Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
stjerneskud i aften
Fra : emjeppesen

Dato : 08-10-11 13:44

Der skulle være store chancer for at se tusindvis af stjerneskud i
aften.
Kan man fotografere det senarie?
Hvad skal der til af grej?

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-10-11 15:45

On 2011-10-08 14:44:19 +0200, emjeppesen <emj@> said:

> Der skulle være store chancer for at se tusindvis af stjerneskud i
> aften.
> Kan man fotografere det senarie?
> Hvad skal der til af grej?

Et stativ, et normalobjektiv, og så skal kameraet kunne håndtere meget
lange eksponeringstider.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : emjeppesen

Dato : 08-10-11 15:58

Niels Riis Ebbesen skrev:

>Et stativ, et normalobjektiv, og så skal kameraet kunne håndtere meget
>lange eksponeringstider.

Er BULB egnet?
Hvad er "et normalt objektiv"?

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-10-11 16:31

On 2011-10-08 16:57:58 +0200, emjeppesen <emj@> said:

> Er BULB egnet?

Ja, hvis du kan ekspore i 15 - 60 minutter, så er det perfekt. Jeg
ville starte med at prøve 64 eller 100 ISO, blænde 16 eller 22 og 15
minuttters eksponering, og i andet forsøg vil jeg gå op på en halv
eller hel time.

> Hvad er "et normalt objektiv"?

På et 24x36 mm kamera, der er normal objektivet et objektiv med en
brændvidde på 50 mm, på et 6x6 kamera er det et objektiv med en
brændvidde på 80 mm.

Kort sagt så har normalobjektivet en brændvidde, der svarer til
negativet eller CCD-chipens diagonalmål.

Du kan også bruge en ikke alt for kraftig widevinkel, men det dur ikke
med en tele, for så får du nemlig alt for lidt himmel på billedet.

Der er temelig meget vind, så vær opmærksom på, at stativet skal være
tungt og stabilt, så vinden ikke kan ruske i kameraet, de billige
alu/plastk stativer duer ikke.

Fra : emjeppesen

Dato : 08-10-11 17:02

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>ville starte med at prøve 64 eller 100 ISO, blænde 16 eller 22 og 15
>minuttters eksponering, og i andet forsøg vil jeg gå op på en halv

Hvis der kommer flere tusinde stjerneskud i en time er det vel lidt
overdrevet.

>På et 24x36 mm kamera, der er normal objektivet et objektiv med en
>brændvidde på 50 mm, på et 6x6 kamera er det et objektiv med en
>brændvidde på 80 mm.

det siger mig ikke rigtig noget. Jeg har aldrig fotograferet med
analogt kamera.
Lige nu har jeg et Olympus E-3 og jeg ved at mine brændvidder skal x
med 2 for at tilsvare analog sammenligning. Så skal jeg vel bare
stille mit objektiv på 25mm

> [...]
>
>Du kan også bruge en ikke alt for kraftig widevinkel, men det dur ikke
>med en tele, for så får du nemlig alt for lidt himmel på billedet.

Jeg sætter en 12mm-60 mm på, så skulle jeg være dækket ind.

>Der er temelig meget vind, så vær opmærksom på, at stativet skal være
>tungt og stabilt, så vinden ikke kan ruske i kameraet, de billige
>alu/plastk stativer duer ikke.

Det er lidt af et problem med stativ. Jeg er vandt til at nøjes med
billedstabilisering og håndholdt

Tak for hjælpen. Det kan jo ikke gå andet end galt og jeg ved, hvor
deleteknappen sidder.

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-10-11 17:17

On 2011-10-08 18:01:51 +0200, emjeppesen <emj@> said:

> Hvis der kommer flere tusinde stjerneskud i en time er det vel lidt
> overdrevet.

Nej det er ikke overdrevet, du skal jo ha' en baggrund af stjernerne
der roterer, se disse billeder -
www.photo-gallery.dk/oversigt/diverse/diverse/_stjernehimlen-01.html -
www.photo-gallery.dk/oversigt/diverse/diverse/_stjernehimlen-02.html -
de lige streger er satelitter, stjerneskud vil blive til nogle korte
lige streger.

> Det er lidt af et problem med stativ. Jeg er vandt til at nøjes med
> billedstabilisering og håndholdt

Tag en plastikpose og fyld den med ris eller eller ærter, den ligger du
så på jorden, og så kan du presse kammeraet ned i posen, så det ligger
stabilt.

Fra : emjeppesen

Dato : 08-10-11 18:55

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>www.photo-gallery.dk/oversigt/diverse/diverse/_stjernehimlen-02.html -
>de lige streger er satelitter, stjerneskud vil blive til nogle korte

OK, det er jo ikke de helt vilde billeder, der kommer ud af
anstrengelserne, men det skal da prøves.

>Tag en plastikpose og fyld den med ris eller eller ærter, den ligger du
>så på jorden, og så kan du presse kammeraet ned i posen, så det ligger
>stabilt.

Jeg tager et stativ med. Jeg kan ikke ligge og rode nede på jorden
Jeg kommer aldrig op igen. Stativet er stabilt nok. Det behøver jo
ikke blive hevet 2 m op

Det blæser i øvrigt ikke her i aften, men det er hundekoldt (6 gr.),
så de lange underbukser er fundet frem

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-10-11 21:32

On 2011-10-08 19:54:44 +0200, emjeppesen <emj@> said:

> OK, det er jo ikke de helt vilde billeder, der kommer ud af
> anstrengelserne, men det skal da prøves.

Jeg har lige været ude i ca. ti minutter, og jeg så kun 3 stjerneskud,
så den med op til 1000 i timen er nok lidt overdrevet. Og ja, vinden
har lagt sig, så det er helt vindstille, det er også koldt derude, vi
får med garanti den første nattefrost. Jeg er glad for, at jeg har fået
kørt alle vores store planter til vinteropbevaring.

Fra : Ivar

Dato : 08-10-11 21:43

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jeg har lige været ude i ca. ti minutter, og jeg så kun 3 stjerneskud, så den
> med op til 1000 i timen er nok lidt overdrevet.

Man kan ikke se de mindste pga lyset fra månen.

Ivar Magnusson

Fra : Max

Dato : 09-10-11 00:13

Hej Ivar

> Man kan ikke se de mindste pga lyset fra månen.

Så burde du konsultere en optiker. Jeg brugte en
lille time derude i aften, og det gav vel 60 skud.

Max

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-10-11 08:34

On 09-10-2011 01:13, Max wrote:
> Hej Ivar

> Så burde du konsultere en optiker. Jeg brugte en
> lille time derude i aften, og det gav vel 60 skud.

Hvis du kun har set 60 stjerneskud på en time, kan du så forklare, hvor
de andre 540-940 stjerneskud er blevet af?

Kunne det mon være, at Ivars forklaring vedr. de mindste stjerneskud
faktisk er korrekt?

--
Allan Olesen

Fra : Ivar

Dato : 09-10-11 12:56

Max skrev:

> Så burde du konsultere en optiker. Jeg brugte en
> lille time derude i aften, og det gav vel 60 skud.

Det var måske mere relvant, hvis du tog et kursus i simpel
regning. 60 er ikke det samme som 1000, der mangler en del.

Fra : Max

Dato : 09-10-11 15:35

Hej Ivar

> Det var måske mere relvant, hvis du tog et kursus i simpel
> regning. 60 er ikke det samme som 1000, der mangler en del.

Jeg beklager fejlen, jeg så ikke at du kun omtalte de mindste.

Er der nogen der kender den egentlige ZHR ?

Max

Fra : emjeppesen

Dato : 08-10-11 22:39

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>får med garanti den første nattefrost. Jeg er glad for, at jeg har fået
>kørt alle vores store planter til vinteropbevaring.

Jeg har været ude i 1½ time og så nogle få stjerneskud, men 1000 i
timen var der sgu da ikke. Jeg fik kun brug for delete.
Jeg ægrer mig over at jeg ikke lige fik høstet de sidste squash. De
tåler ikke frost.

Hilsen emj

Fra : Langgaard

Dato : 08-10-11 09:21

On 8 Okt., 16:57, emjeppesen <emj@> wrote:

> Er BULB egnet?

Ja,

> Hvad er "et normalt objektiv"?

Der menes nok det der i gamle dage kaldes for et normalobjektiv, det
vil sige en 50mm til filmformatet 24x36mm, jeg mener de 50mm svarer
til diagonalen af de 24x36mm, så du kan selv finde størrelsen på din
chip og regne ud hvilken brændevidde "normalobjektivet" skal have på
dit kamera, for at svare til en 50mm.

Der er gode råd vedr. fotografering af stjerneskud her:

http://www.fotoprofil.dk/blog/2011/10/07/at-fotografere-stjerner-og-stjerneskud.aspx

--
Langgaard

Fra : emjeppesen

Dato : 08-10-11 17:09

Langgaard skrev:

>http://www.fotoprofil.dk/blog/2011/10/07/at-fotografere-stjerner-og-stjerneskud.aspx

Tak for det.

Nu må jeg se, hvordan det går, jeg er ikke alt for optimistisk på
forånd.

Hilsen emj

Fra : BoFromDenmark

Dato : 09-10-11 01:35

On Oct 9, 1:13 am, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Ivar

> S burde du konsultere en optiker. Jeg brugte en
> lille time derude i aften, og det gav vel 60 skud.
>
> --
> Mvh
> Max

Hejsa
Jeg tog ca 500 billeder og jeg har indtil nu ikke fundet nogle
stjerneskud. Kameraet pejede mod karlsvognen - var det forkert?
Prøver senere at lave en timelaps så kan I se resultatet.

Mvh. Bo

Fra : Soeren Friberg

Dato : 09-10-11 08:54

Den 09-10-2011 09:34, BoFromDenmark skrev:
> [...]
> stjerneskud. Kameraet pejede mod karlsvognen - var det forkert?
> Prøver senere at lave en timelaps så kan I se resultatet.

Jeg fik ikke noget seværdigt skønt jeg sad i min mørke stue med
panoramaudsigt på landet. Månen var meget lys.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 09-10-11 09:09

BoFromDenmark skrev:

>Jeg tog ca 500 billeder og jeg har indtil nu ikke fundet nogle
>stjerneskud.

500 billeder lyder som serieskud. Det var en dårlig ide.
Er der overhovedet noget at se på de billeder?

Kameraet pejede mod karlsvognen - var det forkert?
Ikke hvis det var karlsvognen, du ville fotografere, men det var nok
lige højt nok på himlen, hvis det var stjerneskud, du gik efter.

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-10-11 09:35

On 2011-10-09 10:09:20 +0200, emjeppesen <emj@> said:

> Ikke hvis det var karlsvognen, du ville fotografere, men det var nok
> lige højt nok på himlen, hvis det var stjerneskud, du gik efter.

De sjerneskud som jeg så, de var stort set lige oppe over mit hoved.

Fra : Sune

Dato : 09-10-11 10:19

http://politiken.dk/indland/ECE1417096/masser-af-danskere-saa-stjerneskud/

--
Vh Sune

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-10-11 10:46

On 09-10-2011 10:09, emjeppesen wrote:

> [...]
> Ikke hvis det var karlsvognen, du ville fotografere, men det var nok
> lige højt nok på himlen, hvis det var stjerneskud, du gik efter.

Jeg tog til Addit hede, hvor der ikke kommer biler med lys, der er ikke
byer, der lyser op. En 35mm (let vidvinkel), stativ, termokande. Månen
lavede en hel del lysforurening. Stjerneskud havde sit maksimum omkring
kl 21. Men himlem var ikke mørk nok på det tidspunkt, så de "små" skud
var svære at se. Senere tog jeg lidt landskabsbilleder med månen som
lyskilde. Stativ, 10-50 sekunder. F/2.8 til f/5.6 ISO 800

http://sarek.dk/20111008_Natfoto/content/D3_2512_large.html

Bo //

Fra : BoFromDenmark

Dato : 09-10-11 07:46
Fra : emjeppesen

Dato : 09-10-11 16:21

BoFromDenmark skrev:

>http://vimeo.com/30264497
>
>Mvh. Bo

Der var da et enkelt flot stjerneskud på din film.

Hilsen emj

Fra : Langgaard

Dato : 12-10-11 03:35

On 9 Okt., 11:45, Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote: