tankespind til hjernegymnastik for gruppen~
Fra : Armand

Dato : 18-09-11 20:52

Når snakken går på overvintring i uisolerede omgivelser nævnes at tanken
bør være helt fuld for at minimere det indvendige luftholdige areal
hvorpå der kan kondenseres vand ved temperatursvingninger, samt at give
bensinen et skvæt karburatorsprit for at opløse givent vand der
alligevel måtte kondensere sig og ende i bunden af tanken.

I dag talte jeg med en gammel motorcykelkammerat der af nostalgi stadig
havde den originale tank fra hans fordums motorcykel liggende i stalden.
For at den ikke skal gå til af rust indenfra havde han en liters olie
med et skvæt bensin i den og tromlede den rundt ved lejligheder for at
gen-fordele olien på tankens indre vægge.

Og så slog det mig på vejen hjem derfra, at en halv liter
karburatorsprit i bunden af en tømt tank burde udgøre en blivende
rustprævention derved at spritdampene i hele tankens tomrum burde
op-løse/fange luftens vandindhold inden den overhovedet når at kunne
kondensere sig på overfladerne :-/

Ved langtidsopbevaring var det således langt lettere at holde sin tank
rustfri end at skulle have den løsnet fra motorcyklen for at kunne
'tromle' den ind imellem. Tillige er der også et brændstof-issue alt
efter hvor motorcyklen måtte henstå - men holder tanken vand??

Byd ind og vær i givet fald med blandt dem der opfandt den nye
alternative konserverings-metode

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-09-11 21:02

> [...]
> efter hvor motorcyklen måtte henstå - men holder tanken vand??
> Byd ind og vær i givet fald med blandt dem der opfandt den nye

Spørgsmålet er om ikke vandet stadig kan fungere som katalysator for
rust når den er bundet i sprit? Tanken vil jo stadig optage fugten fra
luften i nogenlunde samme hastighed, blot vil vandet være blandet i
spritten frem for at være i ren kontakt med metallet.

Desuden kan pakningerne i benzinhanen/ventilen nok ikke tåle en høj
koncentration af ren sprit gennem længere tid, så man må være indstillet
på måske at skulle udskifte disse når man vil bruge sin tank igen.

--
Mvh. Martin

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-09-11 06:57

> Byd ind og vær i givet fald med blandt dem der opfandt den nye alternative
> konserverings-metode

Den nye alternative metode må vel være, at køre på maskine med plasttank?

Flere KTM og Ducati modeller har plasttanke i dag, de fleste bliver lavet af
Acerbis (eller hvad de nu hedder).

Problemet er så ikke længere rust i tanken, men mere at tanken bliver deform
(flere påstår at det er pga. bioethanol, som får plastikken til at optage
vand og udvide sig) og derved er skidesvær at genmontere, efter at den har
været af! Tanken bliver simpelt hen "for lang".
Da jeg havde kulfibertank på maskinen havde jeg ikke problemet med at den
blev deform, den var altid nem at gen-installere når den havde været af, men
til gengæld splintrede tanken i hver side, efter et ganske lille flyvehop.
Pinlig dårlig kvalitet, set i forhold til at sådan en tank kostede 13000
kroner. Pyh :)

Mvh Anders

Fra : Armand

Dato : 19-09-11 12:41

Den 19-09-2011 07:56, Anders Houmark skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Den nye alternative metode må vel være, at køre på maskine med
> plasttank?
> Flere KTM og Ducati modeller har plasttanke i dag,

+ Bimota!
Jeg talte med en DB2(*)-ejer ved malerklemmen og fik vist sagerne frem
in-detail:
Trods et pænt fladt aflåseligt tankdæksel (i 'tank-kåben') var der
indenunder de herlige former blot noget der lignede en eddikedunk med
tilhørende skrueprop, som man skulle have klaverfingre for at kunne
skrue af nede igennem hullet

> [...]
> af, men til gengæld splintrede tanken i hver side, efter et ganske lille
> flyvehop. Pinlig dårlig kvalitet, set i forhold til at sådan en tank

Så vil jeg, som smed, byde ind med aluminium!

(*):
<http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Bimota%20DB2%2093%20%205.jpg>

--
Armand.
(der vitterligt hár leget med tanken om et plade-banker kursus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-09-11 16:36

Den 19-09-2011 13:40, Armand skrev:

> Så vil jeg, som smed, byde ind med aluminium!

Og så vil jeg som tidligere mekaniker, der ikke gider skrue.....BMW.

Så kan man køre solen sort. Og gider man ikke køre, så kan den tåle at
stå stille......meget stille.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-09-11 17:48

Den 19-09-2011 17:36, Ib Jakobsen skrev:

> Og så vil jeg som tidligere mekaniker, der ikke gider skrue.....BMW.

det er ikke helt det billede jeg får af dette Bayerske-Mak-Werk når jeg
læser turberetninger :D der ser de ud til at skulle repareres lige så
ofte som alle mulige andre :-\

--
Dun@nt
SFau1000R Hvidguld

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-09-11 19:06

Den 19-09-2011 18:48, "J.C.Kløve" skrev:

> det er ikke helt det billede jeg får af dette Bayerske-Mak-Werk når jeg
> læser turberetninger :D der ser de ud til at skulle repareres lige så
> ofte som alle mulige andre :-\

Der kan nok være noget om snakken. At der skal pilles lidt ved de nyere
modeller. Men op til K1100 synes jeg ikke det kræver den største
værktøjskasse. Eller tidsforbrug.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-09-11 19:34

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> det er ikke helt det billede jeg får af dette Bayerske-Mak-Werk når jeg
> læser turberetninger :D der ser de ud til at skulle repareres lige så ofte
> som alle mulige andre :-\

Jeg var på ferie med min kammerat som havde en sprit ny GS1200, tror det var
i 2009.. Der dryppede den olie mellem gearkasse og motor, og han var ret
usikker på at tage afsted.. Vi tog dog alligevel afsted, og han havde 1L
olie med i tasken.. som vi heldigvis ikke fik brug for

Min egen erfaring er, at min Kawasaki zx9r fra 1998 var helt usædvanligt
mekanisk velkørende.. Den lavede aldrig noget forkert, det værste jeg
oplevede var utætte forgaffelben (wheelies + alm slidtage) og en sprungen
forlygte pære.. Den var ret imponerende, var altid tryg på den, den skulle
nok starte og fragte mig hele vejen

Mvh Anders

Fra : Armand

Dato : 20-09-11 20:44

> Og så vil jeg som tidligere mekaniker, der ikke gider skrue.....BMW.
>
> Så kan man køre solen sort. Og gider man ikke køre, så kan den tåle at
> stå stille......meget stille.

Hvis det er en ældre Bimse, måske nok :-/

På endnu ældre mototorcykler var det god byggeskik at helforkrome tanken
inden bemaling, hvorved at man var bedre rustet[ ] mod korrision
indvendig!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-09-11 21:59

Den 20-09-2011 21:44, Armand skrev:

> Hvis det er en ældre Bimse, måske nok :-/

K100/1100 er vel ved at komme i den alder man kan kalde ældre.

> På endnu ældre mototorcykler var det god byggeskik at helforkrome tanken
> inden bemaling, hvorved at man var bedre rustet[ ] mod korrision
> indvendig!

Det ser man blandt andet på engelske maskiner. Til gengæld har de en dum
samling i bunden der dels er løbet sammen og slebet. Og som vandet kan
gnave i.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-09-11 19:36

> + Bimota!
> Jeg talte med en DB2(*)-ejer ved malerklemmen og fik vist sagerne frem
> [...]

Uuh forlygtepæren fik den lige til at ligne en Yamaha FZR600.. lige et kort
sekund :D

> [...]
> indenunder de herlige former blot noget der lignede en eddikedunk med
> tilhørende skrueprop, som man skulle have klaverfingre for at kunne skrue

Hehe det lyder lidt ufedt :)

> Så vil jeg, som smed, byde ind med aluminium!

Lyder som en god mulighed. Det er vist bare besværligt at arbejde i, samt
svejse sammen, set i forhold til jern/stål eller hvad der normalt bruges?

Mvh Anders

Fra : Per V. Misser

Dato : 19-09-11 20:22

Hej

"Armand" skrev i en meddelelse
> [...]
> 'tromle' den ind imellem. Tillige er der også et brændstof-issue alt efter
> hvor motorcyklen måtte henstå - men holder tanken vand??

Sprit har den egenskab, at det helst vil befinde sig i en koncentration på
ca. 93 %. De resterende procent er vand. Karburatorsprit er fri for vand,
men kan kun optage de ca. 7 % indtil spritkonc. er 93 %
Der er derfor størst mulighed for at optage en stor vandmængde i en tank der
er helt fyldt med karburatorsprit, idet luftrummet hvor der kan ske
kondensering er tilsvarende mindre.
En tank der er fyldt med benzin tilsat en passende sjat karburatorsprit er
nok det alternativ der giver mest mening. Vandet der bliver bundet til
spritten som er opløst i benzinen har iøvrigt den gavnlige virkning, at det
ved fordampningen under indtaget i en varm motor stjæler fordampningsvarme
og køler blandingsgassen, hvilket bevirker en forbedret fyldning og
forbrænding i cylinderen.

Et alternativ til en tank der skal ligge længe kunne være det gamle trick
der bruges til dykkerflasker, som skal stå længe. (De fremstår efter
reglerne i rå jern eller alu indvendig).
Blæs tanken igennem med Nitrogen (kvælstof) så den bliver iltfri og fyld
tanken med Nitrogen og luk den hermetisk. Det tjener samme formål som at
holde Ilt væk fra overfladen med olie, men man undgår at tromle tanken
jævnligt.

--
Per V. Misser
CX500E 82

Fra : Hekto

Dato : 20-09-11 05:24

Armand leger med tanken ... ja, det kan man vel godt sige!

En anden tank(-e):

Man tømmer tanken, skyller med karburatorsprit, tømmer igen og putter et par silicagelposer ned i åbningen og lukker dækslet. Efter et stykke tider udtager man poserne, bager dem et par timer ved 100 grader, og putter dem i igen. Efter første ombæring kan der sikkert gå et par måneder før man gør det igen.

--

/Hekto

Fra : Knud Dam

Dato : 20-09-11 17:01

> [...]

> dem i igen. Efter første ombæring kan der sikkert gå et par måneder før

Sådan - inden man er færdig, så er det forår igen .....

; - )

KD

Fra : Armand

Dato : 20-09-11 20:38

Den 20-09-2011 13:23, Hekto skrev:
> [...]
>
> Man tømmer tanken, skyller med karburatorsprit, tømmer igen og putter et par silicagelposer ned i åbningen og lukker dækslet. Efter et stykke tider udtager man poserne, bager dem et par timer ved 100 grader, og putter dem i igen. Efter første ombæring kan der sikkert gå et par måneder før man gør det igen.

Microcosmos af et vinterlukket sommerhus
Men er silica'et ikke et salt der i sig selv er korrosivt overfor
ubeskyttet blik?

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 20-09-11 22:01

Den 20-09-2011 21:37, Armand skrev:

> Men er silica'et ikke et salt der i sig selv er korrosivt overfor
> ubeskyttet blik?

Nej. Det er blandt andet det de bruger på stålbroer i stedet for salt.
Af samme årsag. Og som Leth opløst i vand og brugte som isfjerner til
ruderne.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : TA

Dato : 22-09-11 21:50

On 20/09/2011 23:01, Ib Jakobsen wrote:

> Nej. Det er blandt andet det de bruger på stålbroer i stedet for salt.
> Af samme årsag. Og som Leth opløst i vand og brugte som isfjerner til
> ruderne.

Jeg tror du forveksler silica gel med kalciumklorid (calcium chloride).

Silica gel er et meget porøst mineral med mikroskopiske huller, der har
den egenskab, at de kan fange og fastholde vand. Silica gel er inaktivt
og kan tørres igen ved længere tids bagning i en ovn.

Kalciumklorid er derimod et salt (ligesom køkkensalt: natriumklorid).
Kalciumklorid kan smelte sne og is og er virksomt ved lavere
temperaturer end køkkensalt, hvorfor det også anvendes i isfjernere. Da
kalcium klorid er et salt er det korrosivt.

Kalciumklorid anvendes fx også i fugtfjernere og her skal man være
opmærksom på, at støvet fra sådan en fugtfjerner-strømpe tiltrækker vand
og fremmer korrosion -- ikke så godt i fx et våbenskab.

--
TA

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 23-09-11 06:16

Den 22-09-2011 22:49, TA skrev:

> Jeg tror du forveksler silica gel med kalciumklorid (calcium chloride).

Ups. Ja du har ret.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 23-09-11 18:42

Den 22-09-2011 22:49, TA skrev:

> [...]
> opmærksom på, at støvet fra sådan en fugtfjerner-strømpe tiltrækker vand
> og fremmer korrosion -- ikke så godt i fx et våbenskab.

Hvorledes vil man kunne kende forskel på disse to fugtfjerner-midler?

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 09-10-11 21:49

On 23/09/2011 19:41, Armand wrote:
> Den 22-09-2011 22:49, TA skrev:
>
> Hvorledes vil man kunne kende forskel på disse to fugtfjerner-midler?

Silica er et mineral som sand. Det smager formentlig ikke af noget og
det kan ikke opløses i vand.

Kalciumklorid er et salt og har en meget kraftig smag og det kan opløses
i vand.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 23-09-11 18:40

Den 20-09-2011 23:01, Ib Jakobsen skrev:

> ....... Og som Leth opløst i vand og brugte som isfjerner til
> ruderne.

Fordi Leth har anbefalet det er det ikke nødvendigvis korrekt!
Til hjemmelavet sprinklervædske brugte han alm. husholdningssprit
Ethanol), som i modsætning til karburatorsprit (Isopropylalkohol) er
aggressivt mod gummi (læs: glaslister) :-|

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-09-11 08:31

Den 23-09-2011 19:39, Armand skrev:

> [...]
> Ethanol), som i modsætning til karburatorsprit (Isopropylalkohol) er
> aggressivt mod gummi (læs: glaslister) :-|

Sad lige på et kursus i CE-mærkning i henhold til maskindirektivet i
denne uge. Og kom til at tænke på da han bruge en Nilfisk som udsugning
til malerstøv.

Mener nu også der er ca 10% Ethanol i den IPA vi bruger på gården. Den
bruger vi til at siliconegummi. Men gummi kan være mange ting. Er ikke
kemiker, måske mere komiker.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Grunnet

Dato : 24-09-11 21:00

> [...]
> Ethanol), som i modsætning til karburatorsprit (Isopropylalkohol) er
> aggressivt mod gummi (læs: glaslister) :-|

Leth ville nok også have anbefalet at konservere den tomme tank med
koldpresset linolie

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Fra : TA

Dato : 20-09-11 14:53

On 18/09/2011 21:51, Armand wrote:
> [...]
> efter hvor motorcyklen måtte henstå - men holder tanken vand??
>
> Byd ind og vær i givet fald med blandt dem der opfandt den nye

Når tanken er fuld minimeres luftvolumenet i tanken, og da det er luften
der udvider sig ved varme og trækker sig sammen i kulde minimerer man
med fuld tank, at tanken "ånder" ved skiftende temperatur og "indånder"
en smule fugtig luft hver gang temperaturen skifter. Med andre ord: Når
tanken er fuld af benzin, kommer fugten ikke ind i tanken.

Hvis man hælder karburatorsprit i benzinen inden opstaldning, så opnår
man for det første, at karburatorspritten aktivt suger fugten ud af
luften i tanken (sprit er hygroskopisk). Dette bevirker en mere effektiv
optagelse af fugt fra luften. For det andet fordeler karburatorspritten
vandet i hele tanken og opblander vandet i benzinen. Dette er næppe godt
for benzinen eller de additiver, som benzinen indeholder.

Noget tilsvarende må gælde for benzintyper tilsat bioethanol.

Din idé med en smule karburatorsprit i tanken giver de bedste muligheder
for, at tanken kan ånde maksimalt samt at al fugten optages fra luften.
Endvidere er sprit et opløsningsmiddel som ikke beskytter metal, så
derfor tvivler jeg på, at din metode er en god fremgangsmåde.

Best practice for opstaldning:
- anbring MC'en et sted, hvor temperaturen ikke skifter særlig meget
- anbring gerne MC'en køligt
- fyld tanken helt op
- hæld evt syntetisk, langtidsholdbar alkylatbenzin på tanken
- undlad at hælde karburatorsprit i benzinen

--
TA

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-11 20:10

> [...]
> smule fugtig luft hver gang temperaturen skifter. Med andre ord: Når
> tanken er fuld af benzin, kommer fugten ikke ind i tanken.

Benzin (og andre væsker) udviser sig nu også.

På min XTZ har jeg lært ikke at tanke til kant for dernæst at køre ombord på
færgen. Der kan en lun motor i godt vejr hurtigt øge temperaturen i tanken
nok til at den 1/2liter ludt der måske var i toppen erstattes af benzin der
dernæst løber ud. En matros på molslinien var ihvertfald ikke sådan lige at
tale til ro da min mc stod og dryppede "noget" benzin på bildækket ....

Kender også nogen der har tanket lidt rigeligt i en mondeo en sommerdag i
sydeuropa. Inden de havde fået betalt og købt/spis is løb benzinen ud under
bilen....

/A

Fra : TA

Dato : 22-09-11 21:41

On 20/09/2011 21:10, Anders Majland wrote:

> [...]
>
> Kender også nogen der har tanket lidt rigeligt i en mondeo en sommerdag
> i sydeuropa. Inden de havde fået betalt og købt/spis is løb benzinen ud

Benzin udvider sig selvfølgelig også, men ikke så meget som luft.

Svjks udvider benzin sig 950 E-6/C (ved 20 C), så med en
temperaturstigning på fx 30 gr C vil benzinen i en fuldtanket 15 L tank
udvide sig med 0.4275 L.

Luft udvider sig med 3.43 E-3/C (ved 20 C), så med en temperaturstigning
på fx 30 gr C vil luften i en (tom) 15 L tank udvide sig med 1.5435 L.

På de fleste MC'er er tanken udluftet via en udluftningsslange og
blokerer man den kan den smule "ånding", der måtte forekomme som følge
af at benzinen udvider sig med svingende temperatur, også minimeres.

+
- blokér tankens udluftningsslange

--
TA

Fra : Anders Majland

Dato : 23-09-11 10:13

> Svjks udvider benzin sig 950 E-6/C (ved 20 C), så med en
> temperaturstigning på fx 30 gr C vil benzinen i en fuldtanket 15 L tank
> udvide sig med 0.4275 L.

Havde ikke selv regnet på det - men med 30liter tank og den halve
temperaturstigning, passede det jo også med overløb (via tankdækslet) pga
udvidelsen.

/A

Fra : Armand

Dato : 20-09-11 20:35

Den 20-09-2011 15:53, TA skrev:

> Endvidere er sprit et opløsningsmiddel som ikke beskytter metal, så
> derfor tvivler jeg på, at din metode er en god fremgangsmåde.

At fjerne fugt fra luftindholdet burde minimere korrision til en
ubetydelighed, havdenten spritten i sig selv beskytter eller ej :-/

> [...]
> - fyld tanken helt op
> - hæld evt syntetisk, langtidsholdbar alkylatbenzin på tanken
> - undlad at hælde karburatorsprit i benzinen

Jup.
Men tankespindet gik på langtids-opbevaring under uisolerede forhold, og
ikke den årlige opstaldning!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 22-09-11 22:19

On 20/09/2011 21:34, Armand wrote:

> At fjerne fugt fra luftindholdet burde minimere korrision til en
> ubetydelighed, havdenten spritten i sig selv beskytter eller ej :-/

Jo, men fugten havner jo i tanken. Spritten beskytter ikke metallet og
forhindrer ikke vandet i at komme i kontakt med metallet. Det er ret
essentielt når talen går på langtidsopbevaring. En anden mulighed ville
være at fjerne fugten fra luften inden den havner i tanken -- fx ved at
lade udfluftningsslangen ånde via en beholder med "tørret" luft.

Mere brainstorm:
En anden idé kunne være at fylde tanken med en 50:50 blanding af
vand:kølervædske. Kølervædske er jo designet til at forhindre korrosion
af metal under aggressive forhold, og moderne kølervædsker holder i 2
til 5 år. Eventuelt kunne du anbringe et offermetal (zink, magnesium) i
tanken.

> Jup.
> Men tankespindet gik på langtids-opbevaring under uisolerede forhold, og
> ikke den årlige opstaldning!

Det er nok stadig en god og billig løsning at coate/spraye tankens
inderside med en film af olie.

Alternativt kunne tanken coates indvendigt med smørefedt opløst i fx
benzin. Når benzinen fordamper efterlades en tynd film af smørefedt, som
ikke løber af metallet, og filmen burde være nem at fjerne igen.

Endvidere har Louis en anti-korrosionsblok (VCI) order no 10008315, som
du kunne anbringe i tanken.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 23-09-11 19:17

Den 22-09-2011 23:19, TA skrev:

> Jo, men fugten havner jo i tanken. Spritten beskytter ikke metallet og
> forhindrer ikke vandet i at komme i kontakt med metallet.

Vandet der kommer til tankens indre transporteres som damp i luften -
Luftindholdet i tanken er på lignende vis mættet med spritdampe.
Grundlaget for ideen er at spritdampene udgør en effektiv barriere for
vanddampene!

Det er i mellmtiden gået op for mig at karbunadesprit er endnu mere
letantændelig end den bensin man vælger at tappe af tanken før oplagring
på loft/garage, hvilket nok kvæler hele ideen :-/

> [...]
> være at fjerne fugten fra luften inden den havner i tanken -- fx ved at
> lade udfluftningsslangen ånde via en beholder med "tørret" luft.

Eller blot spærre slangen hhv. tape tankdækslet over :-/

> [...]
> vand:kølervædske. Kølervædske er jo designet til at forhindre korrosion
> af metal under aggressive forhold, og moderne kølervædsker holder i 2

Der vil altid være et tomrum indvendig hvor fugten kan kondensere sig,
hvorved at balladen ikke er helt undgået!

> Eventuelt kunne du anbringe et offermetal (zink, magnesium) i tanken.

God ide, hvis ikke at det virker så godt at det nedbrydes til oxid-støv
som efterfølgende skal forsøges(!) fjernet fra tanken!?

> Det er nok stadig en god og billig løsning at coate/spraye tankens
> inderside med en film af olie.

Så er vi dér hvor min makker er med sin nostalgi-tank. Skulle dét
vitterligt være den ultimative konservering :-/

> Alternativt kunne tanken coates indvendigt med smørefedt opløst i fx
> benzin. Når benzinen fordamper efterlades en tynd film af smørefedt, som
> ikke løber af metallet, og filmen burde være nem at fjerne igen.

Eller tyndflydende fedt i en velopvarmet tank der sidenhen afkøles :-/

> Endvidere har Louis en anti-korrosionsblok (VCI) order no 10008315, som
> du kunne anbringe i tanken.

Et par småposer med silicagel skulle tilsyneladende være tilstrækkeligt!

Til vinteropstaldning er Louis' blok perfekt sammen med et primitivt
kondom á en kæmpepose i stil med VCI-kondomet, for den der måtte have
adgang til sådant!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 01-10-11 14:40

On 23/09/2011 20:16, Armand wrote:

> [...]
> Luftindholdet i tanken er på lignende vis mættet med spritdampe.
> Grundlaget for ideen er at spritdampene udgør en effektiv barriere for

Det forstår jeg godt. Har du et link til en teknisk beskrivelse af,
hvordan spritdampe skulle forhindre korrosion.

> [...]
> på loft/garage, hvilket nok kvæler hele ideen :-/

> Eller blot spærre slangen hhv. tape tankdækslet over :-/

Jo, men når temperaturen falder, dannes der vacuum i tanken. Spørgsmålet
er, om tanken kan holde til det ?

> Der vil altid være et tomrum indvendig hvor fugten kan kondensere sig,
> hvorved at balladen ikke er helt undgået!

Man kan da sagtens fylde tanken helt op. Når tanken er helt fyldt op
føres udluftningsslangen op i en beholder med kølervædske, der kan
optage/afgive kølervædske i takt med at temperaturen svinger -- på samme
måde som en ekspansionsbeholder i en motors kølesystem.
Ekspansionsbeholderen behøver ikke være særlig stor.

Såfremt tanken ikke har nogen udluftningsslange, men er udluftet via en
åbning i tankdækslet, er der også en simpel løsning på det.

> God ide, hvis ikke at det virker så godt at det nedbrydes til oxid-støv
> som efterfølgende skal forsøges(!) fjernet fra tanken!?

Såfremt offermetallet oxiderer har det jo netop haft en gavnlig virkning
og tjent sit formål. For at forhindre at det sviner hele tanken til,
kunne offermetallet evt anbringes i en plastikbeholder i tanken og
forbindes elektrisk til tanken via en ledning.

> Så er vi dér hvor min makker er med sin nostalgi-tank. Skulle dét
> vitterligt være den ultimative konservering :-/

Jeg tror faktisk mit forslag med kølervædske i en helt fyldt tank med
offermetal og forbundet med en slange til en ekspansionsbeholder er tæt
på at være den ultimative løsning, da den er forholdsvis billig, virker
i lang tid og burde være effektiv. Endvidere er kølervædsken kompatibel
med tankens materialer.

Kom gerne med kritik af forslaget.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 06-10-11 18:00

Den 01-10-2011 15:40, TA skrev:

> Det forstår jeg godt. Har du et link til en teknisk beskrivelse af,
> hvordan spritdampe skulle forhindre korrosion.

Nix. Det er jo netop kun tankespind som subj. angiver!

Korrision forhindres ved at undgå at fugt kommer i direkte kontakt med
bart metal.
Storebæltsbroen er ikke malet indvendigt som Nye Lillebæltsbro blev det.
ud fra erfaring fra ophængte nøgne test plader i Nye Lillebæltsbro turde
man tage hele springet og klare den indvendige rustbeskyttelse af
Storebæltsbroen blot gennem airconditionering (læs: tør luft varmere end
omgivelserne).
Hvis spritdampe kan udgøre en absorberende spærre for vanddampe burde
disse ikke komme i berøring med tankens inderside :-/

> Jo, men når temperaturen falder, dannes der vacuum i tanken. Spørgsmålet
> er, om tanken kan holde til det ?

Vacuum-udligningen er til for at bensinen skal kunne flyde frit og ikke
for at tanken skal bevare formen. Jeg tror ikke at 20 graders variation
i temperaruren giver så store mængder at det vil afstedkomme voldsomme
tryk/vacuum - påvirkninger.

> Man kan da sagtens fylde tanken helt op.

Prøv lige at stikke en finger ned igennem tankdækslet og læg mærke til
hvor dyb en krave der stikker ned. Dette er til for, selv ved fuld
tankning, at lade et luftvolumen eksistere til at den kolde bensin kan
ekspandere i efter tankning og opvarmning.
Dette er også grunden til at man tillader sig at nedbygge moderne
tankdæksler: Nedbygningen indelukker ikke et større luftvolumen end man
altid har skabt v.h.a. en nedkravning indvendigt!

> [...]
> kunne offermetallet evt anbringes i en plastikbeholder i tanken og
> forbindes elektrisk til tanken via en ledning.

Jup!

> [...]
> på at være den ultimative løsning, da den er forholdsvis billig, virker
> i lang tid og burde være effektiv. Endvidere er kølervædsken kompatibel

Det er vel både livrem og seler :-/
Eftersom at der vil forblive en ubeskyttet luftlomme med given
original-fugtighed selv ved kølervæske-tricket vil jeg nok hælde mest
til det med offermetallet, især hvis der kan skabes en sikker metallisk
forbindelse (læs: uden svejsning/lign.)!

Alt i alt er fugtsuger-gel'et nok det enkleste og lettest tilgængelige :-/

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 09-10-11 21:46

On 06/10/2011 18:59, Armand wrote:

> Nix. Det er jo netop kun tankespind som subj. angiver!

OK.

> Hvis spritdampe kan udgøre en absorberende spærre for vanddampe burde
> disse ikke komme i berøring med tankens inderside :-/

Ok.

> [...]
> for at tanken skal bevare formen. Jeg tror ikke at 20 graders variation
> i temperaruren giver så store mængder at det vil afstedkomme voldsomme

Tidligere i tråden kom jeg frem til at 15 L benzin ville ændre rumfang
med ca. 0.4L ved en temperaturændring på 30 gr. C. Om det er kritisk
eller ej ... ?

> [...]
> tankdæksler: Nedbygningen indelukker ikke et større luftvolumen end man
> altid har skabt v.h.a. en nedkravning indvendigt!

OK, jeg var ikke opmærksom på en indvendig krave i tanken.

Det burde dog være let at fjerne luften ved at bukke enden af et tyndt
rør i U-facon og føre spidsen af røret op i luftlommen så luften kan
slippe ud (mens tanken fyldes).

Alternativt: Afmontere tanken og fylde den op.

> [...]
> til det med offermetallet, især hvis der kan skabes en sikker metallisk
> forbindelse (læs: uden svejsning/lign.)!

Måske, men det er let lige at hive offermetallet op og få en indikation
af tankens indvendige stand under opbevaringen fremfor at skulle tømme
tanken og kigge ind el. lign. Desuden får man en ekstra grad af
korrosionsbeskyttelse og et lille stykke zink- eller alu-plade koster
næsten ingenting.

For at offermetallet kan virke kræves en vædske (elektrolyt), som kan
lede strøm, hvilket kølervædske kan. Derfor er kombinationen af
kølervædske og offermetal ret nærliggende. Jeg tvivler på, at offermetal
vil virke med tanken fuld af sprit, olie eller benzin. Endvidere
beskytter offermetallet kun den del af tanken, der er i kontakt med
vædsken, hvorfor det stadig er en god idé at fylde tanken helt op.

Det burde vel være tilstrækkeligt at spænde ledningen fast til
offermetallet med en skrue + møtrik + et par spændeskiver for at få en
god metallisk forbindelse ? Evt forsegles samlingen med en smule
silikonefedt for at forhindre tæring lige omkring samlingen.

> Alt i alt er fugtsuger-gel'et nok det enkleste og lettest tilgængelige :-/

Måske, men når talen går på langtidsopbevaring (5+ år) under uisolerede
forhold skal man nok påregne (og huske!) at udskifte disse
fugtsuger-poser rimeligt ofte, og det giver jo også lidt besvær.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 09-10-11 22:30

Den 09-10-2011 22:46, TA skrev:

> Måske, men når talen går på langtidsopbevaring (5+ år) under uisolerede
> forhold skal man nok påregne (og huske!) at udskifte disse
> fugtsuger-poser rimeligt ofte, og det giver jo også lidt besvær.

Jeg glemte: 'i kombination med forseglet tankdæksel/udluftningskanal'!
Sidstnævnte er nok lettest at bukke/klemme slangen på hhv. sætte en
(bolt-)prop i et påsat slangestykke når nu tanken tænkes afmonteret til
langtidsopbevaring.

Og dét med katalysatoren til offermetallet havde jég sq da osse li'e
glemt

--
Armand.
(der vil genoplive tankforkromning på de motorcykler han begynder at

Fra : Armand

Dato : 20-09-11 20:42

Jeg var for nylig på vej til skrotcontaineren med et par knallerttanke
der havde ligget uden dæksel i en uisoleret garage igennem mere end 10
år. men ved nærmere eftersyn var der intet rust at spore i det synbare
felt af det indre hvorfor jeg forærede dem til min begejstrede
ungdomskammerat der er blevet Puch-guru.

Måske at det er en ide med en tom helt tom tank med åbent dæksel derved
at metallet nedkøles i takt med luftindholdet og decideret kondensering
således ikke vil forekomme :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 07-10-11 12:25

Noget tyder på at tidligere teorier om at den nye benzin iblandet 10% sprit skulle være godt til at fjerne kondensvand. Det ser ikke ud til at være tilfældet - den har suget vand i forvejen (hvis ikke det er tilsat!)

http://www.mvkk.dk/?Advarsel_-_biobenzin

--
/Hekto