Fedtfattig yoghurt kan udløse astma og hø
Fra : Martin Larsen

Dato : 21-09-11 14:14

Denne artikel virker besynderlig:

Der står bl.a.

"Gravide kvinder, som spiste fedtfattig yoghurt med frugt en gang om
dagen, havde 1,6 gange større sandsynlighed for at få børn, der har
udviklet astma efter syvårsalderen, sammenlignet med børn af kvinder,
der ikke spiste fedtfattig yoghurt.

Undersøgelsen fandt også, at børn af disse kvinder var mere tilbøjelige
til at få høfeber og astmasymptomer."

Og videre:

"- Det er et overraskende resultat. Fraværet af fedtsyrer i fedtfattig
yoghurt kan være nøglen til resultaterne, udtaler hun."

Så er det jeg tænker, hvad med dem som slet ikke spiser yoghurt??? De må
så være i endnu større risiko?

Ergo er fedtfattig yoghurt ikke i sig selv noget problem, det mangler
bare visse fordele som fuldfed yoghurt giver.

Så overskriften og konklusionen burde efter min mening snarere være: Fed
yoghurt beskytter mod astma og høfeber.

Har jeg ret i denne konsklusion?

Fra : Henrik J

Dato : 22-09-11 10:04

<"Martin Larsen" skrev i meddelelsen

[...]

Nej, der er ikke grundlag for at konkludere noget som helst!

Konklusionen er, at journalister viderebringer hvad-som-helst - der synes at
være tale om et abstract til et videnskabeligt møde i Amsterdam. Abstractet
omtaler en undersøgelse, men der er intet i artiklen, der gør det muligt at
konkludere noget-som-helst.

Den slags bør ignoreres af forbrugerne, indtil der evt. forligger
undersøgelser, der bekræfter/afkræfter påstanden. Og ved vurderingen kan man
altså ikke nøjes med en tilfældig journalist's referat af noget, hun har
læst i et foredragskatalog.

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-09-11 22:44

Henrik J wrote:

> Nej, der er ikke grundlag for at konkludere noget som helst!

Det er jeg helt enig.

Min udlægning går udelukkende på det rent sproglige indhold, den
sproglige logik så at sige. Men det gjorde jeg ikke tilstrækkeligt
opmærksom på.