Det levende søkort
Fra : Dal

Dato : 19-09-11 21:35

Hej.

Kan man lave helt almindelige udskrifter på sin printer med dette program

/Dal

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 19-09-11 21:53

Kunne du afsløre, hvilke problemer du har lidt mere specifikt?

Hvilke udskrifter mener du - hvis det er udskrifter af kortudsnit - ja - det
kan du, men de er ikke en skid værd i forhold til sejlads - kun i forhold
til en evt. planlægning af et togt.

Mvh
Torben

Topposter med vilje

Fra : HKN

Dato : 20-09-11 09:39

Kan du præcisere hvad du mener med "ikke en sk.. værd"?

Kortene i DLSK er baseret på de "rigtige" kort, så derfor er de særdeles
anvendelige ?

Topposter også med vilje!

Dbh
Henrik

Fra : Dal

Dato : 20-09-11 15:06

Jeg har Gps og kort i båden, det kunne bare nogen gange være rart at lave et
alm print lige som et søkort og have i hånden.

/dal

Fra : HKN

Dato : 20-09-11 15:15

Det kan du sagtens bruge udprint fra DLSK til. Som Torben skriver, så er det
fint til planlægning.

-Henrik

Fra : Dal

Dato : 20-09-11 16:15

Bruger du DLSK, kan du lave et eksempel på hvad jeg må forvente af et print.
Kan du lægge noget på Picasa-web f.eks over skivefjord

Dal

Fra : HKN

Dato : 20-09-11 19:39

Ja, jeg bruger DLSK, men det ligger på en PC i båden, så du kommer til at
vente indtil vinter, før jeg får mulighed for at printe fra det. Det er
muligt at der er andre her i gruppen som kan være behjælpelige.

Man kan naturligvis blot forstørre sit udprint, således at printet
eksempelvis fylder en A3, men jeg tror ikke at det kan erstatte "rigtige"
papirsøkort i den forstand, da man ikke kan have hele kortet på skærmen -
men kun et udsnit. Men det er da værd at undersøge om man kan "ramme"
forstørrelsesprocenten, som matcher de rigtige kort og derved spare udgiften
ved at klistre udprint sammen

Jeg skal indrømme at jeg selv ikke har købt nye kort siden 2008, hvor jeg
begyndte at bruge DLSK. Nu overfører jeg blot evt ændringer fra DLSK til de
gamle papirkort + evt info fra farvandsvæsnet. Jeg bruger så papirkortene
til at planlægge ruterne med, som jeg derefter fører ind i DLSK. Det er en
slags dobbeltarbejde, men jeg kan godt lide at gå med livrem og seler - både
når jeg er på vandet og under det.

Mvh
Henrik

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 20-09-11 17:21

Hej HKN
Det jeg mener er, at DLSK-kort, der er printet, mangler længde og
breddegrad, hvilket gør, at de ikke kan bruges til at bestemme en nogenlunde
korrekt position i forhold til en alarm vil Lyngby Radio - blot et
eksempel - da det scenarie antages at være feks., hvis elektronikken af den
ene eller anden grund "stod af".

Jeg skal dog indrømme, at jeg ikke har tjekket, om min påstand holder vand i
forhold til DLSK 2011, for jeg har ikke benyttet funktionen siden 2007, hvor
jeg printede nogle få kort ud og laminerede dem. Dem har jeg endnu, og de
kunne sagtens bruges i forhold til sejlads i Isefjorden rundt om Rørvig og
videre til Kattegat for så vidt angår antal af bøjemarkeringer og den slags.
Så måske er det en enkelt ski.. værd

Mvh
Torben

Fra : Dal

Dato : 20-09-11 17:59

Evt kan bøjer og måske vanddybter undværes, jeg ville bruge udskrifterne
istedet for at have et alm danmarkskort i båden

/Henrik

Fra : HKN

Dato : 20-09-11 20:13

Hej Torben,

Jeg kan ikke tjekke lige nu om det er ændret mht længde- og breddegrad, men
jeg mindes at der kommer en "målestok" med på udprintet, men om den er
brugbar ved jeg ikke? Ligeledes mindes jeg at kortene kun kunne printes ud i
en hvis størrelse - nærmest i kvadrater, men jeg er ikke sikker?

Fra : Grandoldman

Dato : 20-09-11 13:48

On 20 Sep., 21:13, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> korrekt position i forhold til en alarm vil Lyngby Radio - blot et
> eksempel - da det scenarie antages at v re feks., hvis elektronikken af den
> ene eller anden grund "stod af".
>
> Jeg skal dog indr mme, at jeg ikke har tjekket, om min p stand holder vand i
> forhold til DLSK 2011, for jeg har ikke benyttet funktionen siden 2007, hvor
> jeg printede nogle f kort ud og laminerede dem. Dem har jeg endnu, og de
> kunne sagtens bruges i forhold til sejlads i Isefjorden rundt om R rvig og
> videre til Kattegat for s vidt ang r antal af b jemarkeringer og den slags.

Målestoksforhold passer ikke.. og det kan også afvige fra toppen af
printet til bunden af printet. Typisk bliver et valgt udsnit scaleret
til en A4 side. så hvis du er en time om at sejle 10 cm på det ene
kort kan du opleve at du kun sejler 8 fra det andet kort..

Fra : Roderiet

Dato : 20-09-11 18:07

Hej der du kan da også sejle efter servietter eller bagerposer, det
gjorde vi tidligere. høhø det gas, du ka´ ta det . ´mvh N.

Fra : Dal

Dato : 20-09-11 18:22

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-09-11 01:11

Ved udprintning skal du være opmærksom på at målestoksforholdene er
vejle4dende, da søkortenes målestoksforhold er variabelt.

Udprintninger kan f.eks. bruges, som jeg gjorde det i mine rapporter
og de farlige skydebaner, for at vise hvor fareområderne var placeret
ud over sejlrender og dykkerområder.
Efterfølgende blev områderne opmålt med artelleriets lasermåleudstyr
og indtegnet på søkortene i DLS med temaet åbnet.
Se anvendelsen her:

https://skydrive.live.com/?cid=385b351f0fa74290&sa=441755762#cid=385B351F0FA74290&id=385B351F0FA74290%21188

Mvh/Harding

Fra : Dal

Dato : 22-09-11 16:34

De søkort ligende billeder som er i rapporten, er det sådan nogle jeg må
forvente at kunne printe med DLSK.

/dal

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-11 20:13

Hej !

Her kan du se hvad man kan printe ud fra DLSK
http://ma-ry.dk/skive_fjord.html
Det er taget fra DLSK 2 som er fra 2002.

Mvh. Per

Fra : Torben Skovgaard Bac~

Dato : 22-09-11 20:46

Faktisk er disse kort en smule bedre end navigation efter bagerposer, selvom
det i sidstnævnte tilfælde ofte viser det konkrete navn på stedet, hvortil
man kom sejlende

Mvh
Torben

Fra : Dal

Dato : 22-09-11 21:03

Tak , det ser fint ud, lige hvad jeg håbede på, bare det så ikke er blevet
dårligere i version 2011.

/dal

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-11 12:09

Ja det er de kort som du kan printe ud.

Årsagen til at jeg netop brugte søkort fra DLS er, for det første, at
du får de mest detaljerede søkort der findes, dernæst at netop ved at
anvende søkort, som landkrabber er ubekendte med, at vise dem hvordan
vi opfatter verden se fra søen.
Det gav modtagerne af rapporterne nogle gevaldige øjenåbnere.

Søkortprintene er gode og velegnet til informative formål; men du må
endelig ikke bruge dem til navigationswformål. Her skal du anvende de
autoriserede papirsøkort; men det er ingen hemmelighed at en PC
tilsluttet en GPS i et kortprogram giver en fremragende
positionsangivelse, samt mange gode navigationsmæssige hjælpemidler.
Nogle navigationsprogrammer er fremragende, andre mindre anvendelige,
men det afhænger af formålet. Jeg har altid flere programmer kørende
samtidig, overvåger informationerne og ud fra dem prøver at træffe
bedste gæt på sikker sejlads.
Det er der vigtigst af alt, er det kortmateriale som du anvender. DLS
kortene er de bedste og de mest opdaterede og incl. en månedlig gratis
opdateringstjeneste fra DS.
De andre søkort er simplificerede, for at undgå licenser, og der kan
være en række fatale tegnefejl på disse kort.
Det giver ingen kredit om du sidder i en retssag, som følge af et
uheld, her er kun anvendelsen af de autoriserede papirsøkort, dem der
tæller, selvom det er skibsførerens fulde ansvar alene at foretage
navigationen med alle de til rådighed værende hjælpemidler.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-09-11 14:45

Hvad skulle lave kortene dårligere i version 2011?
Kortene er altid de nyeste.
Har du mulighed for at få fat i VisIt Plus 5.1 kan du omlagge
ethvert .it kort til et andet format og i et fotoprogram lave lige de
udsnit du ønsker inklusiv de dertil hørende målestokke i randen af
kortet.

Måske til næste år vil kortene udkomme i et andet mere fremtidigt
format med nye muligheder i visningen.

Mvh/Harding

Fra : Dal

Dato : 23-09-11 17:30

Man ved jo aldrig om der er fjernet funktioner, f.eks udskrivning af kort.

/dal

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-11 10:55

Nej det er jo rigtigt om man ikke køber DLS, at haqve kendskab til
hvilke funktionaliteter der er tilkommet, år efter år.
I de år DLS har eksisteret er der konstant tilkommet funktionaliteter
til programmet, foruden vedkommende temaer.

Har du kortene kan du, som jeg tidligere har nævnt, lave dem om til
andre formater ved hjælp af VisIt plus 5.1.
De kan herfra kalibreres til BSB og indlægges i gratis programmet
OpenCpn, et fremragende program, med funktionaliteten i dette program
kan du bl.a. udprinte kort i næsten A-4 format.

Du har endnu ikke redegjort for hvad du vil bruge de udprintede kort
til; men vær opmærksom på at kort hele tiden gennemgår en forandring
og hertil skal lægges de informationer der ugentligt kommer fra EfS.
Derfor er kort fra en DLSK 2002 måske ikke retvisende. Det opnår du
ved løbende at købe de nyeste og herfra holde dem opdaterede.

Mvh/Harding

Fra : Dal

Dato : 23-09-11 20:23

Udskriftet af et område vil jeg bare bruge som oversigtskort, så man på
forhånd ved hvordan området er, istedet for kun at kunne bruge sin lille gps
i båden.

Jeg sejler ikke det vilde. Men når jeg f.eks vil fra Skive til Livø, synes
jeg det er rart at kunne kikke på et kort inden man sejler, frem for kun at
kunne bruge sin gps mens jeg sejler afsted.

/Henrik

Fra : Grandoldman

Dato : 24-09-11 02:14

On 23 Sep., 21:23, "Dal" <f...@ogfidus.com> wrote:
> [...]
> Derfor er kort fra en DLSK 2002 måske ikke retvisende. Det opnår du
> ved løbende at købe de nyeste og herfra holde dem opdaterede.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hvis du bare vil kikke på området inden du sejler kan du jo bare kikke
på skærmen...

Men ja.. Printet og lamineret kan man godt sejle efter landkending.
Men så kan du jo lige så godt købe nogle søsportskort. Det sker jo at
de fås brugte i dba.dk og guloggratis.dk

For en del år tilbage printede jeg kort med waypoints som jeg havde
plottet ind i gps'en.
Det var før det blev til at betale at have kort i gps'en. Jeg printede
også kort over de havne jeg skulle ind i så jeg kunne se hvordan man
skulle sejle ind og hvor dybt der var.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-09-11 05:50

Selv på en lille tur fra Skive til Livø, som du omtaler, er det
nødvendigt med sikker navigation.
Det opnår du ikke med en GPS med indlagte waypoints. Du skal have et
minimum af navigationsudstyr så som søkort, kompas, der også kan
bruges til pejling, en kurslinieal og en passer.
Er det muligt for dig at have en bærbar PC tilsluttet en GPS, er du
rigtigt godt hjulpet. Med DLS programmet kørende kan du pejle steder
på kortet som du kan se med øjet og dit "skib" vil være placeret på
kortet der hvor du faktisk er.
De kort der kan printes ud fra DLS er kun beregnet på planlægning og
ikke beregnet til at navigere efter. Navigation er heller ikke kun at
kunne holde sig midt på "landevejen" på en GPS.

Du skal være opmærksom på ikke at bruge gamle søkort. Meget kan være
forandret siden det blev lavet.
Når man anskaffer sig et søkort skal du være opmærksom på at du selv
skal ajourføre det lige fra den dato på kortet hvor det er udgivet. Se
udgivelsesnummer for søkortrettelser på kortet.

DLS kortene tilhører gruppen der betegnes ajourførte søkort.

Til DLS hører også "Nye Søkort" disse kort udkommer når rettelserne er
så omfattende at det ikke er muligt eller forsvarligt at opdatere
søkortene via søkortrettelser.

I år er der udgivet 14 "Nye søkort".

Når du sejler er det vigtigt at føre et bestik og ikke blot tror på GPS
´en eller hvad du kan huske eller se på et lille udprint.
Du skal altid have alternativer kørende således at du kan fortsætte
rejsen selvom en GPS skulle gå død.

Mvh/Harding