel og læner
mig op af Jens´s prisniveau på papir. Jeg har ingen mening om Max´s
venners printudgifter i Thailand, men prisen i DK er da ikke helt
irrelevant i denne deltråd, som jeg ser det.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-10-11 18:40

On Mon, 24 Oct 2011 18:25:21 +0200, Valdemar wrote:

> Hvem sagde DK?
>
> mvh
>
> Valdemar

Jeg udtalte mig udelukkende om hvad kvalitetspapir koster. Nå og så koster
det ca. det samme i blæk. Nå ja og så var det selvfølgelig priser på det i
Danmark, som er stedet hvor jeg handler. Det tror jeg også de flere gør med
papir i denne her gruppe. Blæk køber jeg kun originalt blæk.

Max's indlæg læste jeg som om alle var dumme og ikke brugte det system og
sparede end masse penge og vi kunne alle printe til A4 til under 1 kr. Når
papireret koster 4 gange så meget, så er det umuligt. Selvfølgelig kan der
købet papir der ikke koster mere end 70 - 80 øre for A4, men så er det også
derefter. Og skal mine blæk priser falde til 1/10 ved at bruge det, så er
det stadigvæk ca. 50 øre for det print. Så er jeg i ca. 1,25 kr for et
print, på et eller andet ukendt papir af ukendt kvalitet og med en blæk der
helt sikkert ikke vil give den samme farve, når jeg printer der samme
billede om 1 år.

Jeg er kommet forbi det punkt, hvor jeg køber et eller andet billigt papir
og printer på det eller køber et print et af de billige steder. Det er
faktisk billigere for mig at printe på Ilford papir på min epson 3880 end
det er at købe et print ude i byen på et eller andet "skod" papir. Jeg kan
dog ikke være med op til A4, men derefter er det billigere. Og så får jeg
noget som er flottere.

Fra : ;o)-max-

Dato : 24-10-11 23:23

On 24-10-2011 19:39, Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
> dog ikke være med op til A4, men derefter er det billigere. Og så får jeg

Ja og jeg udtalte mig udelukkende om hvad mine venner i Thailand
kan sælge et A4 print for - sefølgelig lyver jeg ikke og sefølig
er det ikke samme kvalitet som på en printer til 10 k kr og fint
papir. Dem der har haft den opfattelse, sorry guys can't help you !
-max-