hvor meget glykol skal der bruges til vi~
Fra : Martin Kirk

Dato : 13-10-11 15:47

Hej Gruppe

Hvor meget glykol skal der til for at vinterkonserver Volvo penta 2001
saltvandskølet motor?
har prøvet i dag tog termostaten ud, monteret termostathuset igen uden ,
startet og lod motoren suge næsten 5 L stoppet,
ved montering af termostaten igen så det ikke ud til at der var glykol i
termostat huset har jeg brugt for lidt glykol ?

Martin Kirk

Fra : HKN

Dato : 13-10-11 17:07

Indtil at du kan se at det kommer ud af udgangen til kølevand - det skal
have samme farve som ved tilførslen, så ved du at det ikke er fortyndet med
saltvand. Det skal blandes 50/50.

Mvh
Henrik

Fra : Mads Madsen

Dato : 13-10-11 18:06

Den 13-10-2011 18:07, HKN skrev:
> Indtil at du kan se at det kommer ud af udgangen til kølevand - det skal
> have samme farve som ved tilførslen, så ved du at det ikke er fortyndet
> med saltvand. Det skal blandes 50/50.

Det SKAL ikke blandes med vand, men det er selvfølgelig billigere på den
måde og skulle stadig være frostsikkert til omkring -30. Grunden til at
man blander det 50/50 med vand på biler, motorcykler og ferskvandskølede
bådes kølekredse er, at glukolen ikke kan transportere varme nok.
Kølevæsken er simpelthen ikke effektiv hvis ikke der blandes vand i.

Mvh. Mads
(der ikke har lagt Shipman'en op endnu, men håber på et par dejlige
efterårsture)

Fra : HKN

Dato : 13-10-11 19:58

Nej - man SKAL heller ikke nødvendigvis bruge kølevædske - det kunne for den
sags skyld være Snaps eller en (næsten) hvilken som helst vædske som ikke
skader motorens kølesystem, og som ikke fryser ved de temperaturer vi
normalt ser herhjemme......

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-10-11 08:01

Jo det skal blandes med vand af hensyn til opnåelse af et lavt
frysepunkt.
Ren ethylenglykol fryser omkring - 12 gr. C; men når det blandes med
vandmolekyler, kan det ikke rigtigt lave en fast krystal struktur og
frysepunktet sænkes væsentligt.
Det laveste frysepunkt for en ethylen glykolblanding med vand er
omkring 70%.
Det er årsagen til at ren ethylenglykol ikke alene bruges alene.

Ethylene glycol og vand regnes i vægtprocenter.

Ethylen glykol % Frysepunkt i gr. C.
0 0
10 -4
20 -7
30 -15
40 -23
50 -34
60 -48
70 -51
80 -45
90 -29
100 -12

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-11 14:17

"Martin Kirk" <m.kirk@(slet)oncable.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ved montering af termostaten igen så det ikke ud til at der var glykol i
> termostat huset har jeg brugt for lidt glykol ?

Hej Martin.

Du behøver ikke, at tage thermostaten ud.
Derimod skal du tappe alt vand ud af motorblokken.
Det gør du ved at aftage en slange i toppen af motoren, samt åbne
aftapningen på siden af blokken.
Når alt vand er tappet af, lukker du systemet igen. og lader motoren suge
blandingen til sig, indtil der kommer tydeligt farvet blanding ud af
udstødningen.
Herefter kan du være sikker på, at hele systemet er sikret.
(om du har brugt det rette blandingsforhold, forstås.)

Angående mængden:
Du kan jo roligt købe en stor dunk kølervæske, så du har til et par år.
At priserne stiger, er jo så sikkert som døden---
Brug, som oven for skrevet, tilstrækkeligt til, at den udstødte væske er
tydeligt farvet.

MVH

Egon

Fra : HKN

Dato : 14-10-11 14:46

Her har du en trin for trin guide http://maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm

Med tak til Bjarke

Som det fremgår af artiklen, så SKAL du tage termostaten ud for at sikre dig
at du har aftappet alt saltvand.

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-11 14:16

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Med tak til Bjarke
>
> Som det fremgår af artiklen, så SKAL du tage termostaten ud for at sikre

Det med termostaten, er ikke korrekt.
Opskriften jeg gav, er faktisk fra Volvo.

Man bør betænke:
Vandledningen fra drevet og til termostaten er "op af bakke".
Hvilket betyder, at vandet heri ikke løber ud, når man åbner ventilen i
nederste side af motorblokken.
(forøvrigt findes der jo et bypasshul i termostatdækslet, om vandet mod alle
ods skulle finde på at forlade systemet)
Når man, efter aftapning, med stadig iboende termostat, påfylder frostvæske
ved hjælp af vandpumpen, er det første, der sker, at vand i ledningen fra
pumpe til blok bliver trykket igennem. Under iblanding af frostvæske.
Ikke sandt?

At udtage termostaten betyder således alene overflødigt arbejde

MVH

Egon

Fra : HKN

Dato : 15-10-11 14:29

Det er sjovt, for jeg har en 2003 og der siger Volvo at termostaten skal
tages ud. Såvidt jeg er orienteret, så er det alene antal cylindre der
adskiller disse 2 modeller?

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-11 16:34

Antal af cylindrer kan ikke betyde noget.
Jeg er naturligvis bekendt med, at nogle "Brugsforvirringer" siger, at
termostaten skal ud.
Men det giver ikke mening for de fleste motorer.
Hvilket man kan overbevise sig om, ved at betragte vandets vej gennem
systemet.
Eneste grund til at fjerne termostaten, er for at fjerne muligheden for at
motoren ikke under påfyldningen af frostvæske er så kold, at termostaten
ikke står lukket.
Termostaten står jo hele tiden og "simrer" mellem åben og lukket.
Derfor er det muligt at det meste af frostvæsken løber den direkte vej
UDENOM blokken, som derfor ikke vil være sikret mod frost.
Det er sikkert derfor, nogle fastholder at termostaten skal ud.
(hvilket stadigvæk IKKE giver garanti for, at vandet i blokken bliver
udskiftet med frostvæske)

Tømmer man derimod blokken gennem aftapningen, kan man være helt sikker på,
at blokken bliver fyldt med antifrostblandingen.
Oven i købet i præcis det forhold man har blandet i.
Idet frostvæsken ikke skal "skubbe" det istående vand ud, men simpelthen
erstatter luft med sig selv.

Den fremgangsmåde jeg advokerer for, har jeg for et par år siden fundet på
Volvo Pentas hjemmeside, hvor den erstattede den "gamle" metode.

Forøvrigt vil et blik på en exploderet tegning af en motors kølesystem vise,
at det jo forholder sig som jeg har nævnt.

Man også huske dette:
Mange saltvandskølede ældre motorer har ikke mere fuld gennemstrømning i
kanalerne.
Dette betyder, at vandet vil have lettere gang udenom termostaten, end
igennem motoren.
Hvilket er grunden til, at man bør tømme blokken via aftapningen.
Således at samme bliver fyldt med frostvæske.
Står der vand i blokken, skal man jo også huske på, at samme, frostvæsken,
kan slippe igennem systemet UDEN at sætte pres i de dele af kanalerne, der
måtte være lidt tilstoppede.
Således at der kan stå "rent" vand i den nederste del af blokken, og
frostvæske i den øverste del.

MVH

Egon

Fra : HKN

Dato : 15-10-11 18:01

Det lyder rimeligt nok - men jeg kan sgutte finde nogen aftapning?

Fra : Martin Kirk

Dato : 15-10-11 22:04

[...]

er der nogen der via link eller foto kan vise hvor vandet skal aftappes jeg
har fulgt vejledningen fra
http://www.maximalt.dk/Artikler/VP2001.htm +
http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/motorer/volvo-penta/1998-09%20VP%202001%20Instruction%20book.pdf
der begge beskriver at termostaten skal ud på saltvandskølemotor

[...]

de slanger der går om til antihæverdren der sidder agter ved rorstammen
rummer meget væske og havde ikke ført det hele rundt

[...]

Har i dag lørdag kort mere væske igennem og nu er der kommet noget
glykolblanding ud af udstødning og termostathuset er fyldt med
glykolblaningen hvor det før kun var ved impelleren
impelleren har jeg taget ud o sæter den i igen til foråret

MVH

Martin Kirk

Fra : Finn Borch

Dato : 15-10-11 08:24

On 15 Okt., 15:29, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Hvilket betyder, at vandet heri ikke l ber ud, n r man bner ventilen i
> nederste side af motorblokken.
> (for vrigt findes der jo et bypasshul i termostatd kslet, om vandet mod alle
> ods skulle finde p at forlade systemet)
> N r man, efter aftapning, med stadig iboende termostat, p fylder frostv ske
> ved hj lp af vandpumpen, er det f rste, der sker, at vand i ledningen fra
> pumpe til blok bliver trykket igennem. Under iblanding af frostv ske.
> Ikke sandt?
>
> At udtage termostaten betyder s ledes alene overfl digt arbejde

Jeg er for så vidt enig i, at der plejer at være et lille bypass-hul i
en termostat.
At termostaten i en VP 2001 skal udtages i forbindelse med
frostsikringen er imidlertid helt i overensstemmelse med Volvo Pentas
anvisninger i motormanualen. Det kan jo heller ikke skade at gøre det.

M.v.h.
Finn B. A..

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-11 16:35

"Finn Borch" <finnband@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

frostsikringen er imidlertid helt i overensstemmelse med Volvo Pentas
anvisninger i motormanualen. Det kan jo heller ikke skade at gøre det.

Hej.
Nej, det kan bestemt ikke skade.
Men ejheller gavne.
Extraarbejde - intet andet.

MVH

Egon

Fra : navigator

Dato : 17-10-11 10:08

[...]

*************************

Du har da helt ret i, at det ikke kan skade at udtage termostaten.
Men der er flere elementer i spil.

Undlader man at aftappe blokken, vil vandet, der ganske som vi mennesker,
søge den nemmeste vej.
Fra pumpen kan vandet gå to veje.
Ved kold motor, bypass direkte til termostathus og derfra ud.
Det lille hul i huset forhindrer at det begyndende opvarmede vand kan
opbygge tryk.
Når motoren er varm, vil vandet, da kølekanalerne er dimensionerede hertil,
søge gennem motoren, ud ved termostaten, og helt ud.
Altså nemmere end gennem bypasset.
Sammen med den mindre del af vandet, der stadig løber gennem bypasset.
Hvad sker der nu, om kølekanalerne i blokken er delvist tilstoppede?
Hvilken vej vil vandet da tage?
Gennem bypasset, og ikke så meget gennem blokken.
Det er derfor, det er vigtigt på ældre motorer at aftappe vandet i blokken,
således at den mindre mængde vand, med frostvæske, med sikkerhed kommer helt
i bund i kanalerne.

Når Volvo anbefaler at udtage termostaten, er det givetvis alene for at
sikre, at termostaten under førsøget på at indpumpe frostvæske, ikke er helt
eller delvist lukket, hvilket man jo ikke med sikkerhed kan konstaterer,
således at væsken alene kører gennem bypasset.
Problemet er, at ved ældre motorer, som nævnt, kan kølekanalerne være
delvist tilstoppede.
Løsningen er givetvis at aftappe vandet, hvorefter man ikke nødvendigvis
behøver at fjerne termostaten.

Det er altså et valg, om man fjerner samme eller ej, som ingen praktisk
betydning har.
Forudsat: Blokken er aftappet for vand.

MVH

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-10-11 09:49

Ja det er helt rigtigt og proceduren gælder også for 2001 og 2002.

Se manualen:

http://www.bluemoment.com/manuals/volvo_penta_2002_owner.pdf

For dem der ikke kan læse er der bagerst i manualen små tegninger der
viser forløbet. Numrene svarer til numrene ud for teksten.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-11 13:51

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

*******************************

Utroligt.
Åbenbart ingen ende på Hr. Hardings perfiditeter..!!

Derudover røber mandens klatterier, at han i den grad er forfalden til
udelukkende blindt at følge brugsforvirringer.
Og ikke, på trods af en påstået teknisk uddannelse, er i stand til at tænke
selvstændigt.

Morsomt, interessant, men også overraskende, havde det været, om Hr. Harding
havde reflekteret over:" termostat af - på -" , og derved muligvis bidraget
til det tråden handler om, nemlig større forståelse af kølesystemers
finurligheder.

Se det havde jo givet points -- positive.

Egon

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 16-10-11 18:23

On 16 Okt., 14:50, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> [...]
> finurligheder.
>
> Se det havde jo givet points -- positive.

Men at du laver et indlæg lige som mit der overhovedet ikke handler om
det du selv efterlyser er helt ok?

Jeg syntes at et link med manualen er ganske udemærket og er noget jeg
er glad for i tråde hvor folk hjælper mig.

Hilsen Jacob Laugesen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-10-11 02:22

Dansemyggen Egon har endnu engang klarlagt sine problemer med at
forstå at læsefærdighed er grundlæggende for enhver uddannelse og
læring, også den der foregår udenfor eller efter det formelle
skolesystem. Det er nøglen til samfundsmæssig, økonomisk, politisk og
kulturel medvirken. Netop derfor har voksnes læsedygtighed sikkert
aldrig været så vigtig som den er i dag. Det er en kritisk faktor i
menneskers forandringsdygtighed og evne til at tilpasse sig i en
hurtigt foranderlig verden, der kræver konstant nye kvalifikationer og
færdigheder.
Evnen til bl.a. at kunne læse og forstå vigtigheden af indholdet i en
manual mangler hos dansemyggen.
Derfor har Volvo i manualen til 2001 m.m. lavet små tegninger så også
den gruppe kan modtage informationer fra firmaet om produktets
vedligeholdelse.

Allerede i 2002 blev det klart at der var en gruppe personer der ikke
vidste hvad de gik rundt og gjorde. Samfundet har, og fortsætter
ufortrødent med, at informere andre om hvordan de kan blive oplyst om
hvordan man på bedste vis kan færdes sikkert og samfundet har
nedfældet klare, enkle forbud og retningslinier, der kan dæmme op for
uvæsenets adfærd.

Mvh/Harding

Fra : BoA

Dato : 17-10-11 12:40

Den 17-10-2011 10:22, Harding E. Larsen skrev:
> Dansemyggen Egon har endnu engang ..................

......................................klipppp
> uvæsenets adfærd.
>
> Mvh/Harding
>
> On 16 Okt., 14:50, "news tele dk"<egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> at han i den grad er forfalden til

ARRRHHH ! Hold nu op I to og lad os blive fri for den slags ævl. Det
her skulle gerne dreje sig om sejlads og ikke mudderkastning.

BoA

Fra : Finn Borch

Dato : 18-10-11 14:20

On 17 Okt., 13:40, BoA <b...@FJERNESglaipnir.dk> wrote:

> .....................................klipppp

> ARRRHHH  !  Hold nu op I to og lad os blive fri for den slags ævl.  Det
> her skulle gerne dreje sig om sejlads og ikke mudderkastning.
>

> BoA

Kan absolut tilslutte mig den sidste ærede taler.
Begge opfører sig latterligt og burde finde et andet forum.

Finn B.A.

Fra : BoA

Dato : 19-10-11 08:19

Den 18-10-2011 22:20, Finn Borch skrev:

> Kan absolut tilslutte mig den sidste ærede taler.
> Begge opfører sig latterligt og burde finde et andet forum.
>
> Finn B.A.

For god ordens skyld vil jeg godt understrege, at jeg har stor respekt
for den erfaring og viden både Egon og Harding sidder inde med og som
jeg som "begynder" har haft stor glæde af, MEN jeg ønsker bare, at vi
kan holde en civil tone i denne ellers så udmærkede gruppe.

BoA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-10-11 12:48

Hej Martin,

Nu skal jeg besvare dine spørgsmål.

Fabrikanten Volvo skriver ikke hvor meget glykol der skal anvendes for
vinterkonservering da det beror på de tilsluttede enheder, så som
slanger i indsugningsdelen, udstødningsdelen med vandlåse og slanger
samt faldhøjder i konstruktionen der kan afstedkomme forskellige
mængder de pågældende steder.
Desuden laver de en bred specifikation der giver ydergrænserne for
motorens vinkling beroende på flere forskellige delkonstruktioners
fejlfrie funktion. Det giver selvfølgelige et rummeligt svar på en
velfungerende motor både under denne hensyntagen foruden mulighederne
for forskellige indkøb og ændringer af vedligeholdelseskomponenter der
kan accepteres inden for motorens grundspecifikation.

Du skal følge fabrikantens anvisninger for vinterklargøring. I den
forbindelse har fabrikanten indbygget kendte erfarings informationer.
Alene det at motoren bør køres varm tolkes forskelligt af brugererne
og vil for de fleste ikke basere sig på en måling i.h.t.
specifikationen men alene bero på et individuelt skøn. Derfor skriver
de at termjostaten skal demonteres. Baggrunden er at der kan forekomme
forskelligheder i de monterede termostater hidrørende fra
konstruktionsforskelle; men som er inden for motorens brede
grundlæggende specifikation. Termostaten sidder på et højt sted og
indesluttede mængder af saltvand kan være uønsket tilstede.
Som du har bemærket var der ikke noget glykol i termostathuset da du
igen fjernede dækslet for montering af termostaten igen. Det der fordi
stedet er højtliggende og væsken søger nedad og vil løbe ud i
udstødningssystemet indtil en væske ligevægt opstår i hulrummene.
Derfor kan du ikke ud fra konstateringen af manglende væske i
termostathuset drage slutningen at der er kommet for lidt
glykolblanding i motoren.
Det normale er at man lader ferskvand komme igennem motoren ved
opsugning fra en spand ved motorens impellerpumpes egen hjælp.
(Du må ikke sætte en vandslange direkte til motoren, der i så fald vil
fyldes og de kan få fatale følger, da vandet kan komme ind og fylde
cylindervolume3n op inden start og det kan afstedkomme knækkede/
bukkede motordele).
Når motoren har kørt typisk et kvarter med ferskvand,tilsættes
tilstrækkelig glykolblanding 50/50 indtil det kommer ud af
udstødningen på båden. Herefter standses motoren og termostaten
monteres igen. Årsagen til at man plejer at angive et kvarter er at
det er den tid motoren i tomgang normalt vil anvende på at få en så
høj bloktemperatur at termostaten begynder at åbne. En foranstaltning
for at iødegå de dovne, der ikke vil tage termosteten ud.
Termostaten kan enten være med et lille udluftninghul eller uden, det
har fabrikanten i specifikationen taget højde for.
Det er vigtigt at du bruger en blanding af glykol og vand.
Glykol alene fryser omkring -12 grader C.; men ved tilsætning af vand
sænkes temperaturen betragtelig for frysepunktet.
Glycol blandet vand kan ikke sådan rigtigt fryse - hvis en 50/50 %
vand/glycolblanding f.eks. sikrer ned til -38`c så vil blokken ikke
frostsprænge ved fx -45`c da glycol ødelægger bindingerne i
iskrystallerne - det fryser ikke til et fast materiale; men til noget
der minder om tynd Slush Ice.

En kedelig egenskab ved saltvand er at det udfælder salt og kalk når
det bliver varmt. Det sker allerede ved 55 - 60 grader C. Disse
belægninger vil være skadelige for varmetransporten mellem motorens
cylindre og kølevandet. Derfor er man normalt nødt til at holde
temperaturen lav som oftest under 50 grader C.
Volvo har en noget anden filosofi, der lyder på en noget højere
vandtemperatur. Det kunne type på at motortypen er designet til
overvejende at skulle sejle i fersk vand eller hvor der er meget lidt
salt i vandet.
Når du har termostaten ude så check lige om den åbner korrekt, som
angivet i specifikationen.
Skulle termostaten gå i stykker vil den åbne helt og temperaturen på
motoren vil falde. Det giver en dårligere forbrænding.
Det ser man som regel ikke da der på saltvandskølede motorer ofte
mangler et instrument for måling af bloktemperaturen.

Det bedste du kan gøre for en saltvandskølet motor er at lave den om
til ferskvandskøling.

Lad være at høre på hjemmeværnsdigteren med de blå briller og den frie
fantasi han fremfører usandheder igen og igen; men det bliver de ikke
rigtigere af.
Når hans påstande imødegås, enten direkte eller pakket ind, kan han
enten ikke huske eller også bliver han som oftest grov og ubehøvlet.
Det har vi ikke brug for i dette forum.

Mvh/Harding