PHP downloadet som excell giver problemer ~
Fra : PSS

Dato : 06-10-11 09:24

Jeg har et kursustilmeldingssystem på min hjemmeside, hvor
deltagerne opsamles i en database og jeg har fået lavet det
sådan, at jeg i bagend af tilmeldingssystemet kan hente indholdet
ned på computeren som excell fil, men når jeg henter det er de
danske karakterer æ,ø og å væk, i stedet står noget ulæseligt.
Mit problem er, at jeg skal bruge oplysningerne til at flette i
et brev bagefter, så det er meget tidskrævende at rette det.
Kender du måske en løsning?

Mange venlige hilsner

Poul

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-10-11 16:59

Den 06-10-2011 10:23, PSS skrev:

> [...]
> ned på computeren som excell fil, men når jeg henter det er de
> danske karakterer æ,ø og å væk, i stedet står noget ulæseligt.

Jeg gætter på, at dine data bruger UTF-8. Kig på utf8_decode
(http://php.net/manual/en/function.utf8-decode.php) - Excel forventer
sikkert ISO-8859-1.

M.v.h.

Jonathan

Fra : PSS

Dato : 08-10-11 06:06

Jonathan Stein wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Jeg gætter på, at dine data bruger UTF-8. Kig på utf8_decode
> [...]

Hej Jonathan, tak for dit svar, desværre kan jeg ikke komme ind via dit
link

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-10-11 06:23

PSS skrev:

> Hej Jonathan, tak for dit svar, desværre kan jeg ikke komme ind via dit
> link

   http://php.net/manual/en/function.utf8-decode.php

Parenteser (og andre utegn) om webadresser snyder visse browsere.

--
Bertel

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 08-10-11 11:51

On 06-10-2011 10:23, PSS wrote:
> [...]
> Mit problem er, at jeg skal bruge oplysningerne til at flette i
> et brev bagefter, så det er meget tidskrævende at rette det.

utf-8-decode kommer kun ind i billedet, hvis du et eller andet sted i
"kæden" bruger et andet tegnsæt end utf-8.

Både din tilmeldings formular, database, excell og dit flettedokument
skal benytte samme tegnsæt.

Der store chancer for, at excell benytter windows-1252 tegnsæt, som
typisk svarer til iso-8859-1.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign