Ny lammetråd
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-11 11:06

Nogen der har en god opskrift på "Lam i Asani"?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-10-11 11:29

Kurt Hansen wrote:

> Nogen der har en god opskrift på "Lam i Asani"?

Spørg evt. bibliotekscafeeen i Hvidovre:

http://www.bibliotekscafeen.hvidovre.dk/Files/Billeder/Microsoft_Word_-_Menu_for_marts.pdf

Og her postuleres det at det svarer til "får i kål":

http://www.ezz.dk/634512-bizarre-opskrifter#7

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-10-11 11:42

Den 21/10/11 12.28, Martin Larsen skrev:

> Spørg evt. bibliotekscafeeen i Hvidovre:
>
> http://www.bibliotekscafeen.hvidovre.dk/Files/Billeder/Microsoft_Word_-_Menu_for_marts.pdf

Aha, det er jo interessant at det faktisk er en ret på menukortet. Så må
de jo have en mening om hvad en sådan ret består af.

> Og her postuleres det at det svarer til "får i kål":
>
> http://www.ezz.dk/634512-bizarre-opskrifter#7

Ja, det stødte jeg på under googling.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Grethe Hoff

Dato : 21-10-11 15:41

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.invalid> skrev i en meddelelse

> Aha, det er jo interessant at det faktisk er en ret på menukortet. Så må
> de jo have en mening om hvad en sådan ret består af.

> [...]

Får i kål!!
Det kan jeg *alt* om...;)
Noe mere norsk enn det får du nesten ikke.

Men vær klar over at hver familie, sin oppskrift.

Vi/jeg gjør således.
Bogen/låret skjæres i tykke skiver av et FÅR, ikke lam!
Hvitkålen kuttes i tykke skiver
Finn frem hel pepper, salt og hvetemel...og en stor kasserolle
Først et lag med får derefter ca 1 ss hvetemel, litt salt
derefter et lag med kål, mere salt og en ss hel pepper.
Og sådann fortsetter du til alt er brukt opp. Avslutt med kål.
Fyll halvt opp med vann og la simre/koke i ca 1½ time til kjøttet er mørt.

Smaker absolutt best oppvarmet dagen efter.

Drikk et godt øl og et par snaps/akevit til.

Vel bekomme!

Man kan godt bruke lam, men mister da en dimensjon i smaken. Jeg har prøvd
med det irsk lam...det ble en smule *tamt*.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK