Hvilken udskæring til hakket kød?
Fra : Martin Larsen

Dato : 21-10-11 11:39

Vi har en Kenwood køkkenmaskine som vi primært bruger til at ælte/røre
dej, men der fulgte også en kødhakker med som jeg indtil videre kun har
brugt til fisk - med fint resultat i øvrigt.

Men hvis man selv vil hakke oksekød, hvilken udskæring skal man så købe?

Fra : Hauge

Dato : 21-10-11 12:14

Den 21-10-2011 12:38, Martin Larsen skrev:
> Men hvis man selv vil hakke oksekød, hvilken udskæring skal man så købe?

Klump, det er også det billigste og så kan man også bruge det til gullash.

Mvh Hauge

Fra : Gamle

Dato : 21-10-11 12:20

Hauge wrote:

> Klump, det er også det billigste og så kan man også bruge det til
> gullash.

Skal der ikke lidt oksefedt i?
Hakkebøffer bliver da bedst med 8 - 10 % fedt.
Klump er da meget mager.

/Torben

Fra : Hauge

Dato : 21-10-11 12:28

Den 21-10-2011 13:19, Gamle skrev:
> Skal der ikke lidt oksefedt i?

Ikke udover den slat der er på/i en klump.

> Hakkebøffer bliver da bedst med 8 - 10 % fedt.

Synes jeg ikke, jeg vender dem også mere end én gang, når jeg steger.
Kender mange der vil have op til 15% fedt i hakkekød til bøffer, men det
forstår jeg godt, når der steges i 12 minutter på én gang på første side
og derefter 8-10 på anden side og så færdig.. Føj en gang tørre
hakkehalløjere.
Når der er tilbud på 3-5%, så bruger jeg det til hakkebøffer, det bliver
rigtigt godt.

> Klump er da meget mager.

Jæp.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-11 18:59

Hauge wrote:
> [...]
> det forstår jeg godt, når der steges i 12 minutter på én gang på
> første side og derefter 8-10 på anden side og så færdig.. Føj en gang

Hvis man bare bruner dem på panden, og derefter giver dem 15 min. i ovnen,
er de rigtig saftige.

Mvh
Michael

Fra : Hauge

Dato : 22-10-11 19:13

Hej
Den 22-10-2011 19:59, Trekroner skrev:
> Hvis man bare bruner dem på panden, og derefter giver dem 15 min. i ovnen,
> er de rigtig saftige.

Det tror jeg gerne, er en god idé, men... Hvis jeg skal lave 3 bøffer,
så synes jeg en opvarmning af ovnen er lidt i overkanten

Men frikadeller bliver også gode på den måde, lige et par min. på panden
(den på komfuret) og så i ovnen ved 100 grader, til de er passende, så
smager de bedre og er ikke som kanonkugler.
Der går forøvrigt også langt hurtigere at lave 50 deller på den måde.

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-11 23:34

Hauge wrote:
> [...]
> passende, så smager de bedre og er ikke som kanonkugler.
> Der går forøvrigt også langt hurtigere at lave 50 deller på den måde.

Jeg laver dem _kun_ i ovnen. 225 grader med lidt grill til de er færdige. Af
3 kg fars - så er der til fryseren.

Og så bliver de fedtfattige...

Michael

Fra : Hauge

Dato : 23-10-11 08:38

Den 23-10-2011 00:33, Trekroner skrev:
> Og så bliver de fedtfattige...

Nu er der ikke mere fedt i pandestegte deller, end der er i dem fra
ovnen, udover den lille slat der sidder på ydersiden.

Så om du drukner dem i olie, eller steger dem i solen, så er selve
fedtindholdet i dellerne det samme.

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-10-11 14:49

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
4ea14bb1$0$291$14726298@news.sunsite.dk:

> Men hvis man selv vil hakke oksekød, hvilken udskæring skal man så
> købe?

Spidsbryst er ganske velegnet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : ;o)-max-

Dato : 22-10-11 11:26

On 21-10-2011 15:49, Jens Bruun wrote:
> Martin Larsen<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> 4ea14bb1$0$291$14726298@news.sunsite.dk:

> Spidsbryst er ganske velegnet.

Ser ud til der er noget fedt på spidsbryst så det lyder
fornuftigt - Imo skal der være en vis mængde fedt, det gir
go smag og saftighed.

Husk når du putter kødet i hakkeren at kødet skal være skåret
i mindre stykker og det skal næsten være frosset, ellers kan det
have en tendens til at forstoppe hakkeren - desuden hæmmes bakterie
væksten, en go ting hvis man godt kan li rosa bøffer.
-max-

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-10-11 09:31

-max- wrote:

> Husk når du putter kødet i hakkeren at kødet skal være skåret
> i mindre stykker og det skal næsten være frosset, ellers kan det
> have en tendens til at forstoppe hakkeren

Lyder som et rigtigt godt tip! Tak :)

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 23-10-11 16:32

On Oct 21, 3:49 pm, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Spidsbryst er ganske velegnet.

Enig, hvis man absolut vil ud i hele udskæringer. Ellers laves hak jo
af "alt det løse". Spidsbryst er måske det mest smagfulde stykke. Til
en pariserbøf (eller tartar) kan jeg finde på at bruge en af de finere
udskæringer - og så naturligvis kun lige stege til det har fået
skorpe.

Nu er jeg ikke hysterisk, men det er en stor fordel ved hjemmehakket
kød, at man ikke behøver tænke på, hvor høj temperatur kødet opvarmes
til. Så kan bøfferne blive stegt, som jeg foretrækker dem: Næsten
ikke.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang