Baghjulsleje
Fra : Ib

Dato : 21-10-11 17:21

Hej gruppe !!

Ja problemerne vil ingen ende tage Har i dag opdaget et defekt
baghjulsleje på min Dominator. Det blev opdaget ved at bagenden slingrede en
del, så jeg kørte ind på en tank for at se om der manglede luft. Det gjorde
der ikke, men baghjulet kunne rokkes frem og tilbage når jeg trak/skubbede
i/på fælgen.
Jeg tog hjem (forsigtigt, ikke stabil at køre på), pillede hjulet af og
kunne mærke og se at lejet var færdigt, den inderste ring samt kuglerne
kunne pilles ud med fingrene. Nu sidder den yderste ring jo stadig i navet
og jeg ville jo gerne vide om det er muligt at få den ud på en eller anden
måde, uden specialværktøj. Er det ikke noget med at der skal bruges varme ?
Håber at nogen kan hjælpe.
På forhånd tak.

--

Ib

Fra : Richard

Dato : 21-10-11 15:06

On 21 Okt., 18:20, "Ib" <Ib@røvballe-bredsten.dk> wrote:

> Ja problemerne vil ingen ende tage Har i dag opdaget et defekt
> baghjulsleje på min Dominator.

Det var dog uheldigt, men mon ikke det ender godt altsammen

> Nu sidder den yderste ring jo stadig i navet
> og jeg ville jo gerne vide om det er muligt at få den ud på en eller anden
> måde, uden specialværktøj.

Hm, er der et parecesser i navet bag lejeringen, så du kan få fat i
den? Ellers må du nok have fat i en lejeudtrækker med tynde næb, der
kan presses ind bag ringen, efter du har varmet navet forsigtigt, men
hurtigt...

....eller give aben videre til et værksted; husk at skifte begge lejer.

> På forhånd tak.

Velbe', velbe'

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ib

Dato : 22-10-11 18:25

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> hurtigt...
>
> ...eller give aben videre til et værksted; husk at skifte begge lejer.

Hurra hurra !!! Jeg har fået lejeringen ud/afmonteret uden at lave ulykker
og uden at skulle give aben videre til et værksted . Den meget lille kant
der var tilsyne, var lige nok, til at få en gammel skruetrækker, med knækket
klinge, slebet til, at kunne få fat i kanten. Nu afventer jeg bare at de nye
lejer skal ankomme. Har benyttet lejligheden til at få lavet et par småting,
når Dominatoren nu alligevel stod stille.

Jeg har lige et ekstra spørgsmål. Jeg ville skifte olie, men
aftapningsskruen/bolten sidder fast, så fast at 6-kant toppen drejede rundt
uden at at bolten fulgte med, den er nu flot rund Kan det mon lade sig
gøre, at få den ud med en "ornepik" ? Bolten er med 12mm hoved.

--

Ib

Fra : CL

Dato : 22-10-11 18:30

Den 22-10-2011 19:24, Ib skrev:

> [...]
> rundt uden at at bolten fulgte med, den er nu flot rund Kan det mon
> lade sig gøre, at få den ud med en "ornepik" ? Bolten er med 12mm hoved.

Svejs en møtrik oven på bolten.

Carsten Larsen

Fra : Ib

Dato : 22-10-11 18:41

"CL" <FFF@FFF.FF> skrev i meddelelsen

> Svejs en møtrik oven på bolten.

Det vil jeg prøve at få hjælp til, af min svigerfar, han er smed og kan
svejse.
Tak for hurtigt svar

--

Ib

Fra : CL

Dato : 22-10-11 18:47

Den 22-10-2011 19:40, Ib skrev:

> "CL" <FFF@FFF.FF> skrev i meddelelsen

> Det vil jeg prøve at få hjælp til, af min svigerfar, han er smed og kan
> svejse.
> Tak for hurtigt svar

Velbekomme
PS : husk at tage + polen af batteriet inden han svejser.

Carsten Larsen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-10-11 07:11

Jeg havde ogsp taget stikket ud til tændingsmodulet, men jeg går også
med livrem og seler. Dominator CDI bokse er svage og derfor sjældne og
dyre. Dem skal man passe på.

--
Jens Jacob Bager Jensen
Suzuki SV 1000 N '05, KTM LC4 640 Adventure '04

Fra : Ib

Dato : 23-10-11 09:32

http://www.davidsilverspares.co.uk/NX650R-DOMINATOR-1994/part_93028/

--

Ib

Fra : Armand

Dato : 23-10-11 13:11

Den 22-10-2011 19:24, Ib skrev:

> [...]
> Nu afventer jeg bare at de nye lejer skal ankomme. Har benyttet
> lejligheden til at få lavet et par småting, når Dominatoren nu alligevel

Godt!
Jeg vil alligevel komme med et tip der tidligere har været bragt her på
gruppen, bare sådan for almenvældets skyld:
Varm pågældende navside op v.h.a. en kogeplade (sådan en seperat ting
mange familier har liggende, hvis ikke man gider betale Harald Nyborg en
'hund') - På et tidspunkt, inden hele navet er blevet urørlig varm, vil
man kunne høre at lejet falder ud af navet og ned på kogepladen.
Lejet på modsatte side fjernes på samme måde, evt. efter at navet har
fået lov at køle ned.

Samme opvarmning letter også isætningen af det nye leje!

> [...]
> rundt uden at at bolten fulgte med, den er nu flot rund Kan det mon
> lade sig gøre, at få den ud med en "ornepik" ? Bolten er med 12mm hoved.

'toppen', og hvilket greb? Skraldenøglen??

Utallige bundpropper hhv. deres gevind i bundkarret er blevet overspændt
gennem tiden, fordi det er vanskeligt at koordinere skrueretningen når
man arbejder under-op og derfor kommer til at overspænde istedet for at
løsne. Dette gælder også mig, der som smed ellers regner mig for at have
styr på det. =
Så snart en bundprop er temmelig fast bør man derfor genvurdere om det
er rette vej at man skruer :-|

Bedste våben mod overspændte bundpropper er derfor altid(!) at bruge en
skraldenøgle til arbejdet: En skraldenøgle kan man justere retningen på
men man har den foran sig, og derfor ikke bliver forstyrret af at der
arbejdes under-op!

Tilbage til kvide:
Kan du ikke få fat i det ødelagte hoved med en rørtang (husk igen: Vær
for guds skyld sikker på skrue-retningen!)?
I det hele taget lyder 12mm sekskant til at være alt for klein til at
være en bundprop. Er du sikker på at have fat i den rette?

--
Armand.

Fra : Ib

Dato : 23-10-11 17:57

> [...]
> lov at køle ned.
>
> Samme opvarmning letter også isætningen af det nye leje!

Det vil jeg prøve når jeg skal have sat de nye lejer i.

> 'toppen', og hvilket greb? Skraldenøglen??

Ja, en skraldenøgle.

> [...]
> I det hele taget lyder 12mm sekskant til at være alt for klein til at være
> en bundprop. Er du sikker på at have fat i den rette?

Det er overordentligt vanskeligt at få fat på den med en rørtang. Den sidder
så heller ikke i bunden(lodret) i motoren, men nederst på venstre side
(vandret) af motoren. Og med hensyn til om det er den rette jeg har fat i,
så er jeg ret sikker, se evt link,
http://www.hondaoriginalparts.com/honda_motorcycle_parts_selection_pfk.php?block_01=13MY2N41&block_02=E__1300&block_03=3812.
Der er iøvrigt 2 aftapningsskruer, der er også placeret en på det forreste
stelrør som tømmer den del af stellet der indeholder olie (der er
oliepåfyldning lige bagved kronrøret).

--

Ib

Fra : Armand

Dato : 24-10-11 17:55

Den 23-10-2011 18:57, Ib skrev:

> <http://www.hondaoriginalparts.com/honda_motorcycle_parts_selection_pfk.php?block_01=13MY2N41&block_02=E__1300&block_03=3812>.

"BOLT, DRAIN PLUG, 12X15"
12 mm gevind, og ikke 12mm hoved!
De 15 står forøvrigt for længden af gevindet.

--
Armand.

Fra : Ib

Dato : 24-10-11 18:33

> "BOLT, DRAIN PLUG, 12X15"
> 12 mm gevind, og ikke 12mm hoved!
> De 15 står forøvrigt for længden af gevindet.

Ja det kan jeg godt se, men en 12mm top passede på bolten. Jeg har købt en
ny, så når den ankommer, kan jeg se om den passer, med en 12mm top.

--

Ib

Fra : CL

Dato : 24-10-11 19:10

Den 24-10-2011 19:32, Ib skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Ja det kan jeg godt se, men en 12mm top passede på bolten. Jeg har købt
> en ny, så når den ankommer, kan jeg se om den passer, med en 12mm top.

Hvis den er original er det en 12mm top du skal bruge.

Carsten Larsen

Fra : Grunnet

Dato : 23-10-11 18:49

"Ib" <Ib@røvballe-bredsten.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> rundt uden at at bolten fulgte med, den er nu flot rund Kan det mon
> lade sig gøre, at få den ud med en "ornepik" ? Bolten er med 12mm hoved.

Havde engang samme problem på en Honda Cb400N - med oliefiltebolten monteret
i bunden af motoren.
Jeg har en god ven der er uddannet automekaniker - uddannet dengang man
kunne lave biler med en svensknøgle og et stykke ståltråd
Han fattede en skarp fladmejsel og slog på den "runde" top med mejslen i
"drejeretningen" så han fik lavet et hak i toppen og derved kunne slå på
toppen til den "slap grebet" då den kunne drejes ud ved hjælp at en
polygriptag
Det var også den originale bolt med et svjh. 12 mm. hoved, bolten blev
erstatet af en uoriginal filterbolt med 17 mm. hoved og efterfølgende spændt
med rette moment.
--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : Ib

Dato : 24-10-11 18:34

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det var også den originale bolt med et svjh. 12 mm. hoved, bolten blev
> erstatet af en uoriginal filterbolt med 17 mm. hoved og efterfølgende

Hvad er en filterbolt ? Kunne være at jeg skulle se om der var plads til en
anden bolt, for at undgå noget lignende skete igen.

--

Ib

Fra : CL

Dato : 24-10-11 19:09

Den 24-10-2011 19:34, Ib skrev:

> Hvad er en filterbolt ? Kunne være at jeg skulle se om der var plads til
> en anden bolt, for at undgå noget lignende skete igen.

Hvis du bruger det rigtige værktøj og spænder med moment nøgle vil den
bolt holde lige så lang tid som motoren

Carsten Larsen

Fra : Grunnet

Dato : 24-10-11 22:18

> "Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i meddelelsen

> Hvad er en filterbolt ? Kunne være at jeg skulle se om der var plads til
> en anden bolt, for at undgå noget lignende skete igen.

Det jeg kalder en filterbolt (oliefilterbolt) er den bolt der spænder
oliefilteret. I Hondaens tilfælde en lang hul bolt med huller og en
fjederbelastet ventil.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84