Ødelagt gevind i oliefilterhus
Fra : Peter_il

Dato : 27-09-11 11:38

Hmmm, min megen aktivitet med udluftning af min Yanmar YSM8 har nu
desværre ført til, at gevindet i (aluminiums-)topstykket på
oliefilterhuset, hvor udluftningsskruen sidder, er kørt op. Skruen
bider ikke længere, og der er fugtigt af diesel

Er der gode erfaringer med at finder en lidt større skrue, og så
"møje" den i og skære nyt gevind på den måde?

Mvh Peter Ingsø Laursen
(...der efterhånden ikke gider rode med motor mere denne sæson!)

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-11 19:59

"Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i meddelelsen
[...]

**************'

Det må du IKKE gøre..!!
Du skal bore hullet op, skærer et nyt gevind, og monterer en hertil passende
skrue.

Det andet er, undskyld mig, klamphuggeri.

MVH

Egon

Fra : Henning

Dato : 27-09-11 20:19

On Tue, 27 Sep 2011 20:58:47 +0200, "news tele dk" <egon-stich snabela
mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Det må du IKKE gøre..!!
>Du skal bore hullet op, skærer et nyt gevind, og monterer en hertil passende

Der findes værktøj, som er beregnet til at skære nyt gevind uden at
bore op først. Det svarer lidt til at "møje" en større skrue i det
eksisterende hul, bare på en pæn måde.

Fra : Finn Borch

Dato : 27-09-11 15:15

On 27 Sep., 19:38, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:
> [...]
>
> Mvh Peter Ingsø Laursen
> (...der efterhånden ikke gider rode med motor mere denne sæson!)

Få en proff. til at hjælpe dig med at lave Helicoil-gevind (kan
googles) i s.f. det kvæstede.

M.v.h.
Finn B.A.

Fra : Peter_il

Dato : 28-09-11 00:56

Tak til alle for svar. Jeg navigerer uden om klamphuggerløsningen og
tager topstykket med til en smed eller lign.

Mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : HKN

Dato : 28-09-11 15:23

Husk - næste gang du skal lufte ud, så er det ikke nødvendigt at skrue den
helt ud - den skal blot lige løsnes, så du kan se hvornår der kommer diesle
ud.

Held og lykke

Dbh
Henrik

Fra : Claus B. P.

Dato : 28-09-11 21:20

Den 28-09-2011 08:56, Peter_il skrev:
> Tak til alle for svar. Jeg navigerer uden om klamphuggerløsningen og
> tager topstykket med til en smed eller lign.
>
> Mvh Peter Ingsø Laursen

Der findes komplette helicoil sæt, med bor, tap (gevindskærer) og
helicoils, samt monteringsværktøj, koster ca. 50-60 euro på ebay.de.
Jeg fandt en dansk virksomhed på Avedøre Holme der havde dem, engang for
nogle år siden, men jeg kan ikke huske hvad firmaet hed.
Om prisen kan tjene sig hjem må jo bero på hvor vanskeligt det er at
afmontere topstykket, og hvor fiks man er på fingrene...

Mvh. Claus

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-09-11 04:08

Claus B. P. skrev den 2011-09-28:
> Jeg fandt en dansk virksomhed på Avedøre Holme der havde dem, engang for
> nogle år siden, men jeg kan ikke huske hvad firmaet hed.

Det var sikkert Diatom:
http://diatom.dk/katalog.asp?t=1&ID=1939

--
/ Ole

Fra : Claus B. P.

Dato : 01-10-11 23:24

Den 29-09-2011 05:07, Ole Pagh skrev:

> Det var sikkert Diatom:
> http://diatom.dk/katalog.asp?t=1&ID=1939

Jeg tror du har ret, - og opgaven var at reparere gevindet til
Gløderøret i en Mercedes CDI motor. Kittet er kommet til god nytte flere
gange siden. Billigere end et nyt topstykke. Og det holder!

/Claus

Fra : Peter_il

Dato : 29-09-11 09:06

Tak for supplerende svar!

Fandt denne video om helicoils
http://www.youtube.com/watch?v=RFYa6sjhh_E

Bør ses alene for den ekstreme sydstatsaccent

mv Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-09-11 05:23

Hej Peter,

Tænk hvis det var en kvinde som man skulle leve sammen med, sammen med
den accent nok lidt af en prøvelse.

Har du overvejet helt at skifte filter og hus ud til en anden type.
Der evt. også indeholder et vandudskiller, i stedet fo9r en reparation
af det eksisterende filterhus?
De fås som enkelt filter med vandudskillelse for ca 830,- og vil du
sikre dig mere fås de som dobbelt filter og dobbelt vandudskiller for
ca 2850,-.

Det var måske en overvejelse værd i forhold til en investering i et
Helicoil-set.
Filtre og vandudskiller få man nok mere brug for end et helicoil-set,
set over tid, investering og driftssikkerhed.

Mvh/Harding

Fra : Peter_il

Dato : 02-10-11 01:53

On 30 Sep., 13:23, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:

---SNIP---
> [...]
> De fås som enkelt filter med vandudskillelse for ca 830,- og vil du
> sikre dig mere fås de som dobbelt filter og dobbelt vandudskiller for
---SNIP---

Hej Harding,
God ide med vandudskiller. Sådan en er der jo ikke pt på min motor.
Jeg har set det almindelige Yanmar brændstoffilterhus til ca 800 fra
nyt.
Hvor har du spottet et eksemplar med vandudskiller?

Mvh Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-10-11 02:56

Hej Peter,

Du kan finde dem i Vetus kataloget 2011 se:

http://viewer.zmags.com/publication/546a21e6#/546a21e6/82

http://viewer.zmags.com/publication/546a21e6#/546a21e6/84

http://viewer.zmags.com/publication/546a21e6#/546a21e6/86

Vær opmærksom på hvis du placerer filteret i motorrummet så skal det
have metalhus omkring vandudskilleren. Sidder det uden for motorrummet
så kan du bruge plast, der tillige har den fordel at du kan se igennem
om der er vand i bunden.

Filtrene fås i tre kategorier.
Spin-on uden kontrolmærke, spin-on med kontrolmærke og endelig som
centrifugalfiltre.

Mvh/Harding

Fra : Finn Borch

Dato : 03-10-11 02:12

On 2 Okt., 10:55, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> om der er vand i bunden.
>
> Filtrene fås i tre kategorier.
> Spin-on uden kontrolmærke, spin-on med kontrolmærke og endelig som

Vandudskillere fås da vel også stadig af metal med beholder af klart
glas - og som må sidde i motorrummet.

Finn B.A.

Fra : Peter_il

Dato : 03-10-11 12:18

wrote:
> Hej Peter,
>
> Du kan finde dem i Vetus kataloget 2011 se:

> [...]

Tak for input. Jeg skal lige overveje, hvor meget tilpasning der skal
til, for at få sådan et Vetus-filter monteret på min Yanmar. Det er jo
ikke en reservedel som sådan men en anden enhed.
Tricket er måske at trække slanger, af høj kvalitet, fra motorens
gamle tilslutninger til det nye filterhus, der så placeres et andet
sted end på selve motorblokken?

Og ja, som Finn skriver, kunne det se ud til, at Vetus' filtre med
klart glas gerne må placeres i motorrummet.

mvh Peter

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-10-11 06:36

Du kan også vælge at lade dit filter på motoren blive siddende, om
ellers gevindet bliver repareret, og så i serie mellem tank og motor
indskyde det nye filter med vandudskiller.
Vælger du ikke at beholde det nuværende filter kan du blot indskyde et
samleled på slangerne; men flere filtre i serie er ingen dårlig ide.

M.h.t. vandudskillerdelen så vær opmærksom på at jeg skrev "af plast"
og ikke "af glas". Plast vil ikke være så formstabilt i varme som
glas.

Mvh/Harding

Fra : Grandoldman

Dato : 05-10-11 15:40

On 5 Okt., 14:35, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
>
> M.h.t. vandudskillerdelen så vær opmærksom på at jeg skrev "af plast"
> og ikke "af glas". Plast vil ikke være så formstabilt i varme som

Biltema har flere bud på rep af gevind.. fra 149 kr.
http://biltema.dk/da/Sog1/?quicksearchquery=Gevindreparationss%C3%A6t&page=1

Fra : Ole Pagh

Dato : 06-10-11 04:07

Grandoldman kom med følgende:

> Biltema har flere bud på rep af gevind.. fra 149 kr.
> http://biltema.dk/da/Sog1/?quicksearchquery=Gevindreparationss%C3%A6t&page=1

Det ligner HeliCoil på en prik, men sikkert til en helt anden og lavere
pris.
Min erfaring med Biltemas kvalitet er OK.

--
/ Ole

Fra : Grandoldman

Dato : 06-10-11 14:41

On 6 Okt., 05:06, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> Grandoldman kom med f lgende:

> Det ligner HeliCoil p en prik, men sikkert til en helt anden og lavere
> pris.
> Min erfaring med Biltemas kvalitet er OK.
>
> --
> / Ole

Det er Helicoil men hedder noget andet fordi det er et svensk firma.
Deres kvalitet er virkelig okay. Jeg køber også alle mine rustfri A4
skruer der.. man får ti stk. for det en koster i udstyrsbutikken. og
tyve for det XL byg tager.