Er trad. jazz død?
Fra : Steen

Dato : 01-10-11 15:30

Det man gennem tiderne har kaldt dixieland, New Orleans- og trad jazz,
og som 50-års jubilaren Papa Bue har været en fornem repræsentant for,
synes at være fortrængt af nyere jazzforgreninger - i hvert fald på
udgivelsesfronten...live lever den traditionelle jazz vist udmærket.

Kommer der slet ikke CD'er med trad. jazz længere?
--
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-11 15:47

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og som 50-års jubilaren Papa Bue har været en fornem repræsentant for,
> synes at være fortrængt af nyere jazzforgreninger - i hvert fald på

Det er helt rigtigt observeret. Traditionel jazz er på retur, mens dens
"børn" begynder at få fodfæste i de nye generationer.
Faktisk er det imponerende at den holdt så længe, for den havde sin
storhedstid i 50'erne og 60'erne, og har været på retur siden. Al anden
musik har udvilket sig, og er blevet "voksen", så selvfølgelig sker det også
med jazzen. Og heldigvis, må jeg sige, for uden udvikling, innovation og
nytænkning, ville musikken stagnere og dø.

>live lever den traditionelle jazz vist udmærket.

Det er ikke mit indtryk. Faktisk er der masser af intimkoncerter med nyere
jazz, mens den traditionelle jazz er fortrængt til øltelte, markedspladser
og andre steder hvor de der har den med fra ungommen samles. Den
traditionelle jazz er strandet i pensionistsegmentet.

> Kommer der slet ikke CD'er med trad. jazz længere?

Sikkert et eller andet sted i verden, men markedet er så lille at det nok
ikke kan betale sig at smide de sture udgifter efter det.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-11 17:30

"Alex Linaa" <www.linaa.com> wrote in

> Den
> traditionelle jazz er strandet i pensionistsegmentet.

jeps.. spillet af:

Fordom on

pensionerede sløjdlærere med fuldskæg, iført bredriflede fløjlsbukser,
jacoform sko samt en passende funktionspromille

Fordom off

Venligst
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 14:37

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> pensionerede sløjdlærere med fuldskæg, iført bredriflede fløjlsbukser,
> jacoform sko samt en passende funktionspromille

Ikke helt, men alligevel: http://www.youtube.com/watch?v=R2QPNbJdk7M
Og både musikere og publikum må vist siges at være repræsentative for
genren, idet optagelserne er fra "Riverboat Festival" i Silkeborg, som er
det største arrangement af sin slags i landet.

/Alex

Fra : Steen

Dato : 01-10-11 21:40

> [...]
> med jazzen. Og heldigvis, må jeg sige, for uden udvikling, innovation og
> nytænkning, ville musikken stagnere og dø.

Marcus Miller er en glimrende eksponent for den nye generation af
jazzmusikere, og hører til blandt mine få favoritter indenfor jazzgenren.
--
Steen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-10-11 17:48

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Kommer der slet ikke CD'er med trad. jazz længere?

Jo, det gør der da. Det mere traditionelle musik er jo på fremgang i disse
år. Især indenfor slager ser vi fremgangen extremt tydeligt her i landet.
Men det var traditionel jazz du sprugte om - og nye cd-er. Jeg har
oplysninger om det du søger. Værsågod!

Der er cd med IB GLINDEMANNS ORKESTER. Det er nok landets mest kendte
traditionelle jazzorkester. Det er komplet traditionelt, så det vasker sig.

Cd-en kom i 2009 og hedder:"Turn on the heat":
http://www.dk4.dk/butik/catalog/product_info.php?cPath=32&products_id=208
Her er en anmeldelse:
http://jazznyt.blogspot.com/2009/11/knivskarp-autoritet-ib-glindemanns.html
Du får en en smagsprøve her: http://www.youtube.com/watch?v=J4dEtsFJn30

BOGEYMANN BAND

I Nordvestjylland har vi et traditionelt swing-jazzorkester der hedder
BOGEYEMANN BAND. Det er dæleme traditionelt Dixieland-værk, så det vil
noget.
Jeg har deres nyeste cd og jeg skulle skrive hjem, at det er traditionelt
i den grad.
Her er deres hjemmeside. Tag lige en tjekker på deres to lydprøver. Det er
det du søger efter.
http://bogeyman.dk/

Det er musik som ikke er ødelagt, af al muligt udvikling, eller hvad man
kalder det. Der laves jo stort set ikke musik længere.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-10-11 17:55

meddelelsen news:4e874438$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

¨> Tag lige en tjekker på deres to lydprøver. Det er
> det du søger efter.
> http://bogeyman.dk/

Prøv dette link:
http://bogeyman.dk/cd.php

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-11 18:03

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> Det er musik som ikke er ødelagt, af al muligt udvikling

Musik dør jo netop når det står stille og der ikke er udvikling ...

/thomas

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-10-11 18:34

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Musik dør jo netop når det står stille og der ikke er udvikling ...
>
> /thomas

Slagermusik er da f.eks. IKKE ødelagt. Der kommer til stadighed nye numre i
den stil vi kender.

Så det passer jo ikke

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-11 18:43

> [...]

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Slagermusik er da f.eks. IKKE ødelagt. Der kommer til stadighed nye numre i

Så vi er enige ? ... Slager musik står i stampe ?

/thomas

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-10-11 18:51

> Så vi er enige ? ... Slager musik står i stampe ?
>
> /thomas

....og? - hvad er problemet?

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-10-11 19:05

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> ...og? - hvad er problemet?

Det _er_ problemet ...

/thomas

Fra : P. Petersen

Dato : 02-10-11 03:28

"Åge Halldorsson" skrev i meddelelsen

> [...]
>
> /thomas

Slagermusik er da f.eks. IKKE ødelagt. Der kommer til stadighed nye numre i

Aage din klovn.
Denne tråd handler om traditionel jazz og IKKE om slagermusik.
Fuck, er du hjernedød?

Med uvenlig hilsen
Pelle

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 09:25

"P. Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Denne tråd handler om traditionel jazz

hvor den traditionelle del også er meget populær

> Med uvenlig hilsen
> Pelle

Hvordan har far-Banan-Krutte det ellers idag?

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 15:18

"P. Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

> Aage din klovn.
> Denne tråd handler om traditionel jazz og IKKE om slagermusik.
> Fuck, er du hjernedød?

For mennesker der kun kender en hammer, kommer alle probler hurtigt til at
ligne søm ;)

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 15:19

> For mennesker der kun kender en hammer, kommer alle probler hurtigt til at
> ligne søm ;)

Og det var "Problemer", ikke "probler" som mit tastatur fik spyet ud :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-11 23:40

Steen wrote:
> [...]
> udgivelsesfronten...live lever den traditionelle jazz vist udmærket.
>
> Kommer der slet ikke CD'er med trad. jazz længere?

Det er ikke meget nyt, der kommer fra pladeselskaberne herhjemme... Og
det lidt, der kommer, er mest genudgivelser og hele samlinger af
bestemte kunstnere.

De to eneste selskaber, jeg har kendskab til, der stadig udgiver - også
nyere trad. jazz, - er Erato (fransk RCA) og Verve. Men det meste af
det, de har, er importvarer.

Hm, kiggede lige lidt på Storyville. - Det ser også ud til, de mest er
igang med genudgivelser og restaureringsprojekter af gamle plader...
http://www.storyvillerecords.com/Default.aspx?tabId=2620

mvh. Erik Richard

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-10-11 08:46

> [...]
> udgivelsesfronten...live lever den traditionelle jazz vist udmærket.
>
> Kommer der slet ikke CD'er med trad. jazz længere?

Der tror jeg desværre du har ret...

Og det er synd og skam.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 09:28

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Der tror jeg desværre du har ret...

Skal vi derfor ikke lige have et klip mere med traditionel jazz,
som jo stadig udkommer på cd:
http://www.youtube.com/watch?v=Kmhbj4ylszU

> Og det er synd og skam.

.......det er i hvert fald dejligt at der stadig udkommer traditionelt jazz
oå cd

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 09:34

On 01-10-2011 16:29, Steen wrote:
> [...]
> udgivelsesfronten...live lever den traditionelle jazz vist udmærket.
> Kommer der slet ikke CD'er med trad. jazz længere?

Et traditionel band som "Six Foot Stompers" udgav for nogle måneder
siden en cd. Med lidt ganske almindelig Googling kan der findes flere
nye cd'er med andre bands.
http://www.youtube.com/watch?v=ktPhhe6uzqU

Jo, traditionel jazz trives i bedste velgående, og målt på antal
koncerter her i landet, er det måske den mest aktive musikgenre.
Når jeg lister rundt i storbyen er det ofte traditionel jazz jeg siver
ind og lytter til.
Her i udkanten af KBH, har der i sommer, måske et par gange om måneden,
været traditionel jazz, f.eks. i Solrød Centret. Her slår jeg gerne mine
indkøb sammen med et par kopper øl og lidt lytten. F. eks. spillede papa
Bue´s Viking Jazzband her på egnen i sommer.

Her den 11. oktober spiller Inge Andersen's kvintet i 'Sofiekælderen' på
Christianshavn, og det er vel en form for traditionel jazz. De er en
overvejelse værd, jeg har hørt dem et par gange og synes de er gode -
'live':
"Bye Bye Blackbird":
http://www.youtube.com/watch?v=JmgxyktAqzk&feature=related

Og i Køge spiller "Hugo's All Starts" af og til:
http://www.youtube.com/watch?v=slOjKZnCSww

Jes Holtsø med Morten Wittrock Band må da vel næsten tilhøre genren. De
er på turne i hele landet og var i Næstved Jazzklub i fredags (Jeg er
medlem af Jazklubben). (Der var også noget med en næsten ny CD).
http://www.youtube.com/watch?v=C1W68fK67sc

På jazz'ens webside er der mange arrangementer og meget af det er
traditionel jazz. Og websiden er kun toppen af alt det er spilles.
Lidt ned på websiden er der nævnt nogle få af de nyeste Jazz cd'er, og
så er det blot at følge med.
http://www.jazzportalen.dk/opslag/opslag.html

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 09:51

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jo, traditionel jazz trives i bedste velgående, og målt på antal koncerter
> her i landet, er det måske den mest aktive musikgenre.

Du er ved at lære det. Dejlige musiklinks. Skønt som den traditionelle musik
er på vej frem, indenfor alle genrer. Jazz, slager og hvad ved jeg.
Man læser jo faktisk også at IB GLINDEMANNN AND faktisk bliver mere og
mere popuær - og mere traditionelt bingband-swing-jazz-halløj
skal man vist lede længe efter..

Men det var nogle rigtigt gode links der der fik gravet frem. Men kan man så
købe cd-er med de grupper, eller er det kun IB GLINDEMANN man kan købe
nyere cd-er med?

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 10:08

On 02-10-2011 10:51, Åge Halldorsson wrote:

> Men det var nogle rigtigt gode links der der fik gravet frem. Men kan
> man så købe cd-er med de grupper, eller er det kun IB GLINDEMANN man kan
> købe nyere cd-er med?

Selvfølgelig bliver cd'er udgivet med salg for øje. Gå ind i en
forretning og få dem bestilt hjem.

Selv om Ib Glindemann (vistnok) stadig spiller, så er han fortid. Efter
min opfattelse, så var det også kun DR der engang kunne se 'hans store
geni'.
Han er ude...

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 10:21

> Selv om Ib Glindemann (vistnok)

Vistnok???

> stadig spiller,

Han spiller da i bedste velgående. Det er vel Danmarks ældste orkester. Det
startede i 1952

> så er han fortid.

Hvorfor det. Koncertkalenderen viser at orkesteret spiller i Søllerød
Jazzklub, 4. november 2011
og på Københavns Kommunekontor i 5. december 2011
http://www.glindemann.dk/kalender.html

> Efter min opfattelse, så var det også kun DR der engang kunne se 'hans
> store geni'.
> Han er ude...

Hvorfor er han pludselig ude efter 59 år ??? - Hvorfor var han ikke ude
efter 7, 18, 26, 38, 44 eller 53 år?

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 10:31

On 02-10-2011 11:21, Åge Halldorsson wrote:

> Hvorfor er han pludselig ude efter 59 år ???

Man skulle næsten tro at du er i familie med ham så meget du forsvarer ham.
Vi har 'gennemgået' ham her i tråden for halvandet årstid siden.

Hvis jeg skulle sammenligne ham med noget, her og nu, så bliver det Rieu.
De spiller begge noget 'der ligner', noget der ikke er hvad det giver
sig ud for at være.

Når man i gamle dage så og hørte Glindemann i Radiohuset, så var man
imponeret over at han kunne holde bare lidt sammen på flokken af
musikere. Men lukkede man øjnene og lyttede til musikken, så var lyden
en 'speget' udgave af de amerikanske orkestrer han gerne ville ligne.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 10:26

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jo, traditionel jazz trives i bedste velgående, og målt på antal koncerter
> her i landet, er det måske den mest aktive musikgenre.

Det er nu ikke rigtigt.
Et kig ned over Gaffas koncertkalender, giver et noget andet billede:
http://gaffa.dk/live
Og det er den mest fuldstændige koncertliste vi har i landet.

> [...]
> indkøb sammen med et par kopper øl og lidt lytten. F. eks. spillede papa
> Bue´s Viking Jazzband her på egnen i sommer.

Som jeg skrev tidligere, så er traditionel jazz fortrængt til at spille der
hvor folk mødes i anden sammenhæng.
Det burde jo være musikken man mødtes om, i stedet for det er noget man får
stoppet ned i halsen. Så er det jo bare muzak.

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 10:39

On 02-10-2011 11:26, Alex Linaa wrote:

> Det er nu ikke rigtigt.
> Et kig ned over Gaffas koncertkalender, giver et noget andet billede:
> http://gaffa.dk/live

> Og det er den mest fuldstændige koncertliste vi har i landet.

Ja indenfor rytmisk musik. Men hvad jazz og klassik?
Jeg nupper altid det gratis 'Gaffa' når jeg er på biblioteket, men
'Gaffa' er og bliver et kommercielt blad, og det er ikke alt hvad der
rører sig her i landet.

> [...]
> Det burde jo være musikken man mødtes om, i stedet for det er noget man får
> stoppet ned i halsen. Så er det jo bare muzak.

Der har jeg ikke modsagt dig. men er muzak ikke betegnelsen for noget
standart der kommer ud af højttalere?
Jeg får det i øvrigt ikke stoppet ned i halsen, men opsøger det selv.
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Musik/Rytmisk_musik/Genrer_og_terminologi/muzak

Man kan hævde at meget af det der bliver spillet af traditionel jazz er
noget bras, og der er jeg enig.
Men musik med levende mennesker er ikke muzak, men kan meget vel være
noget godt skidt.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 11:03

> [...]
> er og bliver et kommercielt blad, og det er ikke alt hvad der rører sig

Jeg kender slet ikke bladet. Jeg tvivler på ret mange kender det.
Det siger nok lige så lidt om hvad der er populært, som cd-salgslister
gør.
Det er et komplet ukendt blad ude i befolkningen.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 12:59

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja indenfor rytmisk musik. Men hvad jazz og klassik?

Kig nu i listen. Den første koncert der stod da jeg linkede til den var
"Frokost-jazz" i Ishøj ;)
Og der er masser af klassiske koncerter.

> Jeg nupper altid det gratis 'Gaffa' når jeg er på biblioteket, men 'Gaffa'
> er og bliver et kommercielt blad, og det er ikke alt hvad der rører sig
> her i landet.

Bladet er én ting, men deres website og deres koncertliste er noget helt
andet. Gaffa gør sig store anstrengelser for at favne det hele (har jeg fra
pålidelig kilde)

> Der har jeg ikke modsagt dig. men er muzak ikke betegnelsen for noget
> standart der kommer ud af højttalere?

Muzak er vel noget man får uden at have bedt om det, ligesom Åges tusinder
af tråde her i NG

> Man kan hævde at meget af det der bliver spillet af traditionel jazz er
> noget bras, og der er jeg enig.
> Men musik med levende mennesker er ikke muzak, men kan meget vel være
> noget godt skidt.

Vi er helt enige, muzak-analogien var og bliver kun en analogi.

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 11:29

On 02-10-2011 11:26, Alex Linaa wrote:

> Et kig ned over Gaffas koncertkalender, giver et noget andet billede:
> http://gaffa.dk/live
> Og det er den mest fuldstændige koncertliste vi har i landet.

De undrer mig, at specielt du, nævner "Gaffa" som den 'mest fuldstændige
koncertliste' vi har i landet.

På Wiki står, at 'Gaffa' (citat:) "generelt forholder sig mere negativt
overfor mainstreammusik."
Udmærket, men hvem bestemmer i 'Gaffa' hvad der er mainstreammusik, og
hvor går grænsen?
Kan det ikke lige så godt være min mening, eller for den sags skyld din
mening, der var gældende, og som bestemte grænsen?

Hvem er "Gaffa", eller rettere hvem sætter normen for hvad 'Gaffa' synes
er væsentligt??
På Wiki står der ikke meget om 'Gaffa', og på deres egen webside har de
også omhyggeligt undladt det.

Et eksempel på det useriøse, og fra dit link til 'Gaffa' i dag:

Øverst under 'Det sker' er nævnt "Frokost Jazz" i "Ishøj Kultur Cafe" i
dag ved middagstid.
Det lyder meget fint, men frokostjazz hører jo under det du benævner som
muzak.

Værtshuset med det fine navn, er en del af, og ligger i det store
kulturcenter 'Portalen' i Greve.
Så mon ikke en sådan koncert kun er med, fordi 'Portalen' (og derigennem
Greve kommune) er en stor annoncør i 'Gaffa'?

'Gaffa' er meget informativ, men tendentiøs.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 11:40

> De undrer mig, at specielt du, nævner "Gaffa" som den 'mest fuldstændige
> koncertliste' vi har i landet.

Den er jo nok "fuldstændig" indenfor de alternative musik

> På Wiki står, at 'Gaffa' (citat:) "generelt forholder sig mere negativt
> overfor mainstreammusik."

Jaja. "Wiki" og min bare. Det kan du regne lige så meget med. Det kan være
Linå der har skrevet det. Det aner vi ikke noget om.

> Udmærket, men hvem bestemmer i 'Gaffa' hvad der er mainstreammusik, og
> hvor går grænsen?

De alternative, vil jeg tro

> Kan det ikke lige så godt være min mening, eller for den sags skyld din
> mening, der var gældende, og som bestemte grænsen?

Helt klart. Eller min.

> Hvem er "Gaffa", eller rettere hvem sætter normen for hvad 'Gaffa' synes
> er væsentligt??

Næseringsfolket, mon ikke

> På Wiki står der ikke meget om 'Gaffa', og på deres egen webside har de
> også omhyggeligt undladt det.

De har nok ikke noget at skrive

> Et eksempel på det useriøse,

Linå-ord for "folkelig"

> [...]
> "Frokost Jazz" i "Ishøj Kultur Cafe" i dag ved middagstid.
> Det lyder meget fint, men frokostjazz hører jo under det du benævner som

Netop

> [...]
> Så mon ikke en sådan koncert kun er med, fordi 'Portalen' (og derigennem
> Greve kommune) er en stor annoncør i 'Gaffa'?

Johm lyder sansynligt

> 'Gaffa' er meget informativ, men tendentiøs.

Gaffa, er ukendt.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 11:50

On 02-10-2011 12:40, Åge Halldorsson wrote:

> Gaffa, er ukendt.

Du skulle bevæge dig på biblioteket en gang imellem.
Du lider at kulturel underernæring.

Man kan også låne musik på biblioteket.
Da du selv har fortalt, så har du nok i een Hansi, og der vil jeg give
dig ret, har man hørt eet nummer, så har man hørt dem alle.
Men der er meget mere at hente på biblioteket, giv det en chance og
start derefter en tråd med hvad du har lånt og hørt.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 13:28

> Du skulle bevæge dig på biblioteket en gang imellem.
> Du lider at kulturel underernæring.

Der kan skrives tykke bøger om det Åge ikke ved, mens det modsatte kan være
på et par A4-sider ;)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-10-11 12:26

> "Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der kan skrives tykke bøger om det Åge ikke ved, mens det modsatte kan
> være på et par A4-sider ;)

Nå ja, men lad os da så høre jeres egen mening... Er Gaffa som Åge skriver,
negativt stemt over for Main Stream musik... Så har han jo ret, så er Gaffa
da i den grad " Useriøs "...

Men lad os nu høre, jeres egen vurdering...

M.V.H....Benny..

Fra : Steen

Dato : 03-10-11 20:47

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.inv> wrote:

> [...]
> da i den grad " Useriøs "...
>
> Men lad os nu høre, jeres egen vurdering...

Som sagt læser jeg ikke Gaffe regelmæssigt, de skriver sjældent om noget
jeg interesserer mig for.
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-11 20:50

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Som sagt læser jeg ikke Gaffe regelmæssigt, de skriver sjældent om noget
> jeg interesserer mig for.

hvad læser du så ?

/thomas

* læser heller ikke Gaffa ...

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-10-11 21:10

> * læser heller ikke Gaffa ...

Heller ikke jeg.

Det er vel egentlig også den mere alternative (extreme) musik der skrives
om.

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-10-11 21:30

> [...]

> Heller ikke jeg.
>
> Det er vel egentlig også den mere alternative (extreme) musik der skrives

Åge, helt uden pjat ... det er gas ik' ? du kan umuligt tro på hvad du
selv skriver ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-11 07:55

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Åge, helt uden pjat ... det er gas ik' ? du kan umuligt tro på hvad du
> selv skriver ?

Jojo, Åge tror fuldt og fast på at han og hans ekstremmusik fra en svunden
fortid er det populæreste i verden

Fra : Steen

Dato : 04-10-11 15:43

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote:
> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Heller ikke jeg.
>
> Det er vel egentlig også den mere alternative (extreme) musik der skrives om.
>
> Hilsen Ã…ge

læste i dag at Gaffa har 300.000 læsere månedligt, når der både tælles Web
og papirudgaven med. Sidste år lancerede Gaffa en svensk udgave, og i år
kommer også en norsk udgave
--
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-11 16:12

> læste i dag at Gaffa har 300.000 læsere månedligt, når der både tælles Web
> og papirudgaven med. Sidste år lancerede Gaffa en svensk udgave, og i år
> kommer også en norsk udgave

Gad nok se siderne med Åges historiske musik komme op i den liga.

Fra : Ã…ge Halldorsson

Dato : 04-10-11 16:30

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> læste i dag at Gaffa har 300.000 læsere månedligt, når der både tælles Web
> og papirudgaven med.

Det har wikipedia også

Hislen Ã…ge

Fra : Steen

Dato : 04-10-11 15:43

> hvad læser du så ?
>

> /thomas
>

> * læser heller ikke Gaffa ...

Stort set ikke musikmagasiner længere. Jeg læste i længere tid det
amerikanske No Depression, som indeholder en broget skare af roots rock
elementer.

--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-10-11 16:29

> [...]

> Stort set ikke musikmagasiner længere. Jeg læste i længere tid det
> amerikanske No Depression, som indeholder en broget skare af roots rock

Ah, du snakker om "død træ" udgaver :) ... tænker slet ikke i "fysiske"
medier mere :)

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-11 07:54

> Som sagt læser jeg ikke Gaffe regelmæssigt, de skriver sjældent om noget
> jeg interesserer mig for.

Jamen jeg har det på samme måde. Men hvordan pokker Gaffas redaktionelle
linje kom ind i en koncertkalender, der faktisk favner MEGET bredt, er mig
en gåde.
Det ville svare til at kalde et magasin om Ferrari useriøst fordi det ikke
skriver så meget om andre mærker, derfor påstå at dets kalender over
trackdays på landets motorbaner er ufuldstændig.
Man skal vist have slået hovedet meget slemt for at få dette til at give
mening.

Gaffa HAR en redaktionel linje, og det skriver IKKE artikler og anmeldelser
om alt. Men koncertkalenderen dækker langt bredere end dette. De skriver
hverken om jazz eller Hansi i bladet, men begge har været med i kalenderen.
Men ellers glem Gaffa, hvis man ikke kan holde æbler og pærer adskilt, og
"nøjes" med de samlede billetbureauer i Danmark. Man skal vist være pænt
formørket og tendentiøs, for at kalde dem tendentiøse ;)

Fra : P. Petersen

Dato : 04-10-11 17:32

"Alex Linaa" skrev i meddelelsen

> [...]

"nøjes" med de samlede billetbureauer i Danmark. Man skal vist være pænt
formørket og tendentiøs, for at kalde dem tendentiøse ;)

Gaffa har faktisk mange jazzanmeldelser. Og mener faktisk også, at jeg
sidste år så anmeldelser af både Hansi og Helen.

Med venligh ilsen
Pelle

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-11 17:49

> Gaffa har faktisk mange jazzanmeldelser. Og mener faktisk også, at jeg
> sidste år så anmeldelser af både Hansi og Helen.

Du har helt ret:
http://gaffa.dk/nyhed/42597

Så mangler vi bare Åge finder en schlagerside med omtale af Disturbed, sådan
i alsidighedens navn

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-10-11 18:29

On 04-10-2011 18:48, Alex Linaa wrote:

> Så mangler vi bare Åge finder en schlagerside med omtale af Disturbed, sådan
> i alsidighedens navn

Jeg kunne ikke modstå fristelsen for at 'slå' ordet disturbed op i
YouTube, på schlagerdialektet.
Og der poppede straks denne op, 'Psychoholic' med "Psychisch Gestörter
Alkoholikerrap":
http://www.youtube.com/watch?v=34dRL998rRw&feature=results_video&playnext=1&list=PLA383AE8A573B3CB5

Mon et sådant nummer har relation til enkelte af Furlands indvånere?

Henning

Fra : P. Petersen

Dato : 04-10-11 18:49

"Henning Jensen" skrev i meddelelsen

> [...]

Mon et sådant nummer har relation til enkelte af Furlands indvånere?

Kom lige til, at tænke på denne her.
Hvilken af personerne, der er Aage, er op til hver enkelts fantasi. :)
Die Toten Hosen - Kein Alkohol ist auch keine Lösung
http://www.youtube.com/watch?v=pDgVzJ02pGM

Med den her er nok mere Aages stil.
Jawohl - wir trinken Alkohol
http://www.youtube.com/watch?v=MPthKls4bBY

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : P. Petersen

Dato : 04-10-11 18:43

> [...]

http://gaffa.dk/nyhed/42597

Så mangler vi bare Åge finder en schlagerside med omtale af Disturbed, sådan

Ja, det ville være fint.
Man er bange for at alsidigheden ikke tæller i Aages verden.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-10-11 08:19

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Som sagt læser jeg ikke Gaffe regelmæssigt, de skriver sjældent om noget
> [...]

Hej Steen

Jamen er det ikke utroligt... Nu ved jeg ikke, for Gud ved hvilken gang, jeg
stiller et spørgsmål... Denne gang, vovede du, som den eneste at svare, alle
andre gled af, ved at svare på andres indlæg eller kom med
overspringshandlinger... Så altså, havde i været mine hunde, var du den
eneste, der fik en godbid...

Og altså, nu er det jo så også sjovt nok, at se hvordan F.eks ord som "
Mainstream " bliver til sådan et " FØJ " ord... Jamen helt ærligt, er det
ikke at gøre både sig selv, og hele sin egen familie & omgangskreds til
grin.... For da jeg gik i skole.. Der var Mainstream som det ville hedde
idag.. F.eks The Beatles... The Rolling Stones, Elvis Presley O.S.V... Så
hvorfor er det pludseligt YT at være Mainstream... Mainstream musik, må jo i
ordets betydning, være musik for de fleste... Hvad enten kunstneren så
hedder Hansi Hinterseer eller The Rolling Stones...

M.V.H....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 13:27

> [...]

> koncertliste' vi har i landet.
>
> På Wiki står, at 'Gaffa' (citat:) "generelt forholder sig mere negativt

Ja, i deres anmeldelser. Du glemte at læse det sidste på Wikipedia ;)

> [...]
> muzak.
>
> Værtshuset med det fine navn, er en del af, og ligger i det store

Og? Jeg kan ikke se din pointe?

> Så mon ikke en sådan koncert kun er med, fordi 'Portalen' (og derigennem
> Greve kommune) er en stor annoncør i 'Gaffa'?

Det må stå for din egen regning. Jeg har mange gange sammenlignet Gaffas
lister med andre, bl.a. lokale avisers oversigter, og jeg må stadig sige at
Gaffa er meget velinformeret, uden bias.

> 'Gaffa' er meget informativ, men tendentiøs.

Ja, på deres anmeldelser. Det du kalder tendentiøs, er det jeg kalder "med
holdning". Det er ikke anderledes end BT, Politiken eller Jyllandsposten.
Alle har en "kant", og en tilgang til verden der afspejler denne, men jeg
tror ingen af dem bevidst prøver at fordreje sandheden ved at udelade
væsentlige dele af den.

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 14:03

On 02-10-2011 14:26, Alex Linaa wrote:

> [...]
> Alle har en "kant", og en tilgang til verden der afspejler denne, men jeg
> tror ingen af dem bevidst prøver at fordreje sandheden ved at udelade

'Gaffa' er en stor gave til folket, men er ikke 'ufejlbarlig'. Satser
generelt på det gode, men får en gang imellem en fuser med, og glemmer
af og til andet.
Og jeg er nok ikke uenig med dig på ret mange punkter i den retning.

Med hensyn til holdninger, er jeg nok mest til Politiken's.
Jyllandsposten er svingende og, efter min mening, mangler 'et ben at stå
på'.
Er det i øvrigt ikke der, i den region, at den ofte omtalte ø i Limfuren
ligger?

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 14:31

> Er det i øvrigt ikke der, i den region, at den ofte omtalte ø i Limfuren
> ligger?

Vi er de eneste der har vand nok til at holde den i isolation, og muskler
nok til at håndhæve det ;)

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 15:31

> [...]

> og til andet.
> Og jeg er nok ikke uenig med dig på ret mange punkter i den retning.

Inden det nu igen lykkes Åge at afspore en seriøs debat med tåbelige
detaljer, smider jeg lige et par koncertkalendere ind, som pr. definition
IKKE kan være prætentiøse, nemlig oversigten over koncerter fra landets 2
største udbydere, nemlig Billetnet og Billetlugen:

http://www.billetnet.dk/browse/musik/10001?tm_link=tm_music_header_lmore&language=da&l=DK
http://www.billetlugen.dk/musik/list/dato/

Dem er der vel ingen der kan være uenige i, repræsenterer bredt over alle
genrer?

Så prøv at tælle traditionel jazz der, når der nu blev sået tvivl om at
Gaffa holder det ude med vilje. Så vil man se en ganske god overensstemmelse
faktisk ;)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 15:52

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Så prøv at tælle traditionel jazz der, når der nu blev sået tvivl om at
> Gaffa holder det ude med vilje. Så vil man se en ganske god

Øhhhhhh....... hvor står de to koncerter med IB GLINDEMANN JAZZBAND ? ? ?
Fredag d. 4. november 2011 kl. 21:00. Søllerød Jazzklub + Lørdag d. 3.
december 2011 kl. 21:30. Københavns Rådhus.

God traditionel swing-jazz. Dem leder vi efter. LEDE LEDE LEDE LEDE. De er
der ikke - hmmmm...... På disse ufatteliogt brede sider. Hmmm........
Hvor er de? - siderne er jo så wældigt brede. Er det mon Linås fotobutik
de er bred?

Hislen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 16:05

meddelelse news:4e887a8e$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Øhhhhhh....... hvor står de to koncerter med IB GLINDEMANN JAZZBAND ? ? ?
> Fredag d. 4. november 2011 kl. 21:00. Søllerød Jazzklub + Lørdag d. 3.
> december 2011 kl. 21:30. Københavns Rådhus.

Det arrangement er tilsyneladende så lille, at de ikke har råd til at bruge
en betalingstjeneste, men sælger det via Billetto som er gratis:
http://billetto.dk/da/events/sollerodjazzklub

Men så tag Billettos eventkalender med, der er sgu ikke mere jazz af den
grund.

> God traditionel swing-jazz. Dem leder vi efter. LEDE LEDE LEDE LEDE. De er
> der ikke - hmmmm...... På disse ufatteliogt brede sider. Hmmm........

Ingen påstod de indeholdt alt, men kun at de indeholder et bredt udsnit af
det der spilles live for tiden. Ja selv Hansi er med, så din lille niche er
repræsenteret, så hvad tuder du over?

> Hvor er de? - siderne er jo så wældigt brede.

De er der ikke, fordi de ikke eksisterer. Det er kun i dit forældede
verdensbillede at den slags musik stadig er så populær at man kan sælge
mange billetter til det.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 16:27

> [...]

> det der spilles live for tiden. Ja selv Hansi er med, så din lille niche
> er repræsenteret, så hvad tuder du over?

Okay. Hansi er der, så der er selvfølgelig også musik for den almindelige
befolkning. Men Glindemannen mangler på disse fantastisk brede sider. Det er
jo
også sån noget mere almindelig musik for alle.
Det eksempel jeg kommer med nu, er godt nok ikke jazz, men angående det
ufatteligt brede, hvor var så Kim Og Hallo, da de spillede på Fur. Igen et
af landets største orkestre.
Billetnet kan ikke bruges til meget.

> De er der ikke, fordi de ikke eksisterer. Det er kun i dit forældede
> verdensbillede at den slags musik stadig er så populær at man kan sælge
> mange billetter til det.

Nårh ja. Musik for den almindelige befolkning er jo ikke populært og
eksisterer ikke. Tsk..... tsk....
- Logik fra en fotobutik, hvor man skaber sit eget verdens-"billede".

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 17:09

meddelelse news:4e8882bc$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> ufatteligt brede, hvor var så Kim Og Hallo, da de spillede på Fur. Igen et

Billetnet kan bruges til det som det er beregnet, til at sælge billetter.
Billetlugen, billetnet og Fona står nok samlet for 80% af billetsalget til
livekoncerter i Danmark. Altså dem man forventer at folk gider at bruge
penge på at komme til at høre. Arrangørerne ved dette og befolkningen ved
dette - Derfor virker systemet så godt.

Det er jo arrangøren der lægger begivenhederne på billetsiderne, ikke
omvendt.
Og hvis man vil sælge billetter til en koncert i Danmark i dag, er der ingen
vej uden om.
At et band spiller som gratis underholdning i et øltelt ikke er med, siger
vel sig selv.

> Nårh ja. Musik for den almindelige befolkning er jo ikke populært og
> eksisterer ikke. Tsk..... tsk....

Hvem er almindelige?
Den almindelige dansker køber billetter via Fona eller en internetside, det
er et faktum. Selv Hansi, Helene og Andrea sælges via Billetnet, så det er
ganske almindeligt. Det er vist bare dig der er ualmindelig her Åge.
At der ikke er et ret stort udbud af koncerter med traditionel jazz, er et
lige så stort faktum. Ellers må du jo finde en liste over koncerter, som
ingen har fået øje på endnu via Danmarks billetportaler. Jeg venter i
spænding.

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 17:29

On 02-10-2011 16:31, Alex Linaa wrote:

> [...]
> http://www.billetlugen.dk/musik/list/dato/
> Dem er der vel ingen der kan være uenige i, repræsenterer bredt over alle

Du har igen helt ret. Benytter man de forskellig websider så fanger man
meget.

Men tag nu "BilletNet".
Hvor er Tony Bennett og koncerten i Tivoli på torsdag?
Han er trods alt ikke hvem som helst, og vel den sidste af verdens store
gamle croonere!

"Billetlugen" har ham dog med.

> Så prøv at tælle traditionel jazz der, når der nu blev sået tvivl om at
> Gaffa holder det ude med vilje. Så vil man se en ganske god overensstemmelse
> faktisk ;)

'Gaffa' har næsten heller ikke meget klassisk med, så en del af landets
musiktilbud er sorteret fra i 'Gaffa'.
Jeg henviser igen til Wiki, hvor der skrives at 'Gaffa'er "negativ
overfor mainstreammusik".
Er det klassisk og jazz?

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 17:36

> [...]
> Hvor er Tony Bennett og koncerten i Tivoli på torsdag?
> Han er trods alt ikke hvem som helst, og vel den sidste af verdens store

De to sider er jo konkurrenter, så selvfølgelig er han kun med det ene sted
;)
Det var også derfor jeg linkede til dem begge.

> 'Gaffa' har næsten heller ikke meget klassisk med, så en del af landets
> musiktilbud er sorteret fra i 'Gaffa'.

Gaffa ved vel kun det som man fortæller Gaffa? Så listen er selvfølgelig
ikke mere komplet end arrangørerne gør den.
Men som pegepind på hvad der rør' sig, er den nu ganske god. Jeg bruger den
ret ofte til at finde koncerter indenfor så forskellige genrer som jazz,
rock, og klassisk.

> Jeg henviser igen til Wiki, hvor der skrives at 'Gaffa'er "negativ overfor
> mainstreammusik".
> Er det klassisk og jazz?

Nope, det er marginalmusik. Medina og Ramus Seebach er mainstream, og det er
jeg også lidt negativ over for. Men jeg benægter hverken deres berettigelse
eller eksistens ;)

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 17:40

On 02-10-2011 18:35, Alex Linaa wrote:

> Nope, det er marginalmusik. Medina og Ramus Seebach er mainstream, og det er
> jeg også lidt negativ over for. Men jeg benægter hverken deres berettigelse
> eller eksistens ;)

Det er altid hyggeligt at 'sludre' når der er et glimt i øjet.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 17:57

> Det er altid hyggeligt at 'sludre' når der er et glimt i øjet.

Sludder :)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 18:58

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Medina og Ramus Seebach er mainstream,

Jeg aner ikke hvordan de synger.

< og det er jeg også lidt negativ over for.

Jeg er helt sikker meget negativ overfor dem. Alene det ord "mainstream"
plejer at signalere larm.
Foretrækker mere almindelig musik. Midle-of-tehe-road-musik, som det også
kaldes.

Hilsen Åge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-11 19:00

> [...]

> plejer at signalere larm.
> Foretrækker mere almindelig musik. Midle-of-tehe-road-musik, som det også

a' hva ?

<http://en.wikipedia.org/wiki/Mainstream>

"Mainstream music denotes music that is familiar and unthreatening to
the masses, as for example popular music, pop music, middle of the road
music, pop rap or pop rock;"

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 19:04

> [...]
>
> "Mainstream music denotes music that is familiar and unthreatening to
> the masses, as for example popular music, pop music, middle of the road

Du kom mig lidt i forkøbet, med at fange historiens største selvmodsigelse
på usenet

Fra : Steen

Dato : 02-10-11 19:55

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Du kom mig lidt i forkøbet, med at fange historiens største selvmodsigelse
> på usenet

Hov hov, forventer I virkeligt at Åge kan læse udenlandsk?
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-10-11 19:59

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Hov hov, forventer I virkeligt at Åge kan læse udenlandsk?

han brugte selv "middle of the road" ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 19:03

meddelelse news:4e88a641$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg er helt sikker meget negativ overfor dem. Alene det ord "mainstream"
> plejer at signalere larm.
> Foretrækker mere almindelig musik. Midle-of-tehe-road-musik, som det
> også kaldes.

Jamen Åge dog, mainstream ER middle of the road, i den forstand at det
betyder det som de fleste lytter til, af let musik.
Det ligger jo i ordet, hvis du oversætter det: "Hovedstrømmen"
http://da.wikipedia.org/wiki/Mainstream

Så det er altså ikke det du lytter til, men derimod noget alternativt
marginalmusik, som alle andre end dig godt ved.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 19:41

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

> Jamen Åge dog,

Ja, dog

> mainstream ER middle of the road, i den forstand at det
> betyder det som de fleste lytter til, af let musik.

Jamen så lytter jeg jo til mainstream-musik. Ingen musik kan samle flere
tv-seere end slager

> Det ligger jo i ordet, hvis du oversætter det: "Hovedstrømmen"
> http://da.wikipedia.org/wiki/Mainstream

Er det dig der har skrevet det der på wikipedia?
Det kunne være jeg skulle skrive det om, så du er er overbevist.
Ved du hvordan jeg skriver det om?

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 19:46

meddelelse news:4e88b035$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jamen så lytter jeg jo til mainstream-musik. Ingen musik kan samle flere
> tv-seere end slager

Haha, og ingen kan samle flere børn en julemanden. Det bliver ingen af dem
virkelige af

> Er det dig der har skrevet det der på wikipedia?
> Det kunne være jeg skulle skrive det om, så du er er overbevist.
> Ved du hvordan jeg skriver det om?

Så brug et andet medie:
http://www.ordbogen.com/opslag.php?word=mainstream&dict=auto
Lad nu være med at udstille din uvidenhed på flere områder end nødvendigt.
Der er nok af dem i forvejen.

Fra : Steen

Dato : 02-10-11 19:55

Henning Jensen <hbjweb@gmail.com> wrote:

> 'Gaffa' har næsten heller ikke meget klassisk med, så en del af landets
> musiktilbud er sorteret fra i 'Gaffa'.

Nu er det ikke mange gange om året jeg læser Gaffa, men koncentrerer
bladet sig ikke om rytmisk musik?
I min verden er klassisk ikke rytmisk musik, men jeg har da mødt
mennesker der mener noget andet.
--
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-11 19:57

> Nu er det ikke mange gange om året jeg læser Gaffa, men koncentrerer
> bladet sig ikke om rytmisk musik?

Jo, i deres artikler og anmeldelser gør de. Men jeg synes deres
koncertkalender favner en hel del bredere.

> I min verden er klassisk ikke rytmisk musik, men jeg har da mødt
> mennesker der mener noget andet.

Jeg tror du har fat i den rigtige ende der ;)

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-10-11 20:02

On 02-10-2011 20:54, Steen wrote:

> Nu er det ikke mange gange om året jeg læser Gaffa, men koncentrerer
> bladet sig ikke om rytmisk musik?

Jo, og det er også det jeg har påstået.

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-10-11 21:17

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> I min verden er klassisk ikke rytmisk musik, men jeg har da mødt
> [...]

Ja, fotohandleren Alex Linå kan få al musik til at være hvad som helst.
Hilsen Åge