Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
opsætning Digital kamara
Fra : JbP

Dato : 07-10-11 15:09

Hvilken opsætning har eller vil foreslå ved "standard" Auto, P, A, S, M
og WB og ISO.
Bruger i auto fokus eller manuel.

Jørgen

ps. jeg har en Olympus E-500 med optik 14-55mm, 40-150mm og 70-300mm

Fra : Jens G

Dato : 07-10-11 15:35

On Fri, 07 Oct 2011 16:09:21 +0200, JbP <JbP@mail.x> wrote:

>Hvilken opsætning har eller vil foreslå ved "standard" Auto, P, A, S, M
>og WB og ISO.

Jeg vil foreslå at du bruger A, S eller M efter hvad du vil
fotografere og situationen. WB på auto og ISO på højeste værdi med
acceptabel støj.

>Bruger i auto fokus eller manuel.

For det meste auto, men også ofte manuel.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.evercall.dk.

Fra : JbP

Dato : 07-10-11 15:47

Den 07-10-2011 16:35, Jens G skrev:

> Jeg vil foreslå at du bruger A, S eller M efter hvad du vil
> fotografere og situationen. WB på auto og ISO på højeste værdi med
> acceptabel støj.

> For det meste auto, men også ofte manuel.

tak for svaret

ps. det jeg ellers tænke på med auto fokus, var hvis man flytter søgeren
og måler lyset, derefter flytter søger tilbage,
kan billedet blive uskarp.

Jørgen

Fra : Jens G

Dato : 07-10-11 15:55

On Fri, 07 Oct 2011 16:46:43 +0200, JbP <JbP@mail.x> wrote:

>tak for svaret
>
>ps. det jeg ellers tænke på med auto fokus, var hvis man flytter søgeren
>og måler lyset, derefter flytter søger tilbage,
>kan billedet blive uskarp.

Fordi du har låst fokus på det du målte lys på?

Fra : JbP

Dato : 07-10-11 17:36

Den 07-10-2011 16:55, Jens G skrev:

> Fordi du har låst fokus på det du målte lys på?

tak for svaret
Lige et spørgsmål mere
Der bliver brugt flere begreber mange steder.
Blænd ned, Blænde op
Et trin ned, et trin op
f.eks blænde 8 (2,8 4 5,6 8 11 16 22)
hvis man blænder ned går man "til højre"
men hvis man går et trin ned går man vel "til venstre"
Er det rigtig eller er det helt forkert
og hvad med - og + EV, er - "til højre"
undskyld mit måske dumme spørgsmål

Jørgen

Fra : Preben

Dato : 07-10-11 18:00

Den 07.10.2011 kl. 18:35 skrev JbP <JbP@mail.x>:

> [...]
> f.eks blænde 8 (2,8 4 5,6 8 11 16 22)
> hvis man blænder ned går man "til højre"
> men hvis man går et trin ned går man vel "til venstre"

Blænde op betyder et større "hul", dvs. en blænde med mindre tal. Hvis du
f.eks. er på blænde 8, og blænder op vælger du f.eks. blænde 5,6, 4 eller
2,8 for nu at bruge de tal, du selv nævner.

--
mvh/Preben

Fra : JbP

Dato : 07-10-11 20:50

Den 07-10-2011 19:00, Preben skrev:

> Blænde op betyder et større "hul", dvs. en blænde med mindre tal. Hvis
> du f.eks. er på blænde 8, og blænder op vælger du f.eks. blænde 5,6, 4
> eller 2,8 for nu at bruge de tal, du selv nævner.

tak for hjælpen

Jørgen