MySql hvilken codepage skal man v
Fra : Asger-P

Dato : 28-09-11 19:31

Hejsa

Første dag med MySql.
Jeg har oprettet en tabel på one.com med en del kolonner,
men jeg er i tvivl om hvilken collation (codepage), jeg skal
vælge for de enkelte strenge.

For emails har jeg valgt ascii_general_ci og for de strenge
der kommer til at indeholde navne fra hele verden har jeg
valgt utf8_unicode_ci, men jeg er lidt i tvivl om det kommer
til at virke med php, php er vist ikke så god til unicode ?

Hvad er jeres råd.

Jeg har logget på og jeg har også hentet den række jeg manuelt
har indsat i tabellen. Jeg har også fået mit efternavn 'Jørgensen'
korrekt tilbage, med 'ø' og det hele.

p.s. der er ingen browser indblandet, det er en ren php fil jeg
kalder via en html reguest fra et c++ program.

Hovs, jeg glemte en ting:
Skal man ikke lukke en database igen, ligesom med en fil ??

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : scootergrisen

Dato : 28-09-11 20:57

> Hovs, jeg glemte en ting:
> Skal man ikke lukke en database igen, ligesom med en fil ??

I PHP afsluttes åbne forbindelser når scriptet slutter så vidt jeg ved.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-09-11 23:24

scootergrisen skrev:

> I PHP afsluttes åbne forbindelser når scriptet slutter så vidt jeg ved.

Det er vel ikke nogen god grund til ikke at programmere ordentligt?

Jo fobindelsen kan og bør lukkes efter brug.
Hvordan afhænger af hvilet interface du benytter i PHP.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-09-11 08:18

Birger Sørensen wrote:

> Jo fobindelsen kan og bør lukkes efter brug.

Jeg ville redefinere det til *skal* lukkes hurtigst muligt.
Åbne filer og databaser er de mest 'kostbare' ressourcer på ethvert system.

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 29-09-11 13:42

Stig Johansen skrev:

> Jeg ville redefinere det til *skal* lukkes hurtigst muligt.
> Åbne filer og databaser er de mest 'kostbare' ressourcer på ethvert system.

Det er dog en afvejning om det er dyrere at bevare databasen åben eller
at åbne den for hver request til webserveren.

På visse databaser er det ret "kostbart" at åbne forbindelsen, og derfor
kan man vælge at køre med "persistent connections"

Leif
--
Dette er skrevet fra http://www.neland.dk/newsportal

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-09-11 07:00

Leif Neland wrote:

> [...]
>
> På visse databaser er det ret "kostbart" at åbne forbindelsen, og derfor
> kan man vælge at køre med "persistent connections"

Jeg skrev forkert - beklager.
Det er rigtigt at det er ånbing og lukning af database/filer, der er de
dyreste ressourcer, og ja man bruger altid persistent connections (i det
omfang det understøttes).

Det var _resultsets_ jeg tænkte på, da jeg skrev det med luknng.

Disse bør lukkes/frigives hurtigst muligt.

Stig Johansen

Fra : Asger-P

Dato : 28-09-11 23:31

Hej Birger

On the: 29. of september-2011 At: 00:24 Birger Sørensen wrote:

> Det er vel ikke nogen god grund til ikke at programmere ordentligt?
>
> Jo fobindelsen kan og bør lukkes efter brug.
> Hvordan afhænger af hvilet interface du benytter i PHP.

Øøøh????
Det blev jeg altså ikke meget klogere af, er der flere.

Jeg bruger:

mysql_connect
mysql_select_db
mysql_query

Takker
Venlig hilsen
Asger-P

Fra : Asger-P

Dato : 28-09-11 23:44

Hej igen

Har selv fundet den

mysql_close($Db);

Venlilg hilsen
Asger-P

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-09-11 08:49

Asger-P frembragte:
> Har selv fundet den
> mysql_close($Db);

Der er rigtig mange interfaces til databaser.
http://dk2.php.net/manual/en/refs.database.php
- og mysql er nok den ringeste - den er forældet.
Inden du kommer for godt i gang, burde du overveje noget andet -
mysqli, f.eks. - så du kan bruge prepared statements.

Birger

http://bbsorensen.dk