Fiat Marea
Fra : Jebir

Dato : 03-10-11 17:51

Hejsa!

Efter at have prøvekørt et par vogne idag, tror jeg jeg er endt med at
måtte have mig en Fiat Marea 1.6 St.c.

Er der nogen der har nogle erfaringer med denne vogn - gode som dårlige
- samt forslag til hvad jeg skal være opmærksom på og kigge efter inden køb?

Vh.
Jebir

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-11 18:53

"Jebir" <jebir@jebir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> samt forslag til hvad jeg skal være opmærksom på og kigge efter inden køb?

Tjek om der er plads nok i motorrummet til skift af tandrem.

Jeg ved, det kniber gevaldigt i flere Marea modeller, hvilket betyder at
tandremsskift bliver absurd dyrt, fordi motoren så skal rykkes ud af bilen
for et simpelt indgreb. Vi snakker 10000 + kroner
Jeg ved ikke, om det gælder 1,6'eren.
Men sørg for at tjekke det efter.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Jebir

Dato : 03-10-11 19:22

> [...]
> tandremsskift bliver absurd dyrt, fordi motoren så skal rykkes ud af
> bilen for et simpelt indgreb. Vi snakker 10000 + kroner

- Tak for tippet. Det ser ud til, at det ikke er aktuelt for 1.6'eren,
så det var rart at vide

- Jebir

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-11 19:36

Mener også, værkstederne 'fandt en måde' at gøre det på så det ikke var så
besværligt.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 03-10-11 21:03

On Mon, 3 Oct 2011 19:53:07 +0200, "Frodo Nifinger"
<jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>tandremsskift bliver absurd dyrt, fordi motoren så skal rykkes ud af bilen
>for et simpelt indgreb. Vi snakker 10000 + kroner

Det var den femcylindrede - men man fandt ud af at vippe maskinen i
stedet for at pille den ud. 1.6 er så vidt vides lige til at gå til.

Ellers er der jo som sædvanlig især med Fiat i den alder, alt i el
(kontroller alle lamper og afprøv elruder, blæser osv.) - og rust
mange steder.

Men den skal jo nok have det store program da den ikke er helt ny:
- trækaksler - check manchetter og kontroller de ikke larmer ved
skarpe drejninger
- støddæmpere og fjedre
- hjulophæng og styretøj
- sørg for at få dato på udskiftning af tandrem, diverse filtre,
tændrør mv. Det er mange små ting - men et komplet sæt filtre og
tændrør løber sq op, hvis du lige har købt bilen.
- brug lidt tid på at sikre dig, der ikke er en eller anden åndssvag
tinglyst gæld i bilen via bilbogen.
- gå 10 gange rundt om bilen og led efter lakskader og rust.
Kontroller at du kan leve med interiøret og at der ikke gemmer sig
rust under måtter og anden afdækning.

Når du stadig er interesseret kør en tur:
- kontroller at gear, bremser, kobling arbejder ordentligt.
- at motoren trækker jævnt og konstant.
- at der ikke optræder fornemmelser i rattet der ikke burde være der.
(rystelser, uro i midterstilling osv.)

Er du stadig interesseret så sæt dig på dine hænder og tænk grundigt.
Kan den køre x antal år med dit behov.

Og så ender du jo nok med at købe den hvis du er nået så langt.