Stafetten - Længsler
Fra : Henning Jensen

Dato : 28-09-11 07:37

Længsler, eller længes efter.

Jeg genså en udsendelse om Jim Jones i aftes på DR2. Om den rystende
magt, han og ord, og musik kunne få over mennesker.
Marcos Witt er et andet eksempel på en smart vækkelsespræst, også af den
værste slags, som drog til Sydamerika og stadig missionerer 'dernede'.
Med 'budskabet' pakket ind i 'meget lækre toner'.
Toner som f.eks. Luigi Castro's "Anhelo Conocerte Espíritu Santo":
"Jeg længes efter at kende den Hellige Ånd
Jeg længes efter at altid være i nærheden af dig"
http://www.youtube.com/watch?v=ZlghTAwzn4Y

Teresa Brewer var engang 'tøsernes' store idol. Dengang fattede vi store
drenge ikke, hvad de så og hørte i hende - når man nu havde Bill Haley:
Teresa Brewer med "Longing For You":
http://www.youtube.com/watch?v=-lF-8wtBlgA&feature=related

Det sidste eksempel er meget kulturelt - så er man advaret.
Digtet "Nur wer die Sehnsucht kennt" er af Goethe. Digtet blev sat i
musik, også af Tchaikovsky - til en charmerende lille sang.
Hollywood havde også en Tchaikovsky periode.
Hanns Eisler var ved WW2 begyndelse først flygtet her til Fyn, og herfra
videre til USA. Derovre arrangerede han musik til amerikanske film.
Eisler 'bearbejdede' Tchaikovsky's musik til en slem gang 'filmisk
sødsuppe', til en film der kom til at hedde "None But the Lonely Heart".
Her synger Frank Sinatra "None But The Lonely Heart" med Tchaikovsky's
melodi:
http://www.youtube.com/watch?v=QORNmcf0FPI

Efter WW2 blev Hanns Eisler smidt ud af USA, og vendte hjem til Tyskland
og blev komponisten til Østtysklands nationalrytme samt mange af DDR's
arbejdersange. En voldsom kontrast.

Henning

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-11 08:22

Henning Jensen <hbjweb@gmail.com> wrote:

> Længsler, eller længes efter.

Saturnus - I Long

http://www.youtube.com/watch?v=yzo82TGh-1k

Fra : P. Petersen

Dato : 28-09-11 11:16

"Henning Jensen" skrev i meddelelsen

[...]

Her lidt mere Sehnsucht med Rammstein.
Ikke specielt Aage-venligt. :)
http://www.youtube.com/watch?v=6ZdQ3w3_nuE&feature=related

Her Sutherland Brothers and Quiver, der længes efter, at ligge In the arms
of Mary.
http://www.youtube.com/watch?v=7G93_uxIBRY

Pink Floyd længes også. Wish you were here.
http://www.youtube.com/watch?v=IXdNnw99-Ic

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-09-11 08:52

"P. Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning Jensen" skrev i meddelelsen
>
> Længsler, eller længes efter.

Her er længslerne lige før de er helt ovre... Dr Hook - Last Morning..

http://www.youtube.com/watch?v=W-MJ97gkZlE

Her er samme gruppe, men en ganske anden historie... Nemlig at alle ens
længsler / ønsker, efter alt at dømme, aldrig bliver til noget... Og
egentligt må komme til den konklusion, at trods det, hun tilsyneladende
umiddelbart har alt, var det på ingen måder, det liv hun egentligt drømte
om... Dr Hook med The Ballad of Lucy Jordan...

http://www.youtube.com/watch?v=WpL3aVx37wI

Slutteligt... Vel egentligt noget, som de fleste unge, føler alt for tit...
Bread med Dismal day.

http://www.youtube.com/watch?v=bAX0fIe-Wrc

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-09-11 16:58

P. Petersen du får stafetten for "Wish you were here.".

> Pink Floyd længes også. Wish you were here.
> http://www.youtube.com/watch?v=IXdNnw99-Ic

Få men gode numre. Og tak for deltagelse.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-09-11 17:07

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Få men gode numre. Og tak for deltagelse.

..........men på falderebet skal vi da lige have en rigtig god
Henning-Jensen-sang.

Her er en der længes efter "mor derhjemme":
http://www.youtube.com/watch?v=__NoeY9oZ6M&feature=related

Her er en der længes efter Danmark:
http://www.youtube.com/watch?v=Jg_vHDW4IVM&feature=related

Det er ikke for at drille Henningen med hans oldemor-musik, for jeg synes
faktisk at sangene er rigtigt gode.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-09-11 18:32

On 29-09-2011 18:06, Åge Halldorsson wrote:
> .........men på falderebet skal vi da lige have en rigtig god
> Henning-Jensen-sang.

Du er ved at lære det! Numre der er noget ved, og som også unge kan
lytte til, om ikke andet så af nostalgiske grunde.

Det er da bedre end at se den solariebrune skiløber med det formstøbte
hår og det stivnede smil, der mimer for kærne-publikummet.
Omkring 1.36 starter gymnastiksangen, og så får de gamle noget motion:
http://www.youtube.com/watch?v=-aSEz1Nq654

Det her er udelukkende gammelmandsmusik.

Henning.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 29-09-11 18:53

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=-aSEz1Nq654
>
> Det her er udelukkende gammelmandsmusik.

Jeg synes nu, at han er lækker *SS*

mvh Eva

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-09-11 19:14

On 29-09-2011 19:52, Eva Schmidt wrote:

> Jeg synes nu, at han er lækker *SS*

Tror du også at det er derfor Åge er så stor en stor fan?

"Hey Good Lookin":
http://www.youtube.com/watch?v=NWZ0BuHJ4Eg&feature=related

Henning.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 29-09-11 20:08

> Tror du også at det er derfor Åge er så stor en stor fan?
>
> "Hey Good Lookin":
> http://www.youtube.com/watch?v=NWZ0BuHJ4Eg&feature=related
>
> Henning.

Ja, jeg vil nu hellere høre Johnny end Hansi - men derfor synes jeg nu
stadig at sidstnævnte er lækker

mvh Eva

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-11 20:16

Eva Schmidt <safeni@gfnet.dk> wrote:

> "Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg synes nu, at han er lækker *SS*

du har brug for stærkere briller ...

/thomas

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-09-11 19:15

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du er ved at lære det! Numre der er noget ved, og som også unge kan lytte
> til, om ikke andet så af nostalgiske grunde.

Tak for de kønne ord. De varmer, selv om der egentlig er varmt nok. Vi
havde 23,5 grad torsdag. Der skulle vist blive 23 grader både fredag, lørdag
og søndag. Så detttt.....

> [...]
> http://www.youtube.com/watch?v=-aSEz1Nq654
> Det her er udelukkende gammelmandsmusik.

Jojo. Men der er faktisk bare det ved det, at min musikalske alsidighed gør,
at jeg godt kan lide begge dele. Ingen af delene scorer dog ligefrem 10
point.
Men de scorer sandelig mange point og den slags musik skal der være plads
til i mit repertuare. Jeg har faktisk et par cd-er med sådan noget
"Nordsø-bølgemusik"
fra 40-erne og 50-erne. Det er bare ikke liiiiiggefrem det, jeg er voldsomt
mest interesseret i. Det er bare sjovt lige at høre en gang imellem.
Også sådan noget "i østen stiger solen op-musik" kan jeg godt lide, men
det skal dog ikke synges af tidens næserings-sangere. Det skal være de
originale
sangere fra den tid - evt. nogle af tiden IKKE-næsringsagtige sangere. De
synger dem bedst.

Nu falmer skoven trindt om land:
www.youtube.com/watch?v=zZACspMXbEk&feature=related
I skovens dybe stille ro:
http://www.youtube.com/watch?v=qHf0V9Dlaog&feature=related
I østen stiger solen op:
http://www.youtube.com/watch?v=4rtF_hFUdrc&feature=related

Men der skal sateme være det her, først og fremmest:
http://www.youtube.com/watch?v=38IG3dqpbLw&feature=related
og sån noget her: http://www.youtube.com/watch?v=WH1_BxuUF3I
og ikke mindst den slags her:
http://www.youtube.com/watch?v=HSNSTerj2Kc&feature=related
Pludselig skal vi også i den her retning:
http://www.youtube.com/watch?v=KrkwgTBrW78&feature=related
Hen om hjørnet og så er vi pludselig herhenne:
http://www.youtube.com/watch?v=Jt28QuE8hxg

Som du ved skøjter min musiksmag jo meget vidt rundt.

Hilsen Åge

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-09-11 19:24

On 29-09-2011 20:14, Åge Halldorsson wrote:

> Også sådan noget "i østen stiger solen op-musik" kan jeg godt lide, men
> det skal dog ikke synges af tidens næserings-sangere. Det skal være de
> originale sangere fra den tid

Hvad så med denne gamle oldsag?
Mig bekendt er det en folkemelodi fra 1800 tallet, så den burde du få
din tip-tip-tip-oldemor til at synge.
Eller er du igen selvmodsigende når det passer 'ind i krammet'?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-09-11 19:29

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i meddelelsen

Jeg lytter efter lyden, hvis man kan sige det sådan. Om en sang er
indspillet i stenalderen eller hvornår, er jeg
kølig overfor. Det skal bare lyde godt og slager-agtigt, så passer pengene.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-09-11 19:38

On 29-09-2011 20:28, Åge Halldorsson wrote:

> Jeg lytter efter lyden, hvis man kan sige det sådan. Om en sang er
> indspillet i stenalderen eller hvornår, er jeg
> kølig overfor. Det skal bare lyde godt og slager-agtigt, så passer pengene.

Citat af dig selv:

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-09-11 19:53

> "...men det skal dog ikke synges af tidens næserings-sangere. Det skal
> være de originale sangere fra den tid"

Nu VIL du misforstå med vilje. Jeg tilføjede jo at HVIS de skal synges af en
af nutidens sangere, så SKAL det være "næseringsfrie" sangere.
Jeg fravælges bare bastant, at de må synges af nutidens
"næserings-sangere", altså dem der synger med øl-stemme.
Hvis jeg kan være sikker på at en nutidig sanger kan synge disse sange
ordentlig, uden at maltraktere dem, så er det naturligvis iorden.
Det er bare næsten udelukket. Derfor min bastante udmelding. Men man kan jo
selvfølgelig blive glædeligt overrasket.

Glædeligt overrasket blev jeg f.eks. over hvor dejligt HEIDIS ERBEN sang en
gammel sang. Det var rigtigt fint.

Hvordan går det ellers med din nyvundne slagerinteresse. Finder du noget
godt?

Hvad synes du om det her?.dejlig musik ikke?. Jeg ved jo du er fan af
Helene-pigen. Er det ikke et dejligt medley?:
http://www.youtube.com/watch?v=SH1b2FTTKq8
Jeg synes jo hun synger wældigt, ligesom Andrea-pigen. Jeg er helt wild
med deres musik. Min musikalske spændvidde gør bare,at jeg vil have det
blandet op med noge
Hansi-værk. Lidt afveksling, du ved.

Hilsen Åge.

Fra : Henning Jensen

Dato : 29-09-11 22:05

On 29-09-2011 20:53, Åge Halldorsson wrote:

> Hvordan går det ellers med din nyvundne slagerinteresse. Finder du noget
> godt?

Ja jeg faldt over Alexandra, da jeg søgte efter nogle numre til den
overståede stafet.
Hun var en af dem som desværre forsvandt alt for hurtigt. Her er hun med
"Sehnsucht":
http://www.youtube.com/watch?v=_NB448iZxvM

Lad nu være med at jamre over at nummeret ikke er fra i morgen. Jeg ved
også, at du synes det er et minus, at hun selv synger.

> Hvad synes du om det her?.dejlig musik ikke?. Jeg ved jo du er fan af
> Helene-pigen. Er det ikke et dejligt medley?:
> http://www.youtube.com/watch?v=SH1b2FTTKq8

Jeg har, både over for dig og John gentagne gange fortalt, at jeg ikke
brokker mig over Fischer og Berg.

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-09-11 05:52

> [...]
> overståede stafet.
> Hun var en af dem som desværre forsvandt alt for hurtigt. Her er hun med

Gud! - det var da utroligt. Alexandra, står der. Det lyder næsten som om det
er Larissa Strogof. Hun har for øvrigt for nylig været i et eller andet
slagershow og sunget den samme sang,
på akkurat samnme måde. Det var vist nok i Feste der Volksmusik.
Her er et klip hvor hun synger den i "Schlagernacht". Den er faktisk mere
"udpræget" i Larissa Strogof`s udgave:
http://www.youtube.com/watch?v=5t8dLBYh1WU

> Jeg har, både over for dig og John gentagne gange fortalt, at jeg ikke
> brokker mig over Fischer og Berg.

Godt! - og velkommen i klubben. Linå har også kigget lidt på slager og endda
eftelyst oplysninger. Det ser ud til vi bliver flere i disse år. Dejligt.

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-09-11 07:56

On 30-09-2011 06:51, Åge Halldorsson wrote:

> Godt! - og velkommen i klubben. Linå har også kigget lidt på slager og
> endda eftelyst oplysninger. Det ser ud til vi bliver flere i disse år.
> Dejligt.

Ja nu mangler vi blot at få dig med 'på vognen'.
Vi mangler at få dig til at forsage djævelen og alt hans slemme
tv-schlager, og i stedet lytte til musik.
Så vil vi få noget 'at snakke om'.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-09-11 14:02

> [...]
> Vi mangler at få dig til at forsage djævelen og alt hans slemme
> tv-schlager, og i stedet lytte til musik.

På det sidste er vi da begyndt at kunne sankke med om de samme dejlige
slagere. Nu f.eks. du lige kom med. Ligeledes den der ret specielle "du
idiot".

Begge dejlige sange, så vi Er jo enige i meget slager

Det er nyt

Hilsen Åge

Fra : Henning Jensen

Dato : 30-09-11 14:14

On 30-09-2011 15:02, Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> idiot".
> Begge dejlige sange, så vi Er jo enige i meget slager

Ja det er vidunderligt at du er begyndt at erkende at der er en ægte
musikalsk verden udenfor tv-umpaen.
En musikalsk verden der henvender sig til både gamle og unge.
Velkommen i gruppen.
http://www.youtube.com/watch?v=JbWYTQMLdaU&feature=related

Henning

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-09-11 14:38

> [...]
> musikalsk verden udenfor tv-umpaen.
> En musikalsk verden der henvender sig til både gamle og unge.

Den sang har jeg på videobånd. Den var med i tv-umpa-showets
"Musikantendampfer", med Maxi Arland.
Det er forøvrigt ham som Waltraud Haas synger sangen sammen med på klippet

Sangen er da god nok. Lad os da lige snuppe en mere med Maxi Arland,
da jeg kan forstå at du er glad for hans glade musik. Det kan jeg godt
forstå du er.
Han er en fantastisk dygtig sanger, helt på højde med Hansi-mand.

Her synger han et medley sammen med Melanie Oesch:
http://www.youtube.com/watch?v=DHzTbmeZuZs
Kan det blive andet end godt.?

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-09-11 14:47

meddelelsen news:4e85c649$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Her synger han et medley sammen med Melanie Oesch:
> http://www.youtube.com/watch?v=DHzTbmeZuZs
> Kan det blive andet end godt.?

Det kan godt være du ved det, men Maxi er altså Henrys søn.

Her ser du Henry og Maxi Arland synge en dejlig slager sammen:
http://www.youtube.com/watch?v=wkWFr4vCp7U

Hilsen Åge

Fra : P. Petersen

Dato : 29-09-11 19:56

> [...]

> Pink Floyd længes også. Wish you were here.
> http://www.youtube.com/watch?v=IXdNnw99-Ic

Få men gode numre. Og tak for deltagelse.

Tak Henning.

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Jan Kronsell

Dato : 28-09-11 16:32

Her er der én der længes efter Shenandoah floden i Virginia. Sangen findes
med flere forskellige tekster, blandt andre har Sissel Kirkebø en variant,
hvor fortælleren længes efter en indianerprinsesse, og der der er flere
andre udlægninger. Her er det Tennessee Ernie Ford
http://www.youtube.com/watch?v=khxx3sCVhtE&feature=related

Og her er der én, der længes efter sidste år. Desværre døde Anki Linduqist
alt for tidligt, men hun er fortsat værd at høre.
http://www.youtube.com/watch?v=CxTMxsCpH3o

Og en der længes hjem fra sit fængsel. Nightwish her med Over the Hills and
Far Away. Et fantastisk nummer, hvis man kan lide genren.
http://www.youtube.com/watch?v=6UztEfwHt14

Og til sidst noget helt andet

Dette nummer handler ikke om længsler som sådan - men får mig til at
længes. I lærrdags oplevede jeg på Det Kongelige Bibliotek (Diamanten)
Pieter Wispelway sammen med Jens Elvekjær fra Trio con Brio. Wispelwey
spillede klaverstykker af Chopin på sin cello ogf Elvekær supplererede på
pianoet med det, som celloen ikke kunne frembringe. En fantastisk oplevelse,
ikke mindst fordi det er to meget engagerede kunsnere - og så var det end
ikke programsat Det fik mig til at længes efter at høre mere Wispelwey
og heldigvis er der en del på tuben.
http://www.youtube.com/watch?v=QvwpIg4tdcM&feature=related

Jan