Stafetten: Musik jeg hader (og så ikke all~
Fra : Ukendt

Dato : 07-10-11 17:38

Der har været alt for meget genrekamp her i NG, men der har også i
bisætninger vist sig at der faktisk er fælles musik, ligemeget hvor
forskellige vi er rent musikalsk.

Så stafetten går denne gang ud på, at finde numre fra genrer man normalt
ikke bryder sig om, men som alligevel er ok i jeres egen musikalske
verdensbillede.

Som eksempler må jeg linke til et par dansktopnumre, hvor genren ikke
generelt er noget jeg bruger ret megen tid på.
Men der er nogle perler, eller numre som er en del af vores fælles arv:

Den knaldrøde gummibåd: http://www.youtube.com/watch?v=gHUaN2nsPOU

Smilende Sussie (I en opgraderet version med Sweethearts):
http://www.youtube.com/watch?v=_GoTH2JgCLs

Tænk ud af boksen, og giv nogle numre I burde hade, men som I alligevel ikke
gør :)

/Alex

Fra : P. Petersen

Dato : 07-10-11 18:13

"Alex Linaa" skrev i meddelelsen

[...]

Hej Alex.
God ide, at gøre det lidt omvendt. :)
Jeg må også lige starte i slager-universet.
Den her har jeg siddet og lyttet til MANGE gange på et nu, desværre, lukket
værtshus i 70'rne og 80'rne.
Stedet hed Centralen og havde åbent til 5-6 tiden lørdag og søndag morgen.
Folk, der sad og hang ud der, var en skønsom blanding af diskoteksgæster,
hardcore stamgæster, sømænd og fiskere.
Specielt var der en af fiskerne, der nærmest gik i opløsning, når han hørte:
Jeg ville eje millioner.
Han blev MEGET sentimental. Og tårerne flød ud af øjnene.
Så sommetider blev der smidt en 20'er i jukeboxen og så kom nummeret 3 gange
i træk.
Ja, det var sgu tider.
Jeg synes også, at Susanne har en meget særpræget stemme og er sikker på, at
hun kunne have fået en mega karriere hvis hun var blevet født i USA og havde
fået der rigtige materiale.
Til min store skam, er det først i dag, at det er gået op for mig, at det er
Aghetha Faltskov, der har skrevet sangen.
http://www.youtube.com/watch?v=aMfazWm9a3Q

Så lige til et andet nummer jeg hørte i dag. Et nummer jeg elsker men som på
trods af de gode kræfter, der står bag er blevet helt skamferet. :(
Ray Davies og Metallica. You really got me.
http://www.youtube.com/watch?v=5uv_5FpsECE

Sidste nummer. Born to be alive med Patrick Hernandez.
http://www.youtube.com/watch?v=9UaJAnnipkY&ob=av2n
Fuldstændigt plat, monotont og intetsigende. Men det har alligevel en eller
anden x-factor.
Har prøvet, at analysere mine følelser til det i 30 år men må stadig
overgive mig. :)
Det rykker for vildt.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Felix

Dato : 07-10-11 18:35

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in

> [...]
> musikalske verdensbillede.

> Tænk ud af boksen, og giv nogle numre I burde hade, men som I

En kollega gav mig Enyas CD "A day without rain", som jeg havde 2-3 år, før
jeg tog mig sammen til at nærlytte til hendes musik. Jeg blev, til min egen
forbløffelse, ganske begejstret over stemningen og den afslappende (ikke
søvndyssende) effekt musikken har.
Enya - Flora's secret: http://www.youtube.com/watch?v=-N_F3WMYL_I

Her er et Giro 413 levn, som jeg først for få år siden erhvervede mig, da
den pludselig dukkede op i hukommelsen:
Sven-Bertil Taube - Calle Schewens vals:
http://www.youtube.com/watch?v=8D7c5WBKsgA

Felix

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-11 18:36

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in

> Så stafetten går denne gang ud på, at finde numre fra genrer man normalt
> ikke bryder sig om, men som alligevel er ok i jeres egen musikalske
> verdensbillede.

Det må blive denne:

"Visen om de atten svaner" af Benny Anderson og Bjørn Ulvaeus

Egentlig en dejlig melodi, men mishandlet til døde af diverse folkemusikere
og kor i hele Norden. OG den er kommet i højskolesangbogen (større bliver
det ikke)

Dette er en optagelse med orgaqnist og kantor ved Vor Frue Kirke i
Svendborg, Povl Chr. Balslev, som jeg har haft fornøjelsen af på et par
kurser. "visen" kommer efter ca 8 minutter.

En grund til at jeg trods alt holder af den er, den er et rigtig godt
eksempel på AABA formen og som sådan fremhæver jeg den ofte over for de få,
som gider høre på mig

Venligst
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-11 19:45

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse

> Dette er en optagelse med orgaqnist og kantor ved Vor Frue Kirke i
> Svendborg, Povl Chr. Balslev, som jeg har haft fornøjelsen af på et par
> kurser. "visen" kommer efter ca 8 minutter.

Link?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-10-11 05:48

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> "Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse

Der er gået langt over 8 minutter

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-11 19:53

Daxhund <dax-at-tyf-dk> wrote in

> Dette er en optagelse med orgaqnist og kantor ved Vor Frue Kirke i
> Svendborg, Povl Chr. Balslev, som jeg har haft fornøjelsen af på et par
> kurser. "visen" kommer efter ca 8 minutter.

Glemte link

http://www.youtube.com/watch?v=Bj1W12amP04

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-11 10:16

> [...]

> En grund til at jeg trods alt holder af den er, den er et rigtig godt
> eksempel på AABA formen og som sådan fremhæver jeg den ofte over for de

Så først nu det underfundige i, at en melodi i AABA-form, er skrevet af de
to drenge fra ABBA :)

Fra : Carl Drud

Dato : 07-10-11 18:37

"Alex Linaa" <www.linaa.com> writes:

> Så stafetten går denne gang ud på, at finde numre fra genrer man normalt
> ikke bryder sig om, men som alligevel er ok i jeres egen musikalske
> verdensbillede.

Yello - Oh Yeah
http://www.youtube.com/watch?v=8Q7FFjUpVLg

Brugt i utallige film bl.a. "Ferris Bueller's Day off"

--
Carl

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-10-11 21:28

> [...]

> Så stafetten går denne gang ud på, at finde numre fra genrer man normalt
> ikke bryder sig om, men som alligevel er ok i jeres egen musikalske

Jeg hader jo pop-musik af et godt hjerte, men der er da undtagelser. Disse
to er typiske pop-sange er undtagelser, som jeg godt kan lide.

Natasja - giv mig Danmark tilbage:
http://www.youtube.com/watch?v=NONnUBKcNZI

Peter Gabriel - Sledge Hammer: http://www.youtube.com/watch?v=hqyc37aOqT0

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-10-11 12:02

meddelelsen news:4e8f60b5$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Her er også et par numre fra pop-afdelingen.

Selv om disse to sangere er typiske pop-folk, så skiller den her sang sig
alligevel ud fra genren. De har givet denne sang noget kant og smidt den ud
over scenekanten og
al det der, som ham der Linå plejer at kalde det.
Den har kant og scenekant og sån:

Den er meget meget god. Vi giver sangen til Hr. William og Fru Kidman
http://www.youtube.com/watch?v=f43nR8Wu_1Y&feature=relmfu

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-11 13:29

meddelelse news:4e902d9b$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Den har kant og scenekant og sån:
>
> Den er meget meget god. Vi giver sangen til Hr. William og Fru Kidman

Nu gik det lige så godt Åge, og så falder du i et sødsuppehul med den
rædsel.
Kidman kan ikke synge, og Robbie er klart på udebane her, hvilket giver en
gang sjælløs grød.

Nej, må jeg så bede om originalen med de to Sinatra'er:
http://www.youtube.com/watch?v=PoSbnAFvqfA

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-11 13:37

meddelelse news:4e8f60b5$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg hader jo pop-musik af et godt hjerte, men der er da undtagelser. Disse
> to er typiske pop-sange er undtagelser, som jeg godt kan lide.

> [...]

Det blev en eyeopener af en stafet, der viste at vi alle har et overlap, i
en eller anden grad. Glædeligt at gruppen faktisk er bredere end den til
daglig giver udtryk for.
Der kom mange sjove bidrag, helt ude af kontekst i forhold til hvad vi
normalt ser og hører, men den der bevægede sig længst og mest overraskende,
var nu alligevel Åge.
Hvem skulle have troet at Mr. "Hvem er Medina?" alligevel kender hende, og
at Peter Grabriel, den gamle Genesis-rocker er med på hans positivliste?

Så du får stafetten Åge, for Peter Gabriel, og et enormt hul i
schlagerboblen :)

Når vi nu er ved Gabriel, så skal der vist lige smedes mens jernet er varmt.
Så her kommer lidt af manden dengang han spillede sammen med Phil Collins i
Genesis:

http://www.youtube.com/watch?v=y1UT8N5obbQ

/Alex

Fra : Max

Dato : 07-10-11 22:24

Hej Alex

> Tænk ud af boksen, og giv nogle numre I burde hade, men som I
> alligevel ikke gør :)

Den her er fra mit barndomshjem, et fiskerhjem hvor min mor
fyldte det hele, og hun elskede disse sange med folk som
Freddy, og derfor elsker/hader jeg dem på en måde også.
Hun tog heldigvis både Beatles og Rolling Stones til sig sammen
med os drenge :)

Freddy Quinn - Junge Komm Bald Wieder 1963
http://www.youtube.com/watch?v=kSYblBKZ75Y

Max

Fra : Michel Sanomi

Dato : 07-10-11 16:21

On 7 Okt., 18:38, "Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote:
> Tænk ud af boksen, og giv nogle numre I burde hade, men som I alligevel ikke
> gør :)

Jeg bryder mig normalt ikke om rock. Med gothic rock som en absurd
undtagelse, da det normalt er meget voldsomt!

Men her lidt poprock, som jeg ikke kan modstå:

Europe: "The Final Countdown" - http://www.youtube.com/watch?v=9jK-NcRmVcw

Meat Loaf: "Paradise by the Dashboard Light" - http://www.youtube.com/watch?v=9NTDHjVKQyo

Jeg har det også dårligt med jazz generelt, men hollandske Ekseption
er en undtagelse:

Ekseption: "The Fifth" - http://www.youtube.com/watch?v=N0kyWnEqnzI

De tilsatte som regel lidt jazz til klassiske temaer, Men meget
professionelt.

Mange hilsner
Michel

Fra : Felix

Dato : 08-10-11 10:45

Michel Sanomi <fantasi@webspeed.dk> wrote in

> Men her lidt poprock, som jeg ikke kan modst†:
>
> Europe: "The Final Countdown" -
> http://www.youtube.com/watch?v=9jK-NcRmVcw

Europe blev svjh. annonceret som hævi band, men det må være pga. udseendet.
The Final Countdown er 80'er pop i mine ører.
Nummeret har fået en fin 2. plads hos Rolling Stone:

http://www.fyens.dk/article/1944397:Kultur--Hvad-var-80-ernes-vaerste-sang

Felix

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-10-11 10:47

"Felix" <abc@defg.hi> skrev i en meddelelse
> [...]
> udseendet.
> The Final Countdown er 80'er pop i mine ører.
> Nummeret har fået en fin 2. plads hos Rolling Stone:

Jamen noget, man skulle tro man ville hade, når selv House of rising sun
omsættes til Jazz.... Og så dog alligevel...
Men lyt selv til John Scofield trio... Det slet ik' så ring' endda.... Vel ?

http://www.youtube.com/watch?v=_0o5mOEHKik&feature=related

M.V.H....Benny..

Fra : Michel Sanomi

Dato : 08-10-11 09:22

On 8 Okt., 11:45, Felix <a...@defg.hi> wrote:
> Europe blev svjh. annonceret som heavi band, men det må være pga. udseendet.
> The Final Countdown er 80'er pop i mine ører.
> Nummeret har f et en fin 2. plads hos Rolling Stone:
>
> http://www.fyens.dk/article/1944397:Kultur--Hvad-var-80-ernes-vaerste...

Det må man sige.

Men jeg synes nu stadig, det holder, selv om vi taler poprock og ikke
heavy.

Mange hilsner
Michel

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-10-11 23:49

On 07-10-2011 18:38, Alex Linaa wrote:
> Så stafetten går denne gang ud på, at finde numre fra genrer man normalt
> ikke bryder sig om, men som alligevel er ok i jeres egen musikalske
> verdensbillede.

Militær-musik og marcher.
http://www.youtube.com/user/EveGallente?blend=15&ob=5#p/u/0/O6wufrP-07s

Jeg hader genren, men har alligevel en del gamle plader med marcher, og
kan godt finde på at supplere op, hvis der 'dukker noget op', helst
dansk, som ikke er i 'samlingen'.
Denne her er en af de sidste erhvervelser af slagsen, "Marselisborg
væbnerparade" med drenge-spejdernes engang så gode orkester.
Jeg kunne ikke undgå at høre marchen, da jeg 'lavede videoen', men så er
det formentlig både første og sidste gang i mit liv, at jeg hører den.
http://www.youtube.com/watch?v=4-VxaDahM1k

Henning

Fra : P. Petersen

Dato : 08-10-11 00:25

"Henning Jensen" skrev i meddelelsen

> [...]

Jeg kunne ikke undgå at høre marchen, da jeg 'lavede videoen', men så er
det formentlig både første og sidste gang i mit liv, at jeg hører den.

Lol.
Du behøvede jo ikke, at "lave" den.
Hvis man abstraherer fra skrattet er det da utroligt godt udført.
FDF har skabt en masse habile musikere.
Og det er jo en form for Danmarkshistorie. Formodentlig derfor du passer så
godt på alle de sjove, gamle indspilninger.
Men er enig i konteksten. Og håber ligesom dig, aldrig, at høre det mere.
:)))
Keep on going!
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-10-11 10:16

[...]

Nyere musik med kvindelige kunstnere er normalt ikke min kop te, men det
hænder at jeg møder undtagelser.

Blandt disse er Never gonna happen med Lilly Allen
http://www.youtube.com/watch?v=IzZP4hKZjDg

og I will love you Monday med danske Aura Dione, som ellers er en af mine
yndlingsaversioner. Men måske er det fordi den er med i filmen Blå Mænd.
http://www.youtube.com/watch?v=1zbhK_MlIgo&ob=av2e

Jan