Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Calculator DOFMaster
Fra : JbP

Dato : 21-10-11 15:12

Jeg har programmet DOFMaster
Er der et sted hvor man på Dansk kan for hjælp til
hvordan bruges programmet, kan ikke rigtig se ideen med programmet

JbP

nybegynder

Fra : Preben

Dato : 21-10-11 15:26

Den 21.10.2011 kl. 16:11 skrev JbP <JbP@mail.x>:

> Jeg har programmet DOFMaster
> Er der et sted hvor man på Dansk kan for hjælp til
> hvordan bruges programmet, kan ikke rigtig se ideen med programmet

Beregne dybdeskarphed.

--
mvh/Preben

Fra : JbP

Dato : 21-10-11 16:15

Den 21-10-2011 16:26, Preben skrev:

> Beregne dybdeskarphed.

tak for svaret

men hvis man f.eks. har 45mm og sætter pilen ved 5 meter, så er blænde
f4-16 vestre om og f4-16 højre, hvordan bruges det i praksis
hvis man se ved 12 meter at der står f.8 er det så dybdeskarpheden ved
f8 og ved ca.3,1 meter er det også dybdeskatheden ved f8

JbP

Fra : JbP

Dato : 21-10-11 16:31

Den 21-10-2011 17:15, JbP skrev:

> [...]
> hvis man se ved 12 meter at der står f.8 er det så dybdeskarpheden ved
> f8 og ved ca.3,1 meter er det også dybdeskatheden ved f8

hej igen

se eksempel http://www.oz7aik.dk/test/

JbP

Fra : Preben

Dato : 21-10-11 16:39

Den 21.10.2011 kl. 17:31 skrev JbP <JbP@mail.x>:

> se eksempel http://www.oz7aik.dk/test/
>
> JbP

På din skive har du med et 45mm objektiv indstillet afstanden på 5 meter.
Skarpheden ved f.eks. blænde 4 går så fra ca. 3,9 meter til ca. 7 meter.
Se evt. også her:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

--
mvh/Preben

Fra : JbP

Dato : 21-10-11 17:17

Den 21-10-2011 17:39, Preben skrev:

> På din skive har du med et 45mm objektiv indstillet afstanden på 5
> meter. Skarpheden ved f.eks. blænde 4 går så fra ca. 3,9 meter til ca. 7
> [...]

nu forstår jeg det, tak for hjælpen

JbP

Fra : Peter Rosenthal

Dato : 21-10-11 18:02

> På din skive har du med et 45mm objektiv indstillet afstanden på 5
> meter. Skarpheden ved f.eks. blænde 4 går så fra ca. 3,9 meter til ca. 7
> [...]
Det kunne direkte aflæses på mit gamle Voigtlander Vito's objektiv,
blænde og tid var koblet så i praksis indstillede man ikke afstanden,
men det område hvor man ønskede skarpheden ved at variere blænden, med
lidt øvelse og en manuel lysmåler var det lynhurtigt at arbejde med.

Hilsen

Peter

Fra : JbP

Dato : 22-10-11 06:33

Den 21-10-2011 19:01, Peter Rosenthal skrev:

> [...]
> men det område hvor man ønskede skarpheden ved at variere blænden, med
> lidt øvelse og en manuel lysmåler var det lynhurtigt at arbejde med.

tak for hjælpen

Jeg også være nede hos fotohandler og høre om han have en gammel
lysmåler liggende, men desværre kun de nye dyre,

Jørgen bP
2610 Rødovre

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-11 08:52

On 2011-10-21 19:01:45 +0200, Peter Rosenthal <peter@prhr.dk> said:

> [...]
> men det område hvor man ønskede skarpheden ved at variere blænden, med
> lidt øvelse og en manuel lysmåler var det lynhurtigt at arbejde med.

Sådan har det jo altid været på manuelle objektiver, og hvis man ville
være helt sikker på, at få alt skarpt, så startede man med at focusere
på det/de tætteste elementer, og derefter de elementer i motivet som er
længst væk, på den måde kunne man aflæse, hvor stort et
dybdeskarphedsområde man havde brug for, og skulle man bare vælge den
blænde, som passede til ens ønsker og behov.

Men med AF og AE, har folk jo givet afkald på, at ha' den fulde
fotografiske kontrol.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-10-11 16:49

JbP:
> Jeg har programmet DOFMaster
> Er der et sted hvor man på Dansk kan for hjælp til
> hvordan bruges programmet, kan ikke rigtig se ideen med programmet

Først skal du have styr på begrebet - et par af de første hits via
Google:

http://da.wikipedia.org/wiki/Skarphedsdybde

Her er en anden beregner:

http://haagentek.singlehand.dk/dof.htm

Jan

Fra : JbP

Dato : 21-10-11 17:17

Den 21-10-2011 17:48, Jan Vestergaard skrev:
> JbP:
>
> Først skal du have styr på begrebet - et par af de første hits via Google:

> [...]

hej
tak for hjælpen

JbP

Fra : Preben

Dato : 21-10-11 17:18

Den 21.10.2011 kl. 17:48 skrev Jan Vestergaard <jan@jve.invalid>:

> JbP:
>
> Først skal du have styr på begrebet - et par af de første hits via
> [...]

Og her er lige et par begreber mere

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_confusion

--
mvh/Preben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-10-11 07:54

On 21-10-2011 18:18, Preben wrote:

> Og her er lige et par begreber mere
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
> http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_confusion

Specielt konfusions-cirklen er god. For der er kun EET plan, hvor
objktivet tegner skarpt. Alle andre afstande handler om at acceptere
hvor hurtigt (i afstand) uskarpheden tager til.

Bo //

Fra : JbP

Dato : 25-10-11 07:42

Den 22-10-2011 08:54, Bo Bjerre skrev:

> Specielt konfusions-cirklen er god. For der er kun EET plan, hvor
> objktivet tegner skarpt. Alle andre afstande handler om at acceptere
> hvor hurtigt (i afstand) uskarpheden tager til.
>
> Bo //

hej igen

lige et spørgsmål mere

Hvis man ønsker at ændre blænde enten ned eller op, så skal lukketide
være det samme ellers er der ingen forskel på dybdeskabeheden, er det
rigtig opfattet.?

Jørgen bP

Fra : Langgaard

Dato : 22-10-11 02:12

On 21 Okt., 19:01, Peter Rosenthal <pe...@prhr.dk> wrote:

> [...]
> men det område hvor man ønskede skarpheden ved at variere blænden, med
> lidt øvelse og en manuel lysmåler var det lynhurtigt at arbejde med.

Hej

På mine første Hasselblad (type C) objektiver var tid- og
blænderringen koblet sammen, og på den løse lysmåler aflæste man et EV
tal, dette tal indstillede man objektivet på, derefter kunne man bare
stille "ringen" i den ene side for stor dybdeskarphed eller i den
anden for lille dybdeskarphed.
Men afstanden skulle nu alligevel indstilles korrekt.
Mange af datidens kameraer med Centrallukker havde denne funktion, som
var rigtig god.

--
Langgaard

Fra : Preben

Dato : 25-10-11 07:47

Den 25.10.2011 kl. 08:41 skrev JbP <JbP@mail.x>:

> Hvis man ønsker at ændre blænde enten ned eller op, så skal lukketide
> være det samme ellers er der ingen forskel på dybdeskabeheden, er det
> rigtig opfattet.?

Lukkertiden påvirker ikke dybdeskarpheden.

--
mvh/Preben

Fra : JbP

Dato : 25-10-11 08:02

Den 25-10-2011 08:47, Preben skrev:

> Lukkertiden påvirker ikke dybdeskarpheden.

1000 tak for hjælpen

ps. det jeg ellers mente var at hvis jeg vil ændre dybdeskarpheder ved
at ændre på blænden.

Jørgen

Fra : Preben

Dato : 25-10-11 08:53

Den 25.10.2011 kl. 09:02 skrev JbP <JbP@mail.x>:

> ps. det jeg ellers mente var at hvis jeg vil ændre dybdeskarpheder ved
> at ændre på blænden.

Ved samme afstandsindstilling kan du udvide dybdeskarphedens område ved at
blænde ned (mindre "hul") og gøre området mindre ved at blænde op.
Hvis du ændrer afstandsindstillingen "flytter" du dybdeskarphedsområdet
samtidig med at du også ændrer størrelsen på området. Kort
afstandsindstilling giver mindre område, længere afstandsindstilling giver
større område.
Konklusionen er, at dybdeskarpheden afhænger af afstandsindstillingen og
blænden, men ikke af lukkertiden selvom lukkertiden naturligvis skal
tilpasses den blænde, du vælger.

--
mvh/Preben

Fra : JbP

Dato : 25-10-11 11:34

Den 25-10-2011 09:53, Preben skrev:

> [...]
> Konklusionen er, at dybdeskarpheden afhænger af afstandsindstillingen og
> blænden, men ikke af lukkertiden selvom lukkertiden naturligvis skal

fortsat god dag

Jørgen