Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW ORF
Fra : oz7aik

Dato : 28-09-11 13:11

Jeg har en Olympus E500
Jeg har ikke før optaget i RAW
men filerne (billederne) er gem på kortet i .ORF format
Hvad gør jeg for at behandle de billeder.? hvilken program

JbP

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-09-11 14:03

On 28-09-2011 14:11, oz7aik wrote:
> Jeg har en Olympus E500
> Jeg har ikke før optaget i RAW
> men filerne (billederne) er gem på kortet i .ORF format
> Hvad gør jeg for at behandle de billeder.? hvilken program

Mon ikke Olympus gav dig et program, sammen med kameraet, som kan det?
ellers er der mange andre muligheder:
http://www.google.dk/#hl=da&sugexp=pfwc&cp=13&gs_id=1e&xhr=t&q=orf+converter&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=orf+converter&aq=0&aqi=g2&aql=f&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=c3efd5f3069606b4&biw=1272&bih=1455

Bo //

Fra : oz7aik

Dato : 28-09-11 14:15

Den 28-09-2011 15:03, Bo Bjerre skrev:

> [...]
> http://www.google.dk/#hl=da&sugexp=pfwc&cp=13&gs_id=1e&xhr=t&q=orf+converter&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=orf+converter&aq=0&aqi=g2&aql=f&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=c3efd5f3069606b4&biw=1272&bih=1455

tak

men konventer til et andet format, RAW skulle ellers være et godt format

hvilken format vil i anbefale at bruge fremover.?

JbP

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-09-11 17:59

oz7aik:
> men konventer til et andet format, RAW skulle ellers være et godt
> format

Raw er glimrende - men som navnet siger RÅT - altså det, der svarer til
et gammeldags negativ - det skal så behandles for at det kan bruges
alle steder - men det er et meget fleksibelt format som råmateriale -
der kan presses mere ud af raw-filen ender der kan, når den er
konverteret til f.x. TIFF eller JPEG.

> hvilken format vil i anbefale at bruge fremover.?

Optage i RAW (ORF på Olympus - står formentlig for Olympus Raw Format
?) - og når du så er færdig med ar behandle det, så gemmer du det i
f.x. TIFF eller JPEG eller hvad du ønsker.

Nogle vælger så at gemme RAW-filen også - for at kunne lave enn ny
behandling senere, hvis man en dag skulle få lyst til dey - men det gør
jeg nu ikke

Mht til program, så bruger jeg Corel Paint Shop Pro Foto - godtnok ikke
til Olympus, men det kan helt sikkert læse dine raw-filer også

Jan

Fra : oz7aik

Dato : 28-09-11 18:54

Den 28-09-2011 18:59, Jan Vestergaard skrev:
> [...]
>
> Mht til program, så bruger jeg Corel Paint Shop Pro Foto - godtnok ikke
> til Olympus, men det kan helt sikkert læse dine raw-filer også

tak for svar og hjælp

JbP