rengøring af stenmorter
Fra : Kirsten Marker

Dato : 11-10-11 14:14

Fra : Max

Dato : 11-10-11 15:41

Fra : Grethe Hoff

Dato : 11-10-11 17:58

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-10-11 19:00

On 2011-10-11 18:58, Grethe Hoff wrote:
> news:4e94546e$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej Kirsten
>>
>>> hvordan rengør i jeres stenmorter?
>>

>> Vand og sæbe.
>>
>> --
>> Mvh
>> Max
>>

> Ikke oppvaskmaskin?

opvaskemaskine sæbe er noget giftigt stads som kun bør benyttes under de
rette forhold. En stenmorter er fyldt med små porer i overfladen hvori
denne sæbe sætter sig - og så ville jeg ikke bruge den til mad mere.

Fra : Grethe Hoff

Dato : 11-10-11 21:23

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> opvaskemaskine sæbe er noget giftigt stads som kun bør benyttes under de
> rette forhold. En stenmorter er fyldt med små porer i overfladen hvori
> denne sæbe sætter sig - og så ville jeg ikke bruge den til mad mere.

OK, da fortsetter jeg med å skylle den under varmt vann.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Max

Dato : 11-10-11 19:25

Hej Grethe

> Ikke oppvaskmaskin?

Jeg har ikke sådan en, så nej.

Max

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-11 16:22

Den 11/10/11 16.40, Max skrev:
> Hej Kirsten

> Vand og sæbe.

Hvilken slags sæbe?

Mvh Lars

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-10-11 19:15

Kirsten Marker <kmarker@mail.tele.dk> wrote:

> Hej gruppe
>
> hvordan rengør i jeres stenmorter?

Jeg ville støde noget salt i den.

Fra : Fister

Dato : 12-10-11 17:31

Niels Jørgen Kruse formulated on Tuesday :

> Jeg ville støde noget salt i den.

Det er faktisk den bedste løsning, jeg har læst (og som jeg ikke selv
havde tænkt over).
Kai

Fra : Kirsten Marker

Dato : 14-10-11 10:14

Hej!

Tak for indsendte forslag til rengøring af stenmorter, da jeg er en
forsigtigper og glad for min morter, prøver jeg først med salt og hvis der
ingen synlig effekt er, bruger jeg sæbe og vand.

mvh/kirsten

Fra : Niels

Dato : 14-10-11 15:28

On 11 Okt., 15:14, "Kirsten Marker" <kmar...@mail.tele.dk> wrote:
> Hej gruppe
>
> hvordan reng r i jeres stenmorter?
>
> mvh/kirsten

Ståluld uden sæbe. Hedder det en stålsvamp? Jeg bruger dem også til
gryder, som ikke bør vaskes med sæber. Men ellers er en virgin
skuresvamp vel et godt bud.

--
Niels

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-10-11 17:33

On 10/14/2011 11:28 PM, Niels wrote:

> Ståluld uden sæbe. Hedder det en stålsvamp? Jeg bruger dem også til
> gryder, som ikke bør vaskes med sæber. Men ellers er en virgin
> skuresvamp vel et godt bud.

Jeg har aldrig rigtigt forstået behovet for ståluld i et køkken og har
aldrig selv benyttet det.
Brænder du maden enormt meget på siden du har det behov eller er der en
anden årsag? (jeg spørg af interesse, ikke for at gøre nar, hvis du
skulle være i tvivl)

kim

Fra : Niels

Dato : 15-10-11 14:39

On 15 Okt., 18:32, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> [...]
> Brænder du maden enormt meget på siden du har det behov eller er der en
> anden årsag? (jeg spørg af interesse, ikke for at gøre nar, hvis du

Jeg er ikke i tvivl om dine venlige intentioner. Men jeg bruger helst
rengøringsmidler uden sæbe i de ting, som jeg skal stege i. Jeg vil
gerne bevare en lille fedtbelægning i de stegegryder/-pander, som jeg
benytter, og jeg har den overbevisning, at sæbe fjerner den "film".
Alle andre gryder bliver gjort helt rene med sæbe.

Jeg mener ikke, at jeg går på kompromis med fødevaresikkerheden, netop
fordi at stegning foregår ved høj temperatur. Det irriterer mig at
skulle at skulle skulle reetablere f.eks. en stegepande, hvis venlige
gæster har vasket den med opvaskemiddel (høj temperatur med salt og
olie osv.). Det gælder naturligvis ikke en "slip let" pande, som man
kan rengøres med, hvad man har lyst til. Jeg har fået et flip med
kobbertøj, som jeg bruger hver dag. Det har en æstetik og
varmefølsomhed, og som jeg er meget glad for. Men det tåler ikke
normal opvask.

--
Niels