Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fejl på objektiv
Fra : John Nissen

Dato : 09-10-11 19:05

Hej!

I går var jeg på en fototur. Da halvdelen af turen var gennemført, begyndte
mit objektiv at opføre sig underligt. F.eks. "klikkede" det bare, når jeg
trykkede på udløseren, og meldte fejlen "Error 99". I starten kunne jeg godt
fotografere videre, når bare jeg lod være med at fotografere i området 17-35
mm! Senere på dagen kunne den også finde på at melde fejl i området over
35-85 mm. Når man stillede skarpt, lød det heller ikke altid helt som det
plejede!
Jeg skiftede senere på et 50 mm fast objektiv, som gjorde mig ret
handicappet! Men ingen fejl her, så det er helt givet objektivet der er
noget i vejen med!

I dag har jeg så lige testet objektivet kort indendørs, uden overhovedet at
kunne få fejlen frem! Det er åbenbart, når man tager billeder udendørs der
er noget galt? Lysmåling?

Objektivet er et Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Jeg har aldrig haft
problemer med det før i går. Kameraet er et Canon EOS 350D.

Nogen der ved hvad der kan være galt, og om det evt. kan betale sig at
reparere?

På forhånd tak!

John

Fra : Anders Hvas

Dato : 09-10-11 21:29

Den 09/10/11 20.04, John Nissen skrev:
> [...]
> problemer med det før i går. Kameraet er et Canon EOS 350D.
>
> Nogen der ved hvad der kan være galt, og om det evt. kan betale sig at

Kan muligvis skyldes snavs på kontakterne. Denne artikel kan muligvis
være dig til hjælp (selv om den er gammel):

http://www.richardsnotes.org/archives/2005/04/29/50mm-lens-contact-points

mvh Anders

Fra : Langgaard

Dato : 12-10-11 03:06

On 9 Okt., 20:04, "John Nissen" <john_nis...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> Jeg skiftede senere p et 50 mm fast objektiv, som gjorde mig ret
> handicappet! Men ingen fejl her, s det er helt givet objektivet der er
> noget i vejen med!
>
> I dag har jeg s lige testet objektivet kort indend rs, uden overhovedet at
> kunne f fejlen frem! Det er benbart, n r man tager billeder udend rs der
> er noget galt? Lysm ling?
>
> Objektivet er et Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Jeg har aldrig haft
> problemer med det f r i g r. Kameraet er et Canon EOS 350D.
>
> Nogen der ved hvad der kan v re galt, og om det evt. kan betale sig at

Hej John

Hvis ikke anders's link kan bruges, så er der flere muligheder her:

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=error+99+canon+eos+350d&ie=UTF-8&oe=UTF-8

--
Langgaard

Fra : Aksel Bruun

Dato : 28-10-11 19:09

"John Nissen" <john_nissen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> problemer med det før i går. Kameraet er et Canon EOS 350D.
>
> Nogen der ved hvad der kan være galt, og om det evt. kan betale sig at

Jeg havde samme fejl for nogen tid siden. Det var blænden der var itu.
Repareret for 1300 kr.
Hilsen Aksel