Hjælp til vise
Fra : Ukendt

Dato : 16-10-11 12:04

For mange år (30+) siden har jeg hørt denne vise, som bestemt ikke var ny
på det tidspunkt.

Visen synges af en mandlig sanger med en meget smuk og tydelig udtale.

Jeg mener at huske førstelinien som:

"Grev Hannibal af Bukkenborg blev træt af ægteskabets kår"

Der er et omkvæd lignende:

"Det kommer der af rik dak dai. Rik dakke dik dakke ai ai ai"

jeg husker yderligere en linie:

"...og med komtesse Pompadour gik han en lille måneskinstur. De lae sig på
den åbne strand. Så blev det tidevand" herefter omkvæd som beskrevet.

Der er tale om en lettere vovet ting, som beskriver elskovslivets
genvordigheder.

Hvem skrev den, og hvem sang den?

Syddansk Universitets Vicecenters førstelinieregistrant
http://ask.bib.sdu.dk/Visecenter/ giver ingen resultater. Det gør den
iøvrigt ikke på flere testopslag. Men man kan jo heller ikke forvente, at
sådan et register nogensinde bliver komplet

Forslag til sangere, som det måske kunne være (rene gæt) modtages gerne.

Venligst
Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-11 15:54

Daxhund wrote:
> [...]
> sådan et register nogensinde bliver komplet
>
> Forslag til sangere, som det måske kunne være (rene gæt) modtages gerne.

Jeg er næsten 100% sikker på, det er eddie skoller, men fra hvilken
plade/show er jeg langt fra sikker på. Det kunne godt være fra en af de
første shows, der fulgte lige efter Hugo-perioden.....

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-11 17:55

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote in

> Jeg er næsten 100% sikker på, det er eddie skoller, men fra hvilken
> plade/show er jeg langt fra sikker på. Det kunne godt være fra en af de
> første shows, der fulgte lige efter Hugo-perioden.....

Det er et bud, men det er i hvertfald tidligere end Hugo-perioden, og et
check i Skollers discografi giver ikke rigtig noget resultat.

Tak for indsatsen

Venligst
Lars

Fra : bakken

Dato : 16-10-11 18:04

[...]

Et bud:

Kunne det ikke være en dansk udgave af Tom Lehreres
Rickety Tickety Tin ?
( http://sniff.numachi.com/pages/tiRICTICTN.html )
Det giver dog ikke nogen dansker, men måske kunne det alligevel hjælpe ?

Med venlig hilsen

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-11 06:37

"bakken" <no@thanks.ru> wrote in

> Kunne det ikke være en dansk udgave af Tom Lehreres
> Rickety Tickety Tin ?
> ( http://sniff.numachi.com/pages/tiRICTICTN.html )
> Det giver dog ikke nogen dansker, men måske kunne det alligevel hjælpe ?

Desværre, det er ikke den. Fandt melodien på Tuben, og det er definitivt
ikke den. Ellers en spændende historie Lehrer fortæller. Tak for den.

Venligst
Lars

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-10-11 07:54

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan et register nogensinde bliver komplet
>
> Forslag til sangere, som det måske kunne være (rene gæt) modtages gerne.

Puha, nu kan det være jeg er helt i skoven... Men syntes lidt af det lyder
bekendt...

Kunne ikke stoppe tankerne i at ryge over i retning af De Gyldne Løver...

M.V.H....Benny..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-11 12:14

Benny Mortensen wrote:

> Puha, nu kan det være jeg er helt i skoven... Men syntes lidt af det lyder
> bekendt...
>
> Kunne ikke stoppe tankerne i at ryge over i retning af De Gyldne Løver...

Det tror jeg ikke... Jeg har langt de fleste af De Gyldne Løvers plader
lige fra starten og op til ca. 2000, og jeg kan ikke genkende den
dérfra. - Skal vi over i det jydske, så er jeg mere tilbøjelig til at
tro, det kan være noget Sand På Gulvet, og dem har jeg kun et par plader
med, og dér er den ihvertfald ikke på...

mvh. Erik Richard

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-10-11 12:39

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse

Benny Mortensen wrote:

> [...]

tro, det kan være noget Sand På Gulvet, og dem har jeg kun et par plader
med, og dér er den ihvertfald ikke på...

Hej Erik

Jamen så er vi da stadig lidt i den retning....

Men du kan så lige kigge efter, om De Gyldne Løver så ikke har lavet en, den
hedder måske noget med Gå nu hjem, eller noget i den retning. Men kan dog
hedde alt andet også... Den starter med " Vi mødtes på en markedsplads "...
Den handler om en pige, der bliver lidt småforelsket... Men det er
selvfølgelig manden der synger.... en gennemgående linie er, " Jeg går på
landevejen, og kan ikke gifte mig " Dette sammenholdt med, at manden er 35
år, og pigen bare 9 år, er måske også en lille ting, der gør det til et
upassende par... )... Så hvis du lige kunne titlen på den, ville jeg
blive glad...

M.V.H....Benny..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-11 14:22

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> år, og pigen bare 9 år, er måske også en lille ting, der gør det til et
> upassende par... )... Så hvis du lige kunne titlen på den, ville jeg

Skal jeg nu også til at bestille noget..-)? - Jeg véd, jeg har den på en
LP et eller andet sted, men de er pt. utilgængelige, og umiddelbart kan
jeg ikke se den på den eneste CD, jeg har med løverne...

Jeg mener også Teddy Edelman har indsunget den på samme plade som
Himmelhunden - eller på en af de fire MC med ham, der bare kom under
navnet Teddy (Indspillet på det der lille studie i Ålborg).

Originalen er ihvertfald amerikansk og indspillt så tidlig som først i
1930'erne, men her skal jeg igennem adskillige kataloger for at finde
den frem. Den danske tekst er lidt anderledes, - som du beskriver det, -
hvor den engelske tekst slutter med, at han møder pigens mor, og det
viser sig, at det faktisk er hans egen datter fra et eventyr, da han
sidst var i området - noget i stil med "The Wondering Hobo" med Lefty
Frizzell, men ikke helt den tekst.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-11 17:00

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> wrote in

> Puha, nu kan det være jeg er helt i skoven... Men syntes lidt af det
> lyder bekendt...
>
> Kunne ikke stoppe tankerne i at ryge over i retning af De Gyldne
> Løver...

Dem har jeg nu slet ikke tænkt på. De gyldne løver er også langt senere,
som Erik Richard også er inde på.

I morgen vil jeg efter fattig evne indspille de melodistumper, som jeg kan
huske og lægge dem på Tuben

Tak for engagementet.

Venligst
Lars

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-10-11 08:05

> [...]
> som Erik Richard også er inde på.
>
> I morgen vil jeg efter fattig evne indspille de melodistumper, som jeg kan

Nu skal man jo ikke la de sig narre... De gyldne løver startede faktisk
allerede i 1967... Så de kan beskyldes for meget

M.V.H....Benny..

Fra : ASKF

Dato : 20-10-11 15:45

Benny Mortensen ytrede sig i
<4e9d250d$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

>"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse

>Nu skal man jo ikke la de sig narre... De gyldne løver startede faktisk
>allerede i 1967... Så de kan beskyldes for meget

Incl en masse branderter både blandt dem selv og deres publikum. Ud over
det tier alle stille
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-10-11 10:13

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "When you try to change a mans paradigm, you must keep in mind that he
> can hear you only through the filter of the paradigm he holds."

Jeps, de var aldrig kedelige....

Husker engang, Lasse & Mathilde var samme sted.... Da de skulle synge "
Sidste overdans " Gik alt i selvsving... Takket været et par Løver i
forklædning

M.V.H....Benny..