Køb af mobil m. abonnement - men
Fra : Henrik Eriksen

Dato : 20-09-11 16:40

Hej i gruppen.

Kan nogen fortælle mig hvad der sker, hvis man køber en mobiltelefon med et af de her gavmilde betal
399-om-måneden-i-seks-måneder-abonnement, men så ikke kan betale når det kommer til stykket?

Jeg regner med at abonnementet helt automatisk bliver stoppet, men man kan jo fortsætte med at bruge telefonen med et taletidskort
hvis det skulle være nødvendigt.
Okay, så skal den måske låses op, men muligt er det.

Men bliver telefonen stoppet så den slet ikke kan foretage opkald? Eller bliver den ligefrem meldt stjålet?
Eller står de der 6x399 kr. (eller hvor meget der nu manglede) bare og akkumulerer renter og venter på at man bliver solvent igen?

Fra : Søren Blom

Dato : 20-09-11 16:50

"Henrik Eriksen" wrote

[...]

Du bliver sendt til inkasso og så er dit køb, ikke længere et godt køb.

Nu har jeg ikke være i den siuation du henviser til, men mit bud er, at der
ikke sker noget med selve telefonen, så du vil kunne bruge telefonen med et
andet SIM kort (de fleste selskaber er vist holdt op med at Sim låse nye
telefoner), men du hænger stadig på regningen for telefonen og det abonnemt
du har indgået da du erhvervet telefonen, uanset hvad du gør.

Venlig Hilsen

Søren Blom

Hvis en mand siger noget, ingen kvinde høre, har han så stadig uret?

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 20-09-11 16:59

"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev i meddelelsen news:guWdnXc4-6qpK-XTnZ2dnUVZ8l2dnZ2d@giganews.com...
> [...]
> på regningen for telefonen og det abonnemt du har indgået da du erhvervet telefonen, uanset hvad du gør.

Tak for svaret.

Okay, men den kunne jo være stjålet.
Jeg synes engang at jeg hørte at en stjålet mobil kunne spærres fra centralt hold så den blev fuldkommen ubrugelig.
Det fandt jeg genialt: Hvis en stjålet mobil nærmest pr. automatik blev gjort værdiløs når tyveriet blev opdaget, regnede jeg med at
telefontyveri ville ophøre fuldstændigt.
Men der *bliver* jo stjålet mobiler, så det kan jo ikke passe (helt).

Og her kan tyven fortsætte med at bruge telefonen, mens den oprindelige køber hænger på regningen i de 6 måneder(?)
Og forsikringen udbetaler erstatning for *telefonen* som måske er 1,- kr. som kampagnen lød på (tænkt eksempel).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-09-11 18:27

Henrik Eriksen skrev:

> [...]
> telefontyveri ville ophøre fuldstændigt. Men der *bliver* jo
> stjålet mobiler, så det kan jo ikke passe (helt).

De kan spærres, men de bliver det ikke. Det er vist noget med at
der ikke er nogen telefirmaer der gider tjekke registret. At
lukke en mobil er jo at lukke en pengestrøm.

--
Bertel

Fra : J.K.Arning

Dato : 20-09-11 20:57

On 2011-09-20 15:58:45 +0000, Henrik Eriksen said:

> forsikringen udbetaler erstatning for *telefonen* som måske er 1,- kr.
> som kampagnen lød på (tænkt eksempel).

Forsikringen erstatter værdien af telefonen, ikke hvad du måtte have
betalt kontant for den sammen med et abonnement.

Fra : Ivar

Dato : 20-09-11 21:17

Henrik Eriksen skrev:

> Og forsikringen udbetaler erstatning for *telefonen* som måske er 1,- kr. som
> kampagnen lød på (tænkt eksempel).

Du får telefonens værdi, men det abonnement du har tegnet
sammen med telefonkøbet hænger du stadig på.

Hvis du holder op med at betale, og får et andet abonnement kommer
du på et tidspunkt til at betale for begge.

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-09-11 06:57

Den 20-09-2011 17:39, Henrik Eriksen skrev:

> [...]
> Eller står de der 6x399 kr. (eller hvor meget der nu manglede) bare og
> akkumulerer renter og venter på at man bliver solvent igen?

Abonnementet bliver spærret grundet restance, og der vil hver måned løbe
yderligere en måneds abonnement på, frem til du eller selskabet opsiger
aftalen. Der vil desuden tilskrives renter og rykker gebyrere, samt
inkasso omkostninger.

Kan på ingen måde anbefales at spekulere i den slags.

- Chano Andersen

Fra : Ralph K

Dato : 22-09-11 14:12

> [...]
> Eller står de der 6x399 kr. (eller hvor meget der nu manglede) bare og
> akkumulerer renter og venter på at man bliver solvent igen?

Du kan jo bare købe et taletidskort som er fra samme udbyder.
Så er det at den er låst, ikke noget problem.

Fra : Ivar

Dato : 22-09-11 17:06

Ralph K skrev:

> Du kan jo bare købe et taletidskort som er fra samme udbyder.
> Så er det at den er låst, ikke noget problem.

Det kan være, men han går ikke fri for at betale to gange.

Fra : Ralph K

Dato : 22-09-11 21:53

>Det kan være, men han går ikke fri for at betale to gange.

Det er så en helt anden problemstilling