trick til at samle enkelt kolonne fra resu~
Fra : Leif Neland

Dato : 20-10-11 13:47

Er der en elegant måde at samle en enkelt kolonne fra resultatsæt til array?

Når man har et resultatset fra et sql-query
$res->data[0]->[id]
$res->data[1]->[id]
$res->data[2]->[id]
$res->data[3]->[id]

vil jeg gerne have et endimensionelt array af id'erne.

Hvis ikke, må jeg jo bare gøre det i en foreach-løkke.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-10-11 14:08

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> $res->data[0]->[id]
> vil jeg gerne have et endimensionelt array af id'erne.
>
> Hvis ikke, må jeg jo bare gøre det i en foreach-løkke.

Nå, det kan vist ikke laves elegantere end at inden i den løkke, jeg
alligevel behandler resultatsættet, lave et
$ids[]=$row['id'];

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-10-11 07:40

Leif Neland wrote:

> Nå, det kan vist ikke laves elegantere end at inden i den løkke, jeg
> alligevel behandler resultatsættet, lave et
> $ids[]=$row['id'];

Kommer an på hvad du mener med 'elegant'.

Det er svært at forstå din problemstilling, men det kunne fortolkes som om
du har brug for pivot tables.

Hvis det er mySQL, så er der noget her:
http://datacharmer.org/downloads/pivot_tables_mysql_5.pdf

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 21-10-11 10:40

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kommer an på hvad du mener med 'elegant'.
>
> Det er svært at forstå din problemstilling, men det kunne fortolkes som om
> du har brug for pivot tables.

Jeg har en halvkompleks funktion til at finde nogle records og vise dem.
Samtidig skal der gøres noget ved dem.

Så i stedet for først at lave en kompliceret select og bagefter en
kompliceret update, samler jeg id'er up i løkken, der viser, og bruger dem i
update-sætningen bagefter.

Men, nu når jeg googler på "select and update at the same time" kommer der
nogle interessante andre muligheder, med OUTPUT på UPDATE, men desværre er
min sql for gammel.

Så vidt jeg kan se, kan man anvende SQL2008 Express gratis til webserver?
Jeg må prøve at clone serveren og teste...

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-10-11 12:10

Leif Neland wrote:

> Men, nu når jeg googler på "select and update at the same time" kommer der
> nogle interessante andre muligheder, med OUTPUT på UPDATE, men desværre er
> min sql for gammel.

Definer 'gammel' ;)

Kig efter UDF (User Defined Functions) f.eks.

Man kan koge problemstillingerne ned til om funktionerne skal ligge i
Databasen eller i Applikationen.

Begge dele giver en eller anden lock-in, men uanset hvad skal funktionerne
ligge et af stederne.

> Så vidt jeg kan se, kan man anvende SQL2008 Express gratis til webserver?
> Jeg må prøve at clone serveren og teste...

"I wouldn't trust that ;)"

Der er mange 'gratis' MS produkter, men de har alle en ret kedelig
begrænsning.

"Personal Webserver" var også gratis, men begrænset til 5 brugere.

MSDE var også gratis men havde også begrænsninger.

Husk:
"Hvis noget er for godt til at være sandt, så der det sandsynligvis ikke
sandt".

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 24-10-11 13:07

Jeg fut'er lige til dk.edb.database

> "I wouldn't trust that ;)"
>
> Der er mange 'gratis' MS produkter, men de har alle en ret kedelig
> begrænsning.

Nu har jeg prøvet at opgradere til SQL2008 Express fra SQL2000 Personal.
Det vil den ikke.

Så har jeg prøvet at installere SQL2008 Express rent, og så bruge SQL Server
Management Studio til at kopiere.
Det vil den heller ikke.

Det kan være det er nu, jeg skal prøve at restore fra min remote-backup

Leif

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-10-11 06:28

Leif Neland wrote:

> Det kan være det er nu, jeg skal prøve at restore fra min remote-backup

Eller bruge DTS (import/Export), hvis den er med i din version

Alternativt scripte hele skidtet på den ene og generere på den anden, så får
du vha. dts indexer m.v. med

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 25-10-11 08:58

Den 25-10-2011 07:28, Stig Johansen skrev:

> Eller bruge DTS (import/Export), hvis den er med i din version

Det havde den ikke lyst til *mellem* en 2000 personal og 2008R2 express.

> Alternativt scripte hele skidtet på den ene og generere på den anden, så får
> du vha. dts indexer m.v. med

Jo, men jeg fandt øvelsen med at retablere hele databasen fra en backup
mere interessant og relevant.

Næste øvelse bliver at re-etablere metadata for webserveren,
backup/restore af sider fungerer, det har jeg prøvet nogle gange, når
edits skulle rulles tilbage...

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 25-10-11 09:21

Den 25-10-2011 09:58, Leif Neland skrev:

> Næste øvelse bliver at re-etablere metadata for webserveren,
> backup/restore af sider fungerer, det har jeg prøvet nogle gange, når
> edits skulle rulles tilbage...

Foreløbig har jeg fundet
http://www.windowsitpro.com/article/windows-2000/how-can-i-back-up-the-microsoft-iis-metabase-from-the-command-line-in-windows-2000-and-later-

cscript iisback.vbs /backup /b <backup name>

Lige nu leder jeg efter hvor scriptet så *lægger* den backup

Leif