"Sælges for kunde" - samt en fo
Fra : Jebir

Dato : 05-10-11 16:48

Hejsa

Har som beskrevet kigget mig lidt omkring efter en Fiat Marea den sidste
tid, men må nok indse at det ikke er til at opdrive et fornuftigt
eksemplar i den prisklasse jeg havde forestillet mig

Jeg er derfor ved at kigge lidt andre steder hen, og er blandet andet
faldet over en Renault Megane 1.4 16v Expression st.car fra 2003, med
116.000 på klokken.
Er der nogen der kan fortælle lidt om denne bil - generelt?

En ting til; på annoncen skriver forhandleren "Sælges for kunde" - er
det en måde at slippe for at hæfte for noget hvis bilen ikke er som
lovet eller får problemer, eller er det intet problem?

Vh.
Jebir

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 05-10-11 17:14

On Wed, 05 Oct 2011 17:47:53 +0200, Jebir <jebir@jebir.dk> wrote:

>En ting til; på annoncen skriver forhandleren "Sælges for kunde" - er
>det en måde at slippe for at hæfte for noget hvis bilen ikke er som
>lovet eller får problemer, eller er det intet problem?
Ja det er et forsøg på at slippe for ansvar, men den går ikke, de
hænger på den.

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-11 17:35

Jebir skriver:

> Er der nogen der kan fortælle lidt om denne bil - generelt?

Rimelig stabil bil, elfejl kan dog forekomme.

> En ting til; på annoncen skriver forhandleren "Sælges for kunde" - er
> det en måde at slippe for at hæfte for noget hvis bilen ikke er som
> lovet eller får problemer, eller er det intet problem?

Det svarer til at du køber den privat.

Er den billig i forhold til andre på markedet og tør du tage chancen, så
gør det. Du skal ikke købe den og så tro at du får repareret eventuelle
fejl.

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Henning

Dato : 05-10-11 20:46

On Wed, 05 Oct 2011 18:34:41 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Jebir skriver:

>Rimelig stabil bil, elfejl kan dog forekomme.

>Det svarer til at du køber den privat.

Det dutter bare ikke, så længe det foregår fra forhandlerens lokaler.
Så gælder den almindelige købelov.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-10-11 21:59

Henning skriver:

> Det dutter bare ikke, så længe det foregår fra forhandlerens lokaler.
> Så gælder den almindelige købelov.

Jeps, men så længe man tror at man kan købe en bil til "under normal
salgsværdi" og uden videre opnå normale købsrettighede, så kommer man
til at skulle ahve en kamp uden lige med sælger, som straks vil hive
"forventede fejl på så gammel en bil" reglen op.

Enten skal man gå videre til den næste bil, eller acceptere at det er et
privatkøb man gør.

Fra : Børge

Dato : 06-10-11 07:15

fejl på så gammel en bil" reglen op.

> Enten skal man gå videre til den næste bil, eller acceptere at det er et
> [...]

Nej Det man gør er at købe bilen, køre den direkte til FDM tjek,
derefter køre tilbage til forhandleren og reklamere over alle de fejl der er
fundet for derefter at hive forhandleren i retten.

Husk også at føre ham ind i trustpilot og at klage til forbrugerer
styrelsen.

Ingen er tjent med den slags rådne bilforhandlere der forsøger at omgå
loven.

Personlig ville jeg ikke handle der, så hellere købe privat. Det har jeg
gjort hver gang med stor tilfredshed.
Jeg laver en aftaler med den private sælger at bilen tjekkes hos FDM og der
gives nedslag i prisen svarende til de fejl der findes.

Fra : Henning

Dato : 06-10-11 08:14

On Wed, 05 Oct 2011 22:58:49 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>til at skulle ahve en kamp uden lige med sælger, som straks vil hive
>"forventede fejl på så gammel en bil" reglen op.

Som forhandler ville jeg sende den til FDM-test, og lade køber vide,
den har disse fejl. Dermed har han gjort opmærksom på det, og køber
ved hvad han går ind til. Men det betyder naturligvis, at han mister
~2.000,- som denne test koster.

Fra : alexbo

Dato : 05-10-11 17:05

"Jebir" skrev

> En ting til; på annoncen skriver forhandleren "Sælges for kunde" - er det
> en måde at slippe for at hæfte for noget hvis bilen ikke er som lovet
> eller får problemer,

Ja det er et faresignal, rent faktisk gælder købelovens bestemmelser
alligevel, men alene det forhandleren forsøger at slippe udenom, gør at man
skal gå forbi.

Det er en ny måde at skrive købt som beset uden garanti eller
reklamationsret.
Køber du den så forvent ingen hjælp hvis der er problemer.

Den er ikke gangbar men derfor er det alligevel et tegn på at forhandleren
vil være vanskelig og påstå at det er den tidligere ejer der skal stå for
reklamationer.

Købeloven:
§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager
hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen
hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at
købet ikke er et forbrugerkøb.
Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i
stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende.

Det sidste betyder at forhandleren hæfter selv om han sælger sin nabos bil,
men han vil helt sikkert være vanskelig.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 06-10-11 07:59

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 116.000 på klokken.
> Er der nogen der kan fortælle lidt om denne bil - generelt?

2003 kan være såvel en Mégane I som II - da du svjh. kigger i den nedre
prisklasse, antager jeg, at det er en Mégane I?

Det er en fin bil, men ikke så godt rustbeskyttet som efterfølgeren - uden
dog at være slem til at ruste. Udstødningen ruster dog ret hurtigt, så den
skal chekkes, ligesom el-ruder kan være defekte.
Tandrem skal skiftes med jævne mellemrum (jeg kender ikke intervallet på dén
motor) - så check om det er ved at være tid, da det er halvdyrt (afhængig
af, hvor man får det gjort). Som mange andre biler holder forlygtepærene kun
ca. 1 år af gangen, men kan nemt skiftes selv (til forskel fra afløseren,
hvor man skal skifte dem gennem inderskærmen(!)).

Kan du finde en 1.6 16V (koster formentlig ikke meget mere), er den langt
mere underholdende. Motoren er overraskende frisk og klarer 0-100 på den
rigtige side af 10s, hvilket er pænt for en lidt ældre husholdningsbil.
Samtidig har de typisk lide mere udstyr - ofte A/C.

> [...]
> en måde at slippe for at hæfte for noget hvis bilen ikke er som lovet
> eller får problemer, eller er det intet problem?

Som andre har svaret: Det er en forhandler, der forsøger at løbe fra sit
ansvar!

Fra : Martin Sorensen

Dato : 08-10-11 09:20

On 06/10/2011 7:58, KASO wrote:

> Som andre har svaret: Det er en forhandler, der forsøger at løbe fra sit
> ansvar!

Jeg ville være fristet til at lade som ingenting _hvis_ prisen ellers er
sat efter privat handel. Så kan man jo altid komme efter forhandleren
hvis der er noget (og hvis man synes det er bøvlet værd).

Jeg har købt fra forhandler to gange - første gang var der så meget bøvl
med at få ret (han solgte butikken kort efter), og anden gang va bilen
stadig under forhandlergaranti.

Hvis jeg køber en velbrugt bil igen bliver det privat -
brugtvognsforhandlere er ikke pengene værd IMNSHO.

/Martin

Fra : KASO

Dato : 08-10-11 12:49

"Martin Sorensen" <martin@santana-sorensen.net> skrev i meddelelsen

> Jeg ville være fristet til at lade som ingenting _hvis_ prisen ellers er
> sat efter privat handel. Så kan man jo altid komme efter forhandleren hvis
> der er noget (og hvis man synes det er bøvlet værd).

Eftersom forhandleren også skal have en fortjeneste - kan du roligt regne
med, at prisen IKKE er sat efter privat handel.....