Kan nogen finde ..
Fra : Kert Rats

Dato : 26-09-11 23:37

.... Jeg har boet ved en landsvej i hele mit liv
og set mennesker komme og gå ..

Det er en sang fra krigens tid (WW2).
Jeg har søgt forgæves, så enhver hjælp vil være apprecieret.

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 27-09-11 00:14

On 27-09-2011 00:36, Kert Rats wrote:
> ... Jeg har boet ved en landsvej i hele mit liv
> og set mennesker komme og gå ..
>
> Det er en sang fra krigens tid (WW2).
> Jeg har søgt forgæves, så enhver hjælp vil være apprecieret.

Dette er originalen.
Edvard Persson med "Jag har bott vid en landsväg":
http://www.youtube.com/watch?v=4zj5JjeVADs

Den danske version har været på Tuben. Jeg husker ikke hvem der sang,
muligvis Valdemar Davids?
Er det vigtigt, så skal jeg prøve at se om jeg stadig har den på en 78'er.

Henning.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-09-11 00:44

Kert Rats wrote:
> ... Jeg har boet ved en landsvej i hele mit liv
> og set mennesker komme og gå ..
>
> Det er en sang fra krigens tid (WW2).
> Jeg har søgt forgæves, så enhver hjælp vil være apprecieret.

Sangen er oprindelig svensk, skrevet*) og sunget af Edvard Persson. Blev
lanceret i filmen "Kalle på Spången" fra 1939.

Her er den originale svenske tekst

JAG HAR BOTT VID EN LANDSVÄG
Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv,
och sett människor komma och gå,
jag sett skördarna gro på min torva i ro,
medan storkarna redde sitt bo.
Jag sett vårarna gry,
jag hört höststormar gny,
jag sett vidgässens sträck under kvällande sky.
Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv,
och sett människor komma och gå,

Det är minnenas kväll,
det är ro i ett tjäll,
bortom vägen det skymmer alltmer.
Efter oro och strid,
tvenne mänskor fått frid,
det är bara varandra de ser.

Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv,
och sett människor komma och gå,
vad som än drar förbi,
ett skall evigt förbli,
det är kärlekens livsmelodi.
När vi, böjda av år,
mot det okända går
följa kommande släkten väl i våra spår.
Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv,
och sett människor komma och gå.

- Og i en indspilning fra ca. 1950 med Edvard Persson
http://www.youtube.com/watch?v=4zj5JjeVADs

Dansk tekst:

Melodi: Alvar Kraft - Tekst: Harry Hartz

JEG HAR BOET VED EN LANDEVEJ
Selvom uro og strid, har formørket vor tid,
kommer minder om tider der svandt. Da man stolede på,
hvad man hørte og så,
det var dengang et ord endnu bandt.
Ved en landevej bo'de jeg hele mit liv, og så mennesker komme og gå,

jeg så blomsterne gro,
der blev tærsket i lo,
medens storken den fløj til sit bo. Jeg så dagene gry,
hørte stormenes gny,
og så vildgåsens træk under efterårs sky. Ved en landevej bo'de jeg hele
mit liv, og så mennesker komme og gå.

Ved en landevej bo'de jeg hele mit liv, og så mennesker komme og gå.
Når min tid er forbi,
og jeg søger i hi,
nynner vinden mit livs melodi. Når jeg, bøjet af år,
mod det ukendte går,
er mit håb, at de unge kun fredsvilje får. Ved en landevej bo'de jeg
hele mit liv, og så mennesker komme og gå.

*) Iflg. denne side er det ikke Edvard Persson selv, der har skrevet
teksten, men derimod Harry Hartz
http://www.festabc.dk/frontpage.aspx?id=0&type=1&dbid=9ed642fd-257e-448b-b41a-b369622eea5b

Findes i mange forskellige danske indspilninger bl.a. med Peter Sørensen
(ca. 1950), Nat Russell (ca. 1948), Gustav Winckler (ca. 1960), Erik
Påske (ca. 1965) m.fl.

Findes også på pladen "Gyldne Evergreens" med Bjørn Tidmand, der bl.a.
kan købes gennem YouSee

Jeg mener, jeg har et gammelt kassettebånd et eller andet sted samt på
en CD med svenske viser, hvoraf det fremgår, at det /er/ Edvard Persson,
der har skrevet teksten...

mvh. Erik Richard