Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 1D X
Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-10-11 06:10

Canon har annonceret afløseren for 1D mkIV og 1Ds mkIII - 1D X

http://www.dpreview.com/news/1110/11101810canoneos1dx.asp
http://www.imaging-resource.com/NEWS/1318914121.html
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-11666-12012

Endelig et seriøst hurtigt full-frame kamera.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-10-11 09:09

On 2011-10-18 05:10:05 +0000, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-11666-12012
>
> Endelig et seriøst hurtigt full-frame kamera.

Indtil nu de mest allround professionelle kamera fra Canon, men en
opgradering til en 1Ds mkIII er det svært at se det som. Et super
sportskamera som også kan bruges til alt andet. Nu må vi se hvor god
sensoren er og den når Sonys sensorer mht. DR og read noise. Måske vil
5D serien blive den højopløste eller der kommer et nyt professionelt
kamera udenfor 1D serien med høj opløsning. Det bliver spændende at se
hvad Nikon vil gøre med D3s og D3X afløserne.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-10-11 05:28

Der står en ordentlig smøre om det på
http://cpn.canon-europe.com/content/education/technical/eos_1d_x_explained.do

[8<8<8<]
> Indtil nu de mest allround professionelle kamera fra Canon, men en
> opgradering til en 1Ds mkIII er det svært at se det som.

Måske ikke en opgradering (på alle punkter) for 1Ds mkIII, men dog en
afløser.
På papiret giver det ikke nogen mening af have 1Ds mkIII på programmet
samtidig med 1D X (når den kan købes om knap et halvt år).

Prisen ser ud til at blive 30% højere end Nikon D3s og 50% højere end Canon
1D mkIV, og 15% billigere end 1Ds mkIII da den blev lanceret.

> Et super sportskamera som også kan bruges til alt andet.

Jeps. Mon ikke det er vigtigt for både Nikon og Canon at have en ny topmodel
til OL 2012 ?

> Nu må vi se hvor god sensoren er og den når Sonys sensorer mht. DR og read
> noise.

Ifølge Clark Vision er 1D mkIV det hidtil bedste kamera han har målt, men
det lider under den mindre sensor
(http://www.clarkvision.com/articles/evaluation-canon-1div/index.html). Men
der er ikke nogen nyere Sony eller Nikon kameraer med.
Så hvis det holder at 1D X er bedre, lyder det meget godt.

> Måske vil 5D serien blive den højopløste eller der kommer et nyt
> professionelt kamera udenfor 1D serien med høj opløsning.

Det er meget muligt at det bliver sådan.
En anden mulighed er at der kommer en 1Ds X

> Det bliver spændende at se hvad Nikon vil gøre med D3s og D3X afløserne.

Der er vedholdende rygter om at Nikon snart lancerer en D800 med 36MPixel
Sony full-frame sensor, som Sony også vil bruge i full-frame DSLR med
halv-gennemsigtigt spejl (A99) og et NEX kamera.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-10-11 09:41

On 2011-10-19 04:27:34 +0000, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]

> På papiret giver det ikke nogen mening af have 1Ds mkIII på programmet
> samtidig med 1D X (når den kan købes om knap et halvt år).

Jeg er enig i at 1D X kan erstatte 1Ds mkIII i praksis, men der er så
ikke nogen opgradring for 1Ds mkIII brugere.

> Jeps. Mon ikke det er vigtigt for både Nikon og Canon at have en ny topmodel
> til OL 2012 ?

Jo, ingen tvivl om det og 1D mkIV er historisk hurtigt blevet erstattet.

> [...]
> (http://www.clarkvision.com/articles/evaluation-canon-1div/index.html). Men
> der er ikke nogen nyere Sony eller Nikon kameraer med.

Det er jo humlen og Nikon D3X mangler også.

> Så hvis det holder at 1D X er bedre, lyder det meget godt.

Men spørgsmålet er om read noise er væsentligt forbedret og på højde
med Sony's EXMOR sensorer. Det er Nikon D3S heller ikke.

> Det er meget muligt at det bliver sådan.
> En anden mulighed er at der kommer en 1Ds X

Det kan man ikke udelukke og annonceringen kunne også læses som at hvis
der kommer en sådan så må vi vente en rum tid.

> Der er vedholdende rygter om at Nikon snart lancerer en D800 med 36MPixel
> Sony full-frame sensor, som Sony også vil bruge i full-frame DSLR med
> halv-gennemsigtigt spejl (A99) og et NEX kamera.

Det bliver spændende at se og hvad kvaliteten bliver.

Mange klager over at der ikke er en 1Ds mkIII afløser/opgradering. Men
jeg må så sige at selvom jeg primært fotograferer landskaber og en gang
imellem action så mangler jeg ikke opløsning med 1Ds mkIII så en 1D X
kunne være universalkameraet for mig. Til action er 1Ds mkIII noget af
et kompromis pga. frame rate, bufferstørrelse og skrivehastighed til
kortet. Video savner jeg ikke meget, men ville være rart at have.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-10-11 16:00

[8<8<8<]
> Jeg er enig i at 1D X kan erstatte 1Ds mkIII i praksis, men der er så ikke
> nogen opgradring for 1Ds mkIII brugere.

Enig.
Jeg havde egentlig også troet at Canon var på trapperne med noget 30MPixel
(eller mere), nu hvor de har opgraderet en række objektiver - bl.a. deres
super-teler, som i forvejen var _meget_ gode.
Det forekommer mig at bedre optisk ydelse især vil give mening hvis der var
højere opløst kameraer.

Nogle rygter snakkede om at der ville komme en 18 MPixel Foveon agtig
sensor - altså noget 54MPixel agtigt noget. Det var ikke tilfældet.

Det undrer mig egentlig at det er annonceret så tidligt. Plejer der ikke at
være kortere tid mellem annoncering og tilgængelighed ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-11 21:41

Er der nogen der ved, hvad de 2 små runde knapper foran tæt ved objektivet
er til ?
Knapperne er gentaget så de også sidder der når man bruger højformat.

vh Palle

Fra : Sune

Dato : 23-10-11 22:55

"Palle Johansen" skrev i meddelelsen

>Er der nogen der ved, hvad de 2 små runde knapper foran tæt ved objektivet
>er til ?
>Knapperne er gentaget så de også sidder der når man bruger højformat.

"The EOS-1D X gains twin customizable buttons next to its lens mount - one
set for each orientation"

Tilsyneladende knapper man selv kan definere.

--
Vh Sune