120 Hz monitor
Fra : Peter

Dato : 17-10-11 11:08

Kræver en 120 Hz monitor et specielt grafikkort? Den skal ikke bruges
til spil, men til Office programmer. Jeg har et familiemedlem som har
problemer med øjnene og ikke kan bruge en 60 Hz monitor.

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-10-11 18:54

Den 17-10-2011 19:07, Peter skrev:
> Kræver en 120 Hz monitor et specielt grafikkort? Den skal ikke bruges
> til spil, men til Office programmer. Jeg har et familiemedlem som har
> problemer med øjnene og ikke kan bruge en 60 Hz monitor.

Står der ikke noget om det i manualen / specifikationerne til
monitoren?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-10-11 22:46

"Peter" <> skrev i meddelelsen ...
Kræver en 120 Hz monitor et specielt grafikkort? Den skal ikke bruges
til spil, men til Office programmer. Jeg har et familiemedlem som har
problemer med øjnene og ikke kan bruge en 60 Hz monitor.
Også med en LCDskærm? Efter jeg kom af med min rørskærm, har jeg ikke
døjet med flimmer.

mvh
Henning

Fra : jk

Dato : 18-10-11 08:56

On Mon, 17 Oct 2011 23:45:56 +0200, Henning Præstegaard
<onkelhenning@not.vallid> wrote:

> [...]
>problemer med øjnene og ikke kan bruge en 60 Hz monitor.
>Også med en LCDskærm? Efter jeg kom af med min rørskærm, har jeg ikke

Ja, det vil jeg da også tro. At en LCD skærm fjerner problemet, for
den virker ved, at der belyses konstant bagfra, og de flydende
krystaller lukker op og i. Lukningen genopfriskes med 60 Hz, altså
pixels kan ændres med 60 Hz.

Når det nu er en følsom person, så kan det være at en LCD med
LED-backlight ikke er hensigtsmæssig. Så kan evnen til at sove blive
påvirket. Det gælder også TV med LED-backlight. Der er simpelthen
overnaturligt meget blåt i lyset, og hjernens kemi påvirkes.
http://ing.dk/artikel/123085-led-skaermen-goer-dig-effektiv--men-oedelaegger-din-soevn

mvh

John

Fra : Mcwm

Dato : 18-10-11 11:22

Den 17-10-2011 23:45, Henning Præstegaard skrev:

> [...]
> problemer med øjnene og ikke kan bruge en 60 Hz monitor.
>
> Også med en LCDskærm? Efter jeg kom af med min rørskærm, har jeg ikke

Ja, det er et kendt problem for nogle personer med kontaktlinser. En del
får følelsen af grus i øjnene og må derfor konstant dryppe med
saltvandsopløsning eller som undertegnede, tage den ene linse ud,
hvilket næsten eliminerer problemet.

Underligt nok, var der ikke noget problem med de gamle skærme.

Venligst
Mcwm

Fra : Peter

Dato : 18-10-11 06:24

On 18 Okt., 12:22, Mcwm <m...@home.invalid> wrote:

> [...]
> hvilket næsten eliminerer problemet.
>
> Underligt nok, var der ikke noget problem med de gamle skærme.

Det handler om at min fætter skal finde den helt skærm til sin kone da
flimmeret fra en 60 Hz skærm påvirker hende så hun bliver dårlig. På
arbejdet har hun en 120 Hz skærm som ikke generer hende. Min fætter
bombarderer mig med mails om hvilken 120 Hz skærm han skal købe til en
Acer desktop og vi bor i hver sin ende af landet så jeg har bedt ham
om at kontakte Acers support. Det er lidt svært når man ikke har
"hands on".

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-10-11 14:20

Peter <jesalami@gmail.com> crashed Echelon writing news:8da3e327-1b61-4bd0-
95ce-85176aaefe19@v38g2000yqf.googlegroups.com:

> [...]
> Acer desktop og vi bor i hver sin ende af landet så jeg har bedt ham
> om at kontakte Acers support. Det er lidt svært når man ikke har

Men du har stadig ikke forklaret om vi taler om CRT skærme eller LCD
skærme.

Jeg kunne forstå problemet ved CRT, men ikke når vi taler LCD.

--
Bjarke Andersen

Fra : jk

Dato : 18-10-11 14:41

On Tue, 18 Oct 2011 05:24:28 -0700 (PDT), Peter <jesalami@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Acer desktop og vi bor i hver sin ende af landet så jeg har bedt ham
>om at kontakte Acers support. Det er lidt svært når man ikke har

Det kunne også lyde som hovedpine, hvis skilsmissen er nær. :-]
men på job går det fint.

Fra : Henning

Dato : 19-10-11 07:52

>Det handler om at min fætter skal finde den helt skærm til sin kone da
>flimmeret fra en 60 Hz skærm påvirker hende så hun bliver dårlig. På

En fladskærm flimrer ikke, mon ikke han skal have opdateret sin kone i
stedet?

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-10-11 11:25

Peter wrote:

> [...]
> Acer desktop og vi bor i hver sin ende af landet så jeg har bedt ham
> om at kontakte Acers support. Det er lidt svært når man ikke har

Som andre skriver skal du tænke over hvilken slags monitor du snakker om.

Jeg har selv arbejdet med (CRT) monitorer ved hhv. 50 Hz og 60 Hz (mange år
siden), men senere (omkring slut '90-erne) EIZO monitorer, der gik op til
80-85 Hz (bemærk *ikke* interleaved).

Problemet er interferenccen mellem f.eks. lysstofrør (50 Hz), og den tætte
'refresh rate'.

Om det er 80 eller 120 Hz betyder ikke så meget, blot den er 'langt nok væk'
fra de 50 Hz (arbejdsbelysning).

Stig Johansen

Fra : Peter Jensen

Dato : 03-11-11 10:44

Tak for alle rådende. Min fætter har købt en 22" Samsung skærm mangen til
den fruen bruger på jobbet og den klarer fint at køre med en
opdateringshastighed på 120 Hz. Alle er glade nu.

Venlig hilsen
Peter Jensen