Vand i ror på sejlbåd L23
Fra : Grandoldman

Dato : 05-10-11 10:35

Vores gode ven, Camilla, har sat sin L23 hjem i haven.

Det gik fint og smertefrit ved hjælp fra en rolig og proff vognmand.

Men nu påstår onde tunger at roret skal tages af fordi det er fyldt
med vand.

Jeg kan godt se problemet hvis det bliver frost.. Men kan det være
rigtigt at sådan en ror ikke er vandtæt??
Kan man bore et hul i bunden så vandet løber ud??

Problemet er: Hvis roret skal af, så skal der fjernes nogle fliser og
der skal så graves et hul..

Hilsen

Andy

Fra : Preben

Dato : 05-10-11 17:57

Den 05.10.2011 kl. 18:34 skrev Grandoldman <grandoldman@gmail.com>:

> [...]
> Kan man bore et hul i bunden så vandet løber ud??
>
> Problemet er: Hvis roret skal af, så skal der fjernes nogle fliser og

Hvis der kan komme vand ind, kan der vel også komme frostvæske ind?

--
mvh/Preben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-10-11 12:47

Hej Andy,

Om roret sidder på eller koomer af ændrer ikke meget.

Et ror vil altid kunne blive udsat for uhensigtsmæssige belastninger,
især når det slippes når der bakkes. Det er selvfølgelig afhængig af
indfestningen (som de siger på svensk).
En overbelastning kan medføre revnedannelser.
Alternativet er indtrængen af vand som følge af de udenpåliggende
overtryk, som oftest kaldet osmose. I yderste konsekvens med direkte
huller gennem overfladen.

For at konstatere om der er vand i roret så bor et hul på det laveste
sted og se om der kommer vand ud. Du kan lukke hullet igen med en
maskinskrue der har fået sikaflex på gevindet og anlægsfladen. Det
medfører også at man kan efterkontrollere det hvert år.

Er der vand i roret må man finde årsagen. Igen afhængig af typen og
lejringen skal man se efter revnedannelser og herfra udbedre skaden. I
yderste konsekevens skal roret åbnes og derefter sættes ind i en ovn
med tilstrækkelig varme på (100 gr C.) i nok mere end en uge for at
drive alle vandrester ud. Derefter skal roret belægges med klæde og
epoxy i tilstrækkelig tykkelse. Endelig skal roret males med light
Primer ( 3 -5 lag) og der5efter bundmales.
Det giver en konstruktion som sikrer en tæthed, dog under forudsætning
af der ikke tilkommer skader i fremtiden.

Jkaloet af båen ikke er tilstrækkelig højt oppe så er gravningen af et
hul nødvendig.

Mvh/Harding

Fra : JensK

Dato : 05-10-11 17:06

Kære Andy
På min Polaris Drabant havde jeg lavet 2 huller i siden af roret, tæt
ved bunden, med diameter = ca. 1 cm, som Harding skriver, for at
vandet kunne løbe af om efteråret. Lukkede med maskinskruer og
sikaflex eller lign. før sæsætning. Netop for at undgå frostskader.
Hvad er roret lavet af? Er det hult eller glasfiber? Hvis glasfiberen
indeni er ødelagt, er kuren som Harding beskriver. Det foretrækkes
frem for at miste roret. Det har jeg også prøvet - ikke sjovt.
Hilsen
Jens

Fra : HH

Dato : 06-10-11 02:51

Rådende ovenfor forudsætter jo at det er et ror i glasfiber. På min
Solus 24 var roret en pladekonstruktion i rustfrit stål, men altså
hult. Og her kunne roret let blive vandfyldt. Kuren om vinteren var at
sikre afløb med et drænhul i bunden, som så kunne lukkes (i håbet om
ikke hele sommeren at sejle med et vandfyldt ror.)

Hans-Henrik

Fra : Klaus H

Dato : 06-10-11 16:22

Fra : Steen Andreasen

Dato : 06-10-11 13:28

> [...]
> Kan man bore et hul i bunden så vandet løber ud??
>
> Problemet er: Hvis roret skal af, så skal der fjernes nogle fliser og

Hej Andy

På min forrige båd (Albin Alpha) var der hul i bunden af roret. Jeg
mener at det var originalt fra værft. Det betyder at vandet kunne løbe
ud når båden kom land, men naturligvis også at roret er fyldt når
båden ligger i vandet. Ud over man sejler rundt med lidt ekstra
dødvægt tror jeg ikke at det betyder ret meget.

Min nuværende båd (Granada 34) har i mange år haft lidt osmose i
roret. Det kommer så vidt jeg ved indefra. Roret er derfor lidt utæt.
For at undgå frostskader har jeg derfor boret et hul i bunden i af
roret, så vandet kan løbe ud når båden kommer på land.

På et eller andet tidspunkt bliver jeg nok nødt til at få foretaget en
egentlig reparation af mit ror, men indtil videre har jeg vurderet at
jeg blot kan sejle videre uden problemer at foretage mig yderligere.

Mvh Steen

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 08-10-11 07:53

Så kan du skifte rors-bøsninger samtidig, typisk lille ting på L23, som er
en fantastisk dejlig lille båd

Mvh
Leon

Fra : Grandoldman

Dato : 09-10-11 05:43

On 8 Okt., 08:53, "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:
> [...]
> Kan man bore et hul i bunden så vandet løber ud??
>
> Problemet er: Hvis roret skal af, så skal der fjernes nogle fliser og

Der er skiftet bøsninger før sommeren, men roret går stramt??