Ole Fogh Kirkeby.
Fra : P. Petersen

Dato : 15-10-11 03:23

Mødte Ole i forgårs på mit job, hvor han introducerede protreptik for mine
kollleger og jeg.
Det mest spændende menneske jeg har mødt i mange år.

På dette klip taler Ole om "Virtuality, the Force of Art".
http://www.youtube.com/watch?v=80-P91GQO7A&feature=related

Søg ham på Youtube og Wiki og på hans hjemmeside.
Han er ikke verdens mest fantastiske musiker men til gengæld en af verdens
mest fantastiske filosoffer.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-10-11 09:15

On 15-10-2011 04:23, P. Petersen wrote:
> Mødte Ole i forgårs på mit job, hvor han introducerede protreptik for
> mine kollleger og jeg.

Du er på kulturens ærinde!

"Det gode menneske afspejles i det gode samfund" mente Sokrates. Et
samfund der alligevel dømte ham til døden! Var det så samfundet eller
Sokrates der var noget i vejen med?

Medens dette drama udspiller sig, sidder guderne oppe på Olympen og
keder sig. Men så sker der noget. Eurydice's mand savner sin kone og
ankommer til Olympen for at hente hende tilbage til Jorden. Men det er
hun ikke så meget for, for hun er så glad for at være sluppet for
gemalens forbandede violinspil.
Eurydike bliver lokket ud i en kornmark og bliver bidt af en slange, og
det er i grunden heller ikke så galt, for det er Pluto der stå bag, og
ham har hun har fået et godt øje til, og så 'er historien kørende'...
Her en bid Offenbach:
http://www.youtube.com/watch?v=c05nLGBqqEY

Henning.

Hm... dette er nok for kulturelt?

Fra : P. Petersen

Dato : 15-10-11 16:08

"Henning Jensen" skrev i meddelelsen

> [...]

det er i grunden heller ikke så galt, for det er Pluto der stå bag, og
ham har hun har fået et godt øje til, og så 'er historien kørende'...

Nej slet ikke.)
Her endnu en bid af Orpheus i underverdenen, i en meget moderne, skøn
udførelse.
http://www.youtube.com/watch?v=c2NMCbFYCPo&feature=related

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-10-11 16:52

On 15-10-2011 17:08, P. Petersen wrote:

> Her endnu en bid af Orpheus i underverdenen, i en meget moderne, skøn
> udførelse.
> http://www.youtube.com/watch?v=c2NMCbFYCPo&feature=related

En herlig nutidig fortolkning af "Flue duetten".
Og det er også mere sandsynligt at ungersvenden med baderingen kan lokke
og forføre Eurydice, end en fed flue kan.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-11 16:44

"P. Petersen" <psp@ka-net.dk> wrote in

> På dette klip taler Ole om "Virtuality, the Force of Art".
> http://www.youtube.com/watch?v=80-P91GQO7A&feature=related

Gad nok vide hvad det er for nogle medarbejdere og ledere han taler om. Det
ligger ENORMT langt fra min håndværkervirkelighed.

Alene udsagnet om at "alle går på arbejde for at forbedre verden" får det
til at løbe koldt ned ad ryggen. Jeg går på arbejde for at få råd til mad
og husleje, men det er nok for retro for Gamle Ole. (Eller det siger han
faktisk det, er i hans bemærkning om blue collar workers)

Men jeg lærte jo så, for jeg så faktisk alle 9 minutter og 56 sekunder med
Gamle Ole, at kunst blot er endnu et managementredskab.

Eller er at "kunst er det nye sort i management"?

"Musikken evner at udtrykke, hvad du ikke ved, at du ved" (kommer efter
1:35) Det er sådan et dejligt udsagn. Det kan betyde hvad som helst. For
mig betyder det, at jeg skal udvide min "Bullshit Bingoplade".

Det er da rart for Gamle Ole, at der er nogen der vil betale ham gode gryn
for at lege med musik i det elfenbenstårn, der hedder CBS.

Gamle Bach må sg* stå model til lidt af hvert

Så kan vi andre jo sørge for at taget på samme tårn kan holde vandet ude.

Venlig hilsen
Lars

Fra : P. Petersen

Dato : 15-10-11 23:07

"Daxhund" skrev i meddelelsen

> [...]

Gamle Bach må sg* stå model til lidt af hvert

Så kan vi andre jo sørge for at taget på samme tårn kan holde vandet ude.

Du udtrykker meget godt hvad jeg selv tænker.
Men jeg tror, at Oles mission er, at få det skønne og kunstneriske frem i
alle de klamme, hardcore,
profitfikserede eksistenser, der udpiner denne verden.
Jeg har, som du, min tvivl om det kan lykkes.
Men Ole er en fantastisk person, at være sammen med.

Med venlig hilsen
Pelle