Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program "P" ???
Fra : Lars

Dato : 03-10-11 02:58

Hej

Sidder og "leger" med mit Canon 5D og afpøver program "P"
Kan se, at når jeg drejer på knappen ved udløseren, så kan jeg justere
blænden, som i program "AV" - Lukketiden følger jo så med.

Men, kan man ikke stille lukketiden i program "P"???

Jeg har forsøgt forskellige knap-tryk, men uden held

mvh
Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-11 12:11

Lars wrote:
> Sidder og "leger" med mit Canon 5D og afpøver program "P"
> Kan se, at når jeg drejer på knappen ved udløseren, så kan jeg justere
> blænden, som i program "AV" - Lukketiden følger jo så med.

Når du drejer på vælgerhjulet, vil både tid og blænder flytte sig i 1/3
trin (standard), så det er ikke kun blænden, du flytter på, men
kombinationen mellem tid og blænder. 'P' er i std. indst. en maksimeret
indstilling til optimal kombination af tid OG blænder.

Går du ind i indst. menuen og vælger 'P', kan du dér prædefinere
forskellige kombinationer, så kameraet fx. skal maksimere tiden /før/
blænder eller blænder /før/ tid, så der i det første tilfælde først vil
blive valgt hurtigste gennemsnitstid, og derefter blænder ud fra denne
tidsværdi. Og i det andet tilfælde er det blænden, der vælges først før
tid. Disse indst. kan gemmes som 'User defined' / 'Brugerdefineret'.

Dvs., at du ikke i std. indstilling kan ændre forholdet mellem blænder-
og tidsprioriteringen i 'P'. - Dette er modsat flere af de ældre analoge
EOS, fx. EOS 600/630, 5 (ikke i 5E og 5N) og den opr. EOS 1, hvor du ved
tryk på kanppen til venstre for spotmålingsknappen kan ændre på
forholdet mellem tid og blænder i 'P', så tiden prioriteres højere end
blænden i 'P'. Den sidste model, jeg har, hvor dette er muligt, er en
EOS 50/50E. I alle nyere og større modeller er den funktion væk.

> Men, kan man ikke stille lukketiden i program "P"???
>
> Jeg har forsøgt forskellige knap-tryk, men uden held

Hvis du vil prioritere en hurtigere primær tid, skal du vælge 'TV'. Den
vil så automatisk stille sig på middeltiden 1/125sek. og tilpasse
blænder hertil. Når du nu drejer på vælgerhjulet, kan du ændre tiden
op/ned i 1/3 trin, og blænder vil så igen følge med.

Når du nu har 'leget' lidt, vil det være en god idé at sætte dig ned og
ret og slet læse brugerhåndbogen igennem fra første til sidste side...
Det er en ordentlig mundfuld, men det giver temmelig meget. - Jeg er pt.
kun nået til side 50.

EOS 5D er i øvrigt et pragtfuldt kamera at arbejde med... - Før jeg
købte mit, tog jeg billeder i forholdet 80/20 til fordel for analogt,
men nu er jeg 'nede' på 50/50.

mvh. Erik Richard