USB nøgle - lagertid
Fra : CC

Dato : 20-10-11 15:10

Hvor længe kan en USB nøgle opbevare data?

Har en kammersjulk, som opbevarer firmaregnskab etc. på sådan en USB
nøgle. Når året er gået ryger USB nøglen ned i en "madkassse" og
"madkassen" stilles på hylden.

Kan han bruges USB nøgler når regnskabet skal være tilgængeligt i 5 år
eller mere, elle skal han se om efter et andet lagermedie?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-10-11 15:53

CC:

> [...]
>
> Kan han bruges USB nøgler når regnskabet skal være tilgængeligt i
> 5 år eller mere, elle skal han se om efter et andet lagermedie?

Ret sikker på den kan.

Jeg satte lige min Sony Micro Vault 64 MB USB nøgle i og checkede
datoerne. Den ældste mappe de er oprettet er fra 1. februar 2005.

Den kostede iøvrigt 499,- kr i Fona på Vesterbrogade.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-10-11 16:00

Axel Hammerschmidt:

> CC:

> Ret sikker på den kan.
>
> Jeg satte lige min Sony Micro Vault 64 MB USB nøgle i og checkede
> datoerne. Den ældste mappe der er oprettet er fra 1. februar 2005.

Hmm! Det skal lige med, at selv om der går langtid mellem at den
bliver sat USB stik i en computer, så har den ikke ligget ubrugt i de
6 1/2 år.

En mer' sikker løsning er vel at brænde regnskaberne på en DVD.

--
Banned from Version2.dk for writing a Firesheep script.

Fra : Peter

Dato : 20-10-11 22:34

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Axel Hammerschmidt:
>

> En mer' sikker løsning er vel at brænde regnskaberne på en DVD.

Som du risikerer er ulæselig efter bare 2 år.

PeterB

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-10-11 23:20

Peter skrev:

> Som du risikerer er ulæselig efter bare 2 år.

Jeg har altid vigtige ting på harddisken, på min
netværks-backup (1 TB oppe ved siden af min
router) og på serveren ovre i København - så er
der ikke noget der kan gå helt galt.

En usb-pen bruger jeg kun til de ting jeg skal
have med mig - og kunne aldrig finde på at
bruge hverken usb-pen, cd eller dvd til backup.

Om huset brænder ned, kan jeg altid genskabe
alt - er det ikke det der er det vigtigste?

Blot en kommentar til debatten.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 21-10-11 23:22

Peter <doc_069X@hotmail.com> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<snip>

> Som du risikerer er ulæselig efter bare 2 år.

Køb nogle ordenlig medier.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Per

Dato : 22-10-11 11:22

Axel Hammerschmidt wrote:

> <snip>

> Køb nogle ordenlig medier.

Det har ikke noget med medierne at gøre. Det er brændings processen og den
måde der brændes på, der er elendig.

En købt dvd er fx. ikke brændt men "trykt/presset" - og er derfor meget mere
holdbar. Derfor kan hjemmebrænd på ingen måde sammenlignes med en købt dvd!

DVD som hjemmebrændemedie vil også snart forsvinde både pga. det er
mekanisk, det fylder for meget og den ringe sikkerhed, der er i sådan en
brænding. Alternativ er Harddisk / SSD.

Jeg ville iøvrigt til hver en tid foretrække en (god) mærke usb nøgle
fremfor en hjemmebrændt DVD - hvad angår databackup og sikkerhed for at det
stadigvæk er der om en årrække.

Mvh. Per

Fra : Rado

Dato : 23-10-11 14:05

On Thu, 20 Oct 2011 23:34:26 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

>"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Som du risikerer er ulæselig efter bare 2 år.

Må jeg anbefale sten, hammer og mejsel. Det har bestået sin prøve
siden vikingetiden...

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Mogens Krage

Dato : 23-10-11 14:39

Den 23-10-2011 15:04 skrev Rado:

> Må jeg anbefale sten, hammer og mejsel. Det har bestået sin prøve
> siden vikingetiden...

Men en tidskrævende proces, hvis der skal hugges flere GB.

Fra : Max

Dato : 23-10-11 14:46

Hej Rado

> Må jeg anbefale sten, hammer og mejsel. Det har bestået sin prøve
> siden vikingetiden...

Hvorfor har de så pakket Jellingestenene ind ?

Max

Fra : Rado

Dato : 24-10-11 13:12

On Sun, 23 Oct 2011 15:45:30 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Rado

>Hvorfor har de så pakket Jellingestenene ind ?

De bliver nedbrudt af vejret. På trods af det har de da alligevel
holdt i nogle hundrede år.

Men der er jo heller ingen der siger at man behøver at opbevare sine
datastentavler udendørs.

Fra : SvenP

Dato : 20-10-11 18:36

Den kan sikkert godt holde så længe. Men jeg synes det vil være smart at
opbevare den slags "kritiske" i flere kopier og på flere steder. Alting kan
gå i stykker, ikke mindst elektroniske gadgets. En nem måde at sikre sig
yderligere i et tilfælde som det du fortæller om, kunne vare at sende en
kopi til sin egen web-baserede mail, f.eks. Gmail eller Hotmail (hvis ikke
regnskabet er meget datatungt). Men der er andre "in the sky" løsninger, der
giver en høj sikkerhed mod datatab.
Det er også værd at tænke disse tanker i forbindelse med mindre kritiske
data. Jeg har selv mistet næsten alle billeder af min søns første leveår,
pga. defekt harddisk.

Mvh. Sven

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 21-10-11 09:07

"CC" <cc@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan han bruges USB nøgler når regnskabet skal være tilgængeligt i 5 år
> eller mere, elle skal han se om efter et andet lagermedie?

Jeg ville ikke gøre sådan; det er 'high risk'.

Jeg har en ældre Fujitsu-Siemens USB nøgle, som pludseligt er ophørt med at
fungere.. Kan hverken tilgås, formatteres el.lign. Brugte den dog kun til
transportere data på.

Opfordr ham at gøre som de andre foreslår; flere kopier på eksterne
harddiske, 'skyen', DVD'er osv.

Hellere en kopi for meget end en for lidt......

MED MINDRE altså at hans regnskaber er af en karakter, at han helst så dem
forsvinde.....

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-10-11 10:32

CC wrote:

> [...]
>
> Kan han bruges USB nøgler når regnskabet skal være tilgængeligt i 5 år
> eller mere, elle skal han se om efter et andet lagermedie?

Det kommer lidt an på hvordan man fortolker bogføringslovens kapitel 5:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=27298

Det er en del år siden jeg 'rodede' med den slagfs systemer, men 'dengang'
blev:
<citat>
skal det uden bearbejdning, beregninger eller tilpasninger kunne udskrives i
klarskrift.
</citat>

blev det fortolket som udelukkende CD-rom som 'lovligt' medie.

Uanset udfaldet så er det din kammersjuk's _ansvar_ at opbevare det på
betryggende vis.

Stig Johansen

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-10-11 14:23

Per wrote:

> Det har ikke noget med medierne at gøre. Det er brændings processen og
> den måde der brændes på, der er elendig.

Jeg har 10-15 år gamle medier (kvalitetsmedier) som stadig kan læses. Jeg
tror faktisk ikke at jeg har oplevet en eneste fejlbrænding eller
læseproblem med Verbatim eller Taiyu Yuden medier (CD og DVD), og jeg
køber ikke andet.

Mit forbrug af optiske medier er dog faldet til næste nul (tilbage er
primært CD boot disce), men det skyldes at harddiske er nemmere at
arbejde med og fylder mindre.

--
Jesper Lund