Stafetten: Portugisisk
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-10-11 14:25

Det lykkedes mig lige at glemme i et par dage, at jeg havde fået en stafet.

Jeg går til portugisisk for tiden og var en tur i Brasilien i sommer, og
jeg vil gerne høre, om I har nogen brasilianske eller portugisiske
favoritter, gerne med gode YouTube-links.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 06-10-11 15:24

On 06-10-2011 15:25, Peter Brandt Nielsen wrote:
> Jeg går til portugisisk for tiden og var en tur i Brasilien i sommer, og
> jeg vil gerne høre, om I har nogen brasilianske eller portugisiske
> favoritter, gerne med gode YouTube-links.

Noel Rosa er vel næsten sambaens fader i Brasilien. Han døde som 26-årig
i 1937, og er blevet en legende.
Især Marilia Batista har fortolket hans sange og er her med "Último desejo":
http://www.youtube.com/watch?v=EWUhu_NoM7M

Endnu en legende, Maysa Matarazzo, der har opnået kultstatus. Wiki
kalder hende for Bossa Nova'ens Janis Joplin. Hun døde også for tidligt
- som 41-årig. Hun blev også kendt og populær udenfor Brasilien.
Maysa, og igen en af Noel Rosa's sange, "Ternura perdida":
http://www.youtube.com/watch?v=yrYnYSRLBcM

Og så den tunge ende. Kultur, der godt må springes over.
Bidu Sayão var, og blev engang anset for en af verdens fineste
sangerinder, her med Villa-Lobos's Bachiana nº 5 - "Cantilena":
http://www.youtube.com/watch?v=bLZD0XplYrI

Henning

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-10-11 17:08

Henning Jensen skrev:

> [...]
> - som 41-årig. Hun blev også kendt og populær udenfor Brasilien.
> Maysa, og igen en af Noel Rosa's sange, "Ternura perdida":

Der står nu, at den er skrevet af hendes mor.

> [...]
> Bidu Sayão var, og blev engang anset for en af verdens fineste
> sangerinder, her med Villa-Lobos's Bachiana nº 5 - "Cantilena":

Fine bud, og jeg har kun sprunget et par minutter over.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 07-10-11 17:14

On 07-10-2011 18:07, Peter Brandt Nielsen wrote:
> Henning Jensen skrev:

> Der står nu, at den er skrevet af hendes mor.

Du har ret, jeg har begået en fejl :-|

Henning.

Fra : Michel Sanomi

Dato : 06-10-11 12:16

On 6 Okt., 15:25, Peter Brandt Nielsen <peterbrandtniel...@gmail.com>
wrote:
> Det lykkedes mig lige at glemme i et par dage, at jeg havde f et en stafet.
>
> Jeg g r til portugisisk for tiden og var en tur i Brasilien i sommer, og
> jeg vil gerne h re, om I har nogen brasilianske eller portugisiske
> favoritter, gerne med gode YouTube-links.

Stakkels Portugal. De har aldrig haft det store held i Melodi Grand
Prix.

Men de var min favorit i 2008, hvor de fik en 12.plads:

Vania Fernandez: "Senhora do mar" - http://www.youtube.com/watch?v=3ZD4OXq2KQg

Nakkehårene rejser sig på den gode måde, når jeg hører den.

Kaoma er mig bekendt franske, men megahittet er sunget på portugisisk:

Kaoma: "Lambada" - http://www.youtube.com/watch?v=i8mz9uOvFQA

Og jeg runder af med denne;

Tonicha: "Menina" - http://www.youtube.com/watch?v=V4OvJS4-lUs

Mange hilsner
Michel

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-10-11 17:08

Michel Sanomi skrev:

> Vania Fernandez: "Senhora do mar" - http://www.youtube.com/watch?v=3ZD4OXq2KQg
>
> Nakkehårene rejser sig på den gode måde, når jeg hører den.

Den er ret flot.

> Kaoma er mig bekendt franske, men megahittet er sunget på portugisisk:
>
> Kaoma: "Lambada" - http://www.youtube.com/watch?v=i8mz9uOvFQA

Den havde jeg næsten glemt.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-10-11 19:49

Peter Brandt Nielsen <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeg vil gerne høre, om I har nogen brasilianske eller portugisiske
> favoritter, gerne med gode YouTube-links.

Moonspell "Night Eternal"

<http://www.youtube.com/watch?v=XGwWH7eqpwA&feature=relmfu>

Fra : Max

Dato : 06-10-11 20:18

Hej Peter

> Jeg går til portugisisk for tiden og var en tur i Brasilien i sommer,

Jeg kender faktisk ikke rigtig noget portugisisk, men de taler
portugisisk i Ipanema, så den her går måske

Girl from Ipanema Tom Jobim and Joao Gilberto
http://www.youtube.com/watch?v=DmV0TcTNJ3o

Max

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-10-11 17:09

Max skrev:

> Jeg kender faktisk ikke rigtig noget portugisisk, men de taler
> portugisisk i Ipanema, så den her går måske
>
> Girl from Ipanema Tom Jobim and Joao Gilberto
> http://www.youtube.com/watch?v=DmV0TcTNJ3o

Selvfølgelig gør den det. De synger jo på portugisisk, og de er to af de
store brasilianske navne.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-11 07:47

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg vil gerne høre, om I har nogen brasilianske eller portugisiske
> favoritter, gerne med gode YouTube-links.

Når man snakker Brazilien, er der ingen vej uden om Gilberto Gil, som uden
sammenligning er det største internationale navn:

http://www.youtube.com/watch?v=2ipd8TrBq3I
http://www.youtube.com/watch?v=VqVwY5PJNGw

Faktisk ganske avanceret musik, med rytmer og akkorder der ikke er helt
mainstream

/Alex

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-10-11 17:10

Alex Linaa skrev:

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=VqVwY5PJNGw
>
> Faktisk ganske avanceret musik, med rytmer og akkorder der ikke er helt

Jeg er vild med den første sang, og lige foreløbig er han også min
brasilianske favorit. Jeg var til hans koncert i København i foråret.

Alex får stafetten.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-11 17:30

> Jeg er vild med den første sang, og lige foreløbig er han også min
> brasilianske favorit. Jeg var til hans koncert i København i foråret.
>
> Alex får stafetten.

Jeg løber med den :)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-10-11 08:57

> [...]
> jeg vil gerne høre, om I har nogen brasilianske eller portugisiske
> favoritter, gerne med gode YouTube-links.

Portugisisk, øh ved det egentligt ikke, måske nok mere Spansk... Nå men det
ene, er vel ikke helt fremmed for den anden, så mon ikke denne har været
passende populær begge steder.... Hvordan det så ser ud med Brasilien, skal
jeg nok lade være med at komme ind på...

Men Los Diablos - Un rayo de sol... God er den i hvert fald..

http://www.youtube.com/watch?v=nXCVkGvFo4Y

M.V.H....Benny..