Stille pc
Fra : Mogens

Dato : 26-09-11 20:22

Hej

Mit ønske er en ny stationær computer, der er så stille som nu muligt.

Denne er på tilbud i elgiganten. med følgende spec.

a.. AMD AthlonT II X2 Prosessor/3.2GHz
b.. ATI RadeonT HD 6350/512MB RAM
c.. 4GB RAM & 750GB harddisk
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/stationar-computer/HPG5401SC/hp-pavilion-stationar-g5401sc

Vil den evt være et godt bud på en stille pc ?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-09-11 20:37

Mogens skrev:

>Vil den evt være et godt bud på en stille pc ?

De hp'ere jeg har købt i tidens løb var som standard ikke støjsvage, men
hvis du vil ofre noget tid på eftermontering af ordenlige køler(e) så kan
de da i hvert fald blive rolige

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Henning

Dato : 27-09-11 19:45

On Mon, 26 Sep 2011 21:21:59 +0200, "Mogens" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Vil den evt være et godt bud på en stille pc ?

Det kan vi ikke afgøre uden har lytte til den Ovenstående fortæller
intet om støjniveauet.

Fra : jk

Dato : 28-09-11 09:50

On Tue, 27 Sep 2011 20:45:22 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Det kan vi ikke afgøre uden har lytte til den Ovenstående fortæller
>intet om støjniveauet.

Ja, det har du ret i !

Som der spørges: hvad skal den bruges til ?

Hovedkilden til støj kan være grafikkortets blæser. Skal PC'en ikke
spille, kan et grafikkort uden blæser være en god løsning. Men så skal
gennemstrømningen i kabinettet være god. kabinetblæsere af mærket
Pabst (ungarsk) har kuglelejer (ca. 100 kr. pr. stk), og man kan købe
zalman regulatorer og skrue ned for deres hastighed til 10-1200 rpm.

Strømforsyningen behøver ikke at være uden blæser, men den kan være en
støjsvag udgave. Disse har alle en stor blæser med diameter 120 mm.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=511132

Hvis du er følsom for harddisk støj, kan det være gavnligt at anskaffe
en SSD harddisk til erstatning. Den er helt lydløs.
Men bare 250 Gb koster kassen. Så igen, hvad skal PC'en bruges til ?
Du får til gengæld lynhurtig opstart af PC, ikke mindst fra standby.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5185454
Denne er til sata-600, den hurtigste sata standard, og det skal
bundkortet så også understøtte.

CPU-køleren kan også falde uheldigt ud. Det er ikke dyre sager, ofte
kan man få en støjsvag for 2-300 kr. Igen gælder: så stor diameter af
blæser som muligt, og laveste rpm. Men bundkortet kan selv regulere
blæserens hastighed automatisk efter behov.

Visse kabinetter har en stor 120 mm blæser i toppen til udtag af varm
luft (stiger op). Med den rigtige blæser og hastighed, vil den larme
meget lidt. Antec er gode kabinetter. Men de meget dyrere aluminiums
kabinetter har meget lav resonans (Lian Li).

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-11 21:09

Den 26-09-2011 21:21, Mogens skrev:
> [...]
>

> Vil den evt være et godt bud på en stille pc ?

Hvad skal den PC bruges til?

/Steinbjørn

Fra : /john

Dato : 30-09-11 15:10

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Mit ønske er en ny stationær computer, der er så stille som nu muligt

Hint:

http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/index40.shtml

/john

Fra : Peter T.

Dato : 01-10-11 00:06

Den 26-09-2011 21:21, Mogens skrev:

> Mit ønske er en ny stationær computer, der er så stille som nu muligt.
>
> c.. 4GB RAM
>
> Vil den evt være et godt bud på en stille pc ?

Nej. 4 GB ram larmer alt for meget når bittene skal sættes. ;)

--
Peter T.

www.christianiafolkeaktie.dk - jeg har støttet med en tusse.